Steriloinnista, kaikki kokemukset kiinnostaa
Kommentit (5)
Noppa kirjoitti sterilisaatiosta:
Toimenpide anestesioineen kestää yleensä vähintään pari tuntia. Laparoskooppisen toimenpiteen takia sairaalassa tulee usein olla vähintään yksi yö toimenpiteen jälkeen ja sairaslomaa tarvitaan usein vähintään 1-2 viikkoa. Ehkäisyteho on hyvä, mutta ei yhtä täydellinen kuin miehen sterilisaatiossa, koska munanjohtimiin laitetut klipsit saattavat irrota tai ne saatetaan laittaa vahingossa väärään paikkaan, mitä ei voida todeta millään laboratoriokokeella tai kuvantamistutkimuksella.
[/quote]
Minulle tehtiin sterilisaatio tämän vuoden helmikuussa Kätilöopistolla. Menin aamulla toimenpiteeseen klo 8, itse toimenpide tehtiin ennen klo11, ja jo klo 15 sain lähteä kotiin. Eli yötä ei tarvinnut olla, kunhan oli saattaja. Sairaslomaa sain 3 päivää, operaatiopäivän ja kaksi seuraavaa (operaatio tehtiin keskiviikkona, eli loppuviikon olin käytännössä kotona). Enkä ollut mikään ylihelppo tapaus, eli näin yleensä menee kaikilla. JOs tulee jotain komplikaatioita, sitten voi tulla kyseeseen pidempi sairasloma tms.
Totta on, ettei sterilisaatio klipseillä ole 100 % varma, tiedän kaksikin tapausta suhteellisen lähipiiristä, joilla sterilissaatio on pettänyt. Se on täysin varma vain silloin, jos munajohtimet katkaistaan, tätä ei kuitenkaan enää nykyään juuri tehdä, koska leikkaus on isompi ja on ihmisiä,jotka haluavat perua sterilisaation esim. toisen avioliiton myötä tai halutessaan sittenkin " iltatähden" . Siksi ennen kuin " saa" sterilisaation, on käytävä keskustelu syistä lääkärin kanssa. Itselleni se tehtiin kahden lapsen jälkeen, olen jo 38 v, ja molemmat synnytykseni olivat suoraan helvetistä, joten kolmatta lasta ei tästä kehosta ulos tule. Ei tarvinnut pitkään keskustella aiheesta, kun lääkäri vain luki synnytyskertomukseni ja totesi lakonisesti, että eipä ihme, ettet halua lisää lapsia..
mutta itse olen tyytyväinen että noin vuosi sitten kävin sterilisaatiossa. Lapsia oli 4 (nyt 3-15v) ja mulla ikää silloin 38v. Tehtiin päiväkirurgiassa eli pääsin illalla kotiin. Olin aika kipeä se päivä ja seuraavakin mutta sain hyvät ja tehokkaat lääkkeet. Sit ei ole paljon tuntunut - saunaan en saanut mennä viikkoon eikä ole vaikuttanut kuukautisiin millään lailla (ehkä ovat vähemmät jopa). Suosittelen jos on aivan varma että ei enää halua lapsia, vaikka tulisi ero nykyisen miehen kanssa. IVF on mahdollista st jälkeen jos sattuu niin että muuttaa mielensä mutta olen ymmärtänyt että sen pitää sit kustantaa itse.
Noin vuosi sitten Aamulla menin sairaalaan, nukutettiin ja kun heräsin kokeiltiin kestääkö pää ja jalat. Hyvin kesti, joten melko pian sain pukea päälle ja lähteä taksilla kotiin. Olin hoitovapaalla, joten en tiedä sairaslomasta.
Muistaakseni piti suhkutella haavaa, joka näytti aika kamalalta ja ajattelinkin että oliko huono lääkäri kun tollasseen teki, mutta nyt ei enään edes huomaa. Toimenpiteen jälkeen ei saa nostella muistaakseni aluksimaitopurkkia raskaampaa.
Yhteenvetona nopea, kivuton ja kk-vuoto on ollut vähempää ja parissa päivässä ohi.
Mikä oli minusta pahinta se kylmä olo ennen nukutusta ja nukutuspiikki.
T.kaksi lasta+ ikää...
Miehen sterilointi on huomattavasti yksinkertaisempi, helpompi, nopeampi, varmempi ja riskittömämpi toimenpide kuin naisen sterilointi. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että pariskunnasta tulisi aina steriloida mies ellei ole jotain todella painavia syitä steriloida nimenomaan naista (naisen sairaustoimenpiteen syynä tai tehdään joku toimenpide joka tapauksessa jonka yhteydessä voidaan sitten samalla tehdä sterilisaatio).
Miehen sterilisaatio tehdään paikallispuudutuksessa kahdesta noin senttimetrin mittaisesta viillosta kivespussiin. Toimenpide kestää parikymmentä minuuttia ja kotiin pääsee heti toimenpiteen jälkeen tai vähintäänkin parin tunnin kuluttua jos on tarvinnut antaa jotain rauhoittavaa lääkettä jännittyneisyyden tai pelon vuoksi. Toimenpiteeseen liittyy ainoastaan vähäinen tulehdusriski ja mahdollinen tulehdus hoituu yleensä pelkällä suihkuttelulla eikä siitä ole vaaraa. Ehkäisyteho on parin viikon päästä jotakuinkin sataprosenttinen ja se varmistetaan toimenpiteen jälkeen otetulla siemennestenäytteellä. Sairaslomaa ei yleensä tarvita kuin päivä, pari.
Naisen sterilisaatio tehdään nukutuksessa, mikä on huomattavasti riskialttiimpaa kuin puudutus. Toimenpide tehdään laparoskooppisesti, mikä tarkoittaa sitä että vatsaontelo täytetään kaasulla ja sinne viedään kamera ja instrumenttejä. Laparoskooppinen leikkaus on leikkaukseksi suhteellisen turvallinen mutta kuitenkin huomattavasti riskialttiimpi kuin paikallispuudutustoimenpide. Laparoskooppisen leikkauksen riskejä ovat verenvuodot, suolen puhkeamiset ja lisääntynyt veritulppariski, jotka voivat pahimmillaan johtaa jopa kuolemaan sekä kiinnikkeiden kehittymisen riski joka voi aiheuttaa vakaviakin vatsavaivoja koko loppuiän. Haavat voivat tulehtua myös laparoskooppisessa toimenpiteessä. Toki nämä komplikaatiot eivät ole yleisiä, mutta mahdollisia kuitenkin. Toimenpide anestesioineen kestää yleensä vähintään pari tuntia. Laparoskooppisen toimenpiteen takia sairaalassa tulee usein olla vähintään yksi yö toimenpiteen jälkeen ja sairaslomaa tarvitaan usein vähintään 1-2 viikkoa. Ehkäisyteho on hyvä, mutta ei yhtä täydellinen kuin miehen sterilisaatiossa, koska munanjohtimiin laitetut klipsit saattavat irrota tai ne saatetaan laittaa vahingossa väärään paikkaan, mitä ei voida todeta millään laboratoriokokeella tai kuvantamistutkimuksella.