Yle gallup: Orpon hallituspuolueiden kannatus laskee Marinin hallituspuolueiden nousee
Ylen kannatusmittaus: Äänestäjien tuki hallitukselta vuotaa nyt oppositiopuolueisiin
Hallituspuolueiden kannatus on laskussa ja oppositiopuolueiden nousussa, selviää Ylen tuoreesta puolueiden kannatusmittauksesta.
Kokoomus on edelleen Ylen tänään torstaina julkaistun puolueiden kannatusmittauksen suurin puolue 22,1 prosentin kannatuksella. Laskua edellisestä mittauksesta on 0,4 prosenttiyksikköä.
Toiselle sijalle noussut SDP onnistui nostamaan kannatustaan 20,6 prosenttiin. Nousua on yhden prosenttiyksikön verran.
Kolmanneksi suurimman perussuomalaisten kannatus suli lähes prosenttiyksikön 20,2 prosenttiin.
Myös RKP:n ja kristillisdemokraattien kannatus laski.
Kaikkien hallituspuolueiden kannatus laski mittauksessa ja oppositiopuolueiden kannatus nousi. Ja oppositiopuolueistakin vain kaikkien Marinin hallituspuolueiden kannatus nousi, oikeistopuolue Liike nytin laski muun oikeiston ohella edellisessä hallituksessa ollutta kepua lukuunottamatta.
Kansa alkanut herätä.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että nyt jo persujen luvut laskevat. Ikävä alkaa olla Marinin aikaa, sillä toiminta oli napakkaa.
Jep! Napakasti velkaannuttiin.
Ennätyksellisellä ja suorastaan järkyttävällä tavalla. Sosialistihallituksella sama meno olisi jatkunut ja todennäköisesti vain kiihtynyt entisestään.
Niin, niin, oikeistohallituksen ottama velkahan on aivan eri asia kuin vasemmistohallituksen.
Velkavetoisesti on menty 15-vuotta pääosa kokoomuksen ja kepun johdolla, Marinin kaudella oli toisen maailmansodan jälkeen pahimmat kriisit, ja silti kun eduskunnan ja oppositioporvarien hyväksymät kriisimenot poistetaan Kataisen & Stubbin hallitus velkaannutti Suomea enemmän. Työllisyys saatiin Marinin kaudella ennätystasolle myös.
Muutoksethan oli tosi pieniä. Itse persuna olin tyytyväinen hallitusohjelmaan, mutta en voinut olla varma mitä muut olivat siitä. Kävi kuitenkin ilmi, että vasemmiston väite, että Persut olisivat pettäneet äänestäjänsä oli kuin olikin vain heidän toiveajattelua, ja hallitusohjelman korjauksille löytyi tuki ja se on pääasia tulevaisuuden kannalta.
Kannatuksen tippuminen ajoittuu Junnila kohun aikaan, joka oli lähinnä imagollisesti asia. Se voi aiheuttaa väliaikaisesti sen, että ei julkisesti myönnetä persujen kannatusta, ettei itse leimaannu. Tähän viittaa se, että Persut ei menettäneet kannatusta muille puolueille, vaan niiden ulkopuolelle. Sitten vaaleissa piilossa katseilta persut kuitenkin äänen saisivat.
On kummaa ja ihme ettei työssäkäyvä äänestäjä pysy kuosissaan ja poliittisesti maltillisesti vasemalla kun palkka ja ansiotasollaan jää kuitenkin usein oikeistoa äänestävien ansioista ja tuloista, ei keskituloinen 30-50 K€ tienaava ole oikeistoa ellei ole perinyt kaikkea.
Hävettää jo nyt populisitit ja oikeisto, aina kauniiden vaalivalheiden jälkeen kun taas ajetaan työntekijää ahtaalle, ammattijärjestöjä sekä ammattiliittoa alas mutta itse hengaillaan äärioikeistossa viattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Kansa osoittaa jälleen kerran tyhmyytensä. Hallitus ei ole ennättänyt tekemään juuri mitään vielä, eikä varsinkaan mitään mikä olisi vaikuttanut kansaan millään tavoin ja jo nyt on muodostettu taas näkemys toiminnasta. Mitä jos tehtäisiin mielipidemittauksia vasta vaikka vuoden kohdalla?
Tämä teatteri on jo osoittanut mitä tuleman pitää. Hallitus pitää kaataa ettei ehdi aloittamaan köyhimmän osan kurjistamista ja heittelepanoa.
Ap, mutta Marinin hallitusta ei enää ole.
Suomen kansa itse äänesti muutoksen.
Ja SDP:n vasemmistohallituksenkin kannatus laski, jopa jyrkästi,
kun pääministeri Antti Rinne erotettiin pääministerin tehtävästä
joulukuussa 2019.
Antti Rinne ehti olla pääministerinä vain alle 6 kuukautta.
Ja jo sitä ennen, SDP hallituksesta erotettiin ministeri Sirpa Paatero.
Ei ollu helppoa SDP:jään alkutaival, viime hallituksessa.
Wille muuttaa kaiken! Tytökin alkavat tykätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö laskenut? Miksei ole sitten enää hallituksessa? Kyllä laski. Vaikka kuinka media pyrki tekemään kaikkensa, että ihmiset tykkäis Marinista. Aivan erilaista kohtelua sai kun nykyinen pääministeri hallituksineen, sen pitäis olla kaikille selvää.
Nykyinen pääministeri saa kohtelun sen mukaan, miten huonosti hoitaa työnsä. Marin sai kohtelun kaikesta henkilökohtaisuuksiin menevästä.
Marin sai erilaista kohtelua maailman medioissa, pääsi mm. Time-lehden kanteen. Nykyisestä hallituksesta puhutaan maailmalla "na** joke governement"ina ja aiemmin tarkkaan varjeltu suomi-brändi laskee kuin lehmän häntä.
Marin on viisas kun pysyy hiljaa. Kaiken höykytyksen jälkeen häntä ei voida syyttää tästä mitä tapahtuu ja mitä vielä tulee tapahtumaan. Sen tekee hallitus ihan itse.
Marinin suosio perustui siihen, että oli nuorehkona edustavan näköisenä, somea päivittävänä bilenaisena virkistävä poikkeus. Se oli ainoa meriitti. Itsekin myönnät, että oleellista ei ollut työnsä ja toimintansa
Seksisti on ollut aina, mutta siitä viis. Boomereille kuittaili, mutta mitä tuosta.
Itse toi itseään esiin kaikilla tavoilla, joista uhriutui kuitenkin samalla. Todella tekopyhää.
On meillä osaavia, kyvykkäitä naisia, siitähän ei ole kyse. Tuo vaan teki näkyvällä tavalla seksismistä tavoiteltavan asian. Muut keskittyneet hoitamaan hommansa.
Vierailija kirjoitti:
Kävi kuitenkin ilmi, että vasemmiston väite, että Persut olisivat pettäneet äänestäjänsä oli kuin olikin vain heidän toiveajattelua, ja hallitusohjelman korjauksille löytyi tuki ja se on pääasia tulevaisuuden kannalta.
Ette te voi aina syyttää vasemmistoa kaikesta kun ootte itse pa***nut housuun.
Purra ihan itse sanoi juuri ennen vaaleja että kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista mutta se ei meille käy.
Ja lopputulos on että kaikista mahdollisista tuista hallitussuunnitelmassa leikataan yhtä aikaa.
Tuskin äänestäjille myöskään luvattiin kuinka duunareiden asemaa tehdään monin tavoin huonommaksi ja kun ammattiliikkeet yritetään hiljentää ja lakko-oikeus viedä niin sen jälkeen vasta oikeat tavoitteet saadaankin läpi ja sitten on myöhäistä itkeä että "minä olin teidän puolella, älkää minua kyykyttäkö vaan tuota laiskaa työkaveria tai ma_ mua"
Gallup-tulokset on helppo keksiä päästä omaa agendaa tulemaan.
Juuri oli luotettava gallup eli VAALIT.
Sen mukaan mennään.
Marinin hallituksen puolueiden kannatus on noussut kaikkiaan 2,5 prosenttiyksikköä. Suurempia muutoksia nähdään, jos hallitusohjelman mukaiset pienituloisimpiin, työttömiin ja opiskelijoihin kohdistuvat leikkaukset toteutetaan sekä työläisvihamieliset toimet.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän vähän hallituspuoluriden kannatus laski vaikka sitä on tykitetty median taholta niin voimakkaasti. SDP:n nousu on ihan odotettu bile-Marinin poistuttua näyttämöltä.
