Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Nousevat hinnat pakottavat suomalaisia hylkäämään kesälomareissut

Vierailija
10.07.2023 |

https://yle.fi/a/74-20040026

Meilläkin jäin Tallinnan reissuun. Ei huvita laittaa tuhansia euroja johonkin viikon reissuun. Ennen viikoksi etelään pääsi äkkilähdöillä hyvässä lykyssä alle kolmella sadalla. Nyt äkkilähdötkin ovat lähemmäksi kuusi sataa. Miten teillä? Vieläkö lomalla matkustellaan?

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä matkustellaan, muutamalla tonnilla ollaan koko kesä pohjois-Norjassa. Tähän tosin aina säästetään koko muu vuosi.

Vierailija
82/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiseudulla riittää tekemistä ja ihmeteltävää.

Perheen rahat menevät miehen hifiharrastukseen. Muilla sama?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näin on että matkailuun ei ole enää rahaa niin ilmasto kiittää.

Ei pitäisi kenenkään valittaa.

Toinen puoli huolehtii ilmastonmuutoksesta ja toinen lentelee kiihtyvään tahtiin ulkomaille joka lomalla ja vähät välittää mistään ilmastosta. Pitää saada instaan sisältöä.

Matkustamisen vaikutus on noin 3%. :D

Koska se on noin pieni, niin polttomoottoriautojen käyttöä tulisi tukea. Sähköautolla saatava ilmastohyöty on olematon, luonnonvarojen kannalta ne ovat katastrofi.

Ei ole noin pieni. Joku valehtelee ja sinä uskot.

Nykyään joka kerta kun joku valittaa ilmastonmuutoksesta alkaa seuraavan matkan suunnittelu. Minimissään Zalandolta tai vastaavasta paketti tilaukseen. Ei kiinnosta tippaakaan ilmastonmuutos.

- eri

Typerää ja lapsellista denialismiä. Tätä toki voi odottaakkin vähä-älyisiltä.

Vierailija
84/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotonakin voi viettää kesälomansa ja säästää ne lomarahansa johonkin muuhun hyödyllisenpään.

Minä en tunne olevani lomalla, jos pitää kotitöitä tehdä. Lomalla haluan herätä valmiiseen pöytään ja tehdä päivän aikana kaikkea muuta kuin pyykinpesua ja ruoanlaittoa.

Vierailija
85/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kotiseudulla riittää tekemistä ja ihmeteltävää.

Perheen rahat menevät miehen hifiharrastukseen. Muilla sama?

Meillä rahat menee sijoituksiin, mutta nautimme lomasta kotona. Talomme on ison järven rannalla ja omalla tontilla riittää puuhaa.

Vierailija
86/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa pitää edes lomaa tänä vuonna (yrittäjä).

Mutta ihan pakko kysyä, kuinka kukaan pystyy lähtemään enää nykyään kesä-elokuussa aurinkolomalle? Ihan hirveitä helteitä. Vaikka olisi varaakin, niin en halua lomalle, jossa ainoa asia, mitä pystyy tehdä, on meressä istuminen hattu päässä tai hotellihuoneen ilmastoinnin huudattaminen.

Ihmisiä on erilaisia. Toiset nauttii helteestä ja kestää sitä hyvin. Eikä kaikkialla Etelä-Euroopassa ole ollut mitään 40 asteen helteitä. Kakkoskodillamme Aurinkorannikolla on ollut jopa tavallista viileämpää ja sateisempaa.

Vierailija
87/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen kuukauden interrail-kortti ja sillä neljä erillistä viikon reissua.

Usein aloitan lyhyellä halpalennolla minne tahansa Eurooppaan ja jatkan siitä junalla. Tulee halvemmaksi on laivailu Tukholmaan. Halvin yksittäinen yhdensuuntainen lentolippu Puolaan oli 11 euroa. Vuorokautta myöhemmin olin jo Italiassa.

Vierailija
88/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmasto ei kiitä. Se vain on.

Valitettavasti näin ei ole. Ilmaston tilanne heikkenee kiihtyvällä tahdilla. Merivesi on lämpimämpää kuin koskaan, Tämä vaikuttaa muuhunkaan n kuin merten ekosysteemeihin. Jää ja ikirouta sulaa nopeammin kuin koskaan. On äärimmäistä kuivuutta ja kuumuutta sekä myrskyjä ja tulvia. Pikkuhiljaa tämä alkaa vaikuttaa maapallon kykyyn elättää tälläinen määrä populaa.

Vierailija
89/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa matkustelu kyllä kallistuu ilmastopoliittisistä syistä aika rajusti.

Ihan hyvin voisi jo opetella, että matkustelu ei ole perus- tai ihmisoikeus ainakaan yhteiskunnan maksamana.

Lapset tykkäävät, jos pääsevät vanhempien kanssa vaikka eväsretkelle puistoon tai jonnekin rannalle. Yleensä matkalla vain väsyvät  ja kiukkuavat.

Verratkaa lasten parhaita lomamuistoja, liittyvätkö ne todella jossain huvipuistossa jonottamisen ihanuuteen vain kuten omani kirjoitti kouluaineessa, jossa kysyttiin mikä oli hauskinta kesällä. (olin säästänyt pitkään ja vein hänet maksulliseen paikkaan), niin hänen mielestään hauskinta kesällä oli kun kaivoivat mummon kanssa perunoita kasvimaalta.

Tuttava vei pikkumuksunsa Muumimaailman ja kun lapsilta kysyttiin mikä siellä oli hauskinta niin ikimuistoisin kokemus oli kun poni kakkasi tielle.

Perheenäitinä vahvistan tämän. Lapsista parasta on aina joku pikkujuttu. Ei mekään lasten vuoksi tehdä lomamatkoja vaan itsemme.

Vierailija
90/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi tulee lomarahat, kun niistäkin tässä menneinä vuosina säästettiin useampi vuosi.

Mutta harmittavasti ne maksetaan aina silloin, kun loma alkaa olla lopussa, joten niistä ei paljon iloa lomalla ole. Eikä tänä kesänä niillä muutenkaan mennä mihinkään, vaan maksetaan laskuja, jotka ovat tällaisella tavallisella työssäkäyvällä jo rästissä, kun ei palkka enää riitä.

OT mutta lomarahat on tarkalleen ottaen lomaltapaluurahat.

Vierailija
91/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kesällä pitäisi käydä missään? Talvi on huomattavasti järkevämpi aika ilkomaan matkailuun kun täällä on pimeää ja kylmää.

Kesällä on pidemmät lomat ja siten enemmän vaihtoehtoja. Loman saa paljon edullisemmin kuin vaikka koululaisten syys-/joulu-/hiihtoman aikoihin. Talvi on myös lasten kanssa sellaista sairastelujen arpapeliä, että reissu jos toinenkin on siirtynyt. Talvella jos haluaa lämpimään, niin pitää lähteä kauemmas eikä se houkuta.

Vierailija
92/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen puoli huolehtii ilmastonmuutoksesta ja toinen lentelee kiihtyvään tahtiin ulkomaille joka lomalla ja vähät välittää mistään ilmastosta. Pitää saada instaan sisältöä.

Koska se on noin pieni, niin polttomoottoriautojen käyttöä tulisi tukea. Sähköautolla saatava ilmastohyöty on olematon, luonnonvarojen kannalta ne ovat katastrofi.

Ei ole noin pieni. Joku valehtelee ja sinä uskot.

Nykyään joka kerta kun joku valittaa ilmastonmuutoksesta alkaa seuraavan matkan suunnittelu. Minimissään Zalandolta tai vastaavasta paketti tilaukseen. Ei kiinnosta tippaakaan ilmastonmuutos.

- eri

Typerää ja lapsellista denialismiä. Tätä toki voi odottaakkin vähä-älyisiltä.

Tuo asenne se on kaikilla jotka ennen koronaakin reissasi jatkuvasti. Ei niitä kiinnosta pennin vertaa mikään maapallo ja ilmasto. Vain minä minä minä.

Vierailija
93/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jokainenhan saa päättää itse, mihin rahansa käyttää. Jos ulkomaan lomamatkat tuntuu kalliilta, niin sitten jättää sen tekemättä. Tosin musta kotimaan matkailu on aina ollut hintaluokaltaan ihan järkyttävän kallista, ja sen takia en siihen tuhlaakaan rahoja. Mulla ulkomaan matkat on ainoa piristys harmaassa arjessa, ja käytän mielelläni rahani siihen. Joo, mä matkustankin yksin, mutta pyrin silti varaamaan lennot ja hotellit hyvissä ajoin ja katsomaan tarjouksia. En tod aina lennä suorilla Finnairin lennoilla, kun tulee 150-200e halvemmaksi lentää välilaskulla. En ymmärrä, miksi täällä sateessa pitäisi kyykkiä koko vuosi, jos niin ei halua tehdä. Sivuhuomautuksena sellainen, että jotkut suomalaiset ovat kyllä tottuneet kalliiseen ja hyvään elintasoon. Sitten valitetaan, kun pitää vähän alkaa katsoa mitä tekee ja paljonko tuhlaa. Kyllä täällä taitaa loppujen lopuksi joillain ihmisillä olla aika hyvät oltavat, vaikka eivät sitä itse myönnäkään.

