Työvoimapula - hitsaajat
Yle esittää kuinka mmuutto auttaa työvoimapulaan
https://yle.fi/a/74-20039835
Artikkelissa on löydetty mukava hitsaaja n. 2100 euron kuukausipalkalla auttamaan työvoimapulaa. Hitsaajat tienaavat keskimäärin 3300 euroa kuukaudessa suomessa.
Onko niin että 2100 euron työntekijöistä on pulaa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pysty työskentelemään hitsaajan, mutta välitän tiedon eteenpäin tutulle jolla on hitsaajan koulutus ja tulityökortti.
Tulityökortin saat muutaman tunnin kurssilla, ei kun töihin vaan.
Jos tulityökorttia ei olisi se työllistäisi paremmin koska syttyisi enemmän tulipaloja. helpottaisi työvoimapulaa.
Olin hitsaajana 30 vuotta. En kyllä suosittele tuoto ko ammattia kenellekkään! Saihan siitä kohtuu palkkaa,mutta terveys siinä tulee olemaan lujilla! Eriasteiset keuhkosairaudet,ihottumat ym....
Noista ko ammatin aiheuttamista vaivoista vaietaan/on aina vaiettu.
Mutta kukin tekee valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Huutavaa työvoimapulaa tuokin firma huutanut pitkään, mutta töihin ei oteta kuin vuokrafirman kautta.
Ja vielä velkaannutetaan sille vuokrafirmalle, että pääsee tänne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pysty työskentelemään hitsaajan, mutta välitän tiedon eteenpäin tutulle jolla on hitsaajan koulutus ja tulityökortti.
Ei tulityökortilla hitsata! Sinä et näköjään tunne ko ammatista mitään!
Halpa hitsari tulee kalliimmaksi kun pitää tehdä homma kahteen kertaan, ensin sillä halvalla ja sitten osaavalla. Luulisi että firmat olisi jo oppineet tuon mutta jotkut vaan jaksaa yrittää. Muutenkin tuo on taitolaji eikä hommaan voi heittää ketä tahansa kuukauden pikakurssilla.
Hitsaajan hommakin on vähän kinkkinen.
Mun mies aloitti uransa hitsaajana työmailla Helsingissä. Palkka ei ollut kummonen mutta töitä riitti niin paljon kun vuorokaudessa jaksoit tehdä.
Tuli talvi, työt loppui ja jengiä lomautettiin.
Pari kesää tuota katseli ja haki muualle.
Pääsi tehtaaseen töihin, aamu/iltavuorot joka toinen viikko, töitä on läpi vuoden mutta aloituspalkka vieläkin huonompi. Mutta siihen tulee urakat päälle joten käteen jää nyt 5 vuoden jälkeen kuukaudessa melkein 3000€ ja on päässyt kouluttautumaankin lisää.
Pajahommia, miggimaggia ja 14€/h
Ei kiitos. Kaikista paskinta homaa mitä koko alalla on tarjota. Niin, mulla on muuten ammattitutkinto, mutta lankakoneeseen en koske ja tuolla "palkalla" en hitsaa yhtään mitään.
Ei ihme ettei suomesta löydy kun palkka on reippaasti vähemmän mitä muuten osaava hitsaaja tienaa suomessa ja toisaalta pitäisi muuttaa vielä johonkin kajaaniin.
Nuo keskimäärinpalkat on kyllä huvittavia. Saa aina ottaa tonnin pois. 3000€/kk saa jos tekee viikonloppuylitöitä.
Kyllä hitsaajista varmaan pulaa on. Ei nuoret enää halua tuollaiseen likaiseen ja meluisaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät voisi velvoittaa kouluttautumaan joko hitsaajiksi tai lähihoitajiksi.
Valitsen hoitsun uran ja t pan sitten sinut ensitöikseni kun tulet hakemaan hoitoa sairauteesi. Tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos. Kaikista paskinta homaa mitä koko alalla on tarjota. Niin, mulla on muuten ammattitutkinto, mutta lankakoneeseen en koske ja tuolla "palkalla" en hitsaa yhtään mitään.
Ei kukaan hitsaa ja siksi noiden firmojen pitäisikin nostaa palkkojaan yleiselle tasolle. Vaan kun ne on saaneet päähänsä että heidän hitsarinsa on niitä kahden tonnin hitsareita niin pitää saada tuoda halpaduunareita ulkomailta "kun työvoimapula" eli ei palkanmaksuhaluja.
