Perheneuvola
Ollaan menossa perheneuvolaan ja tarkoitus on puhua lapsesta, kun hänellä on uhmakasta käytöstä. Mieheni kuvittelee, että puhutaan vaan lapsesta, mutta koko perhe-elämämme on pielessä ja ajettelin ottaa myös sen esille. Ongelma on se, että mies on perheen pää joka asiassa ja jos joku asia ei mene hänen haluamallaan tavalla, hän ottaa uhkailun ja voimakeinot käyttöön. Etupäässä nyrkin näyttäminen ja huutaminen ovat olleet käytössä, mutta kyllä joskus tönii ja estää kulkemiseni. Lapsia kohtaan vaan huutaa.
En ole puhunut tästä aikaa varatessa, mutta haluasin puhua tästä heti ensimmäisellä kerralla, koska lapsen uhmakkuus varmasti johtuu myös tästä. Tiedän, että mies suuttuu, jos alan puhumaan hänestä neuvolassa.
Onko kenelläkään tietoa, kuinka perheneuvolassa toimitaan. Ollaanko kaikki yhdessä koko ajan? Lapsikin siis tulee mukaan. Mietin siis, onko minulla tilaisuus puhua ilman miestä vai olisko esim parempi kirjoittaa asiasta paperille, jonka sitten antaisin. Tiedän, että minun on vaikea puhua asiasta joka tapauksessa ja etenkin, jos mies kuulee mitä puhun. Mies on jo nyt normaaliia kiukkuisempi, epäileen ehkä, että asia voidaan ottaa esille perheneuvolassa.
Kommentit (4)
Ja me ainakin oltiin koko ajan koko perhe yhdessä. Mutta tietenkin voi olla erilaisia käytäntöjä. Perheneuvolan ihmiset kyllä ajattelevat aina koko perheen asioita, vaikka sinne mennäänkin lapsen asialla. Eli he saattavat älytä aivan oma-aloitteisestikin kysyä miten perheenne muuten voi. Mutta en voi tietenkään luvata, että sattuvat sitä teiltä kysymään.
Sinuna soittaisin vielä perheneuvolaan ennen kuin menette sinne, ja pyytäisin heitä ottamaan asian puheeksi. Siis siten, että sinun ei tarvitse tehdä asiasta aloitetta, etkä näin saa syytä niskoillesi. Varmasti eivät jätä sinua pulaan, jos tällaisen pyynnön esität.
Tai jos se kirjeen kirjoittaminen tuntuu luontevalta, niin voithan lähettää sen sinne etukäteen, jolloin miehesi ei taaskaan saa tietää, että olet ollut asiassa oma-aloitteinen. Minä luulen, että perheneuvolassa ei varsinaisesti käsitellä parisuhdeasioita, mutta jossain määrin kyllä, kun ne liittyvät lapseen. Ja sieltä he auttavat joka tapauksessa teitä eteenpäin.
Sinulla on nyt hyvä tilaisuus saada apua, joten älä käytä tilaisuutta käyttämättä.
Sun kannattaa varmaan soittaa hänelle etukäteen (jättää soittopyyntö tms) ja kertoa, että olisi tarpeellista puhua myös erikseen ja että aloitteen siihen pitäisi tulla häneltä ettei miehesi provosoidu.
Ongelma on se, että aika on heti ensi viikolla, eikä minulla ole mahdollisuutta soittaa perheneuvolaan muuta kuin työajalla ja työkavereiden kuulleen eli se ei onnistu. Kirjeenlähettämiseenkin tulee kiire. Ajattein, että antaisin kirjeen istunnon alussa.
Joku kirjoitti, ettei parisuhdeongelmia ratkota perheneuvolassa, eikö tämä asia siis kuuluisikaan perheneuvolan piiriin? Kokoe perhe tästä ainakin kärsii.
miehesi kuullen.