Uniapnea - siis kuinka monella?
Itse sain diagnoosiin kesäkuussa. Siskolla, isällä, serkulla ja tädillä on. Kaikilla hoito. Siis jokainen kuka kuorsaa, pitäisi käydä tutkimuksissa. Tää on melkein kaikilla.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Perusperiaate: apua ei suomimies hae. Ei vaikka mikä olisi. Mieluummin se tuossa tukehtuu, on päivisin väsynyt ja päätä särkeää. Mutta ei: apua ei haeta.
Homojen hommia.
Minulla lievä, asentoriippuvainen. Uniapneavyöllä nyt yritän kouluttaa itseäni nukkumaan kyljelläni koko yön. Ja olen siis luullut nukkuvani aina kyljelläni.
Ei riipu ylipainosta. Itse aktiivisesti treenaava ja silti uniapnea. Se on geneettinen juttu, kun nielu on mitä on. Ongelma tai pikemminkin sen oireet poistuvat cpapilla. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Yli nelikymppisenä todettiin, uskon että ollut jo pidempään.
Niin minullakin ja uskon, että olen sairastanut uniapneaa lapsesta saakka. Olen aina tarvinnut paljon unta, 9 tuntia yössä oli ehdoton minimi, ja lapsena aamuisin särki usein päätä. Kun olin yläasteikäinen, isäni valitti, että kuorsaan. Nyt tuntuu ihan uskomattomalta, että seitsemän tunnin yöunien jälkeen herään virkeänä. Voin todella huonosti ennen cpap-laitteen saamista.
Niin suurin osa uniapneaa sairastavista on diagnosoimatta. Varmaaan joku 90%. Porukka kuorsaa menemään ja harvan puoliso patistaa lääkärille. Koska puoliso se on, kuka pitää sanoa että nyt tyyppi ei ota happea nukkuessaan.
Miehellä on, mutta eipä suostu lääkäriin,
Vierailija kirjoitti:
En kuorsaa, mutta älykello näyttää että saturaatio tippuu öisin jopa alle 80. En ole vielä uskaltanut tutkimuksiin.
Et uskalla tutkimuksiin? Ei oo sullakaan kaikki inkkarit kanootissa
"Suomessa 1,46 miljoonan henkilön arvioidaan sairastavan vähintään lievää uniapneaa."