Ystävän lapsi puri. Tuntuu ettei ystävä ymmärrä tilanteen vakavuutta.
Lapsellani ja ystävän lapsella oli kyläillessämme vähän rajut leikit, niin komensin sekä omaa lastani että ystävän lasta vähän rauhoittamaan tilannetta ja leikkimään nätimmin. No ystävän lapsi sitten ryntäsi minua päin ja puraisi käsivarresta niin, että siinä on edelleen punaiset jäljet ja aristaa. Sanoin ystävälle heti mitä tapahtui koska hän oli keittiössä ja hän jotenkin surkutteli muina naisina että "voi voi miten se Pertti-Liisa nyt tuolla tavalla", puhdisti nopeasti käteni Septidinillä eikä torunut lastansa ollenkaan. Jäi tosi hölmistynyt olo, että ihan kuin toisten pureminen olisi normaalia tuossa perheessä. Pitänee pitää vähän etäisyyttä tähän perheeseen.
Kommentit (80)
Lapset ovat joskus arvaamattomia. Mitä ap tämän äidin olisi pitänyt tilanteessa tehdä, että olisit tyytyväinen? Rikkoutuiko iho?
Tää on provo, kenenkään lapsen nimi ei ole Pertti-Liisa.
Vierailija kirjoitti:
Tolvana. Ei kai kukaan käytä lasten oikeita nimiä kuvaillessaan tapahtunutta.
Totta hemmetissä sille lapselle sanotaan ja kielletään tuollaista tekemästä. Ei voi mitenkään hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen purija?
4-vuotiaita ovat molemmat lapset
AP
Miksi et itse reagoinut lapsen suhteen?
Ihan taatusti olisin samantien karjaissut/kiljaissut kun puri ja sitten ripittänyt lapsen oikein kunnolla.
Noin EI vaan tehdä. Piste.
Eikä taatusti olisi sen jälkeen purrut enää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat joskus arvaamattomia. Mitä ap tämän äidin olisi pitänyt tilanteessa tehdä, että olisit tyytyväinen? Rikkoutuiko iho?
Lapset eivät ole arvaamattomia, jos heitä hiukankin kasvatetaan ja opetetaan ottamaan muutkin huomioon. Kuulostaa siltä, että äidillä ei ole hajuakaan siitä, miten lapsia opetetaan kohtaamaan muut ihmiset. Lapselta taitaa puuttua kaikki turvallisen kasvatuksen rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolvana. Ei kai kukaan käytä lasten oikeita nimiä kuvaillessaan tapahtunutta.
Tajuatko mitä provo tai provosointi tarkoittaa? Et, joten ole hiljaa, vaikka ison liudan hännystelijöitä saitkin.
Se on aivan välittömästi tehtävä lasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ole arvaamattomia, jos heitä hiukankin kasvatetaan ja opetetaan ottamaan muutkin huomioon. Kuulostaa siltä, että äidillä ei ole hajuakaan siitä, miten lapsia opetetaan kohtaamaan muut ihmiset. Lapselta taitaa puuttua kaikki turvallisen kasvatuksen rajat.
No kyllä muuten ovat. Impulssikontrolli ei ole kehittynyt, ja tuon ikäiset osaavat olla muutenkin aggressiivisia. Huolestuneempi olisin, jos vielä 5-6 -vuotiaana yrittää järsiä muita. Kuria ja seuraamuksia pitää olla, siitä oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä olisi pitänyt tehdä? Mennä polvilleen lapsen eteen ja katsoa silmiin ja sanoa että "purra ei saa" vai vetää läväri poskelle ja huutaa hyi? Mistä lapsi on oppinut puremaan, oliko ensimmäinen kerta vai yllättävä kasvattaja provosoi lasta? Tollasia ympäripyöreitä latteuksia latelevat on kaikista pahimpia kasvattajia, kun käytännön oppi puuttu kokonaan.
Elukkaa ois pitäny samantien tukistaa ja sanoa että on viimenen kerta kun puree.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin puraissut lasta takaisin ja kysynyt sitten, miltä tuntuu.
Silmä silmästä ja hammas hampaasta on brutaali kasvatustapa. Opettaa vain sen, että fyysisesti vahvempi on niskanpäällä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen purija?
4-vuotiaita ovat molemmat lapset
AP
Siis 4 v!!!! Noi puremiset on 2 v juttuja. Onko joku jälkeenjäänyt lapsi ja myös äiti.
Vastaavassa tilanteessa olen kerännyt lapset ja tavarat ja kiittänyt kivasta kyläilystä. Seuraavaa tapaamiskertaa ei enää tulisi, mutta sen ystävä saisi tietää vasta myöhemmin.
On tavallista, että lapsi puree muita ihmisiä noin 2-3 vuoden ikäisenä. Näin käy siksi, että lapsi alkaa kokea tunteita, joita hänellä ei aiemmin ole ollut (kuten vihaa, turhautuneisuutta tai mustasukkaisuutta), eikä hän osaa suunnata niitä hyvällä tavalla.
https://askelterveyteen.com/mita-tehda-kun-lapsi-puree/
Tästä voisi päätellä, että tilanne ja tapa jolla ap torui lasta oli yllättävä.
Vierailija kirjoitti:
On tavallista, että lapsi puree muita ihmisiä noin 2-3 vuoden ikäisenä. Näin käy siksi, että lapsi alkaa kokea tunteita, joita hänellä ei aiemmin ole ollut (kuten vihaa, turhautuneisuutta tai mustasukkaisuutta), eikä hän osaa suunnata niitä hyvällä tavalla.
https://askelterveyteen.com/mita-tehda-kun-lapsi-puree/
Tästä voisi päätellä, että tilanne ja tapa jolla ap torui lasta oli yllättävä.
Mitä ihmettä sekoilet? Aphan ei nimenomaan torunut lainkaan, vaan laski sen varaan että lapsen äiti olisi sen tehnyt (mitä ei näemmä kertomuksen perusteella tapahtunut)
Muistan kerran purreeni mummoani... En
muista ikääni, mutta jos muistan tapauksen, niin oli sitä selvästi jo jonkin verran. Olin nälkäinen, väsynyt ja hirveän pettynyt, koska mummo ei tehnytkään lettuja, joita olin odottanut (varmasti jostain ihan hyvästä syystä, tyyliin munat loppu).
Puremisen jälkeen menin kaappiin piiloon ja ajattelin mummon vihaavan minua. Olin ihan rikki ja sätin itseäni. (Tehtiin kuitenkin nopeasti sovinto.)
Jotenkin minulla on ymmärrystä pienille lapsille, joiden impulssikontrolli pettää. Nykyään olen töissä oikeuslaitoksessa, enkä ole purrut ketään aikoihin :)
Kyllä olisin itse reagoinut ja ripittänyt purevan pennun samantien.