Uusien asuntojen isot ikkunat? Miksi?
Miksi tehdään uusia asuntoja joissa jäätävän suuret ikkunat ja näkymät suoraan naapuritaloon?
Vaikea löytää suht uutta asuntoa jossa tätä ongelmaa ei olisi.
Jos teillä on suuret ikkunat joissa näkymä suoraan naapuriin niin pidättekö verhot auki vai kiinni? Ja minkalaiset verhoratkaisut? Esim korkea olohuone jossa kahdet isot ikkunat päällekkäin?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Valoisuus on muotia nyt.
Näyttää olevan. Ilmeisesti luullaan, että talvellakin mitä isommat ikkunat sitä enemmän valoa. Aivan järkkyjä ovat asunnot joissa yksi seinä on ikkunaa.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa kesämökeissä sama vika. Syksyllä ei näe, kuka siellä pimeydessä tuijottaa sisään.
Ulkovalot päällä päivin öin, näkee hyvin. Itse en semmoista mökkiä kylläkään haluaisi, voroille tosi hyvä saalistaa tuollaisissa isoikkunaisissa mökeissä.
Jokainen tykkää mistä tykkää, mutta olen tätä myös ihmetellyt, kun "vanhalla" asuinalueella asun ja nyt rakennettu muutama uusi talo, jotka ovat kuin akvaarioita. Siis lattiasta kattoon pelkkää lasiseinää niin, että koko asuntoon on makkareita lukuunottamatta täysi näkymä, kun on pimeää ja valot päällä. Tällainen ns. open consept ratkaisu, jossa koko olohuone/oleskelutila/keittiö on yhtenäistä. Sillä koko seinän lasi-ikkunalla. Ymmärrän tämän jossain merenranta maisematontilla, mutta näillä postimerkkitonteilla joilla kaava kieltää yli metrin aidat?
Mutta jokainen tyylillään.
Meidän naapurustoon on kans tullut täydennysrakentamisena muutama uusi omakotitalo. Kaikissa ikkunat alkavat lattianrajasta, keittiössä, olohuoneessa, lastenhuoneessa. Niinpä sitten kaikkissa näissä huonessa ollaan jatkuvasti verhot kiinni, koska muuten ohikulkijat näkevät kaiken mitä sisällä tapahtuu, koska talot rajautuvat käytännössä jalkakäytävään.Kerran verhot oli auki ja talon isäntä istuskeli boksereissa keittiönpöydän ääressä, jalat levällään. Melkein näkyi lahkeesta sisälle.
Sisko osti paritalon puolikkaan, jossa keittiö ja olihuone yhtä isoa ikkunaa. Talo kuului kesällä aivan pätsiksi. Ilppi sitten asennettiin heille. Olen miettinyt, kuinka hirveästi vaikkapa neljännessä kerroksessa oleva putken mallinen yksiö, jonka pääty ikkunaa lattiasta kattoon, kuumuu. Huhhuh.
Kuumui. Oikoluku ehdottelee omiaan.
Naapurista näkyy akvaarioikkunan läpi tissit ja tussut ja karvaset sääret. BB-talo on tässäkin naapurissa.