Vanhemmat, miksi pakotatte nuoren kesätöihin?
Niinkuin otsikossa lukee, vanhemmat jotka pakotatte jälkikavunne kesätöihin vasten tahtoaan, niin miksi teette sitä? Mitä te sillä ajatte takaa vaikka näette ettei teidän herraa/neitiä kiinnosta yhtään?
Miksi nuori ei saisi olla kesälomalla jouten jos kerran kesätyöt eivät kiinnosta?
Itse olen joutunut työporukan kanssa katselemaan juurikin näitä "ei kiinnosta yhtään" asenteisia nuoria, reippaiden nuorien lomassa, kesäisin omalla työpaikalla ja kysyttäessä että miksi edes hakivat kesätöihin jos ei kerran työnteko kiinnosta, niin usein vastaus on se että vanhemmat pakottivat hakemaan johonkin.
Ymmärrättekö, hyvät vanhemmat että pakottamalla sen oman jälkikasvun "pakkokesätöihin", samalla menee mahdollisesti sellaiselta nuorelta kesätyöpaikka jota se kesätyö oikeasti kiinnostaa?
Eli siis. Mikä akenda teillä vanhemilla on tuon kesätöihin pakottamisen kanssa, että te sitä teette?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä siis haluat lapsiesi olevan sinulle ikuisia elättejä?
Mä en oo päivääkään tehnyt kesätöitä eikä musta tullut elättiä.
Nuoret nauttikoot lomastaan, niitä töitä ehtii tehdä hamaan hautaan asti.
Luultavasti tukityöllistettynä kun ei muutakaan työtä saa.
Duunarityötä tehneistä tulee huonoja johtajia. Sanon itse tämän tiiminvetäjän ominaisuudessa. Itsekin olen tehnyt työtä, jota johdan ja minusta on tullut pehmo kun ymmärrän työntekijöitä enkä osaa olla heille tarpeeksi ankara.
Vierailija kirjoitti:
Oppikoot, että raha ei kasva puussa ja sitä saadakseen tarvitsee tehdä töitä.
Rahaa nimittäin haluavat jatkuvasti ja kaikenlaista kallista. Nyt, kun ovat kesätöissä, niin saavat ihan vapaasti vaikka syödä ravintolassa ja samalla tajuavat, että yhteen ravintolakäyntiin menee helposti usean tunnin palkka.
Eikö tuo olisi juuri sitä oikeaa kasvatusta että vanhemmat vain kysyisivät että onko kesätöitä haettu mutta nuori voi vapaasti joko valita kesätyön haun ja tienata itselleen rahaa saadakseen itselleen kivoja asiota tai sitten sen laiskuuden tien, mutta ei sitten saavuta mitään kivoja asioita kun ei ole oman laiskuuden takia rahaa?
Eli vanhemmat kustantaa peruselannon mutta jos nuori haluaa jotain enemmän, esim, nyt vaikka sen mopoauton tai traktorimönkijän tai täysi-ikäisenä kaverien kanssa risteilylle, niin saa ihan itse tehdä töitä tienatakseen ne rahat, mutta jos ei työ kiinnosta, niin sitten on yksinkertaisesti ilman sitä kulkupeliä ja joutuu katsomaan kaverien ajoa vierestä tai jää yksin satamaan kaverien lähtiessä laivalle bilettämään
Omasta mielestä tuollainen olisi kaikista paras malli näille "ei kiinnosta" nuorille. Ja jos nuori kuinka tuollaisesta kasvatuksesta katkeroituisi, niin voi voi, mitäs ei ottanut itseään niskasta kiinni, valinta oli hänellä.
Nuorta ei saa pakottaa kesätöihin. On oikeus lomaan ja omiin päätöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä siis haluat lapsiesi olevan sinulle ikuisia elättejä?
Mä en oo päivääkään tehnyt kesätöitä eikä musta tullut elättiä.
Nuoret nauttikoot lomastaan, niitä töitä ehtii tehdä hamaan hautaan asti.
Luultavasti tukityöllistettynä kun ei muutakaan työtä saa.
Ihan oikeissa palkkatöissä olen. Itse asiassa ollut siitä lähtien kun valmistuin amiksesta.
Minun mielestäni pakottamalla tehty työsopimus tai töihin meneminen ei johtaisi työtodistukseen tai palkanmaksuun, ja asia kääntyisi siihen että pakottaja joutuu itse ottamaan työn vastaan.
Olihan se omalla kohdalla kiva, kun sai ajokortin hommattua. Yh äidin tuloilla olisi jäänyt haaveeksi. Kaikilla vaan ei ole mahdollisuutta lomailla kesiä, jos haluaa muutakin kuin perusylläpidon. Itse hankin myös vaatteet ja lukiokirjat kesätyörahoilla.
Oma lapseni on saanut kasvaa taloudellisesti vakaammassa perheessä, mutta kesätöissä oli jo 15-vuotiaasta, lisäksi teki ilta- ja viikonlopputöitä lukion ohessa tienaten rahaa omiin ostoksiinsa (lähinnä kitaroihin ja niihin liittyviin varusteisiin).
Nyt yliopisto-opiskelijana hän tekee jo oman alansa töitä. Oli haastattelija tykästynyt nuoren miehen asenteeseen työntekoa kohtaan, kun cv:ssä oli jo monta vuotta töitä takana.