Jos suomessa on työttömiä se 500 tuhatta kun lasketaan vajaatyöllistetyt sun muut temppuilussa mukana olevat niin ei suomessa ole työvoimapulaa. Työnantajat on vaan saaneet päähänsä että liki ilmaiseksi pitää saada superosaajia. Ja kun suomalaisilla ei ole varaa tehdä duunia palkoilla jossa tarvitsee hakea toimeentulotukea lisäksi niin sitten haetaan ulkomailta hölmöjä joita voidaan vedättää.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen eettisyyttä olisi aiheellista tarkastella. Siis, että halutaan tuoda edullista työvoimaa ulkomailta alle normaalin palkkatason, palkalla, jolla Suomessa varsin huonosti elättää perheen. Jotenkin tulee ikäviä mielleyhtymiä.
Tässähän kyseessä ei ole yksittäistapaus vaan käytäntö on monellakin alalla. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että Suomeen tullaan töihin. Palkkatason on kuitenkin oltava se, mitä maksettaisiin suomalaiselle ammattilaiselle vastaavasta työstä.
Suomi näköjään ei aio tähän puuttua, aikaa kyllä on ollut. Toivottavasti EU jossain vaiheessa puuttuu.
Ulkomainen käyttää kotimaassaan ruhtinaallisen palkkansa kotimaassaan. Jollain 3:- tuntiliksalla ei Suomessa pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan hitsaa ja siksi noiden firmojen pitäisikin nostaa palkkojaan yleiselle tasolle. Vaan kun ne on saaneet päähänsä että heidän hitsarinsa on niitä kahden tonnin hitsareita niin pitää saada tuoda halpaduunareita ulkomailta "kun työvoimapula" eli ei palkanmaksuhaluja.
Jos suomessa on työttömiä se 500 tuhatta kun lasketaan vajaatyöllistetyt sun muut temppuilussa mukana olevat niin ei suomessa ole työvoimapulaa. Työnantajat on vaan saaneet päähänsä että liki ilmaiseksi pitää saada superosaajia. Ja kun suomalaisilla ei ole varaa tehdä duunia palkoilla jossa tarvitsee hakea toimeentulotukea lisäksi niin sitten haetaan ulkomailta hölmöjä joita voidaan vedättää.
Näinhän se on. Ihan höpöpaskaa se työvoimapula. Ammattilaisia sais kyllä rahalla töihin, mutta kun ei, Ilmaiseksi pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tulityökortti, mutta en osaa hitsata. Mutta miljardi kertaa mieluummin olisin hitsaaja kuin hoitaja.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että tulityökurssin käynyt on valmis hitsari?
Aikoinaan on telakoille päässyt hitsaamaan pystymetsästä vaikka koko tulityökorttia ei ollut vielä keksittykään.
Vierailija kirjoitti:
Nuo keskimäärinpalkat on kyllä huvittavia. Saa aina ottaa tonnin pois. 3000€/kk saa jos tekee viikonloppuylitöitä.
Kyllä hitsaajista varmaan pulaa on. Ei nuoret enää halua tuollaiseen likaiseen ja meluisaan työhön.
Ja tuokin on brutto.
Miksei ammattiliitot ja heidän rahottamat politikot vaadi minimisuosituspalkkoja lakiin jossa töitä ei tarvitse vastaanottaa ellei ne vastaa minimisuositusta kullakin alueella (koska eri alueilla eri kustannukset elää)? TES ei välineenä riitä kun toisilla alueilla TES saattaa riittää (sekin siitä riippuen, onko perheellinen vai ei) ja toisilla se ei ollenkaan riitä.
Tässä yhteudessä en puutu siihen mikä pitäisi olla tukitaso työttömille, vaan ainoastaan siihen että palkalla täytyy oikeasti voida elää ja elättää kokonaista perhettä ja saada säästöön/maksaa asuntolainat muutamassa vuodessa ja/tai myös elättää mahdollisesti sairastunutta puolisoa jne.
Ei tämän pitäisi olla liikaa vaadittu? Vaan näköjään on.
Ennenvanhaan perheet lähtökohtaisesti pärjäsivät yhden palkalla. Vaan ei enää.
Ammattijörjestöjä ei asia pahemmin haittaa kun minkäänlaosia radikaaleja uudistuksia ei vaadita tai edes keksitä. "Neuvottelevat" vain leivänmurusista, eikä muuta voikaan tehdä kun valtiojärjestelmä kuuluu 50- tai 60-luvun todellisuuteen eikä nykyaikaan.
Pahin pelkoni on, ettei minnuu pakotettais töihin. Viihdyn enempi kotona ja kalassa vaikka tuet onkin pieniä.
Meinaatko että tulityökurssin käynyt on valmis hitsari?