Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mökin ostaminen

Uskallanko84
10.07.2023 |

Uskaltaisinko ostaa vanhan talon mökiksi muuttotappiopaikkakunnalta? Lähellä olevaan isoon kaupunkiin (jossa asumme) on tunnin ajomatka, puolivälissä pieni kaupunki.

Talon saisi todella edullisesti (lainaa ei tarvitsisi ottaa), tontilla on sähköliittymä ja vesiosuuskuntaan liittyminen maksaa satasia, ei tonneja.

Mutta jos toteankin jossain vaiheessa, etten jaksa/halua mökkiä pitää, olisi sen myyminen varmasti todella hankalaa. Kiinteistövero, vesi, jäte ja vakuutus maksut olisi vuodessa alle 500€.

Tarttuako unelmaan, vai jäädä jahkailemaan ja katumaan?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei sinua taloudellisesti kaada niin osta se. Mutta laske siten, että kuittaat ostohinnan tappioksi tulevaisuudessa, kirpaiseeko silloin?

Oman kaivon puute vähän on miinusta, mutta varmaan vesiosuuskunta lienee OK. Ylläpitoon menee rahaa, ei talokaan itsekseen elä ja jos haluat sitä kunnostaa ja rakentaa saunaa tms.

Jos olet asiasta haaveillut, eikä ole suuri taloudellinen riski niin miksi enää jahkailla?

Vierailija
22/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä liity vesijohtoveteen jos oma kaivo. Vedet yksityistetään ja maksat loputtomia korotuksia. Kaivosta saat veden ilmaseks ku nostat sangolla nyt ja aina.

Vaikka olisi oma kaivo, ei se oli suinkaan ilmaista, vaan se vaatii kunnossapitoa ja näytteet vuosittain, eikä se ilmaista ole. Jo kaivon tekeminen maksaa kymppitonnin. Ja riippuu maaperästä ja pohjavesistä, miten hyvää vettä kaivosta saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään laskukaavalla järkevää.

Vierailija
24/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaisitko vähän, miksei?

Vierailija
25/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että jos oli viimeisenä iäkkäät vanhukset talon asukkaina, heidät oli vapautettu viemärijärjestelmän uusimisesta. Teille voi olla edessä viemäri-imeytysjärjestelmän rakentaminen, jos on vesijohtovesi. Kantovesi ei vaadi viemäriä.

Vierailija
26/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä suhtautua niin, että ostat sen itsellesi omaksi huvitukseksesi. Älä oleta saavasi siitä juuri mitään, jos haluat siitä eroon.

Juuri näin. Oma on aina oma. Ajattele se harrastuksena eikä sijoituksena.

Vierailija
27/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis ei, en kylve rahassa. Tarkoitus olisi ostaa mökki ja alkaa remppaamaan sitä vähän kerrallaan. Toki se saunan rakentaminen olisi ensimmäisesten joukossa, ensi kesänä. Perheessä riittää osaamista, isäni on ammatiltaan kirvesmies-puuseppä, että esim saunan saan suitsait sukkelaan kun osatan paketin niin isästä saadaan korvaamatonta apua sen pystyttämiseen. Ja tiedän, että saunan rakennus maksaa tonneja, nyt olisi aikaa alkaa säästämään. Kyseessä tosiaan vanha hirsitalo, joka on ollut jo vuosia unelmani. Vielä en ole mökillä fyysisesti käynyt ja siellä käytyäni voi mieli vielä muuttua. Mutta tosiaan tästä olisi minulle vuosiksi projektia. Vaikka paikka on muuttotappiopaikkakunnassa, 22km päässä on se pikkukaupunki, joka ei mihinkään tule häviämään. Eli vaikka esim kaupat ja tk ym lakkautettaisiin, ei palveluihin ole kuin se 22k.

Toteuta unelmasi! Jos pahin skenaario on se, että et haluakaan mökkeillä ja mökki jää tyhjilleen mutta et joudu maksamaan suuria kiinteitä kuluja, niin se ei ole kovin paha juttu! Ja tuo jonkun heittämä 500€/kk on ihan utopistinen. Kuulostaa, että olet harkinnut asiaa ja laskenut kulut tarkkaan. Joten nyt anna mennä!

Tai ehkä kannattaa vielä tuon pahimman skenaarion rinnalle miettiä se paras skenaario. Kuinka hyvä se olisi? Entä jos se onkin se, joka toteutuu? Kuinka hyvä juu se on verrattuna pahimpaan mahdolliseen skenaarioon? Todennäköisesti tulee tapahtumaan jotain tältä väliltä, mutta uskallan ennustaa että plussan puolelle jää :) Jos et edes yritä toteuttaa unelmaasi, se varmasti harmittaa enemmän kuin se, jos toteutat se ja kaikki ei menekään ihan kuin Strömsössä.

Vierailija
28/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vaihtaisi omaa mökkiä mihinkään. Tulisin hulluksi, jos joutuisin olemaan kerrostalossa ja en välillä pääsisi muihin maisemiin. Tiedän, pääsen asunnosta ulos aina kun haluan ja matkustaakin voin, mutta ei ole ollenkaan sama asia kuin oma mökki. Mökille voi lähteä han yllättäen jos siltä tuntuu.

Vierailija
29/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talossa ei ole vesijohtoja, enkä niitä haluaisikaan taloa pilaamaan. Tontilla ei ole kaivoa, joten siksi liittiisin vesiosuuskuntaan, saadakseni tontille vesipostin. Tie on perille, siitä ei tule minulle maksuja. (Ap)

Osta ihmeessä jos siltä tuntuu. Jos ei ole iso sijoitus ja paikka on mieleen. Sinun arvoistasi on kyse ja siitä mikä tuottaa mielihyvää.

Itse olen tuollaisen pikkumökin perinyt. Ei juuri rahallista arvoa, auto pitää olla että sinne pääsee. Ei rannalla mutta vesistöt lähellä. Arvostan sitä rauhaa ja omaa tilaa mitä ikioma mökki tarjoaa. Ja olen niin rakastunut puutarhan hoitoon mikä on yllättänyt täysin monet kun ei aiemmin mitään mielenkiintoa. Vanhaa rosoisuutta talossa, ja ihana on sisustaa ja tehdä mökistä oman näköistä. Kauniita kesäkukkia pihalla ruukuissa ja köynnöksiä kaarissa... tämä on kuin pieni paratiisi.

Vesi on ehdoton! Kun aina ei se kasteluvesi kaivosta riitä helteillä, vesiosuuskuntamahdollisuus jos on niin ehdottomasti kannattaa liittyä. Saa vaikka paljun tontille jos joskus siltä tuntuu. Ja helteisenä päivänä pääsee suihkuun jne.

Kuuntele itseäsi. Jos vähänkin on "sun juttu", anna palaa. Jos ei niin unohda.

Vierailija
30/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunti isoon kaupunkiin ei ole paha matka, jos et tykkää mökistä, saat varmaan myytyä. Onko sulla ollut pihaa aiemmin? Veikkaan, että kerrostalossa kasvaneet ja asuneet eivät välttämättä ymmärrä, mitä pihan hoito vaatii. Esim nurmikko pitää leikata joka viikko, rikkaruohoja nyppiä kerran kaksi kuussa, puskat leikata kerran kesässä, rännit tyhjentää kerran kaksi vuodessa, maalata seinät, öljytä terassit... En halua latistaa, mökin omistaminen ei vaan ole pelkästään sitä aurinkotuolissa makaamista.

Mulla on mökki ja mä taas tulisin hulluksi jos ei olisi mitään muuta kuin aurinkotuolissa makaamista mökkeily.

On just ihanaa laittaa oma pihaa, maalata kaiteita, istuttaa perennoja, perustaa kasvimaata jne.

Vierailija
31/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis en usko aurinkotuolia mökilleni edes hankkivani. Ei ole mun juttu sellainen loikoilu. Paljon voisin harkita hommaavani ajallaan, siinä voisi saunan ohessa loikoilla.

