Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakoin raskausaikana, syyllisyys

Vierailija
12.07.2023 |

Pakko purkaa johonkin tätä asiaa vaikka nostaakin paskamyrskyn.
Toivon kuitenkin että välttyisin ikäviltä kommenteilta, ei ole ketään kenelle tästä asiasta puhua.
Poden aivan jumalatonta syyllisyyttä siitä että poltin tupakkaa raskausaikana.
Olen piiskannut itseäni ja itkenyt niin paljon viime vuodet asian takia.
Lapsi on terve 5-vuotias, luojan kiitos.
En silti voi tietenkään olla miettimättä tekoani.
Miten ihmeessä tätä syyllisyyttä voisi helpottaa?
Tiedän että se on varmasti loppuelämän taakka, ja ihan oikeutettua. Joku rangaistus minullakin on oltava.
Kuitenkin, tämä syyllisyys kalvaa niin paljon. En oikein tiedä miten käsitellä asiaa.
Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta asian murehtiminen ja itsensä piiskaaminen viikottain näin viiden vuoden jälkeen tuntuu hieman kohtuuttomalta.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on erottava vanhemmuudesta.

Vierailija
2/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että tupakointia suuremmat haitat lapsen elämälle koituvat siitä että äiti on ilmeisen matalasti koulutettu ja lyhytnäköinen. Miksi edes teit lapsia, anna kun arvaan, vahingossa? Siinä vasta hyvä alku uudelle elämälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän nyt enää polta? Savuton vanhempi on lapselle tärkeää. Nauti nyt vain lapsesi kanssa olosta ja kesästä. Voit vaikka neuvolassa jutella asiasta ja ehkä pääset sieltä eteenpäin asian kanssa.

Vierailija
4/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat selkään taputuksia? Miksi ihmeessä? Tiedät toimineesta väärin ja teit sen silti. Sinä sait valita, lapsesi ei valinnut röökiä. Sinä valitsit hänen puolestaan.

Vierailija
5/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että sinun syyllisyytesi johtuu enemmän huonosta vanhemmuudesta raskauden jälkeen. Nytkin olet tällaisella lokapalstalla, vaikka voisit tehdä jotain hyödyllistä. Aivosi yrittävät kuitenkin keksiä, että syyllisyys johtuisi jostakin täysin turhanpäiväisestä. 

Vierailija
6/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän nyt enää polta? Savuton vanhempi on lapselle tärkeää. Nauti nyt vain lapsesi kanssa olosta ja kesästä. Voit vaikka neuvolassa jutella asiasta ja ehkä pääset sieltä eteenpäin asian kanssa.

En polta. Kiitos asiallisesta kommentista.

Vierailija
7/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et lopettanut polttamista jos se noin ahdistaa?

Vastaus: Koska se oli kivempaa kuin lopettaminen. Viis lapsesta.

Vierailija
8/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä.

T: ihminen, jolla on terveysongelmia äidin raskaudenajan tupakoinnin seurauksena.

Vierailija
9/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En polta. Kiitos asiallisesta kommentista.

Tämä on käsittämätön vastaus. Miksi kuitenkin piti juuri raskausaika polttaa? Myöhempi polttaminen on pikkujuttu siihen verrattuna.

Vierailija
10/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tupakoi odottaessaan minua. Samoin meillä kotona poltettiin sisällä kun olin lapsi.

Limakalvoni eivät kehittyneet kunnolla ja nyt aikuisena minulla on krooninen nuha

Nenä vuotaa aina, joskus enemmän ja joskus vähemmän

Vierailija
11/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terve viisivuotias". Raskaudenaikaisen tupakoinnin haitat voi näkyä mm. oppimisvaikeuksina koulussa. Et voi mistään tietää, millaisia haittoja siitä mahdollisesti on aiheutunut.

Vierailija
12/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus on elämästäsi vain yhdeksän kuukautta, mutta sen aikaisilla valinnoillasi voit joko tukea tulevan lapsesi elämää tai pilata sen. Miksi valitsit jälkimmäisen?

Vierailija
13/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt tätä julkaisua velloakseni asiassa ja tiedän kyllä mitä on tullut tehtyä. Tuo että miksi teit sen on ihan hyödytöntä tässä kohtaa. Ja kyllä, tiedän myös raskaudenaikaisen tupakoinnin myöhemmät vaikutukset.

Se nyt ei varmaan ole kuitenkaan kenenkään etu että itken asian takia viikottain ja suoraan sanottuna kuolen sisältäpäin, jotenkin tästä tosiaan pitäisi päästä eteenpäin.

Tähän kaipailisin apua tai vertaistukea, onko ketään?

Vierailija
14/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus on elämästäsi vain yhdeksän kuukautta, mutta sen aikaisilla valinnoillasi voit joko tukea tulevan lapsesi elämää tai pilata sen. Miksi valitsit jälkimmäisen?

Ja jos lapsi on tyttö, niin raskaudenaikainen tupakointi vaikuttaa myös aloittajan mahdollisiin lapsenlapsiin, sillä tytöille kehittyy munasolut jo sikiöaikana. Jee.

Vierailija
15/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se itsensä ruoskinta ja syyllistäminen on vain pakko lopettaa. Se syö turhaa energiaa ja iloa sisältäsi. Toivottavasti iloitset lapsesta ja teidän yhteisestä ajasta, jota on nyt enemmän kun olet lopettanut tupakoinnin. Joskus muinoin äidit polttivat ja lapsia syntyi. Mieti että et ole ainoa näin tehnyt äiti ja elämä jatkuu. Ammattiapu voi auttaa käsittelemään syyllisyyttä.

Vierailija
16/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää ap:n syyllistämistä. Hän kaipaa apua ja tukea, ei mitään lisäsyyttelyä. Tietää itse tehneensä väärin eikä asia muutu vaikka kuinka syyllistetään lisää.

Vierailija
17/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävästi syyllisyys kalvaa, mutta kuten itsekin sanoit -tehtyä ei saa tekemättömäksi. Voit kuitenkin toimia nyt ja tulevaisuudessa fiksummin ja olla parempi äiti. Näin toimiessasi voit tukea lapsesi kasvua ja kehitystä. Kaikki ei siis ole menetetty, vaikka myöhemmin ilmenisikin joitakin ongelmia. Sinulla on kuitenkin terveenoloinen lapsi. Olethan siis lapselle läsnä etkä tupakoi tai käytä päihteitä. Hyvää kesää!

Vierailija
18/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää ap:n syyllistämistä. Hän kaipaa apua ja tukea, ei mitään lisäsyyttelyä. Tietää itse tehneensä väärin eikä asia muutu vaikka kuinka syyllistetään lisää.

Ei heru tukea, sympatioita eikä lässytystä. Elän itse joka päivä niiden raskaudenajan tupakoinnin vaikutusten kanssa. Ainoa jota käy sääliksi on ap:n lapsi.

Vierailija
19/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä tiedossa että syyttelyitä tulee, olen ikävät kommentit myös ansainnut, ei siinä.

Pelkään jatkuvasti että lapselle ilmenisi jotain terveyshaittoja, ja syyllistyyteni vain syvenee koska tiedän tupakoineeni raskausaikana. Sehän tässä pahinta onkin, kun yhtälailla lapset joiden äiti ei ole polttanut, voi sairastua.

Jokainen negatiivinen terveysseikka tulisi vaan hajottamaan itseäni enemmän ja enemmän, koska syytän kuitenkin asiasta sitä, että poltin tupakkaa. Vaikka asiahan ei toki ole näin yksinkertainen.

Vierailija
20/41 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia, jotka ovat polttaneet raskaana. Eihän se kovin suotavaa ole mutta asiat nyt joskus ovat niin, ihmiset eivät kykene aina elämässä fiksuihin päätöksiin.

Oma äitinikin poltti ja myös joi alkoholia välillä neuvolapapereiden mukaan. Ei sitä niin isona juttuna pidetty ja määriäkin varmasti itse vähätteli.

Elämä jatkuu. Minkäs voit enää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme