Te, jotka työskentelette vanhusten kanssa, koetteko saavanne arvostusta ?
Itsestäni tuntuu, että koko älyllinen kapasiteettini on asetettu kyseenalaiseksi. Vanhukset ovat usein, ei aina, mutta usein, nykyään ilkeitä, itsekkäitä ja kostonhimoisia, jos oma elämä on ollut vaikeaa. Omaiset ovat oma lukunsa, vaativat älyttömyyksiä, vaikka itse ovat oman äitinsä tai isänsä lähes hyljänneet. Vanhuksia ei kohta halua hoitaa ketään, jos työntekijöitä kohdellaan kuin halpaa makkaraa. Dementikot ovat asia erikseen, eivät he tieten tahtoen pahoja ole, mutta muistavat ns. normaalit vanhukset yhä useammin ovat.
Kommentit (4)
itsekkin ole hoitovapaalla. Kun lapsi täyttää se kolme vuotta meinaan hakeutua töihin muualle.
kuuntelin eilen dokumenttia ccn:ltä pitkäikäisyydestä. Oli tutkittu vanhustentalojen vanhuksia. Oli taloja, jossa oli lempeät hoitajat ja oli taloja, joissa sai kiukkuista ja känkkäränkkä hoitoa. Jälkimmäisen vanhuksentalon vanhukset elivät pitempään kuin ensimmäiset.
Mistäköhän tämä johtuu..?
ja yhteiskunnalta. Mua kanssa ärsyttää se, että omaiset on jatkuvasti kitisemässä KAIKESTA, mutta itse ei tehdä mitään oman vanhempansa eteen. Mulla on useampikin asiakas, joilla omaiset " hoitavat" vanhuksen asioita (esim. siivous, kaupassakäynti,jne.) ja suurimmalta osin asiat eivät toimi. Vanhukset asuvat likaisessa kodissa ilman ruokaa, ja jos hoitaja tästä mainitsee ja ehdottaa ulkopuolisia palveluja, käydään lähes kurkkuun kiinni ja huudetaan ettei ole rahaa kun kotihoitokin maksaa niin paljon. Eivät taida omaiset oikein ymmärtää sitä, että me tiedämme vanhuksen tulotason, joten rahanpuutteesta ei aina ole kyse.
Toine ärsyttävä asia on se, että omaiset odottavat hoitajan hoitavan VAIN heidän vanhempaansa, siivoavan, pesevän pyykin, saattamaan lääkäriin ja muille asioille, jne. Kun tätä ei voi tehdä, saa hoitaja haukut niskaansa ja joutuu kantamaan seuraukset päättäjien puolesta.
Kunpa omaiset tajuaisivat osoittaa valituksensa päättäviin elimiin, asiat voisivatkin muuttua.
Vanhuksista ja omaisista suurin osa arvostaa.
Minusta arvostuksen puute näkyy palkkauksessa ja sijaisten puutteessa. Itse olen ollut nyt muutaman vuoden kotona. Silloin ku olin töissä kotisairaanhoidossa ja hoivaosastolla sijaisia ei saanut rahanpuutteen vuoksi ottaa. Nyt syyksi sanotaan, ettei sijaisia ole. Minulle on aivan sama, mistä sijaispula johtuu. En kuitenkaan halua vuodesta toiseen tehdä monen ihmisen töitä. Aijon vaihtaa alaa, kun töihin paluun aika koittaa.