Vanhemmat, miksi pakotatte nuoren kesätöihin?
Niinkuin otsikossa lukee, vanhemmat jotka pakotatte jälkikavunne kesätöihin vasten tahtoaan, niin miksi teette sitä? Mitä te sillä ajatte takaa vaikka näette ettei teidän herraa/neitiä kiinnosta yhtään?
Miksi nuori ei saisi olla kesälomalla jouten jos kerran kesätyöt eivät kiinnosta?
Itse olen joutunut työporukan kanssa katselemaan juurikin näitä "ei kiinnosta yhtään" asenteisia nuoria, reippaiden nuorien lomassa, kesäisin omalla työpaikalla ja kysyttäessä että miksi edes hakivat kesätöihin jos ei kerran työnteko kiinnosta, niin usein vastaus on se että vanhemmat pakottivat hakemaan johonkin.
Ymmärrättekö, hyvät vanhemmat että pakottamalla sen oman jälkikasvun "pakkokesätöihin", samalla menee mahdollisesti sellaiselta nuorelta kesätyöpaikka jota se kesätyö oikeasti kiinnostaa?
Eli siis. Mikä akenda teillä vanhemilla on tuon kesätöihin pakottamisen kanssa, että te sitä teette?
Kommentit (27)
Siis tottakait kesätöihin. Aamu herätyksen, mielellään ruumiillinen työ. ADHD lapseni valitti kun meni kesätöihin. Mutta ei annettu vaihtoehtoja. Ja kappas, sai sitten keikkatöitä samasta paikasta myöhemmin. Mitä enemmän vanhemmat alkaa lapsiaan pelkäämään ja eivät juuri tee heidän puolestaan päätöksiä, sitä kovemmin nuoret alkaa pommittaa.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs vanhempi laittaa lapsen kesällä jonnekin, mikä sivistää. Ja se ei ole kesätyö.
Itselleni kesätyöt olivat kyllä hyödyllisiä ja sivistäviä. Tein duunarihommia tehtaissa. Opetti ja valmisti siihen, kun nyt aikuisena opiskeluiden jälkeen olen tuotantopäälikkönä yhdessä niistä.
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakait kesätöihin. Aamu herätyksen, mielellään ruumiillinen työ. ADHD lapseni valitti kun meni kesätöihin. Mutta ei annettu vaihtoehtoja. Ja kappas, sai sitten keikkatöitä samasta paikasta myöhemmin. Mitä enemmän vanhemmat alkaa lapsiaan pelkäämään ja eivät juuri tee heidän puolestaan päätöksiä, sitä kovemmin nuoret alkaa pommittaa.
Kai säkin teet töitä lomallasi etkä makaa perse homeessa kotona?
Jos ei oo teininä hommat kiinnostaneet niin tuskin saa töitä kun haluaisi
Miten nuo "ei kiinnosta" - tyyppiset nuoret sitten pärjäävät työssä? Miten työnantaja suhtautuu - vai ovatko kyseessä jotkin parin viikon pestit, jolloin ei ole juuri odotuksia eikä vastaavasti perehdytystäkään?
Meillä toisen lapsen kanssa keskusteltiin aiheesta ja hänkin sitten tajusi, että ilman työkokemusta on hankala saada töitä. Ensin otetaan se, mikä saadaan ja siitä sitten pyritään parempiin hommiin. Uskon, että hän hoiti työt kunnolla, ei ole muutenkaan lusmuillut.
Olin kauan sitten turun kaupungilla töissä työnjohtajana. (Minunkin kesätyöni opiskeluiden lomassa)
Siellä oli 3 laiskaa kaupungin johtoportaassa olevien poikaa, joista ei ollut kun haittaa. Ne saivat normaalia palkkaa.
Varastivat kaiken hyvän lisäksi.
Samalla työmaalla oli niitä 9 euroa päivässä saavia vanhempia miehiä ja ne oli ahkeria. En edes silloin nuorena käsittänyt, että on sellainen systeemi, wträ tehdään 9 eurolla päivässä.
Raha ei edelleenkään kasva puissa ja kovalla työllä on ennenkin ansaittu rahaa ja kunnioitusta.
Sä siis haluat lapsiesi olevan sinulle ikuisia elättejä?
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo "ei kiinnosta" - tyyppiset nuoret sitten pärjäävät työssä? Miten työnantaja suhtautuu - vai ovatko kyseessä jotkin parin viikon pestit, jolloin ei ole juuri odotuksia eikä vastaavasti perehdytystäkään?
No ainakin omalla työpaikalla kesätyö on 1-2 kk, joten jonkinnäköinen perehdytys pidetään, mutta pärjäävät juuri tuon "ei kiinnosta" asenteen takia huonosti kun oma-alotteisuutta ei ole juuri yhtään, tehdään vain se mikä on pakko, ei yhtään enempää ja heti kun on saatu jokin "etappi" tehtyä, niin heti mennään johonkin nurkkaan tai taukotilaan lorvimaan, jne, ja tuo "ei kiinnosta" asenne vaikuttaa negatiivisesti myös työilmapiiriin.
Ja jostain syystä pomot eivät uskalla istuttaa näitä työhaluttomia nuoria alas kahden kesken ja kerrata naamatusten työpaikan säännöt ja toimintatavat.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo päivääkään tehnyt kesätöitä eikä musta tullut elättiä.
Nuoret nauttikoot lomastaan, niitä töitä ehtii tehdä hamaan hautaan asti.
Se näyttää hyvältä lapsen CV:ssä, kun hän hakee töitä myöhemmin elämässä.
En minäkään tykännyt kesätöissä olla, mutta en kehdannut olla menemättä, kun parhaat kaveritkin menivät kesätöihin. Jos ei olisi ollut noita kavereita, niin vanhemmillani olisi varmaan ollut vaikeampaa saada minut töihin.
Tuohon aikaan töitä oli kuitenkin paljon helpompi saada kuin nykyään.
Oppikoot, että raha ei kasva puussa ja sitä saadakseen tarvitsee tehdä töitä.
Rahaa nimittäin haluavat jatkuvasti ja kaikenlaista kallista. Nyt, kun ovat kesätöissä, niin saavat ihan vapaasti vaikka syödä ravintolassa ja samalla tajuavat, että yhteen ravintolakäyntiin menee helposti usean tunnin palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elitkö teininä pyhällä hengellä? Jos siis et tehnyt töitä. Vai oliko sinulla jo tuolloin riittävästi pääomatuloja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen ollut 30v. työelämässä samalla työnantajalla.
Vierailija kirjoitti:
Elitkö teininä pyhällä hengellä? Jos siis et tehnyt töitä. Vai oliko sinulla jo tuolloin riittävästi pääomatuloja tms.
Miten niin? Ei vanhemmat nälässä pidä.
Ohis
Lomalla täytyy saada olla vapaasti. Jos nuori haluaa kesätöihin, niin sitten. Pakottaa ei saa. Koulu on koululaisen työtä. Kesäloma on lomailua varten.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jälkeenpäin oon onnellinen etten koskaan mennyt kesätöihin, vaikka vanhemmat kuinka yritti patistaa johonkin hanttihommiin ja psyykata "kuinka se kaikki palkka on verotonta" - niin, se hurja 100-500kk, kun täysi-ikäinen nollakokemuksellakin (miinus verot) tienaa silti paremmin.
Toisaalta mun elämäntilanne ei koskaan ollut sellainen että vanhemmat ois ollu jotain juoppoja tai sossuelättejä (perus 1800-2000 kummatkin) niin ei ollut tarvetta hankkia omia eväitä - kurikin oli sitä luokkaa etten päässyt esim. tuhlaamaan rahoja yöelämään tai yleiseen ryypyttelyyn ennen 17 ikää niin mitäpä tuolla rahalla ois tehnyt.
Mieluummin istuin vaikka kotona, nukuin pitkään ja purin koulustressiä sen sijaan että olisin koko vuoden herännyt aikaisin aamulla pakosta.
Oon viimeiset 20 vuotta tehnyt vain määräaikaista työtä kesät ja talvet ilman mitään "kesä"lomia koska mitään vakituisia työpaikkaa ei ole ja kaikki vuokratyöt on samaa "kyllä sä vielä joku päivä vakinaistut jos vaan rehkit ittes hengiltä"-Bullshttiä - ihan sama kuinka motivoitunut työntekijä sä olet - aina löytyy joku sua epätoivoisempi ihminen tekemään sun hommat entistä huonommalla työsopimuksella.
Sitä vain muistelee lämmöllä ja kiittää itseään että ei rehkinyt itseään turhaan turhan vuoksi kun loppuelämä on tätä samaa orjuutusta etsien uutta vuokratyötä toisen perään kuitenkin.
Ketään ei työelämässä kiinnosta että sä myit herneitä torilla tai jaoit postia koko nuoruutes - ei työnantajaa, eikä sitä yleisöä jolle sä pidät sun tulevaa nobel-palkintopuhetta.
Älykäs vanhempi laittaa lapsen kesällä jonnekin, mikä sivistää. Ja se ei ole kesätyö.