Ensiapu "burnoutiin"?
Olen tehnyt vaativaa työtä kovan paineen alla nyt kohta 15 vuotta. Sisältäen paljon kansainvälistä matkustelua, stressiä, jetlagia, pitkiä päiviä jne. Viimeinen vuosi on ollut poikkeuksellisen haastava. Mitään oireita kuitenkaan ei ole ollut. Juuri sain ison projektin päätökseen ja siitä hyvän palautteen.
Nyt henkilökohtaisessa elämässä tuli haaste (joka ei edes ole mikään hirveän iso tai mitään mitä ei voisi ratkaista) ja tämä tuntuu nyt suistaneen pois raiteilta. Nyt kolmatta päivää ihan hirveä väsymys, ahdistaa, itkettää, rintaa puristaa. En saa nukuttua, mutta kuitenkin väsyttää koko ajan. En tiedä onko tämä edes burnoutin oire, voiko ne alkaa näin yhtäkkiä ilman mitään varoitusta? Ja jos on niin mitä tässä pitäisi tehdä, että tilanne ei huonontuisi entisestään? Olo on aivan kamala ja olo aivan toivoton. Tämän tekstin kirjoittaminenkin oli ponnistus, vaikka juuri kirjoitin 100-sivuisen raportin reilussa kahdessa viikossa.
Kommentit (11)
En uskalla ottaa saikkua. Pelkään että se on yksisuuntainen tie ja siitä ei ole enää paluuta. Ajatus on kauhea, jo parin päivän pikkuflunssa ja sen takia kotona olo on hirveää. Toisaalta en tiedä mikä on vaihtoehto. Olen muuten terve, syön terveellisesti, liikun ja aiemmin nukuinkin hyvin. En polta enkä juo paljoa. Eli elämäntavoissa on hyvin vähän parannettavaa.
Kovin on tutut oireet. Minä jaksoin jatkaa samaa reilun puoli vuotta, mutta se johti siihen, rttä olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä kohta 7 vuotta.
Neuvoni pn siis se, että nyt otat aikalisän vaikka saikun muodossa.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla ottaa saikkua. Pelkään että se on yksisuuntainen tie ja siitä ei ole enää paluuta. Ajatus on kauhea, jo parin päivän pikkuflunssa ja sen takia kotona olo on hirveää. Toisaalta en tiedä mikä on vaihtoehto. Olen muuten terve, syön terveellisesti, liikun ja aiemmin nukuinkin hyvin. En polta enkä juo paljoa. Eli elämäntavoissa on hyvin vähän parannettavaa.
Ei se töitä tekemällä parane, pahenee vaan. Kannattaa puuttua ajoissa, jotta säilytät edes jonkinlaisen toimintakyvyn. Tuttavan piti burnoutissa kirjoittaa muistilappuja että muisti edes kaupassa käydä tai ulkoiluttaa koiraa. Asiat unohtui nimittäin heti kun nousi sohvalta.
Millainen tilanteesi on muuten, oletko perheellinen, sinkku, ruuhkavuodet tms?
Itselläni uhkaavaan burn outiin auttoi viikonlopun mittainen hiljaisuuden retriitti, jossa sain vain levätä rauhassa, täysihoidossa, mutta kotona se ei olisi onnistunutkaan pienten lasten takia.
Rakenna tärkeysjärjestys asioille ja tärkeimpänä on oma terveys. Jos joku uhkaa sitä niin pitäisi vaan kylmästi pudottaa niitä vähemmän tärkeitä pois. Helpommin sanottu kun tehty, tiedän.
Oikeasti saikku. Kaksi-kolmen viikon vähintään. Työterveys kyllä katsoo sopivan. Sun aivot tarvitsee nollauksen, ei siis känniä vaan jatkuvan säätämisen loppuminen tarpeeksi pitkäksi aikaa.
Sinulla on akuutti stressireaktio käynnissä. Se ei siitä parane kuin stressin poistamalla.
tee jotain rentouttavaa, esim. kylpylään lillumaan, yin joogaa , käy ravintolassa nauttimassa hieno illallinen jne
Ei tuosta nyt vielä voi tietää onko burnout vai mikä. Ota pari päivää saikkua/vuosilomaa ja seuraile mihin suuntaan fiilikset kehittyy. Ei ihminen ole kone, välillä on otettava iisimmin.
Kiitos, hyviä ajatuksia. En tiedä miksi se on niin vaikeaa ajatella että olisi saikulla. Jos joku kaveri kertoisi mulle vastaavasta tilanteesta, ohjeistaisin häntä juuri kuin yllä kirjoitatte. Jotenkin tämä on muka eri asia omalla kohdallani.
Loma alkaisi viikon päästä. Voisi tietenkin katsoa ensin auttaako muutama viikko lomaa mihinkään, mutta tällä hetkellä lomakin ahdistaa ajatuksena. Tämä taitaa olla muutenkin pakon sanelemaa, koska työterveyslääkärille ei ennen lomaa aikaa löydy. Olen vuosien saatossa muutaman kerran käynyt työterveyslääkärin luona puhumassa ja on aina päivitellyt tilannetta ja kysynyt että pitäisikö ottaa sairaslomaa, mutta en pysty sanomaan tuohon kyllä. Toivoisin että lääkäri yksiselitteisesti määräisi sairaslomaa, eikä mun pitäisi tehdä sitä päätöstä. Näin saikun hyväksyminen olisi jotenkin helpompaa eikä tulisi oloa että saikuttaa turhaan.
Ihan uteliaisuudesta, miksi lääkäri on jo aiemmin suositellut sairauslomaa, jos sinulla ei aiemmin ole ollut mitään oireita? Ei kai sitä pelkän vaativan työn takia suositella.
Saikku. Pitkä sellainen.