Sinä joka kohtelet hoitajaa huonosti
Mitä mielessäsi liikkuu? Hoitoalan työstä minulla on kokemusta n. kymmenen vuoden ajalta. Ihmettelen ihmisten käytöstä niin puhelimitse kuin paikanpäällä vastaanotolla. Sinä joka kohtelet hoitajaa huonosti, miksi?
Kommentit (39)
Mitä tarkoitat "huonolla kohtelulla" vihervasemmistosuvakistinen salassapidettävistä tiedoista juoruileva tietourkkija? TIedoksesi, että kaiken terveydenhuollosta saamani veemäisen ja ylimielisen kohtelun lisäksi sotehenkilöstö on mm. tuhonnut työkykyni, mustamaalannut minut törkeän valheellisissa potilasasiakirjoissa (joista tullaan menemään oikeuteen), aikaansaanut aikanaan lapseni laittoman huostaanoton, tuottanut minulle lopun elämää kestävät paitsi fyysiset ja myös peruuttamattoman vakavat psyykkiset vammat täysin epäammattimaisella sekä laittomalla toiminnallaan ja sinäkin ä..mä täällä uliset "huonosta kohtelusta" josta saat jopa palkkaa? Vedä jo vi..u päähäsi ja katso: Suomi ei enää ole hyvinvointi valtio, joten parasta alkaa totutella siihen, mitä vastakaikuna saat!!!
Sain hoitajana huonoa kohtelua töissä ollessani niin yksityisellä kuin julkisella puolella
Onneksi uudet tuulet puhaltaa! edellisessä työpaikassani nykyään suurinosa hoitajista ovat vain heikolla suomenkielellä varustettuja
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut usein hoitajana seksuaalisen häirinnän kohteeksi niin potilaiden kuin jopa työyhteisön toimesta. Kaikesta tästä vaietaan. Nyt aion kesälomaltani jäädä pois koko alalta.
Mieslääkäri sinua kähmii eikä potilaat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan on sellaisia, kohtelevat huonosti hoitajaa, siivoojaa, opettajaa, postinjakajaa, myyjää....Luulevat että toiset ihmiset on täällä häntä palvellakseen ja itse on kaiken yläpuolella.
En ole palvelemassa vaan hoitamassa.
Vi...u mikä ääliö. Miksi olet edes alalla? Siis HOIVAalalla!!! Hae töihin vaikka raksalle, siellä sinun ei tarvitse hoivata eikä ainakaan "palvella" ketään.. jos nimittäin haluat jäädä työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut raskaaksi tämän työn viimeisen viiden vuoden aikana. On tärkeää että vähemmistöjen etuja ja tärkeyttä korostetaan, mutta melko raskasta on, kun usein vastaanotosta menee suurin osa ajasta siihen että kiistellään eri termeistä. Olen pahoillani jatkuvasti ja tuntuu että olen väärässä. Jos kutsun odottavaa henkilöä äidiksi vahingossa nimen perusteella ja ensi kertaa nähdessä, ja selviää ettei hän ole isä, ei minua tarvisi siitä koko yhteistyön ajan tylyttää. Minä kun luen vain potilaspapereita aluksi ja luon potilassuhteen sitten pikkuhiljaa raskauden edettyä.
- Entinen neuvolan terveydenhoitaja
Ota asioista selvää ennenkuin päättelet kuka on lapsen isä tai äiti tai onko asioiden osaaminen vierasta?
Oletkohan ap mun kollega? Tää viikko on tosiaan ollut tosi raskas. Ihan puhki ja viikko vasta puolessa :'(
Vierailija kirjoitti:
En itse, mutta jouduin kerran todistamaan vanhan sedän pervoilua. Hän kouri hoitajan perhettä ja tissejä. Ei niin saa tehdä ilman suostumusta.
Provinssirockissa saa.
Koska suomessa on julkinen terveydenhuolto, jotkut potilaat tuntuvat ajattelevan, että koska heillä on oikeus kyseisiin palveluihin tarkoittaa että heillä on myös oikeus kyykyttää hoitohenkilöstöä ihan miten huvittaa. "Minulla on OIKEUS siihen ja tähän"... Ei ajatella laisinkaan, että se toinen henkilö on ihminen siinä missä muutkin, ja TÖISSÄ kyseisessä paikassa. Erityisesti sairaanhoitajillahan kun oletetaan olevan velvollisuus polttaa itsensä loppuun silkasta rakkaudesta hoitoalaan. Eikä sen palkassa tarvitse näkyä, tietenkään. Onneksi kuitenkin suurin osa potilaista osaa olla ihmisiksi.
