Tupakoin raskausaikana, syyllisyys
Pakko purkaa johonkin tätä asiaa vaikka nostaakin paskamyrskyn.
Toivon kuitenkin että välttyisin ikäviltä kommenteilta, ei ole ketään kenelle tästä asiasta puhua.
Poden aivan jumalatonta syyllisyyttä siitä että poltin tupakkaa raskausaikana.
Olen piiskannut itseäni ja itkenyt niin paljon viime vuodet asian takia.
Lapsi on terve 5-vuotias, luojan kiitos.
En silti voi tietenkään olla miettimättä tekoani.
Miten ihmeessä tätä syyllisyyttä voisi helpottaa?
Tiedän että se on varmasti loppuelämän taakka, ja ihan oikeutettua. Joku rangaistus minullakin on oltava.
Kuitenkin, tämä syyllisyys kalvaa niin paljon. En oikein tiedä miten käsitellä asiaa.
Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta asian murehtiminen ja itsensä piiskaaminen viikottain näin viiden vuoden jälkeen tuntuu hieman kohtuuttomalta.
Kommentit (41)
Olet saanut aika asiattomia vastauksia tähän. Kirjoitan tätä viestiä itse lapsena, jonka vanhempi tupakoi jonkin verran raskausaikana. Tiedän, että hän katuu sitä, ja vaikka asia itseä harmittaakin, en kanna asiasta vanhemmalleni kaunaa. Tämä johtuu ehkä siitä, että myöhemmin olin itse nikotiinikoukussa ja tiedän, kuinka vaikea koukku se voi olla. Raskausaikana lopetin tupakoinnin kyllä, mutta lasta siitä raskaudesta ei valitettavasti koskaan syntynyt.
Se ei hyödytä sinua tai lastasi yhtään, että vellot itsesyytöksissä. Selkeästikin olet normaalilla omtunnolla varustettu ihminen, kun tunnet asiasta syyllisyyttä, ja toivon, että saat itsesi kanssa rauhan asian suhteen.
Minkä ikäinen lapsesi on? Jos jotain haluat tehdä lapsesi hyväksi, olisiko sinulla rohkeutta ottaa asia puheeksi, kun lapsi on sen ikäinen, että mahdolliset tupakkakokeilut tulevat kyseeseen? Sanon tämän sillä, että itse jäin jo ihan ensimmäisten tupakointikokeilujen seurauksena fyysiseen nikotiinikoukkuun teini-ikäisenä. Kun on kohdussa altistunut nikotiinille ja syntynyt nikotiiniriippuvaisena, aivoihin jää tästä jälki, joka myöhemmin aktivoituu, kun elimistö kohtaa nikotiinia. Itse olisin toivonut tienneeni, ettei minulle ole mahdollista tupakoida satunnaisesti, kuten moni muu nuoruusessani teki.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monia, jotka ovat polttaneet raskaana. Eihän se kovin suotavaa ole mutta asiat nyt joskus ovat niin, ihmiset eivät kykene aina elämässä fiksuihin päätöksiin.
Oma äitinikin poltti ja myös joi alkoholia välillä neuvolapapereiden mukaan. Ei sitä niin isona juttuna pidetty ja määriäkin varmasti itse vähätteli.Elämä jatkuu. Minkäs voit enää?
Tunnen itsekin, enkä ymmärrä miten pystyvät elämään itsensä kanssa ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet saanut aika asiattomia vastauksia tähän. Kirjoitan tätä viestiä itse lapsena, jonka vanhempi tupakoi jonkin verran raskausaikana. Tiedän, että hän katuu sitä, ja vaikka asia itseä harmittaakin, en kanna asiasta vanhemmalleni kaunaa. Tämä johtuu ehkä siitä, että myöhemmin olin itse nikotiinikoukussa ja tiedän, kuinka vaikea koukku se voi olla. Raskausaikana lopetin tupakoinnin kyllä, mutta lasta siitä raskaudesta ei valitettavasti koskaan syntynyt.
Se ei hyödytä sinua tai lastasi yhtään, että vellot itsesyytöksissä. Selkeästikin olet normaalilla omtunnolla varustettu ihminen, kun tunnet asiasta syyllisyyttä, ja toivon, että saat itsesi kanssa rauhan asian suhteen.
Minkä ikäinen lapsesi on? Jos jotain haluat tehdä lapsesi hyväksi, olisiko sinulla rohkeutta ottaa asia puheeksi, kun lapsi on sen ikäinen, että mahdolliset tupakkakokeilut tulevat kyseeseen? Sanon tämän sillä, että itse jäin jo ihan ensimmäisten tupakointikokeilujen seurauksena fyysiseen nikotiinikoukkuun teini-ikäisenä. Kun on kohdussa altistunut nikotiinille ja syntynyt nikotiiniriippuvaisena, aivoihin jää tästä jälki, joka myöhemmin aktivoituu, kun elimistö kohtaa nikotiinia. Itse olisin toivonut tienneeni, ettei minulle ole mahdollista tupakoida satunnaisesti, kuten moni muu nuoruusessani teki.
Eikun kerroitkin aloituksessa lapsen olevan 5-vuotias.
- 22
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Saako kysyä, ilmenikö sinulle muita haittoja äitisi tupakoinnista?
Ehdottomasti tämä asia on sellainen minkä varmasti tulen joskus lapsen kanssa käsittelemään, ehkä se hänen (mahdollinen) anteeksianto on se mikä vie pahimmat syyllisyyden rippeet. Tähän nyt tulee kuitenkin menemään tolkuttoman monta vuotta vielä.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä tiedossa että syyttelyitä tulee, olen ikävät kommentit myös ansainnut, ei siinä.
Pelkään jatkuvasti että lapselle ilmenisi jotain terveyshaittoja, ja syyllistyyteni vain syvenee koska tiedän tupakoineeni raskausaikana. Sehän tässä pahinta onkin, kun yhtälailla lapset joiden äiti ei ole polttanut, voi sairastua.
Jokainen negatiivinen terveysseikka tulisi vaan hajottamaan itseäni enemmän ja enemmän, koska syytän kuitenkin asiasta sitä, että poltin tupakkaa. Vaikka asiahan ei toki ole näin yksinkertainen.
Minusta sinun kannattaisi mennä puhumaan asiasta ammattilaiselle. Nyt olisi tärkeää pystyä keskittymään lapsen kasvun turvaamiseen. Olet tehnyt väärin ja selvästi otat asiasta vastuun ja olet katuvainen, mikä on hyvä ja kypsä asenne. Nyt olisi tärkeää päästä asian yli ja keskittyä tulevaisuuteen. Sinulla on lapsi, josta toivottavasti pystyt iloitsemaan. Tee tulevaisuudessa hyviä tekoja itsesi ja lapsesi puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä tiedossa että syyttelyitä tulee, olen ikävät kommentit myös ansainnut, ei siinä.
Pelkään jatkuvasti että lapselle ilmenisi jotain terveyshaittoja, ja syyllistyyteni vain syvenee koska tiedän tupakoineeni raskausaikana. Sehän tässä pahinta onkin, kun yhtälailla lapset joiden äiti ei ole polttanut, voi sairastua.
Jokainen negatiivinen terveysseikka tulisi vaan hajottamaan itseäni enemmän ja enemmän, koska syytän kuitenkin asiasta sitä, että poltin tupakkaa. Vaikka asiahan ei toki ole näin yksinkertainen.Minusta sinun kannattaisi mennä puhumaan asiasta ammattilaiselle. Nyt olisi tärkeää pystyä keskittymään lapsen kasvun turvaamiseen. Olet tehnyt väärin ja selvästi otat asiasta vastuun ja olet katuvainen, mikä on hyvä ja kypsä asenne. Nyt olisi tärkeää päästä asian yli ja keskittyä tulevaisuuteen. Sinulla on lapsi, josta toivottavasti pystyt iloitsemaan. Tee tulevaisuudessa hyviä tekoja itsesi ja lapsesi puolesta.
Lapsella on kaikki hyvin ja koen olevani hyvä äiti (mikäli tosiaan ei oteta tätä lukuun)
Olen yrittänyt ajatella positiivisesti ja ollut kiitollinen siitä että ainakin tähän asti kaikki on ollut hyvin ja lapsi on terve.
Olet oikeassa, täytyy mennä ammattilaisen juttusille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen negatiivinen terveysseikka tulisi vaan hajottamaan itseäni enemmän ja enemmän, koska syytän kuitenkin asiasta sitä, että poltin tupakkaa. Vaikka asiahan ei toki ole näin yksinkertainen.Minusta sinun kannattaisi mennä puhumaan asiasta ammattilaiselle. Nyt olisi tärkeää pystyä keskittymään lapsen kasvun turvaamiseen. Olet tehnyt väärin ja selvästi otat asiasta vastuun ja olet katuvainen, mikä on hyvä ja kypsä asenne. Nyt olisi tärkeää päästä asian yli ja keskittyä tulevaisuuteen. Sinulla on lapsi, josta toivottavasti pystyt iloitsemaan. Tee tulevaisuudessa hyviä tekoja itsesi ja lapsesi puolesta.
