Lääkäreitä/hoitajia paikalla?
Mahtaisiko kukaan osata neuvoa tietämätöntä.. Elikäs saako raskaana ollessa hoitaa tai vierailla tuberkuloosia sairastavan luona?
Kommentit (3)
Olen itse hoitaja ja viime vuonna meillä töissä oli lappu seinällä jossa luki että talossa on tuberkuloosi potilas ja raskaana olevat iloittakaa itsenne osaston hoitajalle.
En sitten tiedä mitä miten se jatkui mutt ottaisin kyllä selvää asiasta.
hyvää joulua sinne
Itse olen laboratoriohoitaja ja työssä kierrän kaikenlaisilla osastoilla (tosin nyt olen ollut sairaslomalla pari viikkoa). Meillä on ilmaeristyshuone keuhko-osastolla tubipotilaita varten. Sinne en kyllä menisi. Muutenkin olen yrittänyt töissä mahdollisuuksien mukaan välttää lasten tartuntatautiosastoa ja joka osastolla eristyspotilaita. Tosin kosketuseristyspotilaiden kanssa auttaa oikeanlainen suojavarustus ja käsihuuhde.
Olen ammatiltani hoitaja, eikä nämä tartuntataudit ole tosiaankaan erikoisalaani, mutta yritän neuvoa silti. Tuberkuloosi tarttuu käsittääkseni vain ysköksistä ja pisaratartuntana. Ja silloinkin vain, jos kyseessä on keuhkotubi. Tuberkuloosi voi siis olla missä tahansa elimistössä, eikä tartu yleensä muulla tapaa. Sairaus tarttuukin aika heikosti, mutta yleiskunnon lasku(joksi siis raskaudenkin luen jossain määrin)parantaa tarttuvuutta. Korjatkaa joku, jos puhun ihan puutaheinää...
Eli sinuna kyllä jättäisin vierailut väliin, enkä ottaisi riskejä. Itsellä oli töissä juuri vastaavaa keskustelua vyöruusutapauksesta, joka oli minun oma potilaani. Silloin lääkäri kielsi minua käymästä huoneessa taudin rakkulavaiheessa, jolloin tarttuvuus oli suurin. Pakkohan minun tosin oli joitakin kertoja käydä, mutta silloin suojasin itseni asianmukaisesti ja lotrasin kunnolla käsihuuhteella.
Hyvää joulunodotusta sinulle
Odessa79 ja Milli 15+3