Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sokeriasiaa

12.12.2006 |

onko kukaan plussannut sen jälkeen kun on jättänyt sokeri pois ruokavaliosta?

kävin viime viikolla gynellä ja siellä todettiin monirakkulaiset munasarjat. 3 vuotta yritystä takana. kuukautiskierto ollut epäsäännöllinen jopa yli 50vrk:ta ollut. nyt tasaantunut noin 30 kieppeille.

lääkäri sanoi että uutena tietona on että sokeri vaikuttaa munasolujen irtoamiseen ja ovulaatioon. nyt pitäisi maaliskuuhun asti kokeilla ruokavaliolla jos se ei auta saan sokerilääkkeet ja viiden päivän clomikuurin.

on kuulema todella hyviä tuloksia tullut jo pelkästään ruokavalio muutoksilla. pois pitää jättää tietysti karkit, mehut, mutta myös riisi, peruna, vaalealeipä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti osaa vastata kysymykseesi, koska en ole plussannut vielä :(

Kiinnostuin kuitenkin avauksestasi, koska myös minulla on monirakkulaisiet munasarjat ja diagnosoitu pco ja näiden lisäksi olen todella kova syömään kaikkea makeaa. Olen kuitenkin hoikka, joten sokerin syönti ei näy, ja siksi en ole siitä tähän mennessä paljon välittänyt. Ehkäpä pitäisi kuitenkin vähän rajoittaa... Saanko kysyä, että onko sinulla diagnosoitu pco tai ylipainoa?

Vierailija
2/24 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole diagnosoitu. hiukan on ylipainoa. mutta sen takia mun ei tarvinnut tähän ruveta.

sokeriarvot mulla on todella hyvät. tämä ei ole sama asia.

makean himo on mullakin. mutta tämä antaa voimaa kokeilla.

karkit ja pullat on helppo jättää kyllä, mutta entä ruoka...melkeen kaikissa on sokeria. mutta eikun sitkeesti vaan eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta, zippoliino! Tuntuu kyllä todella, että munkin voisi kannattaa kokeilla tätä ainakin osittain. Oon kyllä jo hoidoissa pidemmällä, clomeja kokeiltu neljään kiertoon ilman tulosta ja seuraavaksi ivf:ään.

Olet oikeassa, että sokerien välttäminen on tosi hankalaa, jos hiilihydraattipitoiset ruoka-aineetkin (peruna, vehnä) lasketaan mukaan. Saitko muuten jotain listaa " kielletyistä ruuista" ?

Tsemppiä ruokavaliomuutokseen! Olisi kyllä hienoa, jos se voisi sinua ja muitakin auttaa :)

Vierailija
4/24 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäriltä kirjan nimen jossa paljon tietoa asiasta. se on helppo GI dieetti.

saan sen joululahjaksi:-D

toiveissa ollaan ja kun lääkäri kertoi että monet ovat tulleet alkuraskauden ultraan jo ihan 3kk dieetin jälkeen.

onnea myöskin sinulle!

ilmoittelen miten meille menee

Vierailija
5/24 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla todettiin PCO :-D olenpa taas pihalla kun lumiukko.

en vaan tiennyt mitä toi kirjainyhdistelmä tarkoitti, ihan uusi asia tässä menossa.

Vierailija
6/24 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin kanssa kokeilla vähähiilihydraattusta dieettiä. Itselläni ultrassa todettu PCO. Ylipainoa ei ole pikemminkin liian vähän. Itselläni keliakia hieman vaikeuttaa dieettiä, mutta yritetään. Orjallisesti en ajatellut diettiä noudattaa, mutta vähentää hiilareita parhaani mukaan.

Lasta yritetty puolisen vuotta...

Kuinka ajattelitte korvata leivän? Olen suuri leivän ystävä ja gluteenittomat leivät sisältävät vielä enemmän hiilareita kuin tavallinen.. En tä peruna/riisi?

Jos löytyy hyviä ruokaohjeita niin otan mielelläni niitä vastaan.. Itselleni vielä niin uusi ja tuntematon asia!

Niin ja kertokaahan miten dietti on lähtänyt sujumaan..

Vierailija
7/24 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens viikolla on meno eka käynnille OYS:iin(toinen haaveissa).Mulla todettiin PCO:t jo v.2000 ja kuulemma nyt ehkä alottaisivat metaformin(?) mulle ja siihenhän tais kuulua sokeriton ruokavalio?!painoa mulla on aivan liikaa,eivät aloita hoitoja ennen kun on laihduttanut,hyvä alku ollut mutta jospa nyt eka käynnistä sais tsempin päälle kunnolla...Makean himo on mulla kova,mutta jospa tämä tästä...

Vierailija
8/24 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikaisemminkin miettinyt tuota hiilihydraatien vähentämistä. Mulla myös todettu pco ja ylipainoa on jonkin verran. Aika paljon olen saanut tiputettuakin, mutta tuntuu että se on hidasta. Lääkäri joskus sanoikin että painon pudotus on hitaampaa kun on pco, sokeri muuttuu helpommin rasvaks kun normaalisti. Makean himo mulla on kyllä valtava, mutta voisi kokeilla vaikka kromia, auttaisiko se.

Mihinkään atkinsin dieetille en kuitenkaan halua, tuo kirja kuulosti mielenkiintoiselta, googletinkin jo sillä mutta täytyy vielä käydä kirjakaupassa tutustumassa että miltä vaikuttaa.

Työkaverini noudatti vähähiilarista ruokavalioo jonkin aikaa ja sanoi, että ekat pari viikkoo oli ihan kamalat kun oli oikein vieroitusoireita sokerista. (ennen sitä hän söi joka päivä karkkia) Mutta sitten kuulemma helpotti.

Vierailija
9/24 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyseistä kirjaa! Itse kävin sen kirjastosta heti lainaamassa ja dieetti on alkanut! Tänä aamuna aamupalaksi lautasellinen kaurapuuroa sekä mansikoita... Pienen hippusillisen jouduin lisäämään sokeria... :)

Vierailija
10/24 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meitä on täällä muitakin:-D

itselle ihan alussa vasta dieetti. eikä ole tehnyt yhtään pahaa. joskin tulee syötyä varmasti liian vähän.

kirja on tuolla joululahjoissa sain sen. sain luvan avata paketin ennen joulua.

karkit ja muut sokerituotteen on helppo jättää pois.

mutta monissa muissa ruuissa on sokeria joten orjallisesti sitä ei voi millään noudattaa.

meillä yritystä takana 3 vuotta ja saan maaliskuussa metformit jos ei tärppää ennen. tosin joudun kaavintaan helmikuun lopussa...vasta...

polyyppi kohdussa joka sekin osaltaan vaikuttaa raskaaksi tuloon.

kertoilkaa kuulumisia!

Vierailija
11/24 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

zippoliino: Mitä syöt leivän tilalla? Töissä on niin helppo syödä aina leipää nopeasti ja nyt täytyisi keksiä jotain korvaavaa.. Pelkät hedelmät ja jogurtit eivät riitä...

Muuten kokeilin tänään kukkakaalimuusia.. YÖK! Ei ollut minun juttuni... Auringonkukansiemenet olivat hyviä paahdettuina! Itse ajattelin dieettiä noudattaa lähinnä siten, että karsin ruokavaliosta turhat hiilarit kuten murot, karkit, leivonnaiset, sipsit pois kokonaan ja syön vain vähän leipää, perunaa, riisiä, pastaa. Hedelmiä, kasviksia, maitotuotteita ja lihaa syön sitten niitenkin edestä! Ja tietty kaurapuuroa :) Toivottavasti vain tuo paino ei lähde minulla tippumaan...

Vierailija
12/24 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin todella vähän leipää. jos nyt tekee mieli tai töihin otan evääksi niin kaikki täysjyväleivät käy.

Vierailija
13/24 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävin OYS:ssa " ensi " käynnillä" ,(edellisestä oli aikaa jo 5v)...Lääkäri määräsi mulle metoformit ja terolutit(joka toinen kuukausi),mutta kun kyselin tuosta sokerittomasta ruokavaliosta metojen kans niin sanoi ettei tartte noudattaa mitään sokeritonta juttua että kellään ihmiselle sokeri ei ole hyväksi muttei sen käyttöä tartte lopettaa ainakaan metojen myötä.Muutenkaan ei suositellut mitään luopumista koska ainahan kielletystä tulee sitten houkuttelevampi;))

PCO:t oli pysyneet samana,ja painoa oli kertynyt aivan liikaa:/ sovittiin lääkärin kans et voin käydä 2kk välein punnituksessa siellä ja samalla katotaan miten painon pudotus vaikuttaa pco:hon.itse sain määrätä päivän ja siihen mennessä pudotettujen kilojen määrän.Tosi kiva päästä seurantaan/kontrolliin niin onpahan joku " vahtimassa" selän takana:)Saimme valita mille hoidoille ruvetaan ja valitsimme IVF:hän.ja sehän meneekin ens syksyyn...tässä nyt sitten ruvetaan pikku hiljaa tosi toimiin painon pudotuksen suhteen.oisko muita jotka rupeaisi pudottelemaan kaverina?:)

Vierailija
14/24 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain myös tuon Helppo GI-dieetti -kirjan käsiini, ja siinä vaikuttaa kyllä olevan monia hyödyllisiä juttuja. Mulla on just tosi paljon väsymystä, mikä voi osaltaan johtua insuliiniresistenssistä. Periaatteessa en kyllä oikein tykkää alkaa kontrolloimaan syömisiäni, mutta ehkä pikkuhiljaa voisi tehdä jotain muutoksia.

Olisi vielä parempi, jos tuo kirja olisi paremmin sovellettu suomalaiseen ruokavalioon. Ja jotain ristiriitaisuuksiakin siinä taisi olla. Tai sitten en vaan lukenut tarkasti. Onhan GI-dieetistä varmasti tehty paljon muitakin kirjoja, joten etsimällähän varmasti löytyisi enemmän tietoa.

Siirukka, tarkoittikohan lääkäri sitä, että ei kannata alkaa orjallisesti noudattaa mitään tiettyä dieettiä. Tästä on varmaan eri lääkäreillä tosi erilaisia mielipiteitä. Tsemppiä sulle painon pudotukseen! Kyllä se siitä, kun on tuleva vauva motivaationa!

Vierailija
15/24 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juups,se varmaan meinas vähä niinku painonvartijoissa aina toitotettiin että kaikkea saa syödä eikä mistään tarvi kieltäytyä.Mä kans aattelin kuitenkin ettiä käsiini sen kirjan ja katsoa mitä siinä sanotaan,eihän mitään vahinkoakaan saa aikaseksi jos terveellistyttää ruokavalionsa:)))kaikki on varmaan parempi kun suklaa*slurps*

Just hain Metoformin pakkauksen apteekista,olipas ylläri lääkkeen edullisuus(reilu 2e pieni paketti,30kpl),nyt sitten pitäs ruveta ruoan laittoon et uskaltas ottaa lääkkeen...koko päivä tullut siivottua ja etsinyt joulu mieltä kun maakin on kohta musta*plääh*.....

Vierailija
16/24 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se tietenkään käskenyt jättää sokeria pois, koska sait metformit ja ne on sokerilääkkeet, jotka alentavat insuliinin määrää elimistössä. ei kaksinkertaista dieettiä:-D

minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia olla ilman houkutuksia kun on näin hyvä syy:-)

Vierailija
17/24 |
23.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen nyt kaks päivää syöny metoformia,en tiedä voiko johtua jo niistä vai ihanko muka omasta tahdosta mulla ei tee mieli suklaata.metot on aiheuttanu n.2h ottamisen jälkeen hieman öllöä oloa ja mahaa kivistänyt mutta muutoin mennyt hyvin,ja puntarin mukaan painokin on laskusuunnassa...että eiköhän tämä tästä rupea suttaantuun:)))

On tuo joulu pitänyt niin kiireisenä ja tänään käyn vielä töissä ja sitten alkais 6pvä vapaa...Toivotankin tässä vaiheessa kaikille(jos en enää käy ennen joulua) OIKEIN HYVÄÄ JOULUA JA PALJON PLUSSA TUULIA KAIKILLE ENSI VUODEKSI.ilmoitellanpas kuulumisia,että miten menee:)

Vierailija
18/24 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman viikon lueskellut keskusteluja ennen kuin rekisteröidyin ja liityin keskusteluun. Itselläni todettiin toukokuussa pco, gynekologi suositteli alkuun ruokavaliohoitoa, ja antoi vinkiksi Helppo GI-dieetti -kirjan. Luin sen kertaalleen ja olen jättänyt herkut pois, kirjan ruokaohjeita en ole kokeillut. Paino on pudonnut 7 kiloa, vaikkei se tavoitteena ollutkaan. Aikaisemmin pitkä ja epäsäännöllinen kierto on lyhentynyt ja säännöllistynyt. Antaa kummasti uskoa yritykseen kun näkee että dieetillä on vaikutusta! Eikä nälkää kuitenkaan tarvitse kärsiä.

