Muita joita ahdistaa korkojen nousu sekä inflaatio?
Onko täällä muita joita hirvittää epävarmuus tulevasta perheellisenä ja asuntovelkaisena. Olemme siis nelikymppinen pari ja 3 pientä lasta. Lainaa on noin 145 000 e, asumme uudehkossa omakotitalossa. Muita velkoja ei ole. Itsellä just nousi tulot ja ovat nyt noin 3500 e brutto kk. Tätä aiemmin kitkuttanut pienillä tuloilla kun opiskelin. Säästöjä ei siis juurikaan ole, muutama tonni tilillä. Miehen tulot kutakuinkin samat,mut on suhdanneherkällä alalla. Miten te muut ootte varautuneet tulevaan? Haaveilen matkustelusta ym, mut kenellä siihen on varaa kun tuntuu että näillä tuloilla ei juuri kotimaata kauemmas reissata?
Kommentit (18)
Kyllähän se mielessä on, mutta itse koitan ajatella että pitkän laina-ajan aikana korot ja inflaatio ehtii muuttua ylös alas moneen kertaan ja täytyy vaan pitää pää kylmänä.
Jos tulonne bruttona on 7000 / kk nin ei teillä mitään isoa hätää pitäisi olla näilläkään koroilla? Varmaan saatte kerrytettyä vararahastoakin, laittakaa joka kuukausi suoraan palkasta pieni summa vaikka eri tilille pahan päivän varalle? Se tuo turvaa ja rauhoittaa. Jos mahdollista, laita pieni summa erikseen vaikka matkaa varten ja toinen toiseen pottiin. Sehän voi olla että matkarahat on kasassa vasta useamman vuoden päästä, mutta se on mukava tavoite.
Inflaatio on ohi jo, eilen viimeksi tuli jenkeistä odotettua alempi lukema, joka oli 3,1 prosenttia.
Jostain syystä keskuspankit haluavat kurittaa velallisia tarpeettomilla koronnostoilla, mutta pakko niiden se on kohta lopettaa, vaikka kuinka mieli tekisi jatkaa.
Jos menet minne tahansa ja katsot hintoja niin 8% inflaatioko nosti hinnat vai olikohan sittenkin kyse valtavasta ahneudesta mikä päästettiin liikkeelle etenkin 2022... suuret yritykset/keskusliikkeet/sähköyhtiöt yms. tekivät valtavaa voittoa ja tämä peiteltiin propagandalla inflaatiosta...
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio on ohi jo, eilen viimeksi tuli jenkeistä odotettua alempi lukema, joka oli 3,1 prosenttia.
Jostain syystä keskuspankit haluavat kurittaa velallisia tarpeettomilla koronnostoilla, mutta pakko niiden se on kohta lopettaa, vaikka kuinka mieli tekisi jatkaa.
Lopetetaan sitten, kun sopivasti väkeä on ajettu ulos omistusasunnoistaan vuokralle ja suuryhtiöt on ottaneet asunnot haltuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Eurooppa ei ole USA.
Nämä haaveet matkustelusta ja yltäkylläinen elämä ovat kuumentaneet talouden ja se täytyy saattaa takaisin normaaleille urilleen.
Jättäisin haaveet ja keskittyisin elämään.
Itse aion maksaa lainaa pois vauhdilla koron tarkistuspäivään asti. Tietysti myös sen jälkeen, mutta fokus on tällä hetkellä tuossa joulukuisessa päivässä. Pienikikin koron nousu vaikuttaa suuresti tulevaan lyhennyksen määrään. Netistä löytyy noita laskureita, joilla asian voi omalla kohdallaan todentaa.
Tässä eräs niistä:
Nyt kannattaa sijoittaa, jos vain mahdollista. Itse ajattelin ottaa jopa sijoituslainaa.
Jenkkien inflaatioluvut tulevat alas kuin kivi ja kohta pörssi ampaisee isoon nousuun sen seurauksena. Eurooppa seuraa perässä viiveellä.
