Käsien ja jalkojen jatkuva kihelmöinti, onko mitään muuta vaihtoehtoa kuin MS?
Olisin kiitollinen, jos joku lääkäri tai muu asiasta tietävä osaisi kommentoida jotain järkevää.
Kommentit (16)
Raudanpuute voi olla yksi oireiden aiheuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut hemoglobiiniarvot kunnossa hiljattain. Ferritiinistä en tiedä. Ap
Mulla poistettiin kilpirauhanen ja samalla vahingossa kaksi lisäkilpirauhasta. Siitä seurasi kalsiumaineenvaihdunnan häiriö. Matala kalsiumtaso mulla oireilee juuri tuollaisella kihelmöinnillä jaloissa ja käsissä.
Mutta normaalisti toimivat lisäkilpirauhaset yleensä kyllä säätelevät kalsiumia sopivasti.
Diabetes. Saattaa kokemuksella aiheuttaa hermo-ongelmia jo alkuvaiheessa.
esim. b vitamiinin pitkäaikainen puutos voi aiheuttaa hermovaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla poistettiin kilpirauhanen ja samalla vahingossa kaksi lisäkilpirauhasta. Siitä seurasi kalsiumaineenvaihdunnan häiriö. Matala kalsiumtaso mulla oireilee juuri tuollaisella kihelmöinnillä jaloissa ja käsissä.
Mutta normaalisti toimivat lisäkilpirauhaset yleensä kyllä säätelevät kalsiumia sopivasti.
Tuo kalsiumaineenvaihdunnan häiriö pitää kyllä tsekata. Kiitos vastauksestasi. Ap
Oletko stressaantunut? Stressaantunut ihminen voi hyperventiloida hitaasti hengittämällä liikaa ulos hiilidioksidia mikä voi aiheuttaa hyvin moninaisia tuon suuntaisia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Diabetes. Saattaa kokemuksella aiheuttaa hermo-ongelmia jo alkuvaiheessa.
Kerro lisää? Epäilen itselläni. Ei ap
Liika kofeiinikin voi tehdä tuota. Itse reagoin siihen vähän tuolla tavalla. En nuorempana, mutta jostain syystä lähempänä kolmeakymppiä alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut hemoglobiiniarvot kunnossa hiljattain. Ferritiinistä en tiedä. Ap
Koetas käydä mittauttaas ne ferritiinitkin!
Vierailija kirjoitti:
Oletko stressaantunut? Stressaantunut ihminen voi hyperventiloida hitaasti hengittämällä liikaa ulos hiilidioksidia mikä voi aiheuttaa hyvin moninaisia tuon suuntaisia oireita.
Tässä aiheesta lisää
Happea liikaa, liian vähän hiilidioksidia
Stressaantuneella ei synny uloshengityksen jälkeen luonnollista taukoa. Tauottomuudesta tulee huono olo, joka ei johdu liiasta hapesta, vaan siitä, että elimistöstä poistuu liikaa elintärkeää hiilidioksidia.
Kun verenkierrosta poistuu liikaa hiilidioksidia, veri muuttuu emäksiseksi, mikä puolestaan vaikeuttaa hiilidioksidin perustyötä, hapen irrottamista hemoglobiinista.
Solut kärsivät hapenpuutteesta, koska hiilidioksidia ei ole riittävästi hapen irrottamiseen, vaikka happea on ylihengittämisen vuoksi veressä ylen määrin.
Nämä oireet voivat johtua ylihengityksestä
HENGITYSOIREET hapenpuutteen tunne, hengästyminen.
YLEISOIREET väsymys, voimattomuus, unihäiriöt.
HERMOSTO-OIREET huimaus, tajunnanmenetys, pistely, kylmäntunne, tunnottomuus.
SILMÄOIREET näön hämärtyminen, kaksoiskuvat.
LIHASOIREET jäykkyys, vapina, krampit.
SYDÄNOIREET tykytys, pistävä kipu sydänalassa.
SUOLISTO-OIREET suun kuivuminen, palan tunne kurkussa, nielemisvaikeudet, pahoinvointi, ylävatsakivut, röyhtäily, ilmavaivat, kouristukset.
PSYYKKISET OIREET jännitys, epätodellisuuden tunne, paniikintunne, rauhattomuus, kontrollinmenetyksen tunne, kuolemanpelko.
Asiantuntija: Minna Martin, psykologi, psykoterapeutti VET.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hemoglobiini 142 kun ferritiini 5. Kannattaa mittauttaa.
Onko niska ja/tai selkävaivoja? Mulla erinäisistä rakenteellisista syistä menee lihakset jumiin jos ei jatkuvasti jumppaa ja venyttele, aiheuttaa sitten kihelmöintiä ja puutumista raajoissa. On kyllä lieviä hermovaurioitakin, mikä voi osaltaan selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä aiheesta lisää
Happea liikaa, liian vähän hiilidioksidia
Stressaantuneella ei synny uloshengityksen jälkeen luonnollista taukoa. Tauottomuudesta tulee huono olo, joka ei johdu liiasta hapesta, vaan siitä, että elimistöstä poistuu liikaa elintärkeää hiilidioksidia.Kun verenkierrosta poistuu liikaa hiilidioksidia, veri muuttuu emäksiseksi, mikä puolestaan vaikeuttaa hiilidioksidin perustyötä, hapen irrottamista hemoglobiinista.
Solut kärsivät hapenpuutteesta, koska hiilidioksidia ei ole riittävästi hapen irrottamiseen, vaikka happea on ylihengittämisen vuoksi veressä ylen määrin.
Nämä oireet voivat johtua ylihengityksestä
HENGITYSOIREET hapenpuutteen tunne, hengästyminen.
YLEISOIREET väsymys, voimattomuus, unihäiriöt.
HERMOSTO-OIREET huimaus, tajunnanmenetys, pistely, kylmäntunne, tunnottomuus.
SILMÄOIREET näön hämärtyminen, kaksoiskuvat.
LIHASOIREET jäykkyys, vapina, krampit.
SYDÄNOIREET tykytys, pistävä kipu sydänalassa.
SUOLISTO-OIREET suun kuivuminen, palan tunne kurkussa, nielemisvaikeudet, pahoinvointi, ylävatsakivut, röyhtäily, ilmavaivat, kouristukset.
PSYYKKISET OIREET jännitys, epätodellisuuden tunne, paniikintunne, rauhattomuus, kontrollinmenetyksen tunne, kuolemanpelko.
Asiantuntija: Minna Martin, psykologi, psykoterapeutti VET.
Olen kyllä stressaantunut. Kiitos tästä. Pisti miettimään. Ap
Nostan