Vierailija
32/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisik kysynyt esim, alkaisinko säästämään 5000€ perheen lomamatkaan ensi kesänä, niin peukkuja olisi varmasti tullut. Minä arvelen, että se 5000€ vuodessa säästäminen on mahdollista, joskin ei helppoa. Sillä lailla saa aina valuuttaa uuteen remonttiin. Äkkiseltään taloon itseensä ei tarvitsisi kuin maalia ja tapettia ja ne hoituu itseltä helposti. Toki tulisija täytyy katsoa ja selvittää nuohoustarve yms. Nyt jos ostaisin, laittaisin sen käymälän ajanmukaiseksi ja itselle mieluisaksi, samoin sen vesiosuuskunnan. Pikkuhiljaa sisällä tekisin remppaa ja säästäisin rahaa. Ensi kesänä sitten olisi saunan vuoro. Joo, ehkä Ensi kesänä ei sitten tehtäisi perheen isompaa reissua, vaan laitettaisiin omaa mökkiä, mutta mun mielestä se kuulostaa enemmän kuin kiinnostalta.

Vierailija
33/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sitten mitä päätit!

Vierailija
34/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä olen kallistumassa siihen, että ehdottomasti lähden katsomaan paikan. Tuntuu vain kiinteistövälittäjä olevan välinpitämätön. Ymmärrettävää toki, hän ei noista kaupoista hirveästi nettoa. Ja alkaa tuo puolisokin mun mukana innostumaan. Facebookissa löysin perinnerakentajat- ryhmän, olisikohan muita vastaavia?

Vierailija
35/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä! Mielummin vuokraat mökin muutamaksi päiväksi kesäisin jos haluat mökkeillä. Kaikki on valmista, saat vain tulla ja mennä.

Mutta siellä ei ole mitään omaa.

Vierailija
36/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisik kysynyt esim, alkaisinko säästämään 5000€ perheen lomamatkaan ensi kesänä, niin peukkuja olisi varmasti tullut. Minä arvelen, että se 5000€ vuodessa säästäminen on mahdollista, joskin ei helppoa. Sillä lailla saa aina valuuttaa uuteen remonttiin. Äkkiseltään taloon itseensä ei tarvitsisi kuin maalia ja tapettia ja ne hoituu itseltä helposti. Toki tulisija täytyy katsoa ja selvittää nuohoustarve yms. Nyt jos ostaisin, laittaisin sen käymälän ajanmukaiseksi ja itselle mieluisaksi, samoin sen vesiosuuskunnan. Pikkuhiljaa sisällä tekisin remppaa ja säästäisin rahaa. Ensi kesänä sitten olisi saunan vuoro. Joo, ehkä Ensi kesänä ei sitten tehtäisi perheen isompaa reissua, vaan laitettaisiin omaa mökkiä, mutta mun mielestä se kuulostaa enemmän kuin kiinnostalta.

Nuohooja kertoo nuohoustarpeen eli milloin viimeksi nuohous on tehty. Vapaa-ajan asunnoille riittää nuohous joka kolmas vuosi.

Vierailija
37/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on? Matkustelu? Tatuoinnit? Moottoripyöräily? Herkuttelu? Kynsien laitto?

Vierailija
38/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä liity vesijohtoveteen jos oma kaivo. Vedet yksityistetään ja maksat loputtomia korotuksia. Kaivosta saat veden ilmaseks ku nostat sangolla nyt ja aina.

Vaikka olisi oma kaivo, ei se oli suinkaan ilmaista, vaan se vaatii kunnossapitoa ja näytteet vuosittain, eikä se ilmaista ole. Jo kaivon tekeminen maksaa kymppitonnin. Ja riippuu maaperästä ja pohjavesistä, miten hyvää vettä kaivosta saa.

Haha! Kaivon tekeminen ei ollenkaan välttämättä maksa paljoa, eikä näytteitä tosiaankaan tarvitse vuosittain ottaa, jos ongelmia ei ole ja vesi on puhdasta ja hyvää.

Vierailija
39/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös pumput on keksitty ja ne helpottavat elämää aika lailla.

Vierailija
40/62 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on? Matkustelu? Tatuoinnit? Moottoripyöräily? Herkuttelu? Kynsien laitto?

Tämäpä juuri. En olisi tätä ostamassa sijoitusmielessä, vain omaksi iloksi, haaveiden täytteeksi. Pakopaikaksi. Kun esim omakotitalon ostaminen ei ole siksi järkevää, että pian lapset kasvaa ja muuttaa omilleen ja sitten ollaan kaksi valtavan suurissa neliöissä. Sen sijaan asuntolaina alkaa kohtapuolin olla maksettu, niin senkään puolesta tämä ei koituisi "kohtaloksi", vaikkei eteenpäin saisikaan.