Gallupia oli alettu kerätä 12.6 lähtien, eli ei se vielä tuossa näy. Mutta odottakaapa seuraavaa mittausta. Voipi olla aikalailla toisenlaiset tulokset.
Vierailija kirjoitti:
Velkavetoisesti on menty 15-vuotta pääosa kokoomuksen ja kepun johdolla, Marinin kaudella oli toisen maailmansodan jälkeen pahimmat kriisit, ja silti kun eduskunnan ja oppositioporvarien hyväksymät kriisimenot poistetaan Kataisen & Stubbin hallitus velkaannutti Suomea enemmän. Työllisyys saatiin Marinin kaudella ennätystasolle myös.
Marinin kaudella ei työllisyyttä tai kilpailukykyä tukevia toimia tehty. Se ei ollut sen hallituksen agendalla.
Jos nyt tulisi vaalit, niin SDP olisi pääministeripuolue. Ihmiset varmasti äänestäisivät taas taktisesti SDP:tä ja kun kaikkien oppositiopuolueiden kannatus on nousussa, niin tulos olisi selvä.
Tässä vaiheessa normaalisti hallituspuolueiden kannatuksen pitäisi olla vielä samoissa kuin vaaleissa tai jopa nousussa.
En ihmettele, koska PS naamiot on nyt riisuttu ja todellinen puolueen kuva tuli ihmisille näkyviin. Kokoomuksen osalta taas paljastui, millaiset arvot sille sopii ihan hyvin kunhan vaan pääsee leikkaukset tekemään ja omalle eturyhmälle sopivat muutokset. Talousliberaali, mutta sinimusta muuten.
Tämähän on vasta alkua. Tässä näkyy vasta ensi reaktio ohjelmaan. Mikäli hallitus saa ohjelman läpi, niin puolet kansasta näkee nälkää
Vierailija kirjoitti:
On kummaa ja ihme ettei työssäkäyvä äänestäjä pysy kuosissaan ja poliittisesti maltillisesti vasemalla kun palkka ja ansiotasollaan jää kuitenkin usein oikeistoa äänestävien ansioista ja tuloista, ei keskituloinen 30-50 K€ tienaava ole oikeistoa ellei ole perinyt kaikkea.
Hävettää jo nyt populisitit ja oikeisto, aina kauniiden vaalivalheiden jälkeen kun taas ajetaan työntekijää ahtaalle, ammattijärjestöjä sekä ammattiliittoa alas mutta itse hengaillaan äärioikeistossa viattomasti.
Suomi on jäänyt jäätävästi jälkeen verrokkimaistaan viimeiset 15 vuotta! Oli syy kenen hyvänsä, se ei ole oleellista. Tärkeää on nyt tehdä asiat, jolla homma saadaan raiteilleen. Esimerkiksi työmarkkinan rakennemuutos.
Kasvavassa ja kehittyvässä yhteiskunnassa kaikkien on parasta olla. Tulonsiirrot eivät onnelliseksi tee.
Joo kyllä nyt ylen gallupin pohjalta on vaihdettava sdp ja Sanna kavereineen heti takas hallitusvastuuseen. Pulinat pois vaan. Onhan se Sanna niiiiin ihqu! Voguessa ja sillee.
Mitä sitten. Vaalit on vasta vajaan neljän vuoden kulttua. Ehkä Antin nassesekoilut on siihen mennessä jo uhohdettu. Vitsi vitsi. Ne seuraa Anttia ihan samalla tavalla kun Sannan aamupalat Sannaa.
Ennustan loppukesälle ja syksylle madonlukuja hallituksen kannatukselle. Alku on ollut melkoista farssia. Näitä puolueita äänestäneet voivat vielä yllättyä menosta. Tämä on juuri niin kovaa kyytiä köyhälle ja tavalliselle palkallaan elävälle työntekijälle kuin kokoomus lupasikin. Toki vaaleissa höpötettiin peitesanoilla totuutta kauniimmaksi. Orpo puhui sopeutuksesta, kun tarkoitti leikkauksia. Joopa joo, joku uskoi näihin valheisiin ja äänesti. Ennustan vielä lisää, ja uskon että tämä hallitus ei joulua näe. Persut hajoaa taas, kun kylmä totuus paljastuu omalle äänestäjäkunnalle.