Mökin ostaminen
Uskaltaisinko ostaa vanhan talon mökiksi muuttotappiopaikkakunnalta? Lähellä olevaan isoon kaupunkiin (jossa asumme) on tunnin ajomatka, puolivälissä pieni kaupunki.
Talon saisi todella edullisesti (lainaa ei tarvitsisi ottaa), tontilla on sähköliittymä ja vesiosuuskuntaan liittyminen maksaa satasia, ei tonneja.
Mutta jos toteankin jossain vaiheessa, etten jaksa/halua mökkiä pitää, olisi sen myyminen varmasti todella hankalaa. Kiinteistövero, vesi, jäte ja vakuutus maksut olisi vuodessa alle 500€.
Tarttuako unelmaan, vai jäädä jahkailemaan ja katumaan?
Kommentit (62)
Ei mitään järkeä! Mielummin vuokraat mökin muutamaksi päiväksi kesäisin jos haluat mökkeillä. Kaikki on valmista, saat vain tulla ja mennä.
Parempi vaan jos on saostuskaivot tms. eikä kiinni viemäriverkostossa. Jos näin on, kannattaa kuitenkin selvittää onko toimenpidealueella, jossa liittyminen pakollista (maksanee väh. 10k€). Ehdottomasti toteuta unelmasi! Jos on kiva mökki niin varmasti saa myös vuokrattua esim. AirBnbssä jos haluaa.
Älä missään nimessä liity vesijohtoveteen jos oma kaivo. Vedet yksityistetään ja maksat loputtomia korotuksia. Kaivosta saat veden ilmaseks ku nostat sangolla nyt ja aina.
Olen joka vuosi vuokrannut, tänäkin kesänä kolmeksi viikoksi. Minulla on myös mahdollisuus käyttää vanhempieni mökki rajattomasti, mutta sinne ajomatkaa on 2,5h. Oma kiinnostaisi, saisi tehdä unelmien mökin. Jos minulla olisi tuo, jonka ostamista harkitsen, olisin siellä varmasti vähintään 2 viikonloppua kuukaudessa, joulut, pääsiäiset, vaput yms. Ja kesälomalla. Olen mökki-ihminen.
Kannattaa ehkä suhtautua niin, että ostat sen itsellesi omaksi huvitukseksesi. Älä oleta saavasi siitä juuri mitään, jos haluat siitä eroon.
Onko minkään järven rannalla vai puhutaanko nyt ns. kuivan maan mummonmökistä?
Vierailija kirjoitti:
Olen joka vuosi vuokrannut, tänäkin kesänä kolmeksi viikoksi. Minulla on myös mahdollisuus käyttää vanhempieni mökki rajattomasti, mutta sinne ajomatkaa on 2,5h. Oma kiinnostaisi, saisi tehdä unelmien mökin. Jos minulla olisi tuo, jonka ostamista harkitsen, olisin siellä varmasti vähintään 2 viikonloppua kuukaudessa, joulut, pääsiäiset, vaput yms. Ja kesälomalla. Olen mökki-ihminen.
Osta se! :) Jos kerran ei tarvitse lainaa ottaa ja on unelmasi. Ja jos ei ole katastrofi jos et saakaan myytyä? Mutta kuulostaa siltä, ettei olisi. Ja vuokrattua saa varmasti aina jos on hyvä paikka.
