Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän lapsi puri. Tuntuu ettei ystävä ymmärrä tilanteen vakavuutta.

Vierailija
09.07.2023 |

Lapsellani ja ystävän lapsella oli kyläillessämme vähän rajut leikit, niin komensin sekä omaa lastani että ystävän lasta vähän rauhoittamaan tilannetta ja leikkimään nätimmin. No ystävän lapsi sitten ryntäsi minua päin ja puraisi käsivarresta niin, että siinä on edelleen punaiset jäljet ja aristaa. Sanoin ystävälle heti mitä tapahtui koska hän oli keittiössä ja hän jotenkin surkutteli muina naisina että "voi voi miten se Pertti-Liisa nyt tuolla tavalla", puhdisti nopeasti käteni Septidinillä eikä torunut lastansa ollenkaan. Jäi tosi hölmistynyt olo, että ihan kuin toisten pureminen olisi normaalia tuossa perheessä. Pitänee pitää vähän etäisyyttä tähän perheeseen.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kerran vaadin korvausta, kun kaverin lapsi karjui leikkipaikalla niin että mulla korvat soi monta päivää.

Ei maksanut. Olis pitänyt antaa litsaria kiljujalle

Vierailija
42/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, muut tulevat jälkikasvattamaan Lumikki Unihiutaletta kovalla kädellä kunhan kersa on vähän kasvanut. Oppii mitä tapahtuu jos puree vääriä kavereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jsjs kirjoitti:

Lapsilla on tuossa vaiheessa puremisikä. Omani puraisi mua kerran nenästä on ikäisenä ihan yks kaks ja silloin sattui nyt lähinnä naurattaa 😅

Itse purin lapsena ja kerran joku lapsi puri takas ja hoitaja sanoi " siitä sait" ja nauroi. Eipä tuntunut kivalta, vaan nololta. Hoitaja oli tätini.

Jotkut lapset eivät osaa puolustaa itseään, sanojen loppuessa voi köydä noin jos toinen vaikkapa kiusaa ja härnää tai ahdistaa jotenkin. Rippunee vähän tilanteesta ja iästä, miten suhtautua.

NO toihan oli sulle ihan oikein. Oli ihan oikein että sua nolotti, ja toivottavasti nolotti oikein kunnolla. Anna mä veikkaan: se pureminenkin loppui siihen, mutta ei sillä väliä. Olisihan sun, uniikin lumihiutaleen pitänyt saada pureskella muita ja aiheuttaa heille pelkoa ja kipua, koska olihan kyseessä sun ihan helve tin tärkeä kehitysvaihe.

Vierailija
44/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin puraissut lasta takaisin ja kysynyt sitten, miltä tuntuu.

Silmä silmästä ja hammas hampaasta on brutaali kasvatustapa. Opettaa vain sen, että fyysisesti vahvempi on niskanpäällä aina.

Ei, vaan se opettaa juuri sen mitä pitääkin, että voit saada samalla mitalla takaisin. Harkitsee ensikerralla, lähteekö pureskelemaan vai jättääkö sittenkin väliin.

Vierailija
45/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tavallista, että lapsi puree muita ihmisiä noin 2-3 vuoden ikäisenä. Näin käy siksi, että lapsi alkaa kokea tunteita, joita hänellä ei aiemmin ole ollut (kuten vihaa, turhautuneisuutta tai mustasukkaisuutta), eikä hän osaa suunnata niitä hyvällä tavalla.

https://askelterveyteen.com/mita-tehda-kun-lapsi-puree/

Tästä voisi päätellä, että tilanne ja tapa jolla ap torui lasta oli yllättävä.

Niin, juuri 2v ikäisenä. Tämä ap:n lapsen kaveri on jo nelivuotias ja tuollainen tunnekuohun ja eläimellisen vaiston varassa tehty puolitutun pureminen ei ole enää siinä iässä normaalia

Monta lasta olet kasvattanut? Olivatko kenties helppoja? Oletko koskaan kokenut purevaa lasta?

Mitä v%&/n väliä tällä sun kommentilla on? Pitääkö jokainen pureva lapsi viedä kenties lääkäriin?

Ei. vaan sitä purevaa lasta pitää heti ensimmäisellä kerrall tempasta niin kovaa tavalla tai toisella, että oppii kerrasta, että purra ei kannata. Se todellakin loppuu kerrasta, kun seuraamus on tarpeeksi kova.

EI tarvita lääkäreitä eikä lässyttäjiä. Muuten saa tunteita ilmaista ihan miten päin vaan, mutta väkivaltaa ei tarvitse suvaita ollenkaan lapselta. Ja se loppuu nimenomaan sillä omalla lääkkeellä. Mihinkään muuhun sitä ei käytetä kuin siihen, että lapsi oppii miltä tuntuu kun hän satuttaa muita. Onko kiva tulla satutetuksi. 

Ja näin hän saa myös itse jatkossa pitää puoliaan. EI koskaan aloittaa, mutta aina antaa samalla mitalla takaisin tarvittaessa.

Ihan sama mitä lässynläät tähän sanoo, tämä on toiminut jo monta sukupolvea meidän suvussa. EIkä kukaan ole väkivaltainen tai aloita koskaan mitään kärhämiä.

Vierailija
46/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta saa sen käsityksen, että suurin osa ihmisistä ei tajua pätkääkään mitä pitää tehdä jos lapsi käyttäytyy väärin ja sopimattomasti.

Huudetaan, purraan/lyödään takaisin, viedään hoitoon (lääkäriin), riepotellaan nettipalstoilla ja ei tehdä mitään.

Kerro sinä meille malliesimerkki miten toimia.

Ap:n olisi itse pitänyt rauhallisesti katsoa lasta silmiin ja sanoa, ettei purra saa. Ja näyttää vaikka se puremajälki lapselle, sekä kertoa että se sattui. Ja äidin olisi pitänyt toistaa sama "purra ei saa".

LässynlässynLÄSSYN. Kakaraa niskavilloista kiinni, nostetaan 5 cm lattiasta ilmaan ja kysytään, että mikäs se oli. Nurkkaa seisomaan sen jälkeen ja lelut pois.

Vierailija
47/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmä silmästä ja hammas hampaasta on brutaali kasvatustapa. Opettaa vain sen, että fyysisesti vahvempi on niskanpäällä aina.

Höpöhöpö. Tämä jeesustelijoiden "käännä toinenkin poski ja lässytä päälle" tuottaa maailmaan vain nössöjä ylikäveltyjä kiusattuja.

Silmä silmästä opettaa että sinä et saa kävellä toisten yli, ja sinä myös saat pitää puolesi jos joku yrittää kävellä sinun ylitsesi.

Vierailija
48/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Tämä jeesustelijoiden "käännä toinenkin poski ja lässytä päälle" tuottaa maailmaan vain nössöjä ylikäveltyjä kiusattuja.

Silmä silmästä opettaa että sinä et saa kävellä toisten yli, ja sinä myös saat pitää puolesi jos joku yrittää kävellä sinun ylitsesi.

Pää kiinni.

Vaiti nyt!

Tai kohotan käteni sun päällesi ja...

Onko ny selevä?

Vierailija
49/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelma?

Vierailija
50/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetat siis lapsellesi tavan, että jos joku lyö, saa lyödä takaisin. Ja sitten se hakkaa 50 kilosen vaimonsa 100 kiloisena jässikkänä, kun vaimo tyrkkää sen pois kimpustaan.

Vierailija
51/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on on vastuussa omista tunteistaan, ei hänen ystävänsä.

Vierailija
52/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Ap:n käsi on pipi. Ja 4 vuotias ei saanut selkäänsä sen takia.

Vierailija
53/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Ap haluaisi, että hänen ystävänsä suhtautuisi kriittisemmin. (Ehkä se auttaisi kokemaan, ettei ole jotenkin huono ihminen, kun joutui väkivallan kohteeksi.)

Vierailija
54/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Ap:n käsi on pipi. Ja 4 vuotias ei saanut selkäänsä sen takia.

Sadistinen nautinto hyvittäisi pipin?

Vierailija
55/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen seurannut yhtä lasta, ja olen huomannut, että jotakin itsehillinnän ongelmia tällä lapsella on. Välillä yhtäkkiä lapsen naama vääntyy irveeseen ja lapsi alkaa nyrkillä lyödä mitä tai ketä vaan lähellä on, aikuista, toista lasta, koiraa tms. Toki itse en ymmärrä lapsista juurikaan, voi olla että kyse on kehitysvaiheesta, lapsi on varmaan joku 3-5 vuotias. Omasta lapsuudesta hämärästi muistan suunnilleen saman ikäisenä tuttavaperheen pojan joka teki samaa. Normaali ihminen hänestäkin kasvoi, mutta en osaa sanoa yhtään tarvitsiko jotain erityisiä apuja itsehillintään vai ei.

Vierailija
56/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on on vastuussa omista tunteistaan, ei hänen ystävänsä.

Minkä ikäinen ap on, kysyikö joku jo sitä... onko jo aikuinen?

Vierailija
57/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen seurannut yhtä lasta, ja olen huomannut, että jotakin itsehillinnän ongelmia tällä lapsella on. Välillä yhtäkkiä lapsen naama vääntyy irveeseen ja lapsi alkaa nyrkillä lyödä mitä tai ketä vaan lähellä on, aikuista, toista lasta, koiraa tms. Toki itse en ymmärrä lapsista juurikaan, voi olla että kyse on kehitysvaiheesta, lapsi on varmaan joku 3-5 vuotias. Omasta lapsuudesta hämärästi muistan suunnilleen saman ikäisenä tuttavaperheen pojan joka teki samaa. Normaali ihminen hänestäkin kasvoi, mutta en osaa sanoa yhtään tarvitsiko jotain erityisiä apuja itsehillintään vai ei.

Nyt on kyse ap:stä.

Vierailija
58/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pipi, ap:n pettymys.

Vierailija
59/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla ehkä kaivertaa: onko se aina jossain määrin myös oma vika, jos joutuu väkivallan kohteeksi?

Vierailija
60/80 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taustalla ehkä kaivertaa: onko se aina jossain määrin myös oma vika, jos joutuu väkivallan kohteeksi?

Ystävän tuki olisi korvaamaton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä