Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimivin koko yhden henkilön omakotitalolle?

Vierailija
03.07.2023 |

Talo + yksi kylmä piharakennus, puuvajalla. varastolla ja pihasaunalla. Minkä suuruisen sinä tahtoisit?

minitalo

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 olisi riittävä.

Vierailija
2/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 75neliöö. Just sopivan kokoinen. Pihalla on sähköistetyt kesäkeittiö, pihasauna, autotalli ja vierasmaja.

Tontti on puoli hehtaaria.

Asun "paratiisissa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

helsingissä 4m2 tehoneliöitä

Vierailija
4/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se piharakennus voi olla ns. kylmä, jos siinä on sauna? Vai ajattelitko, että saunassa ei ole mitään lämmitystä?

Sopiva koko talolle olisi noin 100 neliötä. Siihen saisi tuvan, pakarin, salin ja 2 kamaria sekä tietty eteisen ja pesutilat.

Vierailija
5/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 75neliöö. Just sopivan kokoinen. Pihalla on sähköistetyt kesäkeittiö, pihasauna, autotalli ja vierasmaja.

Asun "paratiisissa".

Mulla jokseenkin sama kokoa. En pidä siivoamisesta😖

Vierailija
6/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se piharakennus voi olla ns. kylmä, jos siinä on sauna? Vai ajattelitko, että saunassa ei ole mitään lämmitystä?

Sopiva koko talolle olisi noin 100 neliötä. Siihen saisi tuvan, pakarin, salin ja 2 kamaria sekä tietty eteisen ja pesutilat.

No tietenkin se on kylmä, jos ei ole jatkuvasti lämmitys päällä. Kylmäksi sanotaan sellaistakin taloa, jossa on jätetty lämmitys pois vaikka talon jäätyä tyhjilleen. Ei se kerran viikossa lämmitettävä sauna tee varastosta ja halkovajasta asuttavan lämmintä.

Vierailija
7/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun "paratiisissa".

Kuulostaa ihanalta! Ehkä juuri tuommoinen 75-80m2 olisi mainio, riippuen siitä, mitä kaikkea sisällä on. Minusta olisi kiva, kun olisi kaksi makuuhuonetta, olohuone, keittiö ja sauna & kodinhoitohuone. Toista makuuhuonetta pitäisin harrastehuoneena muuten ja vierashuoneena, jos tulisi joku kylään.

Vierailija
8/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan max 80m2. Enkä haluaisi tuollaista piharakennusta riesoikseni.

Vierailija
9/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulla on just tommonen mökki: asuinrakennus n. 45 m kaikkineen, sisältää kuistin ja pikkueteisen. Tupa + kamari.

Piharakennuksessa sauna, pesutila, pikku saunatupa + kompostikäymälä, varastotilaa + puuliiteri. Yhteensä piharakennus n. 25 m.

Tämä on just hyvä minulle!

Inhoan siivoamista, mutta liian pienikin koti on hankala kun tavarat pitää laittaa aina heti oikeille paikoilleen, että arki sujuu.

Vierailija
10/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulla on just tommonen mökki: asuinrakennus n. 45 m kaikkineen, sisältää kuistin ja pikkueteisen. Tupa + kamari.

Piharakennuksessa sauna, pesutila, pikku saunatupa + kompostikäymälä, varastotilaa + puuliiteri. Yhteensä piharakennus n. 25 m.

Tämä on just hyvä minulle!

Inhoan siivoamista, mutta liian pienikin koti on hankala kun tavarat pitää laittaa aina heti oikeille paikoilleen, että arki sujuu.

Lisään vielä: vintillä huone satunnaiselle vieraalle!

Vierailija
11/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnitellut itselleni minitaloa, jonka koko olisi 9,5x3,6 metriä.

Tähän tilaan mahtuisi kunnon kokoinen kylpyhuone suihkuineen, keittiö ja pieni olohuone.

Talon runko nousisi toista päätään kohti, eli kylpuhuoneen päälle mahtuisi vielä nukkumaparvi.

Vierailija
12/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä- ja länsisiipi pitää olla.

Vierailija
13/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdintaa. Kannattaa huomioida että parveke vie tilaa (neliöt) tai terassi. Lisäksi onko eteinen kunnollinen ja tuulikaappi, jos niitä ei ole niin likaisia jälkiä tulee lähemmäs kylppäriä tai muuta tilaa. -Entä kylppärin koko, ettei ole liian ahdas. Haluaako saunan vai ei, sauna sopisi erilliseen rakennukseen pihaan, varsinkin kaupungissa jossa viemäreitä ei haluta yhtään enempää samaan tilaan. Mutta remonttivaatimus sille voi olla joillekin liikaa, maksaa.

Osa haluaa 65m2 ja joku 70m2, toinen pienemmän. Tuo kikkailu hinnoilla on hullua, koska pari metriä sinne tänne lisää, ei sinänsä muuta mitään - paitsi helpottaa. Roskapaikat kauemmas rakennuksista haisemasta. Kaupungissa näkee kerrostalojen sisällä (mitä ihmettä) ja seinässä kiinni roskahuoneet, jonkun makkarin vieressä.

Ahdas kaksio kerrostalossa on 40m2 jossa tilat vie käyttämätön sauna, parveke (hyvä silti olla parveke), kaappi on tarpeellinen ja komero. Komero tunnutaan jostain syystä aina suunniteltavan makkariin (miksei muualla, paitsi silloin pieni makkari olisi klaustrofobinen), vaikka kesällä kun avaa sen oven raolleen tulee lisää ilmaa.

Erillinen pieni keittiö olisi parempi, ovella, tupakeittiö on hankala koska tulee ruuantuoksu koko ajan ja ei saa helposti pois. Luhtitalossa oli yhdellä paikkakunnalla 55m2, mutta olohuone tuntui pieneltä ja muutenkin tilat, riippuu kai suunnittelusta. Se oli pitkulainen. Silloin hyvin suunniteltu 40-55m2 lienee parempi neliönä. Kaikki riippuu sijoittelusta ja mikä pohjaratkaisu tuntuu hyvältä asujasta. Mihin on tottunut? Usein tilaa tarvitseekin enemmän kuin 40m2.

Vierailija
14/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3h + k olisi riittävä, joten neliöitä tarvittaisiin noin 80m2

Vierailija
15/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on 350 neliön talo, mulle ihan riittävä.

Vierailija
16/16 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleskelen nyt rintamamiestalossa, jossa on alakerrassa noin 60 neliötä ja yläkerrassa 40 + sivuvintit. Nuo alakerran 60 neliötä riittäisivät hyvin, mutta jotenkin on kivempaa nukkua yläkerrassa eli talon pitäisi kuitenkin olla kaksikerroksinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi