Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joutuisin johonkin kuulusteluun/oikeudenkäyntiin sivullisena todistajana niin luultavasti en puhuisi mitään

Vierailija
11.07.2023 |

Koska en haluaisi julkisuuteen ja niin että oikeudenkäyntiä riepoteltaisiin keskustelupalstoilla ja mediassa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Must olis ihanaa olla julkkis 🥰

Puhuisin ihan mitä vaan ja vähän päälle!

N14

Vierailija
2/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistajan on pakko puhua. Vieläpä totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi sanoa että ei muista, tai ole varma näkemästään ja vaikenisi.

Vierailija
4/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo vaan että en muista. Niin se lautakasa masakin sanoi kuulemma.

Vierailija
5/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenkäyntien totoutunut julkisuus on hiukan muuttunut ajasta ennen nettiä ja nettimediaa. Ennen julkisuus oli pienempää kuin nykyään. Nykyään sivullinen todistajakin voi joutua kärsimään, vaikka  on ihan vain viaton sivustaseuraaja.

Voi joutua sosiaalisen median hampaisiin ja AV -palstalla asiaa puitaisiin kuukausia ja vuosia.

Vierailija
6/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todistaja valehtelee sekin on rikos. Julkisessa virassa voi joutua työnsä puolesta todistamaan.

Vierailija
7/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata joutua todistajaksi. Kaveri joutui ja sai lopulta suuremman sakon kuin rikoksen tekijä.

Vierailija
8/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä niitä juttuja ja varsinkaan todistajien kertomuksia julkisuudessa riepotella, ellei ole joku aivan poikkeuksellinen tapaus kyseessä.

Vai tiedätkö itse, ketkä ovat todistaneet paikkakkuntasi käräjäoikeudessa tänään ja mitä he ovat kertoneet?

Vierailija
9/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata joutua todistajaksi. Kaveri joutui ja sai lopulta suuremman sakon kuin rikoksen tekijä.

No ehkä ei olisi kannattanut valehdella siellä tuomioistuimessa?

Vierailija
10/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkärangaton luuseri on se yleisin nimitys kaltaisillesi.

Vierailija
11/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai todistajia ikinä julkisuudessa riepotella?

Vierailija
12/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko syntyä ja pakko kuolla.

Vierailija
13/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dooh kirjoitti:

Jos todistaja valehtelee sekin on rikos. Julkisessa virassa voi joutua työnsä puolesta todistamaan.

Julkisessa virassa voi joutua myös työnsä puolesta valehtelemaan.

Vierailija
14/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli todistaja ei muista tapahtuneesta mitään, eikä kykene kertomaan yksityiskohtaisesti ja totuudenmukaisesti tapahtumien kulkua, sitä ei pyydetä todistajaksi. Aina pitää kertoa totuus.

Eihän sille voi mitään, jos ei muista.

Vierailija
15/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se puhekyky ja muisti palautuu kun 6-8 tuntia olet kuulustelussa.

Vierailija
16/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sakot rikoksen suosimisesta kirjoitti:

kyllä se puhekyky ja muisti palautuu kun 6-8 tuntia olet kuulustelussa.

Tuomioistuin voi myös määrätä painostusvankeuteen, jos ei muuten saa suutaan auki. Käytännössä tosin näitä käytettäneen aniharvoin.

Vierailija
17/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan mielikuva oikeudenkäynneistä on TÄYSIN VIRHEELLINEN. Äärimmäisen harva oikeusjuttu on julkisuudessa millään tavalla.

Itse olen ollut kahdessa oikeusjutussa osallisena. Kummastakaan ei uutisoitu sanaakaan missään.

Vierailija
18/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Suomen lainsäädännön mukaan jos olet "totaalisen passiivinen" ja "täysin hiljainen" ja "ehdottoman apaattinen" niin melkeinpä ainoa tilanne jossa siitä sinut saatetaan esim tuomita vankilaan on: totaalikieltäytyminen. Siis jos sinut kutsutaan asevelvollisena armeijaan etkä tee yhtikäs mitään... niin poliisit tulevat ja vievät sinut armeijan sijaan rangaistuksena vankilaan. Hiljaisuudesta ei melkein missään muissa tilanteissa Suomen lain mukaan mitään merkittävää rangaistusta saa.

Jos minä näen rikoksen ja poliisi tulee myöhemmin kyselemään minulta jotain, niin en vastaa mitään. Todistan henkilöllisyyteni ja olen hiljaa, en puhu sanaakaan. Henkilöllisyys pitää todistaa, muuta en tee. Ja sittenpä poliisi voi päättää:

1. Päästää minut menemään.

2. Pidättää ja vie minut putkaan jossa olen hiljaa.

Mutta ei ne poliisit voi mua loputtomiin siellä putkassa pitää. Ennemmin tai myöhemmin poliisin täytyy päästää minut pois putkasta.

Jos poliisit sen jälkeen vielä haluavat pakottaa minua todistajaksi niin voivathan he tulla minut uudestaan pidättämään ja viedä vaikka väkisin oikeustalolle jossa tuomari minulta kyselee. Tuskinpa niin tapahtuisi mutta kuvitellaan nyt että mukamas tapahtuisi. Olisin hiljaa. Siellä oikeustalolla he voivat pitää minua jonkinaikaa kunnes heillä on taas ne samat kaksi vaihtoehtoa eli päästävät minut menemään tai vievät putkaan.

Suomessa tuota rumbaa ei jatkettaisi loputtomiin. Ennemmin tai myöhemmin minut päästettäisiin lopullisesti menemään. Eikä tuomari voisi Suomen lain mukaan minulle merkittävää rangaistusta siitä tuomita että olisin hiljaa.

Jossain muussa maassa (Madagascar, Etelä-Amerikan tai Karibian huonoimmat maat,...) poliisit ja tuomarit saattaisivat hiljaisuudestani niin paljon suuttua että määräisivät minut tutkintavankeuteen ja sitten pitäisivät minua "tutkintavankeusputkassa" vaikkapa kolme vuotta tai vielä pidempään, vaikkapa kuolemaani asti. Monessa läpikotaisin korruptoituneessa maassa loputtoman pitkä tutkintavankeus vailla minkäänlaista laillista perustetta on keino jolla poliisit voivat halutessaan "rangaista" täysin viattomia ihmisiä ihan vain siksi että ovat viattomille syystä tai toisesta suuttuneet. Suomi ei vielä onneksi ole ihan niin korruptoitunut.

Vierailija
19/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut todistajana, eikä siitä kirjoitettu sanaakaan missään mediassa, ei kukaan siitä edes tiennyt kuin asianosaiset.

Enkä kyllä muista että mediassa, tai täälläkää olisi kestään todistajasta puhuttu.

Vierailija
20/23 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi sanoa että ei muista, tai ole varma näkemästään ja vaikenisi.

Muistamattomuus on hyvin mahdollista. Kuka muka tarkalleen muistaisi, mitä tapahtui esim. 2 vuotta sitten? Tai 5? 10?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi