Onko ok pyytää vuokraa kumppanilta omistusasunnosta ilman, että myydessä kumppani perii voitosta mitään?
Omistan yksiön Helsingissä ja korkoineen ja yhtiövastikkeineen kulut noin 1100e/kk. Kumppani muutti luokseni muutama kuukausi sitten saadakseen puolet halvemman vuokran mitä maksoi omasta asunnostaan ja saisi täten säästettyä itse enemmän rahaa. Hän maksaa nyt 400e minulle kuussa. Teen itse 90% kotitöistä ja maksan myös enemmän ruokaostoksista. Onko siis hänen ok vaatia jotain osuutta takaisin, kun jossain vaiheessa myyn kämpän? Täytyy vielä lisätä että hänen maksama 400e kulu koostuu puolet vastikkeesta, koroista, autopaikasta ja sähköstä eli itse lainanlyhennykseen hän ei osallistu.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Missä asuminen on ilmaista?
Lapsena asuminen on ilmaista, aikuisena asumisesta pitää maksaa tai on jonkun elätti.Mielestäni yhdessä asuva ei osallistu lainan lyhennyksiin ja kokonaisvastikkeesta rajataan rahoitusvastike pois jolloin yhteiseksi kuluksi jää pelkkä hoitovastike joka maksetaan puoliksi.
Lainan ottajalla on vastuu lainoistaan ja jos asuinkaveri maksaa lainanhoitokuluja, on hän oikeutettu myynnistä saatavaan tuloon.
Mikähän porukkaa tässä oikein alapeukututtaa.
Kämppikseltä voi pyytää vuokraa, kumppanilta ei. Toki pariskunta voi keskenään sopia että se toinenkin maksaa juoksevista kuluista osansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kumppanisi ei halua omistusasuntoa, niin siinä tapauksessa on ok pyytää häneltä vuokraa. Vuokralla asuva ei saa omistusoikeutta asuntoonsa, joten asunnon myynnistä saatavat rahat eivät kuulu hänelle.
Jos hän asuisi ennemmin omistusasunnossa kuin vuokralla, niin voit myydä puolet asunnostasi hänelle. Silloin hän hyötyy mahdollisesta arvonnoususta. Vastikkeen maksatte siinä tapauksessa puoliksi.
Toi nyt on vihoviimeinen temppu myydä asuinkumppanille puolet asunnosta. Mitä tapahtuu erotessa? Sitten joutuu maksamaan lähtijälle puolet takaisin tai menee koko asunto myyntiin, että saadaan rahat jaettua. Ennemmin, jos suhde on vakaalla pohjalla ja molemmat tosissaan, ostetaan yhteinen isompi asunto.
Ei tietenkään yhteisasumista millekään paperille laiteta. Eihän kumppani ole vuokralainen. Verotusjuttuja ei tule elämisen kulujen puolittamisesta. Ihan hullu ehdotus!