Tyhmä kysymys lähtöselvityksestä, kun perhettä menossa lennolle
Oikein hävettää, mutta en vaan löydä tietoa netistä. Siispä kysyn täältä: minä, lapseni ja vanha isäni ollaan lähdössä matkalle. Samalla varausnumerolla mennään. Vain mulla on älypuhelin. Saavatko kaikki oman lähtöselvityskoodin, jolla mennään porteista läpi? Eli voinko tehdä lähtöselvityksen yhdellä puhelimella ja näyttää boarding pass -koodeja portilla yksi kerrallaan, jolloin portti päästää yhden hlön kerrallaan läpi? Vai tehdä lähtöselvityksen automaatilla lentokentällä?
Tunnen itseni nyt aika pöntöksi, mutta aiemmin olen matkustanut yksin.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... tai toki myös käyttää lentokentän automaattia, josta saa tulosteet.
Oon kyllä tosi iloinen teidän vastauksista :)
Ap
Jos sulla on sähköiset boarding passit, voit myös lähettää jokaiselle omansa esim. whats apissa.
Whats apissa puhelimettomalle? Herääpä todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
#maalaistmatkustaa
#stadijunttiyrittaaollanokkelaosaamattaitsemitaan
Vierailija kirjoitti:
Juuri pari viikkoa sitten olimme matkalla Kreetalla. Jos on ruumaan meneviä matkalaukkuja ja 3 matkustajaa, niin tekisin kentällä automaatissa samalla kaikki. Lähtöselvitykset koko joukolle matkanvarauksesta löytyvällä numerolla. Saat kaikki tulosteet automaatista. Helsinki-Vantaalla ainakin on automaatteja. Ja muutenkin paluulennolla nauratti kun iso osa matkustajia oli tehnyt etukäteen lähtöselvitykset ja siinä sitten jonottivat pitkässä jonossa jättäessään matkalaukkujaan hihnalle.
Mikä tässä nauratti? Lähtöselvitys kannattaa tehdä hyvissä ajoin, jos haluaa seurueen saavan vierekkäiset paikat tai jos on tärkeää saada tietty paikka koneesta. Monet istuvat mielellään ikkunapaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä oo vieläkään tilannu boarding passeja tulostettavaksi? Ne pitää kotona itse tulostaa tai vaikka kirjastossa.
En tiedä, mitä iloa joku saa harhaanjohtamisesta. Printtaus on tietysti yksi (aivan pätevä) vaihtoehto, mutta ei ainoa. Jotkut eivät matkusta alvariinsa, ja käytännöt muuttuvat tuon tuosta. Lasten kanssa jos reissaa, haluaa välttyä turhalta säätämiseltä.
Ihmeellistä tulla tänne kommentoimaan.Tämä on kyllä lentoyhtiökohtaista ja kuten itsekin sanoit, käytännöt muuttuvat jatkuvasti. Jotkut halpalentoyhtiöt saattavat hyvinkin vaatia tietyillä lentokentillä tulostetun boarding passin sähköisen sijaan, ja lähtöselvitystiskillä tulosteesta veloitetaan erillinen maksu.
En ole ikinä nähnyt, että vaadittaisiin paperista boarding passia. Olen matkustanut ainakin kymmenellä lentoyhtiöllä ja parinkymmenen lentokentän kautta. Laite lukee qr-koodin, joka on täsmälleen samanlainen sekä tulostettuna että digitaalisessa muodossa.
Käytännön vinkki, jos ette printtaa, ja koodit ovat vain yhdellä puhelimella, niin sähköisestä portista meno sujuu helpoiten siten, että päästät muut portista ensin vilauttamalla puhelinta koodinlukijalle siitä sivusta ja menet itse viimeisenä. Ei siis mitään puhelimen ojentelua edestakaisin.
Mä olen monta kertaa käynyt automaatilla tulostamassa paperisen boarding passin ihan just in case, kun älypuhelimista ei ikinä tiedä, milloin ne heittävät veivinsä. Eli sekin on yksi mahdollisuus, jos haluaa pelata varman päälle.