Metforminia lääkäri lupasi minullekin kirjoittaa jos pelkkä ruokavalio ei auta. En ole vielä hakeutunut vastaantolle uudelleen, ajattelin vuoden alusta tarkkailla syömisiäni vielä tarkemmin (jouluna herkuttelin pari päivää) ja liikkua säännöllisesti. Jos tämä ei tuota toivottua tulosta kevääseen mennessä, täytyy miehen kanssa keskustella joko on aika hakea Metformin-respti. Vielä ollaan toiveikkaalla mielellä. Sitä samaa toivon teille muillekin!

Vierailija
19/24 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kiinnostavaa keskustelua ja pakko laittaa kannustukseksi omia kokemuksia. Itselläni on myös PCO (+endometrioosi). Yritettiin luomuna lasta kaksi vuotta ilman tuloksia (kuukautiskierto ollut viimeiset kymmenen vuotta 1-12 kk...). Sain kokeeksi metmorfiinikuurin. Sokeriarvojen suhteen ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa eli ne ovat olleet todella hyviä. Metforem lääke määrättiin tähän lapsettomuuteen/PCO:hon ihan kokeilumielessä. Painoon se ei merkittävästi vaikuttanut, mutta liekö tuon metmofriinin seuraksena meillä on nyt 2,5 vuotias poika ja toinen tulossa. Raskaaksi tuli alle puolessa vuodessa lääkkeiden käytön aloittamisesta. Lapsettomuushoitoihin erikoistunut lääkäri kertoi siis jo pari vuotta sitten, että tällä lääkityksellä on ollut hyviä tuloksia lapsettomuuden hoidossa PCO potilailla. En huomannut siitä lääkityksestä mitään haittaakaan (sivuvaikutuksia) muuta kuin, että ensimmäiset viikot/kuukaudet lääke aiheutti oksettavan olon, mutta senkin meni ajan kanssa ohi. En tiedä onko aiheesta jo julkaistu tutkimustuloksia, mutta omat kokemukset ovat hyvät :-)

Vierailija
20/24 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ++++saamisestani lähtien ollut vakuuttunut että SE on SE juttu meille pcolaisille (vaikka painossa ei olisi vikaa niin sokrut vaikuttaa silti hormoonitoimintaan!)

Tässä mun yksi kirjoitus jonka olen aikoinaan postannut tuonne msn:n PCO-listalle. Olkaatte hyvät :) ja tsemppiä! Karppaaminen/hiilihydraattitietoinen ruokavalio ei todellakaan ole hankalaa ja KAIKKI viljat,sokrut ja perunat totaalisesti pois! Itse lihoin raskauden aikana +30kg kun en uskaltanut jatkaa karppia. Nyt olen palannut taas karpille kun tuo imetys ei ole minun kilojani tiputtanut yhtäkään! Heti kun aloin karpille niin johan alko lähteen! 6vkoa ja -5kg eli melkein -1kg/vko!

---------------------------------------------

Itse yritin aikoinani tällä palstalla paikkareiden pisteillä pudotella painoa... mutta kovan itkun takana ne pudotetut vähäiset kilot olivat ja tulivat erittäin nopeasti takaisin.

Viime keväänä tutustuin kirjaan nimeltä: South Beach dieetti (löytyy ihan tuolla nimellä sekä kirjastoista että suomalaisesta kirjakaupasta) ja siinä puhuttiin pco:sta ja painonpudotuksesta ja suositeltiin vähähiilihydraattista ruokavaliota.

Eli ruuasta jätetään pois sokerit,viljat (myös pasta) ja riisi. Sokrut korvasin hermesetas-jauheella ja kaikkea muuta saa syödä niin paljon kuin napa vetää! Ihme tapahtui ja laihduin 5kk:n aikana -10kg! Ja oikeasti dieettini ei ollut mikään ihmeellinen,joku voisi jopa kutsua epäterveelliseksikin ;) Aamu ja iltapalksi rahkaa -marjoilla/ rahkaa-kermavaahto-marja sekoitusta. Päivälliseksi pihviä/kanaa/kalaa ja vihanneksia ja salaattia yms...eli pitkiä/hitaita hiilareita ja laihdut varmasti!!! tein south beachin mukaisen induktion eli 2vkoa jätin myös hedelmät ja marjat pois. Ja jo 2vkon aikana nesteitä lähti pois 3kg!!!!

Paikkareissa on se ongelma että voit vetää niitä nopeita hiilareita kunhan pisteissä pysyt ja ne aiheuttaa sulle nopean verensokerin nousun ja pikaisen nälän.Nopeet verensokrut sotkee sitten taas tota meidän hormooni-tsydeemiämme ja pco-ongelmat sen kuin pahenee. Eli paikkarit ei mun nykykäsityksen mukaan ole kauhean hyvä vaihtoehto PCOlaisille!!!

Lisää tietoa myös www.karpit.net ja sieltä keskustelufoorumi. Karpit.net on enemmän tiukemman linjan hiilarien rajoittavien ihmisten paikka ja itse en ainakaan pystyisi elämään 20g/hiilareita/pvä. Omat hiilarit pyöri siinä 40-100g/pvä.On siellä joitain SBD-diettiläisiäkin pyörinyt eli sinne vaan tutkailemaan asioita. SBD:llä on omat sivutkin www.southbeachdiet.com mutta ne on englanniksi. Löytyy googlella jotain myös suomeksi jos kokeilet hakua hipsuilla --> " south beach dieetti"

Kun innostuin sitten karppaamaan niin aloin tutkia asioita enemmänkin ja löysin netistä PALJON engl.kielistä tietoa pcosta ja low carb ruokavaliosta ja siitä kuinka ihmiset olivat raskautuneet noudatettuaan low carbbia vain noin 6kk!!! Itseasiassa sitten löysin Organon (puregonin valmistaja) engl. kielisestä esitteestäkin maininnan että PCOlaisten tulisi noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota.

Tämä nyt teille vain ihan vinkkinä että jos vaikka innostuisitte. Suomessa jotkut lääkärit osaavat jo suositella low carbbia pcolaisille. Muut sanovat vaan että LAIHDUTA. Totuus kuitenkin on että vaikka olin itse lukenut Heikkilän kirjat (suomalainen versio karppaamisesta) en silloin ollut vielä ÄLYNNYT sitä asiaa että tää on PColaisten juttu. Vasta kun tajusin viime kesänä että perkule jotain on nyt tehtävä ennen ivfää kun iui:tkin meni päin honkia niin palasin takaisin ajatukseen että jos se karppailu olisikin sittenkin mun juttu. Lisäintoa antoi se että kaverin mies oli laihtunut 22kg kevään aikana samalla systeemillä ja kun näin mitä se söi niin into vaan kasvoi.

Itse olin 170 cm ja vähän yli ja ali 80kg ja raskaaksi tullessani 70.2kg. Plussa napsahti 1.IVF:n 1.lla PASsilla ja uskon VAKAASTI että karppailullani + metformiinilla oli suuren suurin tekijä siihen että onnistuin raskautumaan elämäni ekaa kertaa.Karppasin ja söin siis metuja yhtäaikaa. Myöhemmin raskaana tehtiin sokerirasitus ja se oli ok.

Tietty vedin myös foolihappoa ja B vitamiinia (B-max strong) ja omega3:sta (Tohtori tolosen EPA 650mg) siinä samalla ja niistä oli varmasti myös hyötyä. Eli kaikki keinot otettiin käyttöön silloin :) ja niistä oli sitten vissiin hyötyä :))))

Onnea ja menestystä painonpudotukseen :) ja tsekatkaa nyt edes ihmeessä noi karppi-jutut että jäis vaikka takaraivoon hautumaan :) Mulle se oli ns. last call eli kaikki keinot oli siihen mennessä testattu ja ajattelin että hittolainen nyt kokeillaan kaikki niin ei tarvii sitten myöhemmin jossitella!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän