Nuori ei saa opiskelija-asuntotarjousta
Sai siis yliopistosta paikan, haki heti asuntoa, mutta mitään ei kuulu. Kuinka vaikea voi asuntotilanne olla pahimmillaan? Kokemuksia kaipaan, mainitse myös kaupunki!
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri joutui aikanaan hätämajoitukseen muutamaksi viikoksi ennen kuin sai vuokrattua oman asunnon. Toinen tuttu joutui asumaan ekat viikot hostellissa, koska solupaikka oli mahdollista saada vasta 1.10. alkaen. Joka syksy kuulee vastaavia tarinoita. Jyväskylä siis kyseessä.
Poika menossa vuoden päästä opiskelemaan Jyväskylään. On nyt armeijassa. Kannattaako mennä asunto jonoon jo nyt? Esikoinen kyseessä ja en oikein tiedä asioista.
Kannattaa. Etenkin jos haaveilee yksiöstä.
Siis soluasuntoon haluaa muuttaa ekaksi. Kannattaako niitäkin hakea jo nyt?
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi tehnyt mitään asian suhteen itse, vai vanhemmat soittelee ja etsii?
En vuokraisi sijoitusasuntoani lapselle, jonka vanhemmat hoitaa tämän asiat. Entä jos lapsi ei siivoa itse ja vanhemmat ei ehdi? Sikolättihän se on vuodessa.
Me etsimme yhdessä. Yksityinen vuokranantaja arvosti sitä, että vanhemmat ovat nuoren asiassa mukana ja ovat backuppina sekä vuokranmaksussa että asunnon kunnon silmälläpidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri joutui aikanaan hätämajoitukseen muutamaksi viikoksi ennen kuin sai vuokrattua oman asunnon. Toinen tuttu joutui asumaan ekat viikot hostellissa, koska solupaikka oli mahdollista saada vasta 1.10. alkaen. Joka syksy kuulee vastaavia tarinoita. Jyväskylä siis kyseessä.
Poika menossa vuoden päästä opiskelemaan Jyväskylään. On nyt armeijassa. Kannattaako mennä asunto jonoon jo nyt? Esikoinen kyseessä ja en oikein tiedä asioista.
Siis anteeksi... eikö lapset hoida nuo jutut ITSE? Ainakin itse lähtiessäni opiskelemaan vanhempani eivät tehneet yhtään mitään minkään asunnon etsimiseksi.
Oikeastiko lapset nykyään ei 19-vuotiaina osaa asuntoa itse etsiä ja vuokrata?
Osaa, mutta osa vanhemmista haluaa tukea ja jeesata mahdollisuuksiensa mukaan. Syntihän se on, pitäisi olla kuten sinun luuserivanhempasi; heilutella käsiä ja kääntää selän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi... eikö lapset hoida nuo jutut ITSE? Ainakin itse lähtiessäni opiskelemaan vanhempani eivät tehneet yhtään mitään minkään asunnon etsimiseksi.
Sitähän vasta opetellaan. Tehokkaampaahan se yhdessä on. Miksi ihmeessä kaikki pitäisi tehdä vaikeimman kautta, kun voidaan tehdä yhdessäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole yhtikäs mitään vikaa että nuori saa vanhempiensa apua ja tukea.
Yks tuttava ei saanut opiskelija asuntoa melkein kahteen vuoteen,asui siis toisessa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuollaiseen jonoon mennä jo etukäteen? Esim. armeijan aikana? Jos haluaa asunnon vasta armeijan jälkeen?
Varmaan voi, mutta pitää olla jo vastaanotettu opiskelupaikka odottamassa armeijasta kotiutumista.
Höpsis.
Muistan kun aikoinani asuin Vantaalla kun pääsin opiskelemaan.
Silloinen vuokra-asunto oli jo irtisanottu ja lähdössä alta ja opiskelija-asuntoa ei saanut millään.
Lopulta soitin ja sanoin että tulen telttaan asumaan sinne toimistoon kunnes asunto löytyy ja sitten se jörjestyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, jos on saanut jo tiedon opiskelupaikasta! Heti!
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä asuwntoa haki eikä katsokaan muita vaihtoehtoja?
Opiskelija-asuntosäätiöltä haetaan tietyillä spekseillä asuntoa esim solu tai yksiö, halutessaan voi rajata kohteen , hinnan yms mukaan. Sieltä tarjotaan randomi kämppä sitä mukaan kun niitä vapautuu. Mitä enemmän tekee rajauksia ,sitä kauemmin kämpän saanti kestää. Aikaisempina vuosina esim. Turusta on saanut TYSin soluasunnon nopeasti.
Ainakin TYSillä on sellainen politiikka, että uusille opiskelijoille aletaan jakaa vapaita asuntoja vasta 1.8 ,jotta todistus- ja pääsykoe valinnalla sisään päässeet ovat tasaveroisessa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kannata laittaa hakemus nyt syksyn mittaan, jos haluaa johonkin tiettyyn kohteeseen (esim. lähelle koulua) eikä hae asuntoa periaatteella kaikki käy. Soluhuoneille on kysyntää Jkl:ssä koska niitä hakevat myös vaihto-opiskelijat suomalaisten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia joutua asumaan vuosi tai pari yksityisellä vuokranantajalla. Opiskelijakämppiä ei ole kaikille.
Mikäli ei aluksi soluasunto kelpaa.
Poika muutti Helsinkiin opiskelemaan. Sai HOASislta tarjouksen sen jälkeen, kun oli jo kuukauden asunut yksityiseltä vuokratussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on pätäkkää niin nyt saa ostaa asuntoja halvalla. Kelan asumistuki kuittaa vastikkeen ja lainan lyhennyksen.
Nyt on tulossa lama ja kun omistat kerrostalo-osakkeen eli olet osakas niin olet vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista.
Vierailija kirjoitti:
Onhan laittanut, että kaikki asunnot käy eikä rajannut tarkkaan? Eka asunto kannattaa hakea niin ettei nirsoile ja sitten hakea kohdistetummalla haulla, kun on asunto. Tai näin se on ainakin ennen toiminut parhaiten.
Tämä. Tytär haki muutama vuosi sitten Turussa aluksi itsepintaisesti yksiötä. TYSsin sivuilla ainakin on lista vapaista ja vapautumassa asunnoista. Huomasin, että siellä ei ollut yksiöitä vapaana vaan soluja ja yhteiskeittiöllisiä pikkuruisia 18 neliöisiä yksiöitä, joissa kuitenkin on oma vessa ja jääkaappi. Solu ei neidille kelvannut, mutta haki sitä pikku yksiötä ja sai sen melko heti. Samalla laittoi hakuun isomman yksiön ja seuraavana keväänä pääsi muuttamaan tähän mieleisempään asuntoon. Minusta se pikkuyksiökään ei ollut paha, mutta itse asuinkin 15 hengen solussa kahden hengen huoneessa opintojeni alussa. Parhaat ja läheisimmät ystäväni ovat tuolta solusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on pätäkkää niin nyt saa ostaa asuntoja halvalla. Kelan asumistuki kuittaa vastikkeen ja lainan lyhennyksen.
Nyt on tulossa lama ja kun omistat kerrostalo-osakkeen eli olet osakas niin olet vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista.
Lisäksi irtisanomissuojaa heikennetään eli kenet tahansa voidaan irtisanoa milloin vain valtiolla, kaupungin yksikössä tai yksityisessä työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi irtisanomissuojaa heikennetään eli kenet tahansa voidaan irtisanoa milloin vain valtiolla, kaupungin yksikössä tai yksityisessä työpaikassa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea ja vuokra-asuntoon tulee varallisuusraja.
Olen vaan niin onnellinen että 20 vuotta sitten tajusimme ostaa tämän talon.
Tässä on erillinen siipi jossa kaksio. Molemmat lapset voivat vuorollaan asua siinä opiskellessaan.
Miksi ette osta lapsillenne sioitusasuntoa? Viisi-kuusi vuotta maksaa vuokraa teille.