Te jotka kannatatte hallituksen sosiaalipolitiikkaa
Uskotteko todella että oma elämänne ja toimeentulonne säilyy aina samanlaisena eivätkä nuo muutokset voi tulla koskettamaan teitä ollenkaan? Olette täysin turvassa sairastumiselta, vammautumiselta, työkyvyttömyydeltä, työttömyydeltä? Toivottavasti mikään katastrofi ei teitä kosketa, mutta jos niin ikävästi käy niin älkää sitten kinutko niitä laiskoille luusereille tarkoitettuja tukia.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuvittele. Olen itse asiassa elänyt pitkään sovitellulla päivärahalla ja huonolla palkalla. Olen ollut myös opiskelija ja yksinhuoltaja. Olen silti sitä mieltä, että tuet ovat aivan liian suuria (paitsi opiskelijoille, joka on absurdia) Jos siis huonosti käy, otan nöyrästi vastaan mitä saan.
Mikä tuki on liian suuri?
Itsestä tuntui aikanaan oudolta, että oma palkka raskaasta työstä oli pienempi kuin monen ansiosidonnainen työttömyyskorvaus. Myös se, että äitiyspäivärahan määrä arvottiin täysin satunnaisesti. Joku toinen sai tuhansia enemmän, kun oli tienannut oikeaan aikaan tai tullut raskaaksi sopivalla aikataululla.
Mutta nyt ei olla leikkaamassa isoimpia tukia vaan myös kaikkein pienimpiä. Miten perustelet sen?
Ainakin toimeentulotuki ja asumistuki. Soviteltu päiväraha antaa parhaimmillaan hyvän lähtökohdan "kikkailuun". Jos katsotaan toimeentulotuen määrää esimerkiksi perheelliselle, se on mielestäni aivan liian suuri. En itse saanut toimeentulotukea yyhoona, koska oli säästöjä, mutta tulojen puolesta olisin saanut, joka tuntui älyttömältä. Asumistuki kannusti asumaan kalliisti keskustassa. Halvempi asunto olisi laskenut asumistukea sen verran, että kannatti asua paremmin. (neliörajat takaisin ja asumistuen omavastuu isommaksi)
Etenkin pienipalkkaisella alalla kikkailu sovitellun päivärahan kanssa voi kannattaa. Otat vastaan enemmän töitä, kerrytät työssäoloehdon, jonka jälkeen otat vähemmän töitä ja nostat loput soviteltua. Käytännössä et montaa sataa euroa häviä pienipalkkaisen työn kokopäivätyöstä saatavaan palkkaan verrattuna. Ja työkkäri antaa olla rauhassa, kun teet niitä töitä. Ja tiedän, että mielipiteeni on erittäin epäsuosittu, mutta tätä mieltä olen.
Sovitellulla ei ole sallittua kieltäytyä kolopäivätyöstä.
Asumistuki on henkilömäärän mukaan. Monilapsiselle perheelle suuri, yksineläjälle pieni. Siinä on euromääräinen maksimi, joten maksimineliömäärää ei tarvita. Yksiön neliöt ovat myös kalliimmat kuin perheasunnon.
Olen itse saanut asumistukea 24 neliön yksiöön, jonka vuokra oli pitkän asumisen aikana jäänyt jälkeen uusien vuokrasuhteiden vuokrista. Silti se oli yli maksimin. Maksimi oli muistaakseni 330 e. Siitä maksimista maksetaan tukea enintään 80 % plus parikymppiä vesimaksuun. Halvempaa asuntoa en olisi käytännössä voinut saada.
Minulla oli melkein täydet työtunnit, jotka putosivat 10 tuntiin. Silloin hain asumistukea, soviteltua työttömyyskorvausta ja myös työtä. Näistä asumistuki lävähti tilillle pari viikkoa hakemisesta. Johtuen siitä, että se on kaikista tuista vähiten byrokratiaa vaativa.
... siis kokopäivätyöstä. :D Freudilainen lipsahdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuvittele. Olen itse asiassa elänyt pitkään sovitellulla päivärahalla ja huonolla palkalla. Olen ollut myös opiskelija ja yksinhuoltaja. Olen silti sitä mieltä, että tuet ovat aivan liian suuria (paitsi opiskelijoille, joka on absurdia) Jos siis huonosti käy, otan nöyrästi vastaan mitä saan.
Itsestä tuntui aikanaan oudolta, että oma palkka raskaasta työstä oli pienempi kuin monen ansiosidonnainen työttömyyskorvaus. Myös se, että äitiyspäivärahan määrä arvottiin täysin satunnaisesti. Joku toinen sai tuhansia enemmän, kun oli tienannut oikeaan aikaan tai tullut raskaaksi sopivalla aikataululla.
Mutta nyt ei olla leikkaamassa isoimpia tukia vaan myös kaikkein pienimpiä. Miten perustelet sen?
Ainakin toimeentulotuki ja asumistuki. Soviteltu päiväraha antaa parhaimmillaan hyvän lähtökohdan "kikkailuun". Jos katsotaan toimeentulotuen määrää esimerkiksi perheelliselle, se on mielestäni aivan liian suuri. En itse saanut toimeentulotukea yyhoona, koska oli säästöjä, mutta tulojen puolesta olisin saanut, joka tuntui älyttömältä. Asumistuki kannusti asumaan kalliisti keskustassa. Halvempi asunto olisi laskenut asumistukea sen verran, että kannatti asua paremmin. (neliörajat takaisin ja asumistuen omavastuu isommaksi)
Etenkin pienipalkkaisella alalla kikkailu sovitellun päivärahan kanssa voi kannattaa. Otat vastaan enemmän töitä, kerrytät työssäoloehdon, jonka jälkeen otat vähemmän töitä ja nostat loput soviteltua. Käytännössä et montaa sataa euroa häviä pienipalkkaisen työn kokopäivätyöstä saatavaan palkkaan verrattuna. Ja työkkäri antaa olla rauhassa, kun teet niitä töitä. Ja tiedän, että mielipiteeni on erittäin epäsuosittu, mutta tätä mieltä olen.
Asumistuki on henkilömäärän mukaan. Monilapsiselle perheelle suuri, yksineläjälle pieni. Siinä on euromääräinen maksimi, joten maksimineliömäärää ei tarvita. Yksiön neliöt ovat myös kalliimmat kuin perheasunnon.
Olen itse saanut asumistukea 24 neliön yksiöön, jonka vuokra oli pitkän asumisen aikana jäänyt jälkeen uusien vuokrasuhteiden vuokrista. Silti se oli yli maksimin. Maksimi oli muistaakseni 330 e. Siitä maksimista maksetaan tukea enintään 80 % plus parikymppiä vesimaksuun. Halvempaa asuntoa en olisi käytännössä voinut saada.
Minulla oli melkein täydet työtunnit, jotka putosivat 10 tuntiin. Silloin hain asumistukea, soviteltua työttömyyskorvausta ja myös työtä. Näistä asumistuki lävähti tilillle pari viikkoa hakemisesta. Johtuen siitä, että se on kaikista tuista vähiten byrokratiaa vaativa.
Osa on hakenut vain lisätunteja. Jatkossa on pakko hakea koko-aikatyötä tai osallistua työmarkkinatukitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on hakenut vain lisätunteja. Jatkossa on pakko hakea koko-aikatyötä tai osallistua työmarkkinatukitöihin.
Häviäjä tässä ovat enintään ne työnantajat, jotka teettävät osa-aikatyötä. Tähän asti he ovat saaneet yhteiskunnalta tukea työttömyyskorvauksena, ja voineet vaihdella tuntimäärää oman tarpeensa mukaan. Toki kokoaikatyötä on vaikea saada, joten vaikutus on pieni.
Säännöllisesti osa-aikatyötä teettää esim. Prisma ja Posti.
Kahta osa-aikatyötä, joista tulisi yhteensä täydet tunnit on todella vaikea tehdä. Jos on yksinhuoltaja ja lapsia päivähoidossa, niin mahdotonta.
"1940- ja 1950-lukujen suurista ikäluokista tuli" kultainen sukupolvi"
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005160933.html
Vierailija kirjoitti:
"1940- ja 1950-lukujen suurista ikäluokista tuli" kultainen sukupolvi"
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005160933.html
"Suomen vaurain sukupolvi"
Rikkaita
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä, että koskettaako. Nykyiseen menoon ei ole yksinkertaisesti varaa, ei ole riittävästi rikkaita eikä keskiluokkaa kustantamaan tätä tulonsiirtohlvttiä huolimatta eräästä maailman kovimmasta verotuksesta
Kokoomus on aina ollut valmis leikkaamaan miljardin jolla aiheutetaan kahden miljardin ongelmat.
Kyllä tämä tulee näkymään yhteiskunnan rauhan rikkoutumisena. Jo nyt on raakaa väkivaltaa vähän joka puolella. Se tulee pahenemaan ja ylimieliset ei tätä tajua. Ehkä heidän pitää tuntea se omissa nahoissaan mihin tällainen oikeistopolitiikka johtaa.
Hieno hommat että sosiaali tuella elävä laiskurijoukkoa vähän patistellaan töihin. Mokomat vätykset ovat tottuneet elämään yhtä rikasta elämää kuin työssä käyvät raatajat. Työnteon on kannatettava ja työttömien pitää kärsiä jos ei työnteko kiinnosta pätkän vertaa. On aika laittaa loisväki kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä, että koskettaako. Nykyiseen menoon ei ole yksinkertaisesti varaa, ei ole riittävästi rikkaita eikä keskiluokkaa kustantamaan tätä tulonsiirtohlvttiä huolimatta eräästä maailman kovimmasta verotuksesta
Kokoomus on aina ollut valmis leikkaamaan miljardin jolla aiheutetaan kahden miljardin ongelmat.
Mitä tuo tarkoittaa? Jos työttömiä saadaa enemmän töihin voi tulla miljardin säästöt ja jopa lisää verotuloja. On aika antaa vähän keppiä laiskurityöttömille. Ihmetyttää miten jotkut voivat kuvitella olevansa pummeina koko elämänsä ihan tuosta vaan. Turpaan näitä pskiaiisia pitäisi lyödä niin lujaa että tuntuu.
Joskus leikkaukset vaan osuvat omalle kohdalle, sille ei voi mitään. Mutta en silti äänestäisi koskaan demareita.
Koska jokaisen hallituksen pitää tehdä säästöjä, jotta Suomen luottoluokitus säilyy, ja jotta Suomi ei ole seuraava tukipaketin saaja.
Toki: Kokoomus olisi saanut enemmän rokottaa rikkaimpia, koska näihin talkoisiin pitää kaikkien osallistua. Mutta toisaalta: proggressiivinen verotus "tasaa tilit".
Se suojaa kunkin hallituksen isoimmilta mokilta, pitää peruspalveluja yllä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä tulee näkymään yhteiskunnan rauhan rikkoutumisena. Jo nyt on raakaa väkivaltaa vähän joka puolella. Se tulee pahenemaan ja ylimieliset ei tätä tajua. Ehkä heidän pitää tuntea se omissa nahoissaan mihin tällainen oikeistopolitiikka johtaa.
Jos joku alkaa mellakoida ja hajottaa paikkoja kun ei saakaan maata kotona, niin onko se oikeiston vika?
Vaan oisko omassa asenteessa korjattavaa?
Kyllä kannatan. Ongelmahan nykyisessä sossuturvassa on, että jos tavallisen tuloinen ihminen kohtaa hetkellisen rotkokohdan elämässään, niin tukea ei tule. Soskun luukulle kun lompsii, niin käsketään myydä pois talot ja mökit yms. ennen kuin tukea saa. No, kun nuo on myyty niin eipä se paljon enää kiinnostakaan nousta sieltä vielä syvemmästä rotkosta.
Täysin pieleen rakennettu sosiaaliturva meillä.
Te jotka ette kannata hallituksen sosiaalipolitiikkaa: mistä revitään rahat elättää kaikki? Joka puolella ulistaan että meiltä ei vaan saa leikata. Annetaan sitten mennä vaan alamäkeä kunnes ekp puuttuu asiaan ja sitten ei enää kysellä että haluatko säilyttää elintasosi. Sitten todella leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannatan. Ongelmahan nykyisessä sossuturvassa on, että jos tavallisen tuloinen ihminen kohtaa hetkellisen rotkokohdan elämässään, niin tukea ei tule. Soskun luukulle kun lompsii, niin käsketään myydä pois talot ja mökit yms. ennen kuin tukea saa. No, kun nuo on myyty niin eipä se paljon enää kiinnostakaan nousta sieltä vielä syvemmästä rotkosta.
Täysin pieleen rakennettu sosiaaliturva meillä.
Asumistuki ja työttömyyskorvaus ovat olleet näitä. Nyt niitä leikataan rajusti.
Jos ei ole oikeutettu oikeutettu opintotukeen, työttömyyskorvaukseen eikä toimeentulotukeen, niin asumistuki on ollut ainoa apu. Lapsilisät myös, mutta niitä saavat rikkaatkin (ei pitäisi saada).
"Suomi on matkalla kohti konkurssia"
Mutta ei työttömien takia.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005165696.html