Kannattaa ottaa tämä viesti ylös ja katsoa joulukuussa kuka oli oikeassa.
Meillä on kolmihenkisen perheen nettotulot kuukaudessa vähän yli 2000 euroa. Jotenkin pärjätään.
Ehdottomasti tarkoitus on nyt säästää, kun pystyy näistä tuloista säästämään. Olen myös miettinyt, että pitäisikö lainaa alkaa lyhentämään rivakammin. Olen samaa mieltä, että yritykset ovat ahneuksissaan nostaneet hintoja. Epäilen, että hintoja ei tulla enää laskemaan kun ollaan totuttu "koviin hintoihin" . Ihmettelen, miten jatkossa ihmiset uskaltaa ottaa lainaa kun esimerkiksi rakentaminen on älyttömän kallista. Jos näillä hinnoilla rakennetta niin varmaan 100 000 enemmän menisi rahaa kun vajaa 10 vuotta sitten kun rakennettiin omakotitalo.
Minua. Pääsin juuri jaloilleni eron jälkeen, kahden teinin yksinhuoltajana. Nyt teinit ovat siinä iässä, että haluaisivat matkustaa ja harrastaa ja ilman tätä koronnousua siihen olisikin mahdollisuus.
Harmittaa lähinnä ajankohta, ollaan kitkuteltu vuosia ja juuri kun alkoi olla mahdollisuuksia tuli tämä. Kun olisi edes viisi vuotta myöhemmin tullut kun lapset muuttaneet pois, itseä ei harmita kitkutella, mutta nuorille haluaisi tarjota hyvää.
Itsellä oli sama tilanne tuossa 2008, korot korkeat, työtilanne epävarma. Lainanlyhennys on ollut sillein, että menee aina sama summa kuukaudessa koroista riippumatta. Teillä on vielä hyvin aikaa lyhentää velkaa. Työt jatkuu tänäkin päivänä samassa yrityksessä kuin silloin, raha on riittänyt ja aina kun reissuun lähdettiin, niin ei koskaan velaksi, vaan säästetään etukäteen. Älä stressaa, asioilla on tapana järjestyä. Teillä on nyt ihan hyvätkin tulot ja velkaa maltillisesti. Meillä alkaa asuntolaina olemaan loppusuoralla, mutta hyvin on muistissa tuo stressi, että miten pärjätään. Nuku yösi hyvin, luota elämään, tehkää kaikkea kivaa perheen kanssa, mikä ei maksa niin paljon just nyt.
Ahdistaa kun hinnat vaan nousee. Taas oli ruokakaupassa kallistunut kaikki, ja muissakin kaupoissa näemmä. Aina heinäkuussa ja vuodenvaihteessa tehdään hinnannostot. Saisi joskus laskeakin.
Hei AP. Omat ajatukset tilanteesta. Tulot kuitenkin nettona jotain 5000 euroa/kk. Tulot kuitenkin ihan ok. Lainankorkoon (noin 5 %) voisi mennä kuussa jotain 700 euroa (145000 euron lainasta) ja loppuosa lyhynnykseen mikä se sitten onkaan. Eli korkojen nousu nollasta marginaalin kanssa noin 5% on lisännyt perheen menoja noin 700 euroa kuussa. Toki ymmärrän että lisäähän tämä epävarmuutta, kun isokin osa tuloista menee nyt yhtäkkiä tämmöiseen..
Säästössä joku hassu tonni. Itse kiinnittäisin tähän huomiota. Miksi säästössä on noilla tuloilla näin vähän!!
Jos nämä tulot ovat jatkuneet jo vuosia, olisi ollut hyvä kerryttää hieman säästöjä tai sijoituksia. Ai miksi. No kun ne säästöt ja sijoitukset tuo sitä turvaa työttömyyden tms varalle. Jälkiviisastelua ehkä tämä, mutta jos nyt olisi niitä säästöjä, ehkä korkojen nousu ei aiheuttaisi tressiä tässä mittakaavassa.