Lapsella on kaikki hyvin ja koen olevani hyvä äiti (mikäli tosiaan ei oteta tätä lukuun)
Olen yrittänyt ajatella positiivisesti ja ollut kiitollinen siitä että ainakin tähän asti kaikki on ollut hyvin ja lapsi on terve.
Olet oikeassa, täytyy mennä ammattilaisen juttusille.
Kuullostaa hyvältä, ap. Kaikkea hyvää teille!
Lisään nyt vielä, että oma äitini poltti. Olen terve.
Tämä asia ei nyt mitenkään ole äitini vastuulla, mutta kyllä se hieman ottaa päähän, kun hän tiesi että tupakoin raskaana eikä kommentoinut asiaa mitenkään.
En tiedä katuuko hän asiaa, mutta näin jälkikäteen olisin toivonut että olisi vaikka edes valehdellut ja haukkunut pystyyn.
Mutta, omia tekoja, ei ole äitini vastuulla tietenkään.
Ap
Jokaisen aikuisen naisen oma päätös. Täysi- ikäinen päättää raskausaikana samoin imetysaikana polttaako ja käyttääkö alkoholia tai muita päihteitä. Aikuinen kyllä tietää mitä tekee eikä kaipaa keneltään moraalisaarnaa. Toinen ihminen ei voi puuttua toisen elämään ja tehdä toisen puolesta ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Saako kysyä, ilmenikö sinulle muita haittoja äitisi tupakoinnista?Ehdottomasti tämä asia on sellainen minkä varmasti tulen joskus lapsen kanssa käsittelemään, ehkä se hänen (mahdollinen) anteeksianto on se mikä vie pahimmat syyllisyyden rippeet. Tähän nyt tulee kuitenkin menemään tolkuttoman monta vuotta vielä.
Hienoa, että olet päättänyt puhua asiasta jossain vaiheessa. Itsellä ainakin se meni niin, että kun näin vanhemman syyllisyyden, jotenkin tunsin myötätuntoa myös vanhempaa kohtaan, koska ei se helppo rooli oli sekään. Toki olen joutunut myös käymään läpi mielessäni tähän tupakka-asiaan liittyvät harmituksen tunteet, mutta suurempia säröjä tämä ei ole välillemme aiheuttanut, ja olen arvostanut vanhempani rehellisyyttä asiassa.
Itse kärsin psyykkisistä ongelmista ja tunnesäätelyvaikeuksista. On hankala arvioida, kuinka suuri vaikutus raskaudenaikaisella tupakoinnilla on tähän ollut. Mahdollisesti jonkinlainen, mutta toisaalta taas ajattelen, että pääsyyt ovat geneettisessä kuormassa ja ympäristöolosuhteissa. Oma vanhempani poltti raskauden aikana aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Äitini tupakoi odottaessaan minua. Samoin meillä kotona poltettiin sisällä kun olin lapsi.
Limakalvoni eivät kehittyneet kunnolla ja nyt aikuisena minulla on krooninen nuha
Nenä vuotaa aina, joskus enemmän ja joskus vähemmän
No niin varmaan. Tottahan toki.
Ja kun on kurkkumätä, hammasmätä, ahistus, hönkimäelinten vinkuna, tekarit, syfilis, ripuli, pötsivaiva, hiustenlähtö, kynsienlähtö, luuydinräjähdys, katkokävely, sydäri ja AIDS, niin onhan se tietysti uskottavaa ja realistista, että ne ovat sisällä tupakoinnin syytä kaikki tyynni.
Voi Pyhä Sylvi kuinka yksinkertaista väkeä nämä tupakanvastustusfanaatikot ovat.
AP, lopeta tuollainen turha märehtiminen, jos olet "oikea" asiassasi etkä provo: ja jos olet jälkimmäinen, aika hyvän olet keksinyt kun noin monta kahelia olet onnistunut huhuilemaan koloistaan esille.
Ihan oikein Sinä olet elänyt: pistetään sen kunniaksi röökiksi!
Vierailija kirjoitti:
Äitini tupakoi odottaessaan minua. Samoin meillä kotona poltettiin sisällä kun olin lapsi.
