Lapsen hankinta kadutti vasta lapsen aikuistuttua
Muille käynyt samoin?
Minulla on kolmikymppinen tytär, joka ei ole koskaan saanut aikuiselämästä otetta. Tuntuu, että katumus hänen hankkimisestaan tuli vasta, kun hän aikuistui ja muutti kotoa.
Ensinnäkin hän oli ihana ja fiksu, joskin rasavilli ja helposti tulistuva tyttö. Osasi pitää puolensa. Kirjoitti lukiosta E:n paperit, jotka olisivat avanneet ovia vaikka minne. Lähtikin opiskelemaan media-alaa amk:hon. Myönnän huutaneeni hänelle aivan järkyttävän rumia sanoja tuolloin ja kadun sitä. Koin, ettei lapseni ei osannut ajatella parastaan ja yritin puhua ja huutaa hänelle järkeä. Lopulta emme puhuneet toisillemme pariin vuoteen. Sain sitten kuulla, että nuokin opinnot jäivät jo alussa kesken. Sen jälkeen, noin 10 vuoden aikana, ei ole ollut työelämässä kuin pieniä pätkiä, ja kaikki työsuhteet ovat päättyneet koeaikapotkuihin. Yritti välissä vaihtaa alaakin ja päätyi yliopistoon hyvin työllistävää alaa opiskelemaan. Nekin opinnot jäivät jo fuksivuonna kesken, opintovelka jäi. Samoin päihdevelat.
Hän sai vastikään neurokirjon diagnoosin, työkkärin kautta päätyi tutkimuksiin. Oloni on outo, minun pitäisi olla helpottunut, kun lapseni kipuiluun löytyi selitys. Mutta en koe niin vaan kadun, miksi tein hänet. Hänellä on valtavasti velkaa, mutta ei työtä eikä pääse eläkkeelle, vaikka selkeästi ei ole lainkaan työkuntoinen. Monesti mietin, että luojan kiitos en tehnyt kuin tuon yhden, mutta toisaalta koen että "terve" sisarus olisi antanut minulle onnistumisen kokemuksen äitinä. Olen kauhea ihminen, itken täällä 😭
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Päihteet lienee se pahin ongelma. Siitä jos pääsisi eroon ja psykologi ohjaisi ammatillisesti oikeaan suuntaan, niin asiat järjestyisivät. Oppisopimuskoulutus työllistävälle alalle tms.
Ei ole sinun eikä äidin asia puuttua tyttären asioihin, heillä ei ole välitkään kunnossa. Tuo on narsistista kontrollointia ja vallankäyttöä. Ihmiset, jotka keskittyvät toisten elämiin eivät pysty katsomaan oman elämänsä ongelmia.
Maasamme tarina mahdoton ei... Tunnen vastaavanlaisia tapauksia suvustani. Tosin pääsivät/joutuivat eläkkeelle jo nuorella iällä.
Kunnioitan sitä ettet kunnioita tytärtäsi.
Ei ihme, että lapsesi on ongelmissa, kun äiti suhtautuu noin. Kadut että hän on olemassa, koska ei ole pärjännyt mittapuillasi? Olet hirviö. Miltä lapsestasi tuntuu, jos hän löytää tekstisi täältä? Toivon voimia hänelle.
Kumma että pieniä lapsia saa katua, mutta aikuisia ei. Mitä isommat lapset, sitä isommat murheet.
Vierailija kirjoitti:
Kumma että pieniä lapsia saa katua, mutta aikuisia ei. Mitä isommat lapset, sitä isommat murheet.
Vela-trolli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela-trolli
Olisikin tuollaiset vain trolleja ettei sellaista emää olisi koskaan tarvinnut sietää.
Näitähän ne persut ja Kokoomus haluaa kurittaa. Tulevaisuus ei tule tuolla tytöllä olemaan hyvä. Äiti ei pääse jatkuvasta huolestaan lastaan kohtaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Näitähän ne persut ja Kokoomus haluaa kurittaa. Tulevaisuus ei tule tuolla tytöllä olemaan hyvä. Äiti ei pääse jatkuvasta huolestaan lastaan kohtaan koskaan.
Tajuaakohan äiti edes hakea apua mt-ongelmiinsa vai pyrkiikö vain sairastuttamaan tyttärensäkin läsnäolollaan.
Ap, sinulla on melko pahoja mielenterveysongelmia itselläsi. Kaikki kirjoituksessasi viittaa siihen. Katse omaan elämään nyt. Vain itseäsi voit muuttaa, et ketään toista. Sinä olet ongelman lähde, ei tytär. Toivon, että tytär pääsee turvalliselle etäisyydelle sinusta.
Koska olen lapseton nainen, on minulle uskoutunut useampikin äiti elämäni aikana. Ilmeisesti minulle uskalletaan kertoa sellaisia asioita mitä muille äidille ei. Lapsen teon katumisia olen kuullut monesti. Samoin sitä miten toista lasta saattaa rakastaa enemmän kuin toista.
Se, että tämä aloitus kuohuttaa, niin kertoo siitä, että nämä ovat tabuja edelleen. Ovat olemassa, mutta niistä ei saa ääneen puhua.
Voisit lähteä tyttären kanssa Ruotsinristeilylle. Ne on nykyään trendikäs tapa hoitaa nuo äiti lapsi asiat kuntoon lopullisesti.
Lapsella haasteita, mutta sen sijaan, että viette tutkimuksiin ja autatte avun piiriin, niin huudatte ja vajoatte itsesäälin ja käännätte jutun koskemaan itseänne? Terve. Lapsi parka.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen lapseton nainen, on minulle uskoutunut useampikin äiti elämäni aikana. Ilmeisesti minulle uskalletaan kertoa sellaisia asioita mitä muille äidille ei. Lapsen teon katumisia olen kuullut monesti. Samoin sitä miten toista lasta saattaa rakastaa enemmän kuin toista.
Se, että tämä aloitus kuohuttaa, niin kertoo siitä, että nämä ovat tabuja edelleen. Ovat olemassa, mutta niistä ei saa ääneen puhua.
Ei olisi ikinä sydäntä pakottaa omaa lasta kuolemaan ja kärsimään. Vaatii niin suurta itsekkyyttä että en vaan pystyisi.
Kertoo liikaa ihmisestä ettei suhtaudu pahoittelevasti vaan hirviömäisesti henkilöön jonka on pakottanut kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä puhua, mutta tuollaiset puheet kertovat vain puhujastaan itsestään ja hänen vakavista mielenterveysongelmistaan. Siinä mielessä kyllä vakavasti otettavia puheita, että tällaisten juttujen puhuja kannattaisi ohjata hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Voisit lähteä tyttären kanssa Ruotsinristeilylle. Ne on nykyään trendikäs tapa hoitaa nuo äiti lapsi asiat kuntoon lopullisesti.
Joo ei mitään yhteyttä narsistivanhempaan. Välit poikki!
Vierailija kirjoitti:
Katunut siksi että lapsi raataa yhtä vähän kuin emä ja kouluttautuu samalle tasolle?
Menneisyyttä ei voi tietenkään enää muuttaa ja kai sinä sitten vain hyvää tarkoitit huutamalle lapsellesi hänen aikuisuuden kynnyksellä ja lopukta välinnekin katkesivat joksikin aikaa, mutta näkisin että tuo oli hyvin olennainen virhe minkä teit tyttäresi kanssa. Hylkäsit hänet sillä hetkellä, jolloin hän olisi tarvinnut tukea ja kannustusta. Ja nyt sitten sinä petyt häneen. Ei nyt millään pahalla, mutta myös tyttäresikin sietäisi olla pettynyt sinuun.
Moni ajattelee noin, mutta harva sen myöntää.
Kunnioitus siitä.