Talossa ei ole vesijohtoja, enkä niitä haluaisikaan taloa pilaamaan. Tontilla ei ole kaivoa, joten siksi liittiisin vesiosuuskuntaan, saadakseni tontille vesipostin. Tie on perille, siitä ei tule minulle maksuja. (Ap)
En oleta saavani siitä juuri mitään, jos haluaisinkin myydä. Järvi on tien toisella puolella, omaa rantaa ei ole. Olen ikäni mökkeillyt kuivanmaan mökeillä, joten oma ranta ei ole ehdoton. (Ap)
Tunti isoon kaupunkiin ei ole paha matka, jos et tykkää mökistä, saat varmaan myytyä. Onko sulla ollut pihaa aiemmin? Veikkaan, että kerrostalossa kasvaneet ja asuneet eivät välttämättä ymmärrä, mitä pihan hoito vaatii. Esim nurmikko pitää leikata joka viikko, rikkaruohoja nyppiä kerran kaksi kuussa, puskat leikata kerran kesässä, rännit tyhjentää kerran kaksi vuodessa, maalata seinät, öljytä terassit... En halua latistaa, mökin omistaminen ei vaan ole pelkästään sitä aurinkotuolissa makaamista.
En usko, että sitä juurikaan saa vuokrattua, koska moni haluaa kaiken nykyaikaisena. Minä en. Tarkoitus ei ole tehdä sisävessaa, vaan ajanmukainen kuivakäymälä tms. Saunan rakentaisin pihaan ja sinne haluaisin vedet suhteellisen helposti. (Ap)
Vierailija kirjoitti:
Talossa ei ole vesijohtoja, enkä niitä haluaisikaan taloa pilaamaan. Tontilla ei ole kaivoa, joten siksi liittiisin vesiosuuskuntaan, saadakseni tontille vesipostin. Tie on perille, siitä ei tule minulle maksuja. (Ap)
Kuulostaa hyvältä! Kyseessä varmaankin hirsitalo? Silloin onkin hyvä jos et ole vettä sisällä, usein märkätilat on tehty niin huonosti että pilaavat talon. Pihasauna ja järvi, tai vaikka palju, jos kuivanmaan mökki niin mikäs sen parempaa! Kun on tunnin matkan päästävä isosta kaupungista niin eiköhän löydy vuokralaisia jos joskus niin haluat. Kannustan toteuttamaan unelmasi nyt kun sinulla mahdollisuus! Minulla unelma muuttaa vastaavanlaiseen paikkaan, mutta vielä ei ole sopivaa kohdetta tullut eteen.
Olen omakotitalon kasvatti, lapsuuden kesät maalla viettänyt. Vanhempien mökki on vedetön ja sähkötön (nykyisin agrigaattisähkö) ja sielläkin tykkään viettää aikaa paljon siitä huolimatta. Puunhakkuu onnistuu. Omistetaan rivitaloasunto, jossa oma pihaa ja lumityöt tehdään naapureilleikin. Ei minulle ole vaaleanpunaisia laseja töiden suhteen. (Ap)
Vierailija kirjoitti:
Parempi vaan jos on saostuskaivot tms. eikä kiinni viemäriverkostossa. Jos näin on, kannattaa kuitenkin selvittää onko toimenpidealueella, jossa liittyminen pakollista (maksanee väh. 10k€). Ehdottomasti toteuta unelmasi! Jos on kiva mökki niin varmasti saa myös vuokrattua esim. AirBnbssä jos haluaa.
Ovatko kuivan maan mökit ilman juoksevaa vettä kuumaa kamaa AirBnB:ssa?
Kyllähän ne menot tuollaisessa on lähempänä 500 e kuukaudessa, ei vuodessa jos meinaa pitää mökin kunnossa. Lisäksi matkakulut ym, ja ikinä et saa myydessä puoliakaan tuohon menneistä rahoista jos ostat.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että sitä juurikaan saa vuokrattua, koska moni haluaa kaiken nykyaikaisena. Minä en. Tarkoitus ei ole tehdä sisävessaa, vaan ajanmukainen kuivakäymälä tms. Saunan rakentaisin pihaan ja sinne haluaisin vedet suhteellisen helposti. (Ap)
Uskallan olla eri mieltä. Nykyään esim. saa tehtyä tosi siistejä kuivakäymälöitä, joten monen huussi-inhotus ei toteudu. Ja enenevässä määrin on ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita ekologisemmasta ja omavaraisemmasta elämästä ja matkailusta, joten uskon kyllä, että vuokraajia löytyisi. Mutta koska et kuitenkaan tarvitse vuokraajia mökin maksamiseksi niin sekään ei ole kynnyskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kuivan maan mökit ilman juoksevaa vettä kuumaa kamaa AirBnB:ssa?
Kunhan vettä saa kaivosta ja on kivat ja siistit peseytymistilat ja käymälä, uskon että tulijoita riittää. Ei varmasti yhtä paljon kuin kaikilla mukavuuksilla varustettuun, mutta ovatkin eri kohderyhmää. Itse ainakin tykkään, että mökkielämä on erilaista kuin normaali arki omakoti- tai kerrostalossa. En taatusti ole ainoa. Tietysti tällöin vuokrakausi on rajoitetumpi kuin mukavuuksilla varustetussa mökissä. AP kuulostaa siltä, että paikka olisi hänelle tärkeä, joten varmasti tekisi siitä viihtyisän. Mutta hänellä ei ole pakkoa vuokrata, joten ei sitä kannata liikaa miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne menot tuollaisessa on lähempänä 500 e kuukaudessa, ei vuodessa jos meinaa pitää mökin kunnossa. Lisäksi matkakulut ym, ja ikinä et saa myydessä puoliakaan tuohon menneistä rahoista jos ostat.
Olen laskenut kiinteistövälittäjän ilmoittaman kiinteistöveron, jätemaksun, vesiosuuskunnan maksut ja vakuutusyhtiön arvion vakuutuksista. Olen myös sähkön kulutuksen ja hinnan arvioinut monia lähteitä käyttäen. Talvella pitäisin lähinnä kuivanapitolämmitystä, en edes peruslämpöä. Näin sähkönkulutuskaan ei maltaita maksaisi. Polttopuuta saan ilmaiseksi vanhempien metsistä hakkaamalla, toki bensakustannukset sinne ja takaisin.
Ymmärrän, että huoltoon menee rahaa, mutta ns aivan pakollisia kuluja vuodessa on alle 500€. Jos siis päättäisinkin jättää talon vain autioksi tontilleen lahoamaan.
Ja siis ei, en kylve rahassa. Tarkoitus olisi ostaa mökki ja alkaa remppaamaan sitä vähän kerrallaan. Toki se saunan rakentaminen olisi ensimmäisesten joukossa, ensi kesänä. Perheessä riittää osaamista, isäni on ammatiltaan kirvesmies-puuseppä, että esim saunan saan suitsait sukkelaan kun osatan paketin niin isästä saadaan korvaamatonta apua sen pystyttämiseen. Ja tiedän, että saunan rakennus maksaa tonneja, nyt olisi aikaa alkaa säästämään. Kyseessä tosiaan vanha hirsitalo, joka on ollut jo vuosia unelmani. Vielä en ole mökillä fyysisesti käynyt ja siellä käytyäni voi mieli vielä muuttua. Mutta tosiaan tästä olisi minulle vuosiksi projektia. Vaikka paikka on muuttotappiopaikkakunnassa, 22km päässä on se pikkukaupunki, joka ei mihinkään tule häviämään. Eli vaikka esim kaupat ja tk ym lakkautettaisiin, ei palveluihin ole kuin se 22k.
Onko kunnallistekniikka? Vesiosuuskuntaan liittyminen tarkoittaa vain puhdasta vettä ja sen lisäksi tarvitaan vielä jäteveden käsittely, joko omat jätekaivot tai kunnallistekniikka ja siihen liittyminen voi maksaa tuhansia euroja ja sen rakentaminen. Ja entä tie, pääseekö perille yleistä tietä, vai onko yksityistie, josta yksityistiemaksut, voi olla satasia vuodessa. Entä jätehuolto?
Ja missä kunnossa mökki? Esim. katto, vesijohtoputkistö, sähköjohdot jne.