Limakalvoni eivät kehittyneet kunnolla ja nyt aikuisena minulla on krooninen nuha
Nenä vuotaa aina, joskus enemmän ja joskus vähemmän
Jos olet nainen, tiedätkö, onko hedelmällisyytesi heikko? Onko sinulla lapsia? Tupakointi voi nimittäin vaikuttaa tyttösikiön munasoluihin, koska ne kehittyvät jo sikiöaikana.
Paperossi-Ossi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nenä vuotaa aina, joskus enemmän ja joskus vähemmänNo niin varmaan. Tottahan toki.
Ja kun on kurkkumätä, hammasmätä, ahistus, hönkimäelinten vinkuna, tekarit, syfilis, ripuli, pötsivaiva, hiustenlähtö, kynsienlähtö, luuydinräjähdys, katkokävely, sydäri ja AIDS, niin onhan se tietysti uskottavaa ja realistista, että ne ovat sisällä tupakoinnin syytä kaikki tyynni.
Voi Pyhä Sylvi kuinka yksinkertaista väkeä nämä tupakanvastustusfanaatikot ovat.
AP, lopeta tuollainen turha märehtiminen, jos olet "oikea" asiassasi etkä provo: ja jos olet jälkimmäinen, aika hyvän olet keksinyt kun noin monta kahelia olet onnistunut huhuilemaan koloistaan esille.
Ihan oikein Sinä olet elänyt: pistetään sen kunniaksi röökiksi!
Jessus. En ole provo, ihan todellisesta asiasta täällä puhun.
Aikamoista vähättelyä kyllä sinulta - todettakoon toki että monikaan vaiva tai sairaus ei varmastikaan johdu raskaudenaikaisesta tupakoinnista, mutta kuitenkin.
En todellakaan ole elänyt oikein.
Ap
Meistä moni on tehnyt virheitä. Minuakin piinaa miten huonon elämän olen elänyt, niin paljon virheitä joita kadun. Jos joku tulisi sanomaan minulle että ei se mitään tai et oo tehny mitään kauheaa, en haluaisi kuulla. Olen syyllinen ja joudun elämään sen tosiasian kanssa. Kun kuolen, toivon että minulla on näkymätön ruumis/sielu/henki, sillä haluan potkaista omaa ruumistani kun lähden.
Kuka paheksuisi niitä jotka polttavat raskaana olevan lähellä vaikka raskaana oleva ei itse polttaisi. Esim. Autossa on vaikea poistua tupakoitsijan läheltä.
Miten muuten neuvolassa ei estetty polttamistasi vai etkö kertonut heille siitä? Olisihan nikotiinipurukuminkin käyttö ollut parempi vaihtoehto.
Et voi vielä tai välttämättä koskaan tietää mitä kaikkia haittoja tupakointisi on aiheuttanut lapselle. Se esimerkiksi lisää lapsen hengitystieinfektioiden määrää ja astman todennäköisyyttä, on voinut aiheuttaa vauvalle vastasyntyneenä vieroitusoireita, pienentää lapsen syntymäpainoa, lisätä vauvan erilaisia vatsavaivoja, heikentää oppimistuloksia ja lisätä ylivilkkautta ja käytöshäiriöitä KOULUIÄSSÄ.
Et voi tietää miltä kaikelta olisit välttynyt, jos et olisi tupakoinut. Ja kaikki oireet eivät välttämättä edes viisivuotiaalla vielä näy, niin kauaskantoisia seurauksia tuolla on.
Vierailija kirjoitti:
Kuka paheksuisi niitä jotka polttavat raskaana olevan lähellä vaikka raskaana oleva ei itse polttaisi. Esim. Autossa on vaikea poistua tupakoitsijan läheltä.
No en minä ainakaan. Toivottavasti ei kukaan muukaan.
Kun tällaista "ensimmäisen maailman" keskustelua lukee, kyllä huomaa, että ihmisillä on ollut liian helppo elämä, maha aina täynnä ja hyvinvointivaltio on mennyt pahasti överiksi, eikä primääritarpeiden turvaamisen kannalta ensiarvoisen tärkeitä miettimisen aiheita näytä olevan.
Onko teille kenellekään tupakasta parkujalle tullut mieleen mennä töihin?
Olit vain antelias kun tarjosit sikiöllekin sauhut. Mitäs siitä jos joku pikku kehitysvamma tulee, kunhan äippä saa herkkusavut vedettyä.