Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsivapaa ranta olisi pois keneltäkään?

Vierailija
03.07.2023 |

Hirveä ulina alkaa jos jotain alueita rajoitettaisiin tietyiltä ryhmiltä. Itseäni ei nimittäin mitenkään haittaisi vaikka jotkut paikat olisi vain lapsille, tai vain naisille, tai vain miehille tai vain täysi-ikäisille. Hyvä vaan jos jokaiselle jotakin. Riehakkaasta menosta pitäville riehakasta menoa ja rauhallista menoa haluaville rauhallista. Siisteydestä nauttiville siisteyttä ja sotkusta pitäville sotkua. Ikävä kun joka paikka on täynnä kiljumista ja sotkua.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähellä on kaksi rantaa melkein vierekkäin mutta toisessa syvä ja toisessa matala ranta. Lapsiperheet luonnollisesti suosivat matalaa rantaa. 

Mutta niin suosivat kaikki muutkin: Matalan rannan ympäristö on hyvällä säällä aivan täynnä, nurmikin pitkälle täynnä pyyhkeitä, kun aikuiset yksin ja ryhmässä ovat siellä. Toisella rannalla ei ole yleensä ketään. 

Eli ei näytä olevan kysyntää lapsivapaalle rannalle, kun sellainen käytännössä on. Eilen jopa kuuntelin, kun pikkupojan isä kertoi pojalleen, että kävi ennen lasta juuri sillä "lapsirannalla" rentoutumassa ja jopa nukkumassa. 

Vierailija
22/30 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on keneltäkään pois jos isosta rannasta toinen puoli rauhoitetaan aikuisille? Ne jotka haluavat telmiä lasten kanssa ja haluavat syödä eväitä jotka on täynnä lasten pöllyttämää hiekkaa (koska oli aivan pakko juosta muiden pyyhkeiden vierestä vaikka kiellettiin) voivat mennä sinne rannan riehumispuolelle. Rauhallisemmassa menosta pitävät aikuiset saavat olla rauhassa sillä toisella puolella.

Yleensä rannoilla saat olla lapsilta aivan rauhassa, kun levität pyyhkeeseen hieman kauemmas vesirajasta. Lapset yleensä haluavat lutrata vesirajassa, joten heidän "häiriönsä" rajoittuu yleensä lähelle rantaviivaa.

Oikeasti siis suurella osaa rannoista on jo käytännössä "lasten ja aikuisten puoli", vaikka sitä ei ole nimetty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin nillitysvapaan yhteiskunnan! Yrittäkää nyt päättää haluatko sitä kehuttua yhteisöllisyyttä, vai haluatteko olla rasittavia lumihiutaleita ilman minkäänlaista kykyä toimia osana yhteisöä.

t. Vela

Vierailija
24/30 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaadin nillitysvapaan yhteiskunnan! Yrittäkää nyt päättää haluatko sitä kehuttua yhteisöllisyyttä, vai haluatteko olla rasittavia lumihiutaleita ilman minkäänlaista kykyä toimia osana yhteisöä.

t. Vela

Kannatan tätä 100%

T. Kahden äiti

Vierailija
25/30 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koe, että "lapsivapaa" ranta toisi oikeastaan mitään lisäarvoa.

Lapsiperheet eivät minua ole koskaan häirinneet, vaan musiikkia huudattava, huonosti käyttäytyvä ja roskaava nuoriso. Joista muuten iso osa on "aikuisia", joten nämä eivät mihinkään katoaisi sieltä rannalta muutenkaan, ehkä jopa suosisivat tällaista lapsettomien rantaa.

Vierailija
26/30 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheet eivät minua ole koskaan häirinneet, vaan musiikkia huudattava, huonosti käyttäytyvä ja roskaava nuoriso. Joista muuten iso osa on "aikuisia", joten nämä eivät mihinkään katoaisi sieltä rannalta muutenkaan, ehkä jopa suosisivat tällaista lapsettomien rantaa.

Tämä on jännä. Nuorison perseily, metelöinti on monelle ok. Kun itsekin aikoinaan... nuoriso pitää vain hauskaa! Mutta voi mikä synti onkaan, kun joku LAPSI nauraa, rakentaa hiekkalinnaa tai vahingossa räiskäyttää pari pisaraa vettä vedessä olevan ihmisen päälle!

Vierailija
27/30 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miesvapaa ranta olisi pois keneltäkään?

Suomessa joskus yli sata vuotta sitten merikylpylät jaettiin siveyssyistä miesten ja naisten puoliin.

Vierailija
28/30 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela. kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, enkä erityisesti pidä edes sukulaisteni lapsista. Silti minua inhottaa ajatus, että joku tietty julkinen tila kielletään tietyltä ihmisryhmältä.

Joo, vähän ehkä tulee 1930-luku mieleen tästä ajattelusta. T. lapseton

Vierailija
29/30 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä. Nuorison perseily, metelöinti on monelle ok. Kun itsekin aikoinaan... nuoriso pitää vain hauskaa! Mutta voi mikä synti onkaan, kun joku LAPSI nauraa, rakentaa hiekkalinnaa tai vahingossa räiskäyttää pari pisaraa vettä vedessä olevan ihmisen päälle!

Joo, tää on asia mitä ihmettelen.. jos ei kestä vesipisaroita, kannattaako mennä sinne veteen tai sen lähelle ylipäätään? Porukka menee pällistelemään hyppylaiturin viereen tai jopa siihen laiturille, ja sitten itkee kun vesipisara osuu käteen. Itse jos en halua kastua, en mene veden lähelle. Paitsi jos se vesi on lasissa.

Vierailija
30/30 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei. Onhan nyt jo olemassa naturistirantoja ja rantoja koirille.

Itse arvostaisin sitä, että ihmiset lopettaisivat koirien ulkoiluttamisen hiekkarannoilla, joille koirien tuomien on kielletty. Täällä lähes kaikki rannan lähistöllä asuvat koiralliset käyttää koiriaan jatkuvasti rannalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä