Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahtuuko kaksi eläkeläistä 51 neliön kaksioon jos se on ainoa koti?

Vierailija
12.07.2023 |

Meillä on edessä tilanne jossa pitäisi muuttaa nykyisestä 100 neliön kodista 51 neliöön.

Tähän asti tuo 51 neliön asunto on ollut lomakäytössä, eli olemme asuneet siellä kesä- ja joululomilla. Muutaman vuoden kuluttua on edessä eläkkeelle jääminen ja pysyvä muutto tuohon 51 neliön asuntoon.

Miehen mielestä tullaan mahtumaan hyvin, mutta minua hirvittää. Nyt meillä on noin 100 neliötä enkä tajua miten saisimme karsittua tarpeeksi.

Eri asia jos meillä olisi vaikka kesämökki tms. jonne viedä tavaroita, mutta mitään sellaista ei ole. Muutaman neliön kerrosvarasto kyllä. Mutta sekin on jo nykyisin aika täynnä.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wow! Siinä on ollut asettelemista. Tai mahtava pohjaratkaisu.

Jotenkin vaan tuntuu että mahdoton ajatus saada kaikki tavarat mahtumaan. Tuo loma-asunto on jo nyt aika täynnä vaikka siellä ei ole kuin ihan normaali kalustus ja lomilla tarvittavat vaatteet. [/quote]

Kertomasi perusteella olette kyllä hamstereita! Käykää läpi ensinnäkin huonekalunne! Olen varma että sieltä löytyy kaksioon tarpeettomia huonekaluja! Sen jälkeen sisustusesineet, keittiön astiat (keittiöön tulee yllävästi kerättyä kippoja, kuppeja, kattiloita jne. joita ei tule käytettyä.) Pistätte kiertoon, myytte, annatte ja huonokuntoiset ja rikkinäiset kylmästi roskiin! Itse ole näin tehnyt varsinkin muuttojen yhteydessä. Perillisilläkin on vähemmän töitä aikanaan, kun ei tarvitse käydä valtavaa määrää tavaroita läpi! Se nimittäin ei ole niin kiva homma selvittää sitä roinamäärää, mitä monelle kertyy elämän aikana! Tsemmpiä!

Vierailija
82/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratkaa varasto jos ei muuten onnistu.

MITÄ järkeä vuokrata varasto tavaralle jota ei enää tarvitse!

Eikun myyntiin vaan!

Niitä on hyviä nettikirppiskauppoja, en puhu typeristä FB ryhmistä, vaan oikeista nettikaupoista joihin saa viedä myyntiin tietyllä provikalla.

Löytyy kun osaa googlettaa.

Tämä.Maksaa parhaillaan satasia kuukaudessa joku varasto.Halvempi on hankkia isompi koti jos oikeasti siitä tavarasta ei osaa luopua.Mutta kannattaahan siitä luopumista yrittää ja myydä pois.Monesti on ihan arvokastakin tavaraa vanhoilla ihmisillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä nyt kuolinsiivous niin säästätte lapsiltanne vaivaa.

Mummo teki noin, sai yli 40 000 e parin vuoden tavaranmyynneistä ja nyt lapsenlapset itkevät, kun nyt niin muodikkaat 50-lukuiset astiat ja teak-huonekalut on myyty eikä heille jäänytkään perittäväksi kaikkea kivaa muistotavaraa.

Vierailija
84/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

youtubesta voi halutessaan katsoa motivaatiovideoita aiheella swedish death cleaning; decluttering for retirement etc. Itse karsinta kannattaa aloittaa ajoissa ja vähän kerrallaan eli joku päivä(t) vaatekaappi, toisena kodintekstiilit. Sitten keittiössä astiat yhtenä päivänä, toisena vaikka kattilat/pannut ja muut tilpehöörit. Kylppäri on kanssa hyvä jemmapaikka kaikelle ihonhoitotuotteille mitä ehkä joskus käytän. Eli kannattaa omaksua elämänasenne mieluummin laatu kuin määrä ja pysytellä hyväksihavaituissa luottotuotteissa, luottovaatteisa etc. Jos nykyinen vaatekaappi on sekalainen kimara kaikkea, voi harkita myös jotakin ns. stylistipalvelua( löytyy ihan stockalta/sokokselta/aleksi 13) ja kerrot että minimoit vaatevarastoa, tarvitse helposti yhdisteltävät ja monikäyttöiset vaatteet arkeen ja joku kokonaisuus juhlaan.

Jos astiakaappi on kaaos ja ties mitä sarjaa täynnä, voi myös päättää ostaa 1 hyvän sarjan mikä tulee olemaan ainoa sarja kotona ja myydä vanhat sekalaiset pois.

Vierailija
85/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää muuttaa pienempään? Onko tuo 100 neliötä työsuhdeasunto vai miksi vaihtoehtona on noin pieni koti? Meillä naapurt möivät omakotitalonsa ja ostivat kerrostalokolmion, kesämökistä eivät ole luopumassa.

Vierailija
86/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo teki noin, sai yli 40 000 e parin vuoden tavaranmyynneistä ja nyt lapsenlapset itkevät, kun nyt niin muodikkaat 50-lukuiset astiat ja teak-huonekalut on myyty eikä heille jäänytkään perittäväksi kaikkea kivaa muistotavaraa.

mummolla on ihan täysi oikeus tehdä kamoilleen mitä lystää ja pitää itse rahat eikä pohtia ehkä joku haluaa nää perinnöksi :)

Vierailija
87/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mahtuu. Karsitte vain turhaa tavaraa pois.

Vierailija
88/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä asui 55 neliön kaksiossa 5 hengen uusperhe. Etteköhän te selviä.

Suomi on juuri sellainen paikka kuin on juuri tästä syystä.

Niin pientä luukkua tai riittämätöntä palkkaa ei olekaan ettei joku olisi sekunnissa pätemässä suoranaisen euforian vallassa vielä puolta surkeammalla tilanteella ja Jəəsustelemassa miten kukaan ei voi oikeasti tarvita enempää kuin minä.

No, ainakaan lapsille ei tarvitse änkyttää kukista ja mehiläisistä kun ne makaavat suunnilleen samassa sängyssä vanhempiensa kanssa.

Vierailija
89/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pieni kämppä joka on edullinen omistaa,välimereltä lomakoti.

Vierailija
90/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut niin, että tämä on minun elämäni, minun tapani kerätä tavaraa tai olla keräämättä. En ajattele ensisijaisesti sitä, miten perikunta kuolemani jälkeen pöksyjäni roskiin kantaa, vaan elän tätä ainutkertaista elämääni just näin. Jos perikunta ei viitsi tavaroita seuloa, niin se on voi voi, maksakoot parikymmentätuhatta niin joku firma vie kaiken mennessään.

Vierailija
91/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole liian pieni, mutta tavaraa on liikaa. Kysymys on nyt suhteestasi tavaraan. Se riippuvuus pitää ensin hoitaa, ennenkuin kannattaa muuttaa pienempään. Myyt annat tai heität pois mitä et tarvitse.

Vierailija
92/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse asunut lapsuudessa kantakaupungissa melko ahtaasti, joten mielestäni 2 henkeä mahtuu noihin neliöihin.

Mitä järkeä on vuokrata varastoa tavaralle, jota ei käytä?

Vierailija
93/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on tuo tavaran palvonta sairaus sekin. se mitä ihminen tarvitsee, mahtuu reppuun. kaikki muu on turhaa krääsää, statussymboleita ja ihan silkkaapaskaa. valokuvat voi säilyttää, koska muistihan katoaa eläkeläisiltä. länsimaisessa hyvinvointi valtiossa eläjä tuppaa keräämään ympärillensä kaikkea tarpeetonta, koska rahaa on ollut. on tarve tehdä kaikkea, mitä muutkin tekevät. se on sitä laumasieluisuutta. sen havaitsee parhaiten, kun seuraa vasemmiston touhuja. aina pitää ruikuttaa joka asiasta, ja kun kysyy, mikä on hätänä, ei osata edes kertoa. ainut syy on, kun muutkin ulisee, niin minäkin tahdon. mutta on hyvin vapauttavaa luopua siitä romutaakasta, kun huomaa, ettei todellakaan tarvitse sitä palokuormaa nurkkiinsa. onnea yritykseen karsia kaikki turha pois.

Vierailija
94/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on liian ahdasta. Itse asun yksin isohkossa talossa. Tulevaisuuden haave on pieni omakotitalo, jossa makuuhuoneen lisäksi tila, johon mahtui iso ryokapöytä, sillä minulla on usein vieraita. Lisäksi saunamökki,jossa vieraat saavat tarvittaessa nukkua. Mielestäni kaksi ihmistä tarvitsee vähintään kolmion.

Oletko eläkeläinen kuten ap?

Vierailija
95/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se on tuo tavaran palvonta sairaus sekin. se mitä ihminen tarvitsee, mahtuu reppuun. kaikki muu on turhaa krääsää, statussymboleita ja ihan silkkaapaskaa. valokuvat voi säilyttää, koska muistihan katoaa eläkeläisiltä. länsimaisessa hyvinvointi valtiossa eläjä tuppaa keräämään ympärillensä kaikkea tarpeetonta, koska rahaa on ollut. on tarve tehdä kaikkea, mitä muutkin tekevät. se on sitä laumasieluisuutta. sen havaitsee parhaiten, kun seuraa vasemmiston touhuja. aina pitää ruikuttaa joka asiasta, ja kun kysyy, mikä on hätänä, ei osata edes kertoa. ainut syy on, kun muutkin ulisee, niin minäkin tahdon. mutta on hyvin vapauttavaa luopua siitä romutaakasta, kun huomaa, ettei todellakaan tarvitse sitä palokuormaa nurkkiinsa. onnea yritykseen karsia kaikki turha pois.

jep, lisäksi isompi tila pistää hankkimaan kaikkea lisää. Muutin itse isompaan kaksioon kuin edellinen oli, isompi oli tässä tapauksessa halvempi, niin on saanut olla tarkkana ettei lähde hankkimaan mitään lipastoa tai hyllyä nurkan täytteeksi. Keittiön kaapitkin on puoliksi tyhjiä, mutta se ei haitta kun ovet on kiinni.

Vierailija
96/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molemmilla on rahtihame, niin ei mahdu.

Vierailija
97/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap:n ongelma pelkkä tavara vai myös se, että epäilyttää, kun joutuu pienessä tilassa olemaan jatkuvasti toisen kanssa. Ongelman voi ratkaista hankkimalla 'kaupunkimökin' jostain pienemmästä kaupungista. Esimerkiksi Hämeenlinnaan pääsee Helsingistä näppärästi junalla ja parilla sadalla tuhannella saa kaksion kävelymatkan päästä asemasta. Kun toisen naama alkaa kyllästyttää, niin ei muuta kuin takki päälle ja menoksi. Sitten on tietysti vielä pienempiä mukavia kesäkaupunkeja kuten Heinola tai Savonlinna, mutta niihin matkaamiseen menee enemmän aikaa, ei ehkä viitsi joka ketutuksessa lähteä liikkeelle.

Vierailija
98/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin 80 m2 kolmiossa, en edes aseella uhaten suostuisi tuommoiseen koppiin asumaan.

Vierailija
99/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan mieheni kanssa kolmatta vuotta 6m2 teltassa, etteköhän te senioritkin mahdu 50m2 kämppään.

Vierailija
100/105 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on nämä ihmiset, jotka luulevat varastoivansa kelpokamaa, joka kannattaa säästää jälkipolville. "Säästäähään siinä euroja kun Matti-Marjatta voi sitten käyttää isoisän vanhoja kalaverkkoja, jotka ovat maanneet tynnyrissä viimeiset 30 vuotta. Pirkka-Petteri varmasti voi käyttää joskus tulevaisuudessa tätä meidän vanhaa wc-lavuaaria, jonka säästimme edellisestä talostamme kun teimme remontin vuonna 1997."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän