Sadan euron seteli
Sain sadan euron setelin kun myin erään huonekalun. Missä voin vaihtaa sen pienemmäksi, kun ei enää ole pankkeja jossa ennen saattoi vaihtaa. Kaupassa ostokseni ovat niin pieniä että en kehtaa näin isoa rahaa tarjota, luullaan vielä joksikin. Nyt se on piirongin laatikossa, kai perikunta sen joskus realisoi.
Kommentit (14)
No maksaisin itse kaupassa jonkin ostoksen niin kauan kuin käteinen vielä kelpaa.
Menet baariin ja tarjoat kierroksen. Ei ole kauaa satanen ongelmana.
Mä jouduin kerran töissä hakemaan firman piikkiin 500 euron setelillä joulutorttuja, kun ei ollut pienempää. Kyllä hävetti kun ostokset maksoi vähän yli 50 euroa. Vähän aikaa kesti. Kävivät varmaan pankissa vaihtamassa pieniksi.
Vastaantuleva tumma nisti vaihtaa sen nurkan takana.
Mene johonkin isompaan markettiin, niillä on vaihtorahaa. Osta vaikka yksi tomaatti, ei haittaa.
Mene omaan kauppaasi ja osta sillä rahalla lahjakortti itsellesi. Siis lahjakortti joka toimii rahana siihen omaan kauppasi. Sitten teet ostoksia maksamalla sillä kortilla niin kauan kuin siinä saldoa riittää. Esimerkiksi S-ryhmissä on lahjakortteja ostettavissa kassalta ja oletan että sama toimii kaikissa muissakin kaupparyhmissä.
Noi isommat setelit on joskus hankalia käytettäviä varsinkin pienemmissä liikkeissä. Mulla oli kauan sitten 200 € seteli, kun menin ostamaan ulkoilupukua. Hintalapussa luki 199€, joten päätin käyttää tuon 200 € setelin. Hieman hämmensi, kun kassa lähti hakemaan takahuoneesta vaihtorahaa, eikö niillä ole 1 € kassassa. No en ollut huomannut ikkunassa olevaa lappua, jonka mukaan kaikki oli 70% alennuksessa.
Nykyisin harvemmin käytän käteistä. Mutta jos isompia seteleitä kertyy (eli hyvin harvoin), ostan niillä isompia ostoksia tai isommissa kaupoissa. Jossain pikkukahviloissa on usein laput, etteivät ota edes vastaan isoja seteleitä.
Kaikki vähänkään isommat ruokakaupat vaihtaa niitä ihan jokapäiväisellä tahdilla. Älä tee asioistasi tarpeettoman vaikeita.
Onko lähellä Otto talletusautomaattia?
Puoliso oli aikanaan, kun käteistä vielä enemmän käytti, pistänyt kolikot pulloon. Viimesimmän muuton yhteydessä käytiin ne kippaan tollaseen talletusautomaattiin. Samoin olen isovanhemmilta saatuja lahjarahoja käyny tallettaan tilille.
Menet talletusautomaatille ja laitat sen siellä tilillesi. Seteleitä tallettavia automaatteja on nykyään paljon, kolikoita vastaanottavia hyvin harvassa. Jos haluat käteistä, niin nostat samaiselta automaatilta rahaa, ei se 50€ suurempia seteleitä takaisin anna.
Tai menet isoon markettiin ostoksille, siellä onnistuu isolla setelillä maksaminen. No, aikaisin aamusta ei onnistunut 500 euron setelillä maksu helposti, kassa joutui lähettämään sen putkipostilla eteenpäin ja sai sitten takaisin pienempää rahaa. Anopista oli hienoa maksaa hänen puolestaan ostettu televisio isoilla seteillä takaisin. Lasten lahjaksi saamia 100 tai 200 € seteleitä olen myös joutunut vaihtamaan pienemmiksi ja niitä olen juuri käyttänyt isoissa marketeissa maksamiseen. Äkkiä menee koko seteli.
Lähikauppa ei huoli 50 euroo isompia seteleitä.
Vierailija kirjoitti:
Lähikauppa ei huoli 50 euroo isompia seteleitä.
Ei voi olla totta! Millä paikkakunnalla Suomessa tilanne on noin vaikea?
Pöh. Vaihdan usein ihan ruokaostoksilla ja ei ole väliä, että ostanko vähän vaiko paljon.