Vanhemmuus hukassa helsinkiläisillä 40+ vanhemmilla.. lapset hoitoon ja itse Hankoon bilettämään
Perheelliset, hyvinkin pienten lasten vanhemmat, kaikki kynnelle kykenevät örveltävät Hangossa ja kuvaavat videoitasomeen
Pienet lapset aivan väsyneitä päiväkodista lomille ja heti hoitoon jonnekin, että äiti ja isä pääsevät bailaamaan 😑Varmasti lapset kysyvät: missä äiti olet, onko sinun pakko mennä
Ei, en tod ole kade. Meillä oli tuollaista 15-35v iässä ennen lapsia. Hyvin ehti 20v bilettää. Nyt voi keskittyä lapsiin.
So Sad Vanhemmuus hukassa, ja tätä pidetään muotina ja hienona
Kommentit (103)
Mitäs tekevät lapsia ku niitä raahataan hoitoon sinne ja tänne. Eivät osaa itse huolehtia lapsistaan Isovanhempien ei todellakaan tarvitse enää hoitaa lapsenlapsia vaan heillä on oma elämänsä!!!!!!
Uusavuttomat vanhemmat.
Sääli lapsia
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tekevät lapsia ku niitä raahataan hoitoon sinne ja tänne. Eivät osaa itse huolehtia lapsistaan Isovanhempien ei todellakaan tarvitse enää hoitaa lapsenlapsia vaan heillä on oma elämänsä!!!!!!
Uusavuttomat vanhemmat.
Sääli lapsia
Normaali rakastava vanhempi kyllä HALUAA viettää aikaa lapsensa lasten kanssa eli ns. hoitaa lapsenlapsia, ei siinä mistään tarvimisesta ole kyse :D
Minä vietin lapsena paljon aikaa isovanhempien kanssa ja olin heidän mukanaan matkoilla ym., samoin viettää minun lapseni ja matkustaa isovanhempien mukana jne. Ja niin tulen myös minä tekemään, jos lapsenlapsia siunaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat vanhemmat.
Sääli lapsia
Nykyvanhempien syyttäminen itsekkyydestä tai uusavuttomuudesta sen vuoksi, että lapset ovat joskus hoidossa, on historiatonta. Suomessa ei koskaan ole ollut mitään kotiäitikulttuuria tai kasvatusihannetta, jossa toimitaan "lapsen ehdoilla". Päinvastoin, aivan pariin viime vuosikymmeneen asti on korostettu vanhempien auktoriteettia, kuria ja sitä, että lasta ei saa hemmotella. On ollut tavallista lähettää lapset kesäsiirtolaan tai isovanhemmille kesälomalla jopa useiden viikkojen ajaksi. Lapset touhusivat myös kotona ollessaan pääasiassa keskenään. Jo viisivuotiaat lähetettiin pihalle koko päiväksi leikkimään toisten lasten kanssa. Se, että vanhemmat olisivat järjestäneet lapsille jatkuvasti tekemistä tai edes valvoneet heitä, ei ollut yleinen käytäntö vielä 80-luvullakaan. Lapset saatettiin jättää myös päiväksi tai yöksi yksin kotiin vanhempien ollessa töissä paljon nuorempina kuin mitä nykyään pidetään sopivana.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus hukassa, jos olet päivän tai kaksi muualla kuin lasten kanssa? Ja 40+ ei lapset yleensä enää ole edes niin pieniä, että tissiä tarttis.
Päivän tai kaksi viikossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun en itse lapsena saanut traumoja siitä että vanhempani kävivät silloin tällöin juhlissa, teatterissa, elokuvissa, harrastuksissa, tapaamassa ystäviä ja niin edelleen. Jos yli päiväkoti-ikäinen lapsi itkee koko ajan vanhempien perään eikä pärjää edes yhtä iltaa ilman suunnatonta ahdistusta niin vieroittaminen on jo ihan tarpeen. Vauvaa ei sovi jättää, mutta 3-vuotias pärjää kyllä tutun hoitajan kanssa samalla kun vanhemmat ovat rentoutumassa.
Joo tää on joku uusi juttu ja osan nykyvanhempien kouhotuksia, että pitäisi koko ajan pyöriä sen lapsen ympärillä eikä saisi tehdä mitään ilman lasta.
Mielestäni karhunpalvelus lapselle.
Ihan kuin menneisyyden vanhemmat olisivat jatkuvasti pyörineet lasten kanssa ja tehneet kaiken lasten ehdoilla. Mä olen muutaman vuoden kuluttua parjattu 40+ vanhempi ja mun lapsuudessa oli tarhassa seitsemästä viiteen, kun vanhemmat kävi töissä. Mä olen etätöissä, joten lapsi on tarhassa kahdeksan tuntia ja sitten kouluikäisenä, olen kotona, kun lapsi tulee kotiin.
Täällä oli myös pitkä ketju 80- ja 90-lukujen lapsuudesta ja miten ihanaa oli, kun sai juosta valvomatta ulkona aamusta iltaan. Missä ihmeessä ne vanhemmat oli?
Minulla ei ole kokemusta Hangosta, eikä juuri bilettämisestäkään, sillä aikoinaan kun lapset oli pieniä, niin kaikki juhlat juhlittiin lasten kanssa, meillä ei ollut ketään hoitajia.
Mutta näin isovanhemman vinkkelistä se särähti korvaan, kun pidettiin lapselle raskaana, että hän on ensin päiväkodissa ja sitten hänet vielä raahataan hoitoon muualle sen jälkeen. Että miten se isovanhemman kanssa oleminen on lapselle raskasta? Ihan säännöllisesti sitä mummoloissa varmaan nukutaan ja syödään, ja yleensä vielä keksitään jotain mukavaa tekemistäkin yhdessä.
Tämä sama aloitus taisi olla täällä viime kesänäkin. Ihmeen koville tuntuu tällainen marginaali-ilmiö jollakin ottavan, kun täytyy vuodesta toiseen jauhaa samasta asiasta.
Tiedän suurin piirtein, että nyt on meneillään jonkinlainen Hanko-trendi, mutta ainakaan omaan somefeediini ei tule juuri ollenkaan tähän liittyviä päivityksiä, vaikka olen varmasti kohderyhmää vähän yli 40-vuotiaana keskiluokkaisena, kaupunkilaisena naisena. Luulisi, että Hanko-bilettäjien sijaan ap:kin seuraisi somessa ennemmin sellaisia sisältöjä, jotka sopivat hänen omiin mielenkiinnonkohteisiinsa. Jos jatkuvalla syötöllä pukkaa Hanko-kuvia, on ap itse käynyt niitä etsimässä niin, että algoritmit ovat alkaneet ehdottaa niitä hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama aloitus taisi olla täällä viime kesänäkin. Ihmeen koville tuntuu tällainen marginaali-ilmiö jollakin ottavan, kun täytyy vuodesta toiseen jauhaa samasta asiasta.
Tiedän suurin piirtein, että nyt on meneillään jonkinlainen Hanko-trendi, mutta ainakaan omaan somefeediini ei tule juuri ollenkaan tähän liittyviä päivityksiä, vaikka olen varmasti kohderyhmää vähän yli 40-vuotiaana keskiluokkaisena, kaupunkilaisena naisena. Luulisi, että Hanko-bilettäjien sijaan ap:kin seuraisi somessa ennemmin sellaisia sisältöjä, jotka sopivat hänen omiin mielenkiinnonkohteisiinsa. Jos jatkuvalla syötöllä pukkaa Hanko-kuvia, on ap itse käynyt niitä etsimässä niin, että algoritmit ovat alkaneet ehdottaa niitä hänelle.
Älä esitä
Ap on ilmeisesti tehnyt jotain tutkimusta ja päätynyt siihen että helsinkiläiset viettää kesiä Hangossa? Ja lapset heitteillä?
Ihan oikeasti: naurettavaa paasaamista 😆.
Täällä heti yksi helsinkiläinen ilmoittautuu ja kertoo, etten ole koskaan käynyt Hangossa. Varmaan kyllä hieno kesäkaupunki, sitä en kiellä.
Nyt olisi ap viisaampi keksiä joku muu tapa muotoilla Helsinki-vihaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli tosi kiva mennä serkkujen luo kesällä, kun vanhemmat lähtivät reissuun.
0-5v lasten ei kuulu vielä olla serkkujen luona.
1-vuotiaasta voi olla erossa sen yhden yön, mutta sekin on lapselle vähän liikaa.
Lapsen edusta puhutaan tässä ketjussa 🙏 Ei siitä, miten on mahdollista järjestää lisää bilevuorokausia
Sä varmaan imetitkin lapset esikouluikäisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Ap on ilmeisesti tehnyt jotain tutkimusta ja päätynyt siihen että helsinkiläiset viettää kesiä Hangossa? Ja lapset heitteillä?
Ihan oikeasti: naurettavaa paasaamista 😆.
Täällä heti yksi helsinkiläinen ilmoittautuu ja kertoo, etten ole koskaan käynyt Hangossa. Varmaan kyllä hieno kesäkaupunki, sitä en kiellä.
Nyt olisi ap viisaampi keksiä joku muu tapa muotoilla Helsinki-vihaasi.
Minä voin myöntää laittaneeni lapsen hoitoon ja lähteneeni Hankoon bailaamaan 👹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun en itse lapsena saanut traumoja siitä että vanhempani kävivät silloin tällöin juhlissa, teatterissa, elokuvissa, harrastuksissa, tapaamassa ystäviä ja niin edelleen. Jos yli päiväkoti-ikäinen lapsi itkee koko ajan vanhempien perään eikä pärjää edes yhtä iltaa ilman suunnatonta ahdistusta niin vieroittaminen on jo ihan tarpeen. Vauvaa ei sovi jättää, mutta 3-vuotias pärjää kyllä tutun hoitajan kanssa samalla kun vanhemmat ovat rentoutumassa.
Joo tää on joku uusi juttu ja osan nykyvanhempien kouhotuksia, että pitäisi koko ajan pyöriä sen lapsen ympärillä eikä saisi tehdä mitään ilman lasta.
Mielestäni karhunpalvelus lapselle.Ihan kuin menneisyyden vanhemmat olisivat jatkuvasti pyörineet lasten kanssa ja tehneet kaiken lasten ehdoilla. Mä olen muutaman vuoden kuluttua parjattu 40+ vanhempi ja mun lapsuudessa oli tarhassa seitsemästä viiteen, kun vanhemmat kävi töissä. Mä olen etätöissä, joten lapsi on tarhassa kahdeksan tuntia ja sitten kouluikäisenä, olen kotona, kun lapsi tulee kotiin.
Täällä oli myös pitkä ketju 80- ja 90-lukujen lapsuudesta ja miten ihanaa oli, kun sai juosta valvomatta ulkona aamusta iltaan. Missä ihmeessä ne vanhemmat oli?
Niinpä. Enemmän tuntuu nämä lapset, joiden ehdoilla eletään koko ajan, oireilevan koulussa ja muualla. Puhumattakaan siitä, etteivät osaa lainkaan itseohjautua tai tehdä mitään oma-aloitteisesti, koska ovat tottuneet siihen, että mamma on aina jostain rynninyt hätiin.
Sääliksi käy Hankolaiset kun pääkaupunkiseudun örveltäjät on pilanneet heidän ihanan kotokaupunkinsa. Hanko voisi alkaa perimään ihan kunnon turistiveroa, ja sakottaa kunnolla rannoilla telttailemisesta ja autojen parkkeeraamisesta mihin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat vanhemmat.
Sääli lapsia
Sääli niitä isovanhempia, jotka EIVÄT saa lastenlapsia koskaan hoitoon ja yökylään! Meillä ainakin on niin hauskaa, kun on iso talo ja puutarha ja lapsille vaikka mitä härpäkettä ja kesällä ollaan lähes koko päivä pihalla ja touhutaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kokemusta Hangosta, eikä juuri bilettämisestäkään, sillä aikoinaan kun lapset oli pieniä, niin kaikki juhlat juhlittiin lasten kanssa, meillä ei ollut ketään hoitajia.
Mutta näin isovanhemman vinkkelistä se särähti korvaan, kun pidettiin lapselle raskaana, että hän on ensin päiväkodissa ja sitten hänet vielä raahataan hoitoon muualle sen jälkeen. Että miten se isovanhemman kanssa oleminen on lapselle raskasta? Ihan säännöllisesti sitä mummoloissa varmaan nukutaan ja syödään, ja yleensä vielä keksitään jotain mukavaa tekemistäkin yhdessä.
Juuri niin.
Viimeksi, kun yhdessä papan kanssa haimme 1,5-vuotiaan päiväkodista, oli niin ihanaa nähdä hänen loistavan kuin Naantalin aurinko, kun hän juoksi kädet ojossa papan syliin. Veimme hänet meille ja touhuttiin koko loppupäivä yhdessä, syötiin ja leikittiin. Iltapuurolle ja yöunille veimme hänet kotiin. Yötäkin olisi riemumielin saanut olla, mutta kun päiväkotiin piti mennä taas aamulla. Mitenkähän tämä pikkuinen nyt sitten eroahdistusta kärsiikään ja trauman sai, hah?
Ja ei, vanhemmat eivät olleet bilettämässä vaan hautajaisissa vähän pidemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ei elämä oikeasti pääty siihen, että saa lapsia. Jos lapset ovat isovanhemmilla vaikka missä esim. serkkuja iso liuta, niin sehän on ihan parasta lapsista. Näitä kesiä muistellaan vanhempanakin.
Riippuu lapsesta. Mulle olis ollut painajainen, viihdyin kotona.
Vanhemmuudessa kokonaisuus ratkaisee. En olisi huolissani parin viikonlopun juhlista, kun lapsi on turvallisessa hoidossa. Mieluummin lapset hoitoon kuin jäätävät kännit lasten seurassa.
Turha väittää, että vanhemmuus olisi nykyisin jotenkin hukassa, vaan vanhemmuus on nykyisin laadukasta verrattuna esim. 1980-lukuun ja 1950-luvulla vanhemmat säännönmukaisesti lähtivät illalla elokuviin, kun lapset olivat menneet nukkumaan. Sitä pidettiin normaalina. Nykyisin siitä saa tuomion.
Vanhemmuus hukassa, jos olet päivän tai kaksi muualla kuin lasten kanssa? Ja 40+ ei lapset yleensä enää ole edes niin pieniä, että tissiä tarttis.