Vierailija
94/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko harvinaisuus, mutta en ole koskaan ollut kesälomalla muualla kuin Virossa ja sielläkin kerran tai kaksi! Muksuna kierrettiin Suomessa asuntovaunulla, nyt aikuisena ei senkään vertaa kun ei vaunua ole. Ja hotellit on koko aikuisikäni ollut kalliita (opiskeluaikana ja nykyään en vaan raaski). Käytän rahat ennemmin kodin ehostamiseen, niistä rahoista saa nauttia vuosikaudet. Ja halusin sanoa tämän vain siksi, jos joku kokee huonommuutta siitä, ettei matkustele. Ei ole pakko, jos ei tunne pakottavaa tarvetta! Ja jos ei ole varaa, ei kannata niitä vähiä tuhlata kahden tähden reissuihin jos ei sellaisista pidä. Loma on aina loma, vaikka sataisi ja istuisi kotona

Et ole ainoa. Minä olen käynyt muutaman kerran Ruotsissa 90-luvun alkupuolella pikkulapsena, muuten matkusteltiin aina Suomessa. Toisaalta en edes kaipaa ulkomaille, kotona on hyvä olla lomallakin ja tekemistä keksii vaikka kuinka paljon, kunhan vain on mielikuvitusta.

Vierailija
95/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentomatkustamisen vaikutus, mitä lentoyhtiöt kertoo, n 4%. Oikeasti luku on noin kolminkertainen, ja vain n. 10% ihmisistä lentänyt ja siitä paljon pienempi osa lentää säännöllisesti. Pieni osa saastuttaa hurjasti. Ja turismilla on vakavat vaikutukset alueiden ilmastoon, vedenkulutukseen yms. Pelkästään Barcelonassa oli vuonna 22 30 miljoona yöpymistä. Aikamoinen kulutus! 

Vuonna 2010 Amsterdamiin saapui 13,3 miljoonaa matkailijaa, mikä oli jo todella paljon. Vuosikymmenen mittaan määrä kasvoi yli 20 miljoonaan. Tämä tarkoittaa yli kymmentä turistia vuodessa jokaista amsterdamilaista kohti. Turismilla on erittäin negatiiviset vaikutukset niin ympäristöön kuin paikallisten ihmisten elämään mm asumisen kallistumisena sekä alueen ruuhkautimisena. 

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009668855.html

Vierailija
96/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä matkustetaan! Terveisiä Virosta, neljän hengen alle viikon reissuun uppoaa silti yli pari tonnia.

Vierailija
97/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jokainenhan saa päättää itse, mihin rahansa käyttää. Jos ulkomaan lomamatkat tuntuu kalliilta, niin sitten jättää sen tekemättä. Tosin musta kotimaan matkailu on aina ollut hintaluokaltaan ihan järkyttävän kallista, ja sen takia en siihen tuhlaakaan rahoja. Mulla ulkomaan matkat on ainoa piristys harmaassa arjessa, ja käytän mielelläni rahani siihen. Joo, mä matkustankin yksin, mutta pyrin silti varaamaan lennot ja hotellit hyvissä ajoin ja katsomaan tarjouksia. En tod aina lennä suorilla Finnairin lennoilla, kun tulee 150-200e halvemmaksi lentää välilaskulla. En ymmärrä, miksi täällä sateessa pitäisi kyykkiä koko vuosi, jos niin ei halua tehdä. Sivuhuomautuksena sellainen, että jotkut suomalaiset ovat kyllä tottuneet kalliiseen ja hyvään elintasoon. Sitten valitetaan, kun pitää vähän alkaa katsoa mitä tekee ja paljonko tuhlaa. Kyllä täällä taitaa loppujen lopuksi joillain ihmisillä olla aika hyvät oltavat, vaikka eivät sitä itse myönnäkään.

Huomaa että olet perheetön. Jos sulla olisi lapset elätettävänä, ei palkasta jäisikään rahaa samalla tavalla.

Vierailija
98/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille hintojen nousut eivät ole vielä vaikuttaneet. Samat reissut kuin suunniteltu.

Vierailija
99/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen alkaa elokuussa. Ja toukokuussa mökki nielee kaiken. Olen ihan kypsä ja väsynyt koko stanan mökkeilyyn. Ei jaksa enää.

Ensi vuonna vuokraan ilmaiseksi jollekin lapsiperheelle nurmikon leikkuuta vastaan.

Terv eläkeläinen

Vierailija
100/127 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel. Jos ei ole varaa niin sitten ei mennä, ihan yksinkertaista. Suomalaiset ovat eläneet velaksi ja liian leveästi omaan todelliseen tulotasoonsa nähden (nollakorkojen aikana), nyt palataan normaaliin. Ilmasto kiittää kun porukka ei lentele halpayhtiöillä ympäriinsä. Elintason lasku on monelle tiukka paikka mutta silti me jaikki suomalaiset kuulumme siihen 10%:iin maailman väestöstä jolla on ruokaa, puhdasta vettä, lämpöä ja pääsee lääkäriin jos on tarve. Joku roti tähän keskiluokan ruikutukseen: suhdannevaihtelut eivät ole maailmanloppu ja aina laskun jälkeen koittaa uusi nousu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi