Mistä maailma on saanut alkunsa jos mitään ei ollut missään?
mistä rjähdys on saanut alkunsa jos mitään ei ollut edes?
Kommentit (27)
Ollakko vai eikö olla, kas, siinäpä pulma...
Minulle on yksi lysti, mistä se alkuräjähdys on tullut.
Minulle riittää se fakta, että maailmankaikkeus laajenee ja vajaa 14 miljardia vuotta sitten kaikki oli yhtä tiheää ja kuumaa alkeishiukkaspuuroa.
Ei se niin mennyt, että mitään ei ollut missään. Kaikki oli yhdessä pisteessä.
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
En ole mikään kosmologian asiantuntija, mutta tietääkseni siis alkuräjähdyksellä viitataan sellaiseen, että äärimmäisen tiheässä tilassa ollut energia ja aine olisi alkanut nopeasti levitä laajemmalle alueelle. Tämä levittäytyvä energia ja aine olisi siis voinut olla olemassa ennen räjähdystäkin, vaikka ehkä jonkun näkemyksen mukaan se olisi voinut syntyä sen mukanakin.
Koska mitään yleisesti hyväksyttyä teoriaa siitä, miten aine tai energia käyttäytyy äärimmäisen pieneen tilaan pakkautuneena ei ainakaan toistaiseksi ole, "alkaa" yleisesti hyväksytty fysiikka ja kosmologinen historia alkuräjähdyksestä. Valtavirtafysiikka ei siis voi ottaa kantaa siihen, mitä ennen alkuräjähdystä tapahtui, mutta se ei myöskään väittäne, ettei ennen alkuräjähdystä voinut olla tapahtunut tai olla olemassa mitään.
No se aine ja energiakin on jostain tullut, ei se ole tyhjästä syntynyt itsekseen vaikka miten pieneen tilaan yrittäisit sen tunkea. Kyllä on usko suuri kun kaikki tämä maailmankaikkeus on niin pienestä syntynyt. Tai jos väität että tällä kaikella ei ole ollut alkua.
Koska sitä energiaa ei pysty hävittämään mihinkään, niin eikö looginen päätelmä ole, että se ei ole tullut "mistään" vaan on aina ollut?
Assburger kirjoitti:
Minulle on yksi lysti, mistä se alkuräjähdys on tullut.
Minulle riittää se fakta, että maailmankaikkeus laajenee ja vajaa 14 miljardia vuotta sitten kaikki oli yhtä tiheää ja kuumaa alkeishiukkaspuuroa.
Nämä asiat ovat todennettuja faktoja.
Alkuräjähdysteorian kiistäjät kiistävät nämäkin.
Olemassaololla on hiukkasfysiikan ja arkiajattelun näkökulmista toisistaan hyvin poikkeava luonne. Itse asiassa tulemme tuskin koskaan täysin ymmärtämään, miten jokin voi olla samaan aikaan olemassa ja olematta ja mitä aalto-hiukkas-dualismi perimmältään on.