Teinkö väärin? Am I the asshole?
Mies naureskeli eräälle kasvojeni ulkonäköpiirteelle. Sanoi "sullon tossa tommonen" ja nauroi huvittuneen ilahtuneesti.
Asia on itselleni arka. Kun tuo huomauttelu toistui muutaman kerran eri tilanteissa, olin jo aika ärsyyntynyt. Sain sanottua, että kyseinen piirre on itselleni kiusallinen, minua on kiusattu siitä, joten voisitko olla muistuttamatta. Mies pyysi anteeksi ja sanoi, ettei tarkoittanut mitään pahaa. Selitteli jotain, että kyseinen piirre on hänestä "söpö".
Aikaa kului muutama viikko. Minulle oli kai jäänyt tapahtuneesta jotain katkeruutta, koska ärsytti vieläkin. Oli jotain riidantynkää miehen sanomisista ja muustakin. Suutuspäissäni löin tiskiin erään miehen ulkonäköpiirteen, josta arvelin hänen olevan epävarma: "Hei, kun sinä kerran tykkäät huomautella minulle ulkonäöstä, mites tuo sinun piirre x? Miksi sulla on sellainen?" Mies vastasi jotain ylimalkaista mutta oli selvästi loukkaantunut.
Tapailu loppui myöhemmin tämän takia ja muista syistä. Mietin vain, reagoinko epäreilusti?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies sanoi sitä piirrettä söpöksi, josta suutuit. Sanoitko miehelle samaa kun vittuilit? Tuskin. Eli joo, olit i d i o o t t i.
Eipä sanonut heti pitävänsä tuota piirrettä söpönä.
Mutta kun aloittaja sai sanottua että asia on hänelle arka, mies pyysi anteeksi eikä käsittääkseni enää huomautellut. Sitä vastoin aloittaja ihan tarkoituksella halusi satuttaa.
Tuo miehen ulkonäköpiirrettä arvosteleva kommentti olisi pitänyt laukoa silloin heti perään, kun mies arvosteli ap:n piirrettä. Potut pottuina, niin metsä vastaa kun sinne huutaa.
Niin, siinä vaiheessa sen sanominen olisi ollut vielä ymmärrettävä reaktio. En osannut sanoa mitään itse tilanteessa, koska jäädyin.
- ap
Joskus se harmittaa, kun se naseva vastaus tulee mieleen vasta myöhemmin ja silloin itse tilanne on jo ohi.
Kyllä muakin jäisi vaivaamaan tuollainen ulkonäön arvostelu, ihan siksi, että normaalijärkisen ihmisen pitäisi ymmärtää alunperin jo olla kommentoimatta toisen ulkonäköä, se vain on täysin tahditonta.Mutta valitettavasti tuollaisia eksäsi kaltaisia haukkujatyyppejä on. Asiasta huomauttaessa usein sanovat a) se oli vitsi, älä ole noin tosikko. B) En mä sitä noin tarkottanu, ymmärsit väärin. C) juuri tuollaista mutku se on söpö, kiva jne vaikka alkuperäisessä kommentissa ei niin sanonutkaan. Kaasuvalotus 101.
Mäkin muistaisin tuollaisen arvostelun ja sivaltaisin takaisin, jos tyyppi vielä ikinä kommentoisi uudestaan sitä asiaa huomauttamisesta huolimatta tai jotain muuta ominaisuutta. Tai no, jättäisin myös varmaan, kerran ei ymmärrä kunnioittaa. Tuskin sellainen tyyppi edes välittää kumppanistaan, jos pitää ulkonäköä haukkua.
Niin ap myös normaalijärkisenä pitäisi tajuta tehdä ihan samoin ja jättää kommentoimatta. Ilmeisesti kumpikaan ei ole normaalijärkinen.
Mies teki sen tahallaan, hän tiesi sen olevan sinulle arka paikka. Hyvä että olette eronneet.
Tästä voit ottaa opiksi sen, että jos joudut uudestaan suhteeseen, jossa mies on henkisesti väkivaltainen, niin kannattaa erota suoraan ilman, että vajoat itse hänen tasolleen. Silloin sinun on helpompi nähdä, mitä suhteessa tapahtui eli että mies loukkasi tahallaan. Omat syyllisyydentunteet estävät näkemästä selvästi ja estävät siksi myös eroamasta ajoissa, kun alkaa itse helposti kantaa syyllisyyttä myös miehen puolesta.
Viikkoja jälkikäteen tapahtuneen prosessointi ja reagointi on ihan normaalia, varsinkin kun ap kertoi olevansa jäätyjä. Siinä hetkessä ei osaa reagoida, eikä tajua ehkä edes, mitä tapahtui.
Mies kävi kerran käsiksi minuun. Tajusin vasta viikon päästä, että koin fyysistä väkivaltaa. Olen myös sellainen jäätyjä, etten osaa reagoida tilanteessa ja aivoni olivat viikon in denial, ennenkuin kykenin kohtaamaan ja tietoisesti hahmottamaan tapahtuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joskus asiat jää syömään ja purkautuu sitten niin, että joutuu katumaan käytöstään. Kyllä se ajanmittaa unohtuu. Voithan pyytää mieheltä asiaa anteeksi, jos se helpottaisi omaa oloasi. Saattoipa mieskin oppia olemaan huomauttelematta muiden ulkonäöstä, että siinämielessä se ehkä oli hänellekin hyväksi.
En kyllä ymmärrä tuollaista, että jos loukkaantuu jostain, niin miten ihmeessä haluaa vielä samalla mitalla loukata toista, kun itse jo tietää miltä se tuntuu? Yrittäisin ihan nätisti puhumalla kertoa, että miltä minusta tuntui ne sanat.
Juuri siksi, että se toinen saa kokea saman loukkauksen, oppiipahan. Voi vielä tehostaa sanomalla, että no oliko kiva kun loukattiin, miltä se tuntui? Ai ei ollut kivaa, no miksi loukkaat muita? Tajuatko nyt kuinka pahalta se muista tuntuu? Tuo pitäisi tietty tehdä siinä tilanteessa, viikkojen jälkeen vähän huono. Eri
Vierailija kirjoitti:
Viikkoja jälkikäteen tapahtuneen prosessointi ja reagointi on ihan normaalia, varsinkin kun ap kertoi olevansa jäätyjä. Siinä hetkessä ei osaa reagoida, eikä tajua ehkä edes, mitä tapahtui.
Mies kävi kerran käsiksi minuun. Tajusin vasta viikon päästä, että koin fyysistä väkivaltaa. Olen myös sellainen jäätyjä, etten osaa reagoida tilanteessa ja aivoni olivat viikon in denial, ennenkuin kykenin kohtaamaan ja tietoisesti hahmottamaan tapahtuneen.
No pitää olla hemmetin jäätynyt, jos tarvitsee viikkoja? Sulla meni vaan viikko, että ihan viikkoja.
Mikä se ulkonäköjuttu on?
Jos se on esim luomi niin nehän pystyy poistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joskus asiat jää syömään ja purkautuu sitten niin, että joutuu katumaan käytöstään. Kyllä se ajanmittaa unohtuu. Voithan pyytää mieheltä asiaa anteeksi, jos se helpottaisi omaa oloasi. Saattoipa mieskin oppia olemaan huomauttelematta muiden ulkonäöstä, että siinämielessä se ehkä oli hänellekin hyväksi.
En kyllä ymmärrä tuollaista, että jos loukkaantuu jostain, niin miten ihmeessä haluaa vielä samalla mitalla loukata toista, kun itse jo tietää miltä se tuntuu? Yrittäisin ihan nätisti puhumalla kertoa, että miltä minusta tuntui ne sanat.
Juuri siksi, että se toinen saa kokea saman loukkauksen, oppiipahan. Voi vielä tehostaa sanomalla, että no oliko kiva kun loukattiin, miltä se tuntui? Ai ei ollut kivaa, no miksi loukkaat muita? Tajuatko nyt kuinka pahalta se muista tuntuu? Tuo pitäisi tietty tehdä siinä tilanteessa, viikkojen jälkeen vähän huono. Eri
Itse en ymmärrä tuollaista, kun en halua loukata ketään, mutta sanon kyllä asiallisesti, että miltä minusta tuntuu, jos itse loukkaannun. Samanlainen ala-arvoinen loukkaus on jo toinen asia enkä sellaiseen haluaisi alentua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pystyykö sen asiallisen keskustelunkaan jälkeen jatkamaan suhdetta? Jos mies on sen verran törppö että joutuu selittämään asiat kuin lapselle.
Tämä. Jos toiselle pitää kertoa, mikä on asiallista käytöstä ja mikä ei, niin eihän sellaisen ihmisen kanssa mistään tule mitään, jos niin heikot sosiaaliset taidot ja olematon ymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on luomia enkä niitä kyllä poista, kun ei itseä häiritse eikä niistä ole haittaa.
Joku voisi sanoa, että onpa söpö luomi poskella.
Eri
Mies on testaillut mitä ap sietää ja miten pitkälle voi mennä. Oli varmaan pettynyt, kun ap asettikin rajat ja tölväisi vielä takaisin. Miehellä varmaan uusi kynnysmatto jo hakusessa, kun ap ei sellaiseksi suostunut.
Vierailija kirjoitti:
En halua kertoa, koska tämän palstan tuntien saisin täällä kunnon haukut (joko itse piirteestä tai sitten siitä, kun en ole oppinut hyväksymään tuota piirrettä).
- ap
No kumpikin yhtä asshole ja sovitte toisillenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies sanoi sitä piirrettä söpöksi, josta suutuit. Sanoitko miehelle samaa kun vittuilit? Tuskin. Eli joo, olit i d i o o t t i.
Mutta kun aloittaja sai sanottua että asia on hänelle arka, mies pyysi anteeksi eikä käsittääkseni enää huomautellut. Sitä vastoin aloittaja ihan tarkoituksella halusi satuttaa.
Tuo miehen ulkonäköpiirrettä arvosteleva kommentti olisi pitänyt laukoa silloin heti perään, kun mies arvosteli ap:n piirrettä. Potut pottuina, niin metsä vastaa kun sinne huutaa.
Niin, siinä vaiheessa sen sanominen olisi ollut vielä ymmärrettävä reaktio. En osannut sanoa mitään itse tilanteessa, koska jäädyin.
- ap
Joskus se harmittaa, kun se naseva vastaus tulee mieleen vasta myöhemmin ja silloin itse tilanne on jo ohi.
Kyllä muakin jäisi vaivaamaan tuollainen ulkonäön arvostelu, ihan siksi, että normaalijärkisen ihmisen pitäisi ymmärtää alunperin jo olla kommentoimatta toisen ulkonäköä, se vain on täysin tahditonta.Mutta valitettavasti tuollaisia eksäsi kaltaisia haukkujatyyppejä on. Asiasta huomauttaessa usein sanovat a) se oli vitsi, älä ole noin tosikko. B) En mä sitä noin tarkottanu, ymmärsit väärin. C) juuri tuollaista mutku se on söpö, kiva jne vaikka alkuperäisessä kommentissa ei niin sanonutkaan. Kaasuvalotus 101.
Mäkin muistaisin tuollaisen arvostelun ja sivaltaisin takaisin, jos tyyppi vielä ikinä kommentoisi uudestaan sitä asiaa huomauttamisesta huolimatta tai jotain muuta ominaisuutta. Tai no, jättäisin myös varmaan, kerran ei ymmärrä kunnioittaa. Tuskin sellainen tyyppi edes välittää kumppanistaan, jos pitää ulkonäköä haukkua.
Niin ap myös normaalijärkisenä pitäisi tajuta tehdä ihan samoin ja jättää kommentoimatta. Ilmeisesti kumpikaan ei ole normaalijärkinen.
Ei kantsi tehä jekkuu, jos ei kestä kakkuu.
Mitä ihmeen käännetään toinenkin poski- jeesustelijoita täällä on. Jalo ihminen ei anna takaisin ja kosta, ei alennu samalle tasolle ja lässynlää. Ollaan niin hyviä ihmisiä että, sädekehä oikein kiiltää.
Joo taistelunsa kannattaa valita. Fyysisessä konfliktissa usein turvallisinta varmaan poistua paikalta, jos pääsee, eikä jäädä mättämään pataan, ellei kyse ole itsepuolustuksesta. Sanallisessa konfliktissa takaisin antaminen on sitä itsepuolustusta, tekee selväksi, että noin ei minua kohdella. Ei ilkeille ihmisille tarvitse olla ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Ei kantsi tehä jekkuu, jos ei kestä kakkuu.
Mitä ihmeen käännetään toinenkin poski- jeesustelijoita täällä on. Jalo ihminen ei anna takaisin ja kosta, ei alennu samalle tasolle ja lässynlää. Ollaan niin hyviä ihmisiä että, sädekehä oikein kiiltää.
Joo taistelunsa kannattaa valita. Fyysisessä konfliktissa usein turvallisinta varmaan poistua paikalta, jos pääsee, eikä jäädä mättämään pataan, ellei kyse ole itsepuolustuksesta. Sanallisessa konfliktissa takaisin antaminen on sitä itsepuolustusta, tekee selväksi, että noin ei minua kohdella. Ei ilkeille ihmisille tarvitse olla ystävällinen.
No ei tarvitse olla ystävällinen, mutta miksi ihmeessä haluaa olla yhtä kusipäinen? Kaikkein parasta on, kun hyvin rauhallisesti kertoo miksi loukkaantui ja se ei tuntunut mukavalta. Täytyy kuitenkin olla ihan samainen kusipää, kun nauttii siitä, että saa antaa samalla mitalla takaisin.
Ihan oikein teit. Potut pottuina. Tyhmä mies kun naljaili sinun ulkonäöstäsi.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin olit ääliö. Ei yhden ihmisen dorkailu yhtään vähennä sinun vastuuta omasta dorkailustasi.
Urpoille voi silti antaa samalla mitalla takaisin. Miksi pitäisi vaan kiltisti kuunnella haukkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen törppö ylipäänsä huomauttelee toisen jostain piirteestä ja vielä toistuvasti? Kyllä tuossa mies sai ihan sitä mitä tilasi. Moukka.
Vierailija kirjoitti:
Onko se se paise sun naamassa?
Ei vaan se paise sun perseessä!
Kyllä muakin jäisi vaivaamaan tuollainen ulkonäön arvostelu, ihan siksi, että normaalijärkisen ihmisen pitäisi ymmärtää alunperin jo olla kommentoimatta toisen ulkonäköä, se vain on täysin tahditonta.
Mutta valitettavasti tuollaisia eksäsi kaltaisia haukkujatyyppejä on. Asiasta huomauttaessa usein sanovat a) se oli vitsi, älä ole noin tosikko. B) En mä sitä noin tarkottanu, ymmärsit väärin. C) juuri tuollaista mutku se on söpö, kiva jne vaikka alkuperäisessä kommentissa ei niin sanonutkaan. Kaasuvalotus 101.