Hoitovapaa ja opiskelu
Heippa!
Toivon heti alkuun, että minua ei haukuta, sitä olen kuullut jo tarpeeksi. Taustoitan ensin tilannetta.
Olen lapsuudessa johtunut pahoin kaltoinkohdelluksi, oli s e k suaalista vv ja ihan h a k kaamista jne. Minua ei valitettavasti koskaan huostaanotettu. Lisäksi olin koulukiusattu koko peruskoulun ajan. Pääsin ensimmäistä kertaa juttelemaan ammattilaiselle ollessani syrjäytyny4 25-vuotias, ihan pohjalla.
Sittemmin olenn tehnyt paljon töitä ja yrittänyt opiskella. Opinnot ovat aina katkennert ja olen joutunut maksamaan tuet takaisin. Nyt lääkäri epäili adhd mahdollisuutta, mutta tutkimuksiin en pääse. Minulla on 8 eri sairautta, myös fyysisiä, joiden vuoksi olen työkyvytön muiden kuin kelan ja vakuutusyhtiön lääkäreiden mielestä. En pääse esim ammatilliseen kuntoutukseen.
Olen nyt hoitovapaalla ja rlän toimeentulotuella, koska muuta en voi. Yritin käydä töissä, mutta työpaikan valot aiheuttivat migreeniä ja oksensin monesti töissä ja olin enemmän sairaslomalla kuin paikalla.
Nyt haluaisin opiskella avoimessa, kokeilla 9nnistuuko se. Ilman pelkoa, että saan karenssit tai maksan opintotuet taas takaisin.
Kysymys on, saako hoitovapaalla ja toimeentulotuella opiskella avoimessa? Vai onko kiellettyä?
Kommentit (7)
Miksi te-toimisto, kun en ole työtön? Minulla on vakituinen työsuhde kyllä, mutta nyt hoitovapaalla. Yritin hoitovapaalla toisen alan töitä eikä onnistunut tosiaan, aiemmassa palkka kehno
Mitäpä jos vaan menee töihin niin kuin muutkin?
Tarvitset te-toimistosta lausunnon ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä. Tai oikeastaan Kela tarvitsee lausunnon. Jos sinulla on diagnosoidut sairaudet voit olla hoitovapaallakin sairauslomalla ja silloin saat sairauspäivärahan.
Mitä jos yrittäisit sitä toista astetta ensin ennen korkeakoulua?
Selvitä olisiko sinulla oikeus aikuisopintorahaan. Se ei ole kelan maksamaa, vaan parempi tuki. Ja ymmärtääkseni hoitovapaalla saa sivistää itseään esim avoimessa. Saahan hoitovapaalla käydä töissäkin, jos pystyy esim puolison kanssa vuorottelemaan eikä käytä päivähoitopalveluita. Miksi ei siis saisi opiskella?
Tutustu opintopolku sivustoon ja aikuisopintorahastoon näin aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te-toimisto, kun en ole työtön? Minulla on vakituinen työsuhde kyllä, mutta nyt hoitovapaalla. Yritin hoitovapaalla toisen alan töitä eikä onnistunut tosiaan, aiemmassa palkka kehno
No kun karenssista puhut, niin oletus on, että saat jotain tukea, mistä voi saada karenssin. Käsittääkseni karenssin voi saada vain työttömyysetuudesta, jonka saamiseksi tarvitaan TE-toimistosta lausunto.
Jos ole hoitovapaalla, saat varmaan kotihoidontukea ja sen lisäksi mahdollisesti asumistukea ja toimeentulotukea. Niistä et saa karensseja, jos opiskelet.
Kotihoidontuella voi opiskella niin paljon kuin sielu sietää, jos lasta ei tarvitse opiskelujen vuoksi viedä päivähoitoon.
Voiko avoimen opintoihin edes saada opintotukea? Opintotuen voi joutua maksamaan takaisin, jos opintopisteitä ei kerry riittävästi.
Vauvapalsta ei voi lupaa sulle myöntää vaan se tekee te-toimisto. Ota yhteys sinne.