Säästäminen for dummies
Paljon on aloituksia säästämisestä, mutta ei konkreettisella tasolla. Eli laita tähän parhaat vinkit siihen, mitä säästöillä tehdä. Mikä säästötili on paras tai miten kannattaa sijoittaa?
Ei varmaan kannata vaan makuuttaa rahoja tavallisella tilillä pahan päivän varalta? :D
Kommentit (4)
Ensin rahastoihin, sitten määräaikaistalletuksia, sijoituksia jotka arvo-osuustilille. Tili avataan tyhjänä, sitten kun sopiva kohde, kirjoita lukumäärä ja summittainen arvio. Jatkoa samaan kohteeseen --->osta.
Konkreettinen harjoittelu että tilille jää aina yhden ruokaostoskerran verran rahaa.
Ei tarvitse olla varsinaista tavoitetta, kun maksaa vaikka osamaksua isosta laskusta, oppii paljon.
Itse hävinnyt ison summan kun SEK eli Ruotsin kruunu on pujdonnut 20 % .
Kannattaa tehdä pankkitililtä automaattinen kuukausittainen tilisiirto passiiviseen indeksirahastoon. Siirto voi olla esim. 20 tai 50 euroa kuussa. Itse olen Seligsonin asiakas ja homma toimii selkeästi ja helposti. Tärkeintä on aloittaa ja jatkaa vuosikausia.
Muitakin toimijoita on. Minulla on myös muita säästömenetelmiä, mutta ne vaativat pikkuisen enemmän vaivaa ja osaamista.
Esimerkkinä. Tuonne seligsoniin on minulla kertynyt n. 15 vuoden aikana yli 50k. Enkä ole edes huomannut että sijoituksia tuli tehtyä, kun se toimii automaattisesti ja kertamaksu on pikkuruinen.
Toki kyseessä on säästö pahan päivän varalle, eli en oikeastaan aio edes käyttää noita koskaan.
Makuutan tilillä. Kun tavoite on kasasss, käytän rahat. Saatan tehdä matkan, jokun remontin, ostaa jotakin toivomaani. Laitan sivuun heti tilipäivänä. On palkitsevaa kun saa jotain haaveilemaansa. Tavoite voi olla muutamasta satasesta pariin tonniin.
Säästän myös isommin pahan päivän varalle, ja näihin rahoihin kosken vain jos jääkaappi hajoaa, autoon tulee isompi remontti tai muuta yllättävää.
Säästän myös rahastoihin. Helppo tapa aloittaa, on s-bonusten ohjaaminen rahastoon. P
Olen aloittanut säästämisen hyvin pienestä. Siihen asti käytin kaiken mitä tuli. Aika nopeasti niistä kertyy tilille saldoa ja se palkitsee. Nykyisin on levollinen olla kun tietää että on puskuri, jos joku meno yllättää. Tämä on saanut kaiken pienen shoppailun loppumaan. Luotolla tai osamaksulla en maksa mitään. Nuorempana harrastin sitä. Nyt olen mielummin ilman jos ei ole varaa.