Miten olette selvinneet työelämän kauhukokemuksista?
Täällä oli jokin aika sitten pitkä keskustelu toksisimmista työpaikoista, joissa ihmiset on työskennelleet. Ketju oli aika surullista luettavaa, ja bongasin sieltä mainittuna myös yhden oman entisen työpaikkani, josta sain itsekin aikamoiset traumat. Kyseessä vieläpä pääosin nuoria ihmisiä työllistävä yritys. On alkanut tuntua siltä, että Suomi on pullollaan epäpätevää ja huonoa johtamista, työntekijöiden epäinhimillistä kohtelua sekä työpaikkakiusaamista. Miksi?
Olen itse vielä nuori parikymppinen ihminen, ja sitä myötä työurani alussa, mutta tämä kauhutyökokemus on saanut tosi epävarmaksi sen suhteen, mille alalle kannattaisi (ja uskaltaisi) opiskella, ja miten ylipäätään saisi takaisin edes jotakin intoa työelämän suhteen. Se voi ehkä kuulostaa naivilta, mutta edes opiskelumotivaation takia olisi ihan kiva, ettei olisi jo valmiiksi täysin kyynistynyt.
Harmittaa myös se, että vaikka haluaisin itse asiakkaanakin tukea mahdollisimman paljon suomalaisia yrityksiä, niin on tosi vaikea tietää, mitkä ovat sen tukemisen arvoisia. En haluaisi viedä rahojani yhteenkään puljuun, jossa työntekijöitä ei arvosteta tippaakaan, työpaikkakiusaamiseen ei edes yritetä puuttua, työvoimaa pelkästään kierrätetään koeaikoja hyväksikäyttäen ym ym.
Kommentit (6)
Sinnittelemällä, ap. Ilman rahaa ei pärjää kukaan.
Ryhdyin yrittäjäksi. Kauhunsa on tässäkin, mutta voittaa palkkatyön tai nälän aiheuttamat kauhut. Tukipummiksi en voi heittäytyä, se olisi pahin kauhu. Eli huonot on vaihtoehdot, joista valitsin vähiten huonoimman.
Tekemällä vain määräaikaisuuksia ja vain talvikausina. Viimeisimmän jälkeen meni kuukausi toipumiseen.
En halua kertoa omia tapauksia. Voin kuitenkin todeta vuosikymmenen kokemuksella, että suomalaiset yrittäjät että yritysjohtajat ovat säännönmukaisesti roistoja. Jotkut ovat luonteeltaan rikollisia, toisilla osaaminen on niin heikkoa, että on turvauduttava laittomuuksiin ja muuten kyseenalaisiin keinoihin.
Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka moni on työttömänä siksi, että ei ole lähtenyt työnantajan tekemisiin mukaan. Luulen, että näitä on kymmeniä tuhansia. Useimmat joutuvat kuitenkin sietämään työnantajien tekemisiä, koska asuntolaina. Tulevaisuudessa tilanne vain pahentuu, kun hallitus pienentää turvaverkkoja.
Se ihmetyttää eniten, miten hiljaa AY-liike on näistä asioista. Keinoja puuttuahan olisi vaikka millä mitalla, jos vain olisi tahtoa.
Ai miksi. Ehkä korruptio, raha, rahoituslähde, lakien noudattaminen, ei ajatella itse. Liian pitkiä päiviä? Yhdelle laitettu liikaa töitä, jos tarvittaisi 3? Asiat voi tehdä monella eri tavalla.