Joo, suomessa terveydenhuolto on nykyään ihan kuralla, mutta vika ei ole henkilöstössä tai potilaissa, mutta päättäjissä. Henkilöstö stressaantuu ja potilaat turhautuu, tyytymättömyys lisääntyy molemmin puolin.
Suomalaiset ovat töykeitä ja kateellisia. Joten luonnollisesti osa potilaista kohtelee hoitajia huonosti, ihan kuten osa hoitajista kohtelee potilaita huonosti. Naispuoliset lääkärit ovat useimmiten myös töykeitä (kaiken ikäiset) ja vanhemmat miespuoliset lääkärit. Jännä juttu on se, että saan yleensä puhelimitse parempaa palvelua kuin paikan päällä. Olen päätellyt, että se johtuu ulkonäöstäni (olen vissiin aika kaunis?). Nuoremmat mieslääkärit ehdottelevat monesti asiattomuuksia...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat töykeitä ja kateellisia. Joten luonnollisesti osa potilaista kohtelee hoitajia huonosti, ihan kuten osa hoitajista kohtelee potilaita huonosti. Naispuoliset lääkärit ovat useimmiten myös töykeitä (kaiken ikäiset) ja vanhemmat miespuoliset lääkärit. Jännä juttu on se, että saan yleensä puhelimitse parempaa palvelua kuin paikan päällä. Olen päätellyt, että se johtuu ulkonäöstäni (olen vissiin aika kaunis?). Nuoremmat mieslääkärit ehdottelevat monesti asiattomuuksia...
Nyt hei kamoon :D Lääkäri näkee työpaikasta riippuen asiakkaita vaikka keskimäärin sen 8-10 päivässä. Sen puolesta asiakkaita on se 40-50 viikossa, ja kuukaudessa jo parisen sataa. Meinaat ihan tosissasi ettei se naispuolinen työntekijä ole usamman tuhannen potilaan joukossa nähnyt ketään muuta kaunista? Laskeuduhan ruusutornistasi tänne meidän muiden kuolevaisten joukkoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan on sellaisia, kohtelevat huonosti hoitajaa, siivoojaa, opettajaa, postinjakajaa, myyjää....Luulevat että toiset ihmiset on täällä häntä palvellakseen ja itse on kaiken yläpuolella.
Hoitotyö on palvelutyötä. Autat syömisessä, pukeutumisessa hygienian hoidossa, jne. Avustat lääkäriä, yms. Mikä siinä palvelemisessa ottaa niin kovin luonnon päälle?
Niin, se on ikävää jos saa huonoa kohtelua missä vain. Kivussa ihminen on helposti huonokäytöksinen. Hoitoalalla varmasti törmää sen vuoksi usein huonoon käytökseen. Yritä ymmärtää, he ovat vain ressukoita jotka kärsivät tai omaisia jotka pelkäävät ja ovat huolissaan omaisensa voinnista. Syy on heissä, ei sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on ikävää jos saa huonoa kohtelua missä vain. Kivussa ihminen on helposti huonokäytöksinen. Hoitoalalla varmasti törmää sen vuoksi usein huonoon käytökseen. Yritä ymmärtää, he ovat vain ressukoita jotka kärsivät tai omaisia jotka pelkäävät ja ovat huolissaan omaisensa voinnista. Syy on heissä, ei sinussa.
Jos hoitaja on törttö, eikä osaa käyttäytyä kohtelee potilaita tai omaisia miten sattuu ei hänen tarvitse olettaa saavansa yhtään sen ymmärtäväisempää ja ystävällisempää kohtelua, kuin mitä itse antaa, ja syy on juuri nimenomaan silloin vain ja yksin hoitajassa. Ei pidä alkaa haastaa kivuissaan tai muissa terveyshuolissa olevaa potilasta. Edes pieni tilannetaju olisi paikallaan.
Tuskin kukaan ensin vaivalla hakeutuu johonkin vastaanotolle ja siinä sitten arpoo, että jaaha, kuinkahan täällä tänään riehuisin. Yleensä tilanteet eskaloituvat kun apua tarvitseva erehtyy kysymään tai pyytämään jotakin. Hänelle ei joko vastata tai sitten vastaus on asiaton ja typerä sivallus, eikä edes mitenkään nokkelan älykäs sellainen. Sitten kun hoitajatar saakin takaisin näpeilleen, niin sitten ollaan niin kaltoinkohdeltua ja väärinymmärrettyä että ihan. Vähintään siinä pitäisi palkka siltä istumalta nostaa viiteen tonniin, että pääsisi tilanteesta yli. Moni hoitaja on jo valmiiksi suustaan ja päästään pelkkä karjakko, siitä vaan ei pääse mihinkään.
Joillekin terveyskeskus asiointi on tuottanut traumoja pienestä pitäen ja halusin aina hoitajaksi koska näin itseni pystyvän kohtelemaan terveyskeskuksen asiakkaita paremmin kuin silloin muutamat hoitajat.
Työssäni hoivakeskuksen tarjoilijana kohtasin asiatonta kohtelua vain pienesti, mutta osasin mennä tilanteen yläpuolelle, huomasin myös että hoitajat saattoivat olla toisilleen.
Olin nähnyt myös seutua jossa tk työntekijöistä pelkästään hyvää sanottavaa mutta nykyään elää lapsuuden traumaa uudestaan, sillä hoitajat ovat täysin asennoituneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, omaa oksaansahan sahaavat. Ihan vapaasti vaan :) Pitää kyllä olla todellinen ääliö hakeutua saamaan apua vaivaansa ja samalla pitää huoli siitä, että saatu apu voi olla aika minimaalista.
Eri asia ovat oikeasti diagnoosia kantavat henkilöt, sairaus voi saada käyttäytymään huonosti.
En minä rajaa potilaiden hoitoa sen mukaan miten he minua kohtaan käyttäytyvät. Parhaani yritän. Silti on ikävää, että nykyään melkeinpä joka työvuorosta tulee lähdettyä kotiin joko surullisena tai suoraan sanottuna k*rpä otsassa.
Miksi sairaanhoitaja antaa toisille oman salaisen puhelinnumeronsa että voit soittaa koska vain mutta toisille ei vastata edes työpaikan puhelimesta?
Voitko käsi sydämellä vakuuttaa ettet hoitaisi komeaaJos hoitaja on antanut psykan polilla potilaalle numeron mihin potilas voi hänelle koska vaan soittaa, on todennäköisesti kyseessä DKT, joka on yksi hoitomuoto. Hoitaja saa kyllä palkan jokaisesta puhelusta. Ei hän huvikseen potilaspuheluihin vastaile 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitotyö on palvelutyötä. Autat syömisessä, pukeutumisessa hygienian hoidossa, jne. Avustat lääkäriä, yms. Mikä siinä palvelemisessa ottaa niin kovin luonnon päälle?
No ei mikään, mutta kun se EI ole palvelutyötä. Tietenkin AUTETAAN, mutta puolesta tehdään vain juuri sen verran kuin on pakko. Työotteen pitää olla kuntouttava, mikä tarkoittaa, että potilasta ohjataan ja autetaan asioissa joihin hän ei itse pysty, mutta mahdollisimman vähän tehdään puolesta. Potilaan omaa toimintakykyä ylläpidetään mahdollisimman hyvänä, ja kuntoutetaan paremmaksi. Ei palvella ja tehdä puolesta asioita, jotka potilas voi tehdä itsekin.
Se ei ole sairaanhoitajan vika, ettei lääkärille pääse. Omaa tulkintaa ei saa käyttää vaan potilaat seulotaan annettujen ohjeiden mukaan. Älkää ampuko viestintuojaa.
Sinä hoitaja, joka kohtelet potilasta huonosti ja epäkunnioittavasti, oletko miettinyt, miksi olet alalla. Nimittelet, tiuskit ja olet nokkava. 10 vuoden kokemus alalle sopimattomista hoitajista. Kaikille muka lisää liksaa, sallikaa nauruni!