Emme jaksa pitää pihaa kauniina
OKT. Emme jaksa pitää pihaa kauniina. Haittaako? Joka kevättalvi ajattelen, että nyt tsemppaamme. Mutta ei vain pysty. Liian työlästä muun elämän ohella.
Kommentit (36)
Emme mekään. Ehkä joskus jos on aikaa ja kiinnostusta. Kunhan ei mikään ihan älytön viidakko kasva niin eihän se muille kuulu.
Minua harmittaisi, että naapurilla olisi ruma ja hoitamaton piha. Itse tykkään pihanlaitosta ja kauniista puutarhasta. Ymmärtäisin silti kyllä, että aina ei jaksa, eikä aina edes tarvitse jaksaa. Eikä kaikkia kiinnosta pihan hoito, ja sekin on ihan ok. Vaikka minua harmittaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Minua harmittaisi, että naapurilla olisi ruma ja hoitamaton piha. Itse tykkään pihanlaitosta ja kauniista puutarhasta. Ymmärtäisin silti kyllä, että aina ei jaksa, eikä aina edes tarvitse jaksaa. Eikä kaikkia kiinnosta pihan hoito, ja sekin on ihan ok. Vaikka minua harmittaisikin.
Tätä juuri pelkään, mutta en vain pysty. Mikä sinua tarkalleen harmittaisi asiassa?
No jos nyt tälle linjalle lähdetään, että mikä naapureita ärsyttää, niin minua ärsyttää se, että kaikki viikonloput pärrätään jos jonkinlaisilla moottorillisilla puutarhavehkeillä, että pysyisi piha ns. siistinä. Jätä vaan piha luonnontilaiseen kuntoon, siitä kiittää biodiversiteetti ja me kuuloaistein varustetut naapurit.
Siivotkaa edes romut pois pihalta ja niittäkää nurmikko.
Kannattaako sitten asua ok talossa? Me muutettiin pois juuri tuosta syystä. Tuli vain riitoja pihatöistä ja kenen vuoro leikata nurtsi tai mennä lumitöihin. Paljon leppoisampaa asua kerrostalossa. Kytätään seuraavaksi rivaria, jos sentään pikkupihan saisimme hoidettua riitelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri pelkään, mutta en vain pysty. Mikä sinua tarkalleen harmittaisi asiassa?
Että se hoitamaton piha sattuu näkökenttääni. :D Ei sen vakavampaa. Kuten sanoin, pidän kauniista puutarhanäkymästä ympärilläni. Voin kyllä katsella omaa pihaa. Pihat on asukkaita itseään varten, ei naapureita!
Kannattaa keskittää voimavarat johonkin järkevmpään, jos pihan hoiti tuntuu ylivoimaiselle työmaalle. Naapurit ymmärtää kyllä!
Me annetaan takapihan kasvaa mitä kasvaa.
Tuemme näin luonnon monimuotoisuutta. Valkoapila on kaunis ja leviää hyvin. Isot siankärsämöpuskat kukoistavat, voikukkaa ja niittyleinikkiä pukkaa.
Naapurit ahkerasti ajavat ruohonleikkureillaan, en tiedä mitä ajattelevat meidän viidakosta.
Itse tein sellaisen ratkaisun etten laittanut tuhottomasti istutuksia. Muutama kukkaruukku ja nurmea, enkä välitä valittajista.
Ei pihaa tarvitse hoitaa mutta romuvarastoja pitkin pihaa en voi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sitten asua ok talossa? Me muutettiin pois juuri tuosta syystä. Tuli vain riitoja pihatöistä ja kenen vuoro leikata nurtsi tai mennä lumitöihin. Paljon leppoisampaa asua kerrostalossa. Kytätään seuraavaksi rivaria, jos sentään pikkupihan saisimme hoidettua riitelemättä.
Viihdymme kyllä omakotitalossa. Emme muuttaneet omakotitaloon siksi, että voisimme tehdä muita ihmisiä varten kauniin pihan. Välillä vain tulee mieleen, mitähän muut mahtaavat tykätä. Mutta ei sekään kyllä edesauta jaksamista piha-asioissa.
Minä tykkään puutarhan hoidosta. En vaan osaa. Joten rikkaruohot rehottaa. Naapurilla on siisti, laitettu ja kaunis piha.
Mitä teidän pihalla sitten on? Nurmikkoa? Kasoja? Istutuksia? Lasten leikkihommia?
En ymmärrä miten se muka on niin työlästä. Minun mielestäni pihan hoito on pikkujuttu. Ei minua haittaa naapureiden pihat. Meidän pihalta ei näy naapureiden puolelle.
Kauneus on katsojan silmissä, joten jos ette jaksa hoitaa pihaa ei teidän tarvitse.
Olen hoitanut eri paikoissa asuessani pihojani ja mitä enemmän vuosia minulle tulee sen paremmin tajuan, ettei pihaa todellakaan pidä nyppiä ja hoitaa liikaa.
Amatööripuutarhurit tunnistaa juuri siitä kamalasta krääsämäärästä, jolla he "sisustavat" pihaansa ja nyppivät kaiken pois. Istuttavat ylijalostettuja kasveja, joita eivät yksikään ötökkä voi pölyttää ja suihkivat myrkkyjä ns rikkaruohoja torjuakseen.
Joka pihassa pitää olla ainakin se yksi täysin hoitamaton alue, jossa luonto saa elää ehdoillaan.
MInullakin on naapuri, joka vetelee ranteitaan auki kun en suostu tasoittamaanan talvella routivaa savimaata tasaiseksi saati lannoittamaan nurmikkoa. Joka kevät hän aloittaa saman lallatuksen yhteisen multakuorman tilauksesta, mutta noudatan puutarhaisäni neuvoa että puutarhurin on myös ymmärrettävä milloin luonto sanelee ehdot
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän pihalla sitten on? Nurmikkoa? Kasoja? Istutuksia? Lasten leikkihommia?
Ylipitkää osin ajettua nurmea, leikkivälineitä, tikkaita, urheiluvälineitä, epäonnistuneita istutuksia (kuollutta tai puolikuollutta puuta ja pensasta, rikkakukkaisia kukkapenkkejä (istutetut kukat kuolivat ja jäljelle jä rikkukukkia), ylikasvanut kasviaita, neulasia ja käpyjä ynnä muuta,
Pyydä puutarhuri suunnittelemaan piha, jota ei juurikaan tarvitse hoitaa. Toki maksaa hieman.
Ei haittaa. Se ei ole muiden asia.