Tänä päivänä elävillä dinosauruksilla oli tärkeä ominaisuus selvitä, uskoo tutkija
Kommentit (15)
Ei ne mihinkään yhteen asteroidin törmäykseen kuolleet. Elinympäristö muuttui vuosituhansien kuluessa rajujen tulivuoren purkauksien ja meteoriitti sateiden aiheuttamana. Dinoja kuoli enemmän kuin syntyi kunnes niitä ei ollut enää jäljellä. Ihan perus sukupuuttoon kuolema kuin monella muullakin lajilla.
Ilmasto kylmeni ja isoilla eläimillä ei ollut tarpeeksi ruokaa. Vaikutti kasvillisuuteen. Kai sitten lihansyöjät ja pienet kasvinsyöjät selvisi
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttäny että miten ne kaikki kuoli asteroidin törmätessä ja miten krokotiilit ei kuollu vaikka niiden elinympäristö oli aikalailla sama?
Osaako "tiede" antaa selitystä tälle?
Eihän krokotiilien elinympäristö ole ollut aikalailla sama, eikä paljon mikään muukaan. Dinosauruksiahan on ollut ympäri maapalloa kaikissa erilaisissa elinympäristössä.
Tuo oli mielenkiintoista, että lintujen selviäminen kun muut dinot kuoli, ois liittynyt erilaiseen sulkasatosysteemiin kuin muilla dinosauruksilla.
Toki pitäis lakata puhumasta dinosaurusten sukupuutosta, kun kokoajan kuulen noiden sirkuttelua tuolta pihalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mihinkään yhteen asteroidin törmäykseen kuolleet. Elinympäristö muuttui vuosituhansien kuluessa rajujen tulivuoren purkauksien ja meteoriitti sateiden aiheuttamana. Dinoja kuoli enemmän kuin syntyi kunnes niitä ei ollut enää jäljellä. Ihan perus sukupuuttoon kuolema kuin monella muullakin lajilla.
Ei dinosaurukset olleet laji.
Puhutaan vertaavasta, jos kaikki nisäkkäät vaikka lepakkoja lukuunottamatta kuolis.
En nyt tiedä, mikä se konsensus tällä hetkellä on muiden tekijöiden ja tuon asteroidin suhteen, mutta en usko, että esittämäsi kuitenkaan ois mikään valtateoria tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttäny että miten ne kaikki kuoli asteroidin törmätessä ja miten krokotiilit ei kuollu vaikka niiden elinympäristö oli aikalailla sama?
Eihän krokotiilien elinympäristö ole ollut aikalailla sama, eikä paljon mikään muukaan. Dinosauruksiahan on ollut ympäri maapalloa kaikissa erilaisissa elinympäristössä.
Tuo oli mielenkiintoista, että lintujen selviäminen kun muut dinot kuoli, ois liittynyt erilaiseen sulkasatosysteemiin kuin muilla dinosauruksilla.
Toki pitäis lakata puhumasta dinosaurusten sukupuutosta, kun kokoajan kuulen noiden sirkuttelua tuolta pihalta.
Mut sithän siinä ei oo sitäkää vähää järkee että ne kaikki kuolis jos ne on ihan siis sekalaisesti eläny ympäri maapalloa? varsinkaan asteroidiin?
Vierailija kirjoitti:
Siitä on varsin hyvää näyttöä että sukupuutot tapahtuivat lyhyessä ajassa. Dinoilla oli huonoa tuuria kun asteroidi vielä osui matalaan mereen jonka alla suuret rikkiesiintymät. Lähes minne tahansa muualle osuessaan dinot voisi vielä elää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse ehdottaisit syyksi?
Krokotiilien munat saattaa säilyä pesässä pitkäänkin. Lämpö laukaisee kehityksen. Lintujen esivanhemmilla oli oli vaihtolämpöisyyttä jo ennen dinosaurusten katoamista. Nisäkkäät selvisivät koska elivät valmiiksi pimeässä, maan alla oli lämmintä ja raatoja riitti syötäväksi. Pahdettua dinosaurusta, nam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut sithän siinä ei oo sitäkää vähää järkee että ne kaikki kuolis jos ne on ihan siis sekalaisesti eläny ympäri maapalloa? varsinkaan asteroidiin?
Tietenkin ne on eläneet sekalaisesti ympäri maapalloa. Olen vähän hämmentynyt, jos tämä ei ole itsestäänselvyys kaikille. Mutta siis niitä tosiaan oli niinkuin nisäkkäitä nyt, ihan pienistä tosi suuriin, maalla, vedessä ja ilmassa, petoja, sekasyöjiä ja kasvissyöjiä. Kaikkialla maapallolla.
Ja kyllä, yksi ison kappaleen törmäys avaruudesta yhteen kohtaan maapallolla mullisti, ja mullistaisi yhä, ihan koko ilmaston. Tuhkapilvet pimentää taivaan vuosiksi, kasvit kuolee, lämpötila laskee, ilmakehään vapautuu myrkyllisiä kaasuja, nämä kaikki vaikuttavat koko maapallolla. Ja paikallisemmin, mutta silti valtavan suurelle alueelle, vaikuttaa törmäyksestä syntynyt tsunami jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi panit sanan "tiede" lainausmerkkeihin?
Vierailija kirjoitti:
Krokotiilien munat saattaa säilyä pesässä pitkäänkin. Lämpö laukaisee kehityksen. Lintujen esivanhemmilla oli oli vaihtolämpöisyyttä jo ennen dinosaurusten katoamista. Nisäkkäät selvisivät koska elivät valmiiksi pimeässä, maan alla oli lämmintä ja raatoja riitti syötäväksi. Pahdettua dinosaurusta, nam!
Jo ennen MUIDEN dinosaurusten katoamista.
Ne linnut siis yhä on dinosauruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi panit sanan "tiede" lainausmerkkeihin?
Viesti nyt viittaa muutenkin siihen, että ymmärrys tai tieto aiheesta ei ole kovin korkealla. Ehkä tiede on silloin "tiedettä".
Vierailija kirjoitti:
Miksi krokotiilit eivät kuolleet sukupuuttoon samalla kuin
dinosaurukset?
Monet krokotiilimuodot olivat tuolloin pienikokoisia eläimiä, joiden
liharuokavalio ei ollut liian valikoiva. Krokotiilit saattoivat ja
saattavat yhä edelleen kaivaa tunneleita jokitörmiin ja nukkua
horrosunta pahimpien aikojen yli. Lisäksi joillakin eläimillä vain oli
parempi onni.