Tottakai jos ei tiedä sijoittamisesta mitään niin onhan se vaikeaa, mutta tähänkin voi saada jotain apua kun hieman tutustuu itse asiaan ja/tai sitten menee ihan vaikka omasta pankista utelemaan. Mutta ainakin nyt säästämistä suosittelen.
Mikä siis avuksi, itse jättäisin vastaavassa tilanteessa ne kalliit ulkomaanmatkat nyt tekemättä ja alkaa säästämään jokunen tonni lisää.
Mutta luulen että pärjäätten ihan hyvin. Inflaatiokin alkaa jo olemaan matalalla tasolla. En kuitenkaan usko että hinnat laskee kaupassa samalle tasolle mitä pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Keskuspankkien kaasujarruttelu on kyllä aika omituista touhua. Ensin ajetaan täysillä nollakoroilla päin seinää ja sitten lukkojarrutus päälle, korot ylös. Vaikka auto hidastuukin havaittavasti ja kuka vaan näkee että se pysähtyy hyvissä ajoin ennen seinää, painetaan jarrupoljin lattiasta läpi ja vedetään vielä kääsijarrukin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP. Omat ajatukset tilanteesta. Tulot kuitenkin nettona jotain 5000 euroa/kk. Tulot kuitenkin ihan ok. Lainankorkoon (noin 5 %) voisi mennä kuussa jotain 700 euroa (145000 euron lainasta) ja loppuosa lyhynnykseen mikä se sitten onkaan. Eli korkojen nousu nollasta marginaalin kanssa noin 5% on lisännyt perheen menoja noin 700 euroa kuussa. Toki ymmärrän että lisäähän tämä epävarmuutta, kun isokin osa tuloista menee nyt yhtäkkiä tämmöiseen..
Säästössä joku hassu tonni. Itse kiinnittäisin tähän huomiota. Miksi säästössä on noilla tuloilla näin vähän!!
Jos nämä tulot ovat jatkuneet jo vuosia, olisi ollut hyvä kerryttää hieman säästöjä tai sijoituksia. Ai miksi. No kun ne säästöt ja sijoitukset tuo sitä turvaa työttömyyden tms varalle. Jälkiviisastelua ehkä tämä, mutta jos nyt olisi niitä säästöjä, ehkä korkojen nousu ei aiheuttaisi tressiä tässä mittakaavassa.
Tottakai jos ei tiedä sijoittamisesta mitään niin onhan se vaikeaa, mutta tähänkin voi saada jotain apua kun hieman tutustuu itse asiaan ja/tai sitten menee ihan vaikka omasta pankista utelemaan. Mutta ainakin nyt säästämistä suosittelen.
Mikä siis avuksi, itse jättäisin vastaavassa tilanteessa ne kalliit ulkomaanmatkat nyt tekemättä ja alkaa säästämään jokunen tonni lisää.
Mutta luulen että pärjäätten ihan hyvin. Inflaatiokin alkaa jo olemaan matalalla tasolla. En kuitenkaan usko että hinnat laskee kaupassa samalle tasolle mitä pari vuotta sitten.
Niin tulot on siis nyt keväästä ollut nämä. Olen opiskellut joten säästöjä ei ole juuri kertynyt. Mies myös välillä ollut jaksoja lomautettuna. Ap
Itse olen lähes velaton. Mutta pitäisi kohta alkaa remontoimaan ja siihen pitäisi ottaa isohko laina. Yritän lykätä sitä vielä toistaiseksi, kun remontoinnin hinta on juuri nyt kallista.
Ei ahdista vaan suorastaan viduddaa nykyhinnat ihan kaikessa; ruoka, polttoaine jne. Kyse ei ole siitä ettei olisi varaa, vaan siitä että en todellakaan aio maksaa ryöstöhintoja, jotka perustuu silkkaan ahneuteen. Ruokabudjettiani en ole kasvattanut, vaan jätän kaiken ylimääräisen hyllyyn. Vain perusruokaa.
Jos tekisit hieman enemmän töitä ja lopettaisit ulinasi.
Ei ole kohta varaa kuin varastaa.