Huhuuu...heinähelistimien alkuviikko...
Hei...kuulkaas tytöt...nyt vähän lisää aktiivisuutta kirjoitteluun!
Miten teillä on pahanolon kanssa, joko alkaa helpottamaan.??
Itsellä ei ala... Heti jos maha pääsee vähäänkään tyhjentymään, niin alkaa kuvotus...Eli kokoajan saapi olla syömässä. Neuvola täti ihastuu kun menen sinne " raskauskilojeni" kanssa. No kunhan pahinaika takana ja pahaolo hellittää, niin pitää alkaa tosiaan miettimään mitä suuhunsa pistää!
Jee--- huomenna eka neuvola...toivottavasti kuuluu sydänäänet! :0)
Mut eipäs kummempia...kirjoitelkaahan kuulumisia...vaikka ette kehtaisikkaan!!! :0)
t.sadetar,eppu8+4 ja tyttö03
Kommentit (37)
välillä on jo helpompia päiviä, mutta tänään on taas kuvottanut koko ajan ja illalla pitäis jaksaa töihin.. Onneksi joulu tuo pienen hengähdystauon!
Itselläni on paino noussut, ei voi kyllä johtua syömisistä, kun mitään rasvaista ei ole tehnyt mieli viikkokausiin ja olen muutenkin aika tarkka siitä mitä suuhuni laitan, mutta rinnat painaa jo ihan hirveesti ja nestettä on, kun sormukset välillä kiristää, joten kai se on sitä.
Huomenna on mullakin eka neuvola, ihanaa, kun tietää jo että elämää on kohdussa vaikkei äänet vielä kuuluisikaan.
Iltapahoinvointiin auttaa muuten mukavasti, kun heittää kunnon lenkin, siellä unohtuu hetkeksi ja raitis ilma auttaa, kaikki vaan siis ylös, ulos ja lenkille, ei tee pahaa muutenkaan.. :0)
Viikonjatkoja!
KolmenEmo, neljättä odotetaan viikolla 9+6.
Hei vaan kaikille ja terveisiä ultrasta ;)
Pahoinvointi loppui kuin seinään kun näimme pikkuisen (22mm) kohdussa, pamppailevan sydämen kera! Nyt kun päästiin kotiin niin taas kuvottaa..
Mulla on kans paino laskenut pari-kolme kiloa kuukaudessa, olisiko siitä että lähes jokailtaiset viinit ruuan kanssa on jäänyt tietysti väliin..
Hyviä vointeja kaikille, lähden nyt ostamaan siivoojallemme lahjaa. Kyllä täsä on pikku rouva näköjään hieman herkistynyt, sanoi mieheni.
Kuulemisiin!
Minä ja hän 8+2
Jäi aamupala kesken, kun ei vaan saanut ruisleipää alas. koko automatkan kirosin kun on niin huono olo. kahvia meni normaalin kuuden kupin sijasta yksi. Lounaalla taas tuli heikko olo, mutta saattoi johtua siitä, että oli jo ihan tajuton nälkä.
Iho on aivan kamalan näköinen. Hiukset on heti rasvaisen näköiset ja naamassa on sentin rasvakerros :-S Grrrr! No, kai sitä kärsii, kunhan tuolla masussa olis jotain elämää. Ihan ahdistaa kun pääsee kuuntelemaan vasta tammikuussa.
Ilta taitaa mennä ihan lepäillessä. piti mennä kirjastoon, mutta on niin kamala tuuli, ettei huvita mennä ulos pätkääkään.
7+3
Hei!
Käytiin tänään ultrassa. Vastasi päiviä eli " tyyppi" oli 20 mm pitkä ja siis vastaa 8+4. Tämän gynegologin laskujen mukaan la 22.7. eli sama kuin oli isoveljellänsä viime vuonna. Kiva oli nähdä, että kaikki kunnossa, vaikka eihän tämä ultra mitään takaa jatkoa ajatellen. Viimeksi mulla siis keskenmeno 8+2 (havaittiin np-ultrassa 13+2). Shokki oli silloin kova, kun ei mitään oireita ollut keskenmenosta. Raskausoireita siis oli silloin tuohon asti.
Kuvotus ja paha olo sekä väsymys vaivaa. Olen ollut flunssan vuoksi saikulla viikon, mutta eipä tämä lepo tuohon raskausväsymykseen auta...
Olipas kiva lukea muiden ultrakuulumisia. Itsellä huomenna edessä eka neuvola (ja täällä ei ole ultraa), ja toivottavasti se ultrakin joskus. Nyt kyllä tuntuu että viikkoja voisi olla enemmän kuin se mihin olen luottanut, eli toinen vaihtoehto että niitä olisi jo yli 11+, kun maha on kuin pallo aamusta iltaan.. *ihmeissään*..
Huominen neuvola ei sinänsä tuota erikoisempia paineita, vaikka esikoinen toiveissa on. Ensimmäisen keskenmenneen raskauden aikana ehdein käymään jo neuvolassa, joten eipä siellä mitään erikoisempaa huomenna tehdä. Paitsi että on uusi paikkakunta ja uusi neuvolatäti! =]
Joku kirjoitti jossain pinossa (en muista oliko edes heinäkuisia) että hänellä on jo lähellä maaginen 12.viikon raja.. Itse en oikein tiedä mihin tuon " maagisen rajan" vetää, vaiko kannattaako sitä vetää mihinkään, koska pettymys on suuri kuitenkin jos keskenmeno (taas kerran) tulee. Itselläni on sellainen " olo ja kuvitelma" , että koko raskausaika on suuri seikkailu, ja toivoa vain sopii että terve lapsi syntyisi. Tai syntyisi edes se lapsi, voihan sitä synnytyksessäkin vielä tapahtua kaikkea pahaa.
Pienen pieni kuvottava olo täälläkin vaivaa välillä. Kotona kuljen koko ajan mehumuki kädessä, töissä se on mahdotonta... Mutta ei mitään suurempaa pahoinvointia. Närästystä on taas ollut havaittavissa enemmän kuin normaalisti. Onkohan muuten rennie turvallista käyttää raskausaikana? Siitä hammaslääkäristä ja viisauden hampaasta jo aloituksen teinkin ja sain siihen hyvät vastaukset, kun viisaudenhammas puhkaisi itselleen viikonlopun aikana reiän.. =/ mut toivottavasti pysyy oireilematta! Rinnat on olleet tosi kipeet, en tiedä voiko johtua siitä jos rintaliivit ovat " rintojen mielestä huonot" , eli ehkä heti joulun jälkeen pitäis alennusmyynneistä hakee parempia.. =] varsinkin illalla nukkumaan mennessä ja aamulla noustessa sattuu..
Mut eipä muuta tällä erää. Joulumieli hakusessa vesisateen ja myrskyn keskellä.. ja joululahjatkin vielä ostamatta.. =]
jonttu rv 8+0 (tai 11+ jotain)
jaa juu.. viimeksi keskenmeno yllätti juuri 8+0 päivänä.. siis se toinen keskenmeno... toivottavasti tämä loppupäivä ja päivä 9+6 sujuu paremmin! =]
oksettaa jatkuvasti siis ;) tänään on ollut vaihteeksi taas hirveä päivä, en ole oksentanut kylläkään kuin aamulla kerran, mutta hetkeäkään ei ole ollut hyvä olo. Kouluun lähtökin eväytyi kun aamupala tuli niin vauhdilla ulos.
Mulla on muuttunut nyt sellaiseksi tämä pahoinvointi, että periaatteessa aika moni ruoka/syöminen alkaa menemään jo alas: jopa makea jne. Ei tarvi siis pelkkää puuroa ja näkkäriä mussuttaa + päivällä sitten väkipakolla safkata jotain kunnon ruokaa. Ongelmana on vielä kuitenkin tuo exit- suunta, joka on lähes aina " epämääräisen" syömisen jälkeen ylöspäin. Silläkin uhalla söin äsken jätskiä. (Ja nyt perään puuroa vatsan vellomisen rauhoittamiseksi, heh heh..)'
Säikähdin viime yönä, kun oikeaa puolta alavatsasta alkoi jomottaa tosi kummallisesti ja se jomotus jotenki säteili nivuseen asti. Ehin olla ihan varma, että kohdunulkoinen siellä kolkuttelee, mutta tämän päivän aikana on vähän samantyylisesti " vetäny" vasemmalta puolelta. Mitähän tuo sitten lienee, on tuo oikea puoli edelleen aika arkana.
Ylihuomenna on sitten se eka (ja ainokainen) ultra ja pääsee näkemään onko siellä mahassa ketään. Kyllä vaan tympii ajatella ettei saa kumpaakaan ultraa, ei np- eikä rakennetta ilman kunnon pulituksia yksityiselle. Huoh mihin paikkaan tuo mies on mut vetänyt :)
Tällaisia kuulumisia täällä päin, jaksamisia kaikille!
-Weatherby 9+0
Siis ei oikein jaksa tehdä mitään. Mua oksettaa ihan koko ajan ja kaikki ruoka etoo. Pahinta on kun pitäis tehdä ruokaa lapsille ja itelle, mutta ei pysty. Eilen haettiin hampurilaisia ja tänään syötiin paketti pinaattilettuja. Ostin tänään itelleni valmiin kalakeiton, mutta se lensi pönttöön suoraan mikrosta, haju oli niin kuvottava. Yritän huomenna väsätä jonkun keiton vaikka väkisin.
Kiirettä pitää kun kaikki jouluhommat pitäis saada valmiiksi tällä viikolla. Tosin sunnuntaista torstaihin saan maata ilman huollettavia Malagassa. Ehkä pakerrus sitten palkitaan.
Perjantaina pitäis mennä ekaan neuvolaan. Olo on vähän kaksjakoinen kun viikkoja on vielä niin vähän ja keskenmenoja takana 1 ja puoli. Oli kyllä ihana nähdä toisen kaksosen sydämen sykkivän viime viikolla. Nyt vaan tuijottelen kuvia. Yksi lapsi on kyllä enemmän kun riittävästi kerralla, mutta pelottaa kun sen keskenmenon tunteen joutui kuitenkin käymään läpi. Pakko vain uskoa, että kyllä se siellä pysyy jos niin on tarkoitettu.
Onko teillä mitään kokemuksia rakastelun vaikutuksesta keskenmenoon? Toinen kaksosista kun tuli juuri viime kerran jälkeen pois. Nyt ei uskalla rakastelua edes ajatella, mutta mies varmaan toivois jo pian jotain aktiviteettia...
Maha kyllä kasvaa vauhdilla, vaikka viikkoja ei ole juuri mitään. Mitä ihmeen vaatteita mä muka voin ottaa matkalle mukaan?! Varmaan ne ainoat jotka menee vielä päälle, äitiysvaatteitakaan kun ei ihan vielä tarvii.
Helpa+ pojat 6v ja 1v sekä Sissi 7+
Täällähän sitä pimeydessä kärvistellään ja odotellaan joulua... Tosi ikävän näköistä, kun asutaan maalla eikä katuvaloista tietoakaan, joten on tosi pimeä!!
Olo on ollut ihan kohtuullinen, ajoittain pieni kuvotus iskee, mut ei mitenkään enää haittaa elämää, tämä väsymys kyllä enempikin. Jospa se helpottais piakkoin.
Tänään viikkoja 10+1, eli jonkinlaiselta etapilta tuntuu nuo kaksinumeroiset viikot jo : ). Keskiraskaus lähestyy!
Jakselkaahan kaikki hyvin paksunevasti!
vauvakka ja vaavi 10+1
Piti niistä rakastelun vaikutuksista keskenmenoon sanoa sen verran, että normaali eläminen ja työnteko ei voi terveelle sikiölle aiheuttaa keskenmenoa. Itse lukisin rakastelun normaaliin elämiseen. Itse joudun nostelemaan töissä jonkin verran raskaita pakkauksia, mutta työterveydenhoitaja sanoi, että jos sikiö on terve, nostojen ei pitäisi vaikuttaa. Eikä ne nyt oo korkeimmillaan kuin joku 30 kg, eikä niitäkään usein joudu nostelemaan.. Joten itse olen ainakin elänyt normaalisti, ja tehnyt kaikkea mahdollista... tottakai minuakin pelottaa ja harmittaa jo valmiiksi se, että jos taas kerran tulee keskenmeno, mutta enpä siihen juuri itse pysty vaikuttamaan, koska en kuitenkaan aio koko 9 kuukautta vain sohvalla maata tekemättä mitään (siitäkin voi kyllä tippua..)..
Raskaus ei ole sairaus, vaan luonnollinen osa elämää... =]
Esikoinen hurautti eilen pyörällä takan kylkeen ja päähän sekä takkaan tuli kiva kolo. onneksi selvittiin kohtalaisen pienillä vaurioilla: pelkkä liimaaminen ja aivotärähdysseuranta riitti.
Jännä juttu, että useimmilla tuntuu olevan, kuten mulla eli pakko syödä vähän koko ajan tai tulee pahaolo. En minä ainakaan ole pätkääkään laihtunut. Onneksi tekee mieli lähinnä hedelmiä ja muuta terveellista (kerran kyllä lihapiirakkaa). Osaan varautua töihinkin kassillisella hedelmiä tai olo on kamala. No viime kerrallakin istukka oli 720g, joten ehkä sitä taas kasvatellaan :-)
Helpa-77 kyselit kesken menosta ja seksistä. Mullekin eka keskenmeno tuli session jälkeen. Kysyin sairaalassa asiaa ja vakuuttivat, ettei normaalioloissa seksi vaikuta sikiöön. Toinen kerta alkoi sitten töissä kesken työpäivän, joten voin olla varma, ettei seksi ainakaan asiaan vaikuttanut.
Taitaa olla kaikilla meillä keskenmenon tai pari kokoneilla sama olo, ettei vauvaa edes halua ajatella ennen kuin rv 12 takana. En haluaisi koko asiasta edes mitään puhua, mutta mies on oikea lörppäsuu. On muutenkin enemmän innoissaan koko raskaudesta, kun minä keskellä pahoinvointia ja km:n epävarmuutta. Mites teillä muilla? Onko mies ihan höpsönä, vaikka 3. jo tulossa?
Vompatti rv 7+4
On taas tosiaan päässyt vierähtämään aikaa viime kirjoituksesta, enkä valitettavasti ole päässyt edes pinoja lukemaan varmaan viikkoon..Töissä hirvittävä kiire, kotona ei netti toimi..
Pahoinvoinnista oli puhetta..Juu, jatkuu edelleen! Ainoastaan kerran ole käynyt pönttöä halaamassa, mutta pahoinvointi kyllä vaivaa 24/7..Pahimmillaan huono olo on iltaisin ja yhdistettynä mielettömään väsymykseen se tosiaan vetää olon melko voimattomaksi. Ja sen seurauksena kärsin hirvittävistä omantunnon tuskista, kun en jaksa leikkiä esikoisen kanssa niin paljon, kuin pitäisi.. :o(
Melko monella oli neuvola tässä alkuviikosta. Meillä on kanssa ensimmäinen neuvola tänään! Alkuraskauden ultrassa käytiin viikko sitten ja siellähän se meidän pieni oli ihan oikeassa paikassa ja sydän sykki hienosti! :o) Pituutta pienellä oli tuolloin 17,3mm ja vastasi viikkoja 8+1 (kuukautisten mukaan tuolloin 8+3).
Onko teillä muilla turvotusta?? Musta tuntuu, että mua turvottaa aivan älyttömästi! Aamuisin on sormet niin paisuksissa, että sormukset puristaa ja muutenkin olo on tosi " pöhöttynyt" ..Paino on noussut pari kiloa, ei tuo voi oikeasti olla kaikki " oikeaa" painonnousua..!
Nyt tarttee palata töiden pariin..
Piipikkä ja Sintti rv9+3
Neuvolassa käytiin ja kaikki oli hyvin... Masusta kuului vauvelin sydänäänet hienosti. Ensi viikolla eka ultraus ja tammikuun toka viikolla np-ultra. Paljon saatiin esitteitä neuvolasta ja oli oikein mukava terveydenhoitaja/kätilö. Tosin olenhan hänen luona enenkin käynyt, joten tiesin sen jo ennestään...
On se vain helpotus kuulla ne sydänäänet, tietää että siellä masussa on edes elämää... Ensi viikolla sitten tiedetään ultran jälkeen vielä tarkemmin.
Voikaa hyvin ja pitäkää huolta itsestänne ja pienestä masuasukista!
t.sadetar, eppu 8+5 ja tyttö03
Meillähän oli viime viikolla se ultra ja siel todettiin kaiken olevan hyvin, ihanaa :O)
Meille tuli ennen tuota yksityisen ultraa aika kättärille ja se on vasta 3.1.07 ja ennen sitä on kivasti samana aamuna neuvola+lääkäri, et varmasti yhdelle päivälle ronkitaan tarpeeksi, hihii. Noh, saapa kaikki kerral pois päiväjärjestyksestä, vaikka pitääkin aamu 8 lähtien olla tukkaputkel juoksemas...
Itsel olo on parantunut todella hyvin, ainut mistä huomaa olevansa raskaana on, ettei mahdu omat vaatteet päälle ja on hieman väsynyt iltaisin, muuten siis olo ok.
Viime vai toissa viikol oli neuvolakin ja mitä itse yllätyin suuresti niin oli oma hb. Mulla on 2:ssa aiemmassa raskaudessa tippunut heti samantien hb 100 ympärille ja ollut siinä koko odotusten ajan vaikka syönyt rautaa jne... ja noussut n: 2 vko ennen synnytysta, niin nyt olkin yllätys kun hb olikin 126.... olin ihan äimän käkenä lukemasta, tosin en valita, hihiii.
Itsel oli myös tullut painoa mitä järkytyin... eli tämän raskauden aikana oli mukamas tullut JO reilut 4kg painoa...hmm.. noista edellisistä ollut vasta jossain 5kk paikkeil toi 5kg painoa. Noh, toivon jospa olisi vain jotain turvotusta, koska sitä itsellä tuntuu olevan. Neuvolan täti lohdutteli et ei se painon nousu haittaa, kun painoindeksisi on nyt sen 20 et ei tartte huolestua painon noususta... mut mut mut..itselle se oli kääks ;)
Meil tääl ei kuunnella sydänääniä ennen viikko 10 kun niitä ei kuule, niin ei tule pettymyksiä, kun ei saa ääniä kuulumaan.
Nyt pitäs ruveta paistamaan kuivakakkuja pakkaseen jouluksi niin ei jäisi kaikki ensi viikolle.
Ollaan joulu oman perheen kesken kotona, ja joulunpyhinä ajellaan isovanhemmille ja muualle sukuloimaan.
Tämä nyt oli totaalista omaa napaa :O)
....toivon että taivaalta sataisi lunta.....
RV: 10+1, boy -01 and girl -03
Meil tääl ei kuunnella sydänääniä ennen viikko 10 kun niitä ei kuule, niin ei tule pettymyksiä, kun ei saa ääniä kuulumaan.
Piti olla tuossa tekstin kohdassa: Meil ei tääl kuunnella sydänääniä ennen viikko 10 kun niitä ei YLEENSÄ kuule, niin ei tule pettymyksiä....
hihiii..itsellä hyppii sanat sekaisin..uuppss...noh, tuli korjattua :O)
Mun kuvotus on parempaan päin:D,välillä en edes muista odottavani jos tuota pulleaa vatsaa ei katso.Sydänäänet kuului neuvolalääkärissä rv10+4 hennosti kylläkin vielä.Väsymys painaa, mutta veikkaan että tää pimeys ja huonot ilmat on syynä.Tulis jo lunta.Esikoinen odottelee innolla joulupukkia ja lahjojakin on vielä hankkimatta.
Ensiviikon alussa on niskaturvotus ultra ja sitä oikeastaan tässä vaan odottelen.Nyt pitää kiirehtiä suihkuun.
Nekkis rv 11+3 JEE
Pahoinvointi on pitänyt allekirjoittaneen pari viikkoa sohvan pohjalla, eli täälläkään ei ole tullut käytyä pitkään aikaan. Tai pahoinvointi itse asiassa on ollut vaihtelevaa, mutta väsymys on sitäkin syvempi. Nyt on kaksi päivää ollut HYVÄ ja PIRTEÄ olo, mikä saakin heti epäilemään, että jotakin on vialla...mullahan oli se tuulimunaraskaus parii kk sitten ja olo on vielä jotenkin varovainen. Nämä kaksi päivää olenkin sitten riehunut tuulispäänä, leikkinyt extrapaljon esikoisen kanssa ja siivonnut huushollia, joka on ollut kuin pommin jäljiltä. Tyttökin on paljon paremmalla tuulella, kun äitiliini ei ole ihan pihalla koko ajan;)
Ensi viikolla ensimmäinen neuvola, mukavaa viikon jatkoa kaikille!
PikkuMytty rv8+2
Pitkästä aikaa. Empä ole pahemmin joutanut käymään lukemassa muiden kuulumisia saatikka kirjoitella omia. Esikoisen kanssa ollaan reissattu...
Minulla kuvotus onneksi jo helpottaa eikä sitä kestänykkään kuin viikon verran. Väsymys tahtoo vielä vaivata, mutta siihen on varmasti osasyynä nämä kurjat ja pimeät kelit.
Eka neuvola oli jo pari viikkoa sitten, uutena oli tullut np-ultra, mitä ei ollut kun esikoista odotti. Kiva yllätys oli. Ultraan pääsee viikon pääästä.
Liekö tuo maha jo mukamas niin pömpöllään, että siitä arvaa toukan alemassa olon... itse en kyllä niin huomaa, mutta mieskin oli jo näkevinään... taitaa olla toiveajatelua! Syönnin jälkeen ainakin niin turvottaa, että luulisi kaksosten olevan tulossa...
Alcar ja viikot 9+6