Koululaiset: "tekisitte joskus kunnon kotiruokaa, kuten ranskalaisia ja nakkeja"
Einekset ovat nykypäivän kotiruokaa ja kertoo hyvi sen miksi väestö lihoaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6b83beb0-44e6-481e-928b-613502221bf4
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä että tuo kuvottava rössypottu on jäänyt listasta pois. Voin vain kuvitella...
Oululaiset on kummaa porukkaa, kun tuollaista sontaa syövät.
Maamme on sairas. Pahasti.
Suoraan sanottuna kouluruoasta voisi minun mielestäni luopua, kun kerran terveellinen ja eettinen ravinto ei kelpaa. "Äiti äiti, isä isä, keittolan pahat sedät ja tädit syrjivät minua, kun en saanut nauravia nakkeja ja nugetteja!"
En halua nähdä tulevaisuuttamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä että tuo kuvottava rössypottu on jäänyt listasta pois. Voin vain kuvitella...
No on, oisko jotain pula-ajan ruokaa..
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna kouluruoasta voisi minun mielestäni luopua, kun kerran terveellinen ja eettinen ravinto ei kelpaa. "Äiti äiti, isä isä, keittolan pahat sedät ja tädit syrjivät minua, kun en saanut nauravia nakkeja ja nugetteja!"
Tulevaisuus on woken.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan samaa kauhua olivat punajuurivatkuli ja tilliliha. Jumalauta, kuin purkkaa oli se liha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on noi perinneruoat monellakin paikkakunnalla omituisia, mutta varmaan muualla Suomessa ne eivät ole säilyneet koulujen ruokalistalla yhtä pitkään kuin rössypotut Oulun seudulla. Tosin en tiedä onko niitä oma lapsikaan joutunut koulussa syömään ja hän aloitti koulunsa 2011.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan samaa kauhua olivat punajuurivatkuli ja tilliliha. Jumalauta, kuin purkkaa oli se liha.
Noi kokolihavalmisteet eivät varmasti nuorille kelpaa, koska niitä ei osata valmistaa. Ei kukaan halua syödä tuollaista purkkalihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on noi perinneruoat monellakin paikkakunnalla omituisia, mutta varmaan muualla Suomessa ne eivät ole säilyneet koulujen ruokalistalla yhtä pitkään kuin rössypotut Oulun seudulla. Tosin en tiedä onko niitä oma lapsikaan joutunut koulussa syömään ja hän aloitti koulunsa 2011.
Poronkäristys ja perunamuusi ei menetä ikinä suosiotaan Rovaniemellä MISSÄÄN ikäryhmässä. Kaukana omituisesta tämä Gourmet ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuus on woken.
Olen tuon edellisen kommentin kirjoittaja ja pidän niin sanottuja woke-arvoja tärkeinä: tasa-arvon, ympäristön ja suvaitsevaisuuden puolesta tehty työ on aina tärkeää. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö minulla alkaisi pinna palaa jatkuvan lässytyksen, sössötyksen ja kyynelehtimisen kanssa. Kansan selkäranka on katki, eikä niitä nikamia taideta enää korjata. Nykyilmapiiri on sietämätön. Olen vegaani, joka ei kehtaa myöntää olevansa sellainen, koska ei halua leimaantua erityisherkäksi draamakuningattareksi.
Eli tiiviisti sanottuna: kannatan niin sanottua wokea mutta vihaan nykymaailman selkärangattomuutta ja loputonta nyyhkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kouluni ja söin kouluruokani 80- ja 90-luvulla. Ruokaa tehtiin ravintosisältö, eikä maku edellä. Ruokakasvatuksen nimissä kaikkea piti kuitenkin ottaa ja syödä. Niinpä oli hyvin yleistä, että oppilaat söivät pelkkää näkkileipää ja maitoa. Ruuat jemmattiin maitopurkkiin ja vietiin roskiin.
Samaan aikaan vanhemmat kirjoittelivat lehtiin, että lapseet tulevat koulusta nälkäisinä. Paitsi hyvätuloisten lapset, jotka kävivät välitunnilla snagarilla.
Rajansa on terveydellä ja asennekasvatuksellakin.
Yllätys oli, että kokoliharuuat eivät maistu, ei karjalanpaisti eikä lihapadat. Nykylapset eivät ole saaneet niitä kotona joten eivät ole tuttuja.
Sen sijaan lasagnet, kalapihvit ja erityisesti puurot maistuvat. Puurojen niin suuri suosio oli isoin yllätys
Vierailija kirjoitti:
Yllätys oli, että kokoliharuuat eivät maistu, ei karjalanpaisti eikä lihapadat. Nykylapset eivät ole saaneet niitä kotona joten eivät ole tuttuja.
Sen sijaan lasagnet, kalapihvit ja erityisesti puurot maistuvat. Puurojen niin suuri suosio oli isoin yllätys
Weetee keittelee puuroa kotonaan kun on helppoa ja halpaa...
Rössypotut on aivan superhyvä ruoka. Kannattaisi maistaa ennen moittimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuus on woken.
Olen tuon edellisen kommentin kirjoittaja ja pidän niin sanottuja woke-arvoja tärkeinä: tasa-arvon, ympäristön ja suvaitsevaisuuden puolesta tehty työ on aina tärkeää. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö minulla alkaisi pinna palaa jatkuvan lässytyksen, sössötyksen ja kyynelehtimisen kanssa. Kansan selkäranka on katki, eikä niitä nikamia taideta enää korjata. Nykyilmapiiri on sietämätön. Olen vegaani, joka ei kehtaa myöntää olevan
Mikä tässä kommentissa ärsytti?
Mössöä syödään, mössöä kasvaa. On se kumma kun lapset päättävät mitä aikuiset tekevät. Mitä jos ihmiset jotka tietävät ravinnosta jotain kuitenkin päättäisivät asiat.
Lapset voivat olla syömättä, jos ei maistu ja kun homma ei tule muuttumaan niin lopetetaan koko ruokailu. Vanhemmat voivat sen jälkeen miettiä samalla kun pakkaavat eväitä lapsilleen että missä mentiin metsään.
Nyt moni koululainen nauraa ääneen.
Täytenä vitsinä kirjoitettu upposi aikuisiin ja etenkin toimittajiin oikein kunnolla. Jostain syystä palstalla ja toimituksissa unohdetaan, että jo sellaiset 12v ikäiset ovat varsin huumorintajuista väkeä, jopa sarkasmiin taipuvaisia, joten tuollaisella tekstillä otsikoihin pääseminen on meriitti.
Vierailija kirjoitti:
Määrittele eettinen ruoka!
Onko se todella sellaista, jossa yhtä lautasellista kohti tapetaan yli 20 000 eläintä vai ainoastaan 900? Vai sellaista, että ruoka matkaa yli 10 000 km? Vai sellaista, että sen kasvattajamaassa ei tarvitse noudattaa länsimaisia työaika- tai kasvinsuojelusäädöksiä? Vai peräti sellaista, että siihen ihan tarkoituksella syydetään syöpää aiheuttavia aineita tyyliin "savunmaku", jotta ruoka muistuttaisi jotain epäeettistä.
Nakit ja ranskalaiset ei kyllä mrmeillä ole mitään tavallista kotiruokaa??
Vierailija kirjoitti:
Mössöä syödään, mössöä kasvaa. On se kumma kun lapset päättävät mitä aikuiset tekevät. Mitä jos ihmiset jotka tietävät ravinnosta jotain kuitenkin päättäisivät asiat.
Lapset voivat olla syömättä, jos ei maistu ja kun homma ei tule muuttumaan niin lopetetaan koko ruokailu. Vanhemmat voivat sen jälkeen miettiä samalla kun pakkaavat eväitä lapsilleen että missä mentiin metsään.
Sinä ja tuo sössötykseen kyllästynyt woke, luitteko edes juttua?
Ei lapset mitään sössötä tai valita. Heiltä on kysytty ja he ovat vastanneet. Eivät ole myöskään päättäneet mitä syödään. Jutussa todetaan, että vastauksissa näkyy miten perheiden ruokatottumukset ovat muuttuneet. Vanhemmathan sen valinnan tekee, että laittaako ranskikset ja nakit uuniin vai hauduttaako lihakastiketta. Totta kai kouluruokailussa tulee uutta ja jotain poistuu. Olisiko lapsille parempaa kasvatusta, kun tarjolla olisi vanhaa kunnon kansviillokkia, läskisoossia ja kaalilaatikkoa? Vai pitäisikö mennä niin kauas, kun oli velliä? Ai niin, toinen teistä sen sanoikin jo. Kouluruokailu pitäisi lopettaa. Vain koska ovat kertoneet mielipiteensä, kysyttäessä.