Työvoimapula, millä alalla?
Millä muulla alalla kuin terveysalalla on työvoimapula? Olen hakenut 2 vuotta kaikea kaupankassan työstä alkaen, olen merkonomi. En pääse edes haastatteluun.
Asun pk seudulla, kaksi lasta. Puhun ja kirjoitan 3 kieltä suomen lisäksi ulkomailla oli töissä 10vuotta. Neuvokaa mihin haen seuraavaksi? Hoitoalalle ei ole koulutusta ei pääse sinne eikä nivelrikon takia fyysinen työ käy.
Ikää 46 vuotta. Hallituksen leikkaukset pelottavat, olen yh.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus. Bruttopalkka 2196€.
Ei pääse ilman koulutusta olen kysynyt Seurelta ja päiväkodeista. ja tuosta bruttopalkasta jää n 1800 e käteen, vuokra on 900,joudun silti hakemaan tukia ja jos ne poistetaan mitä sitten?
Ai jaa, minä pääsin Helsingin kaupungille ilman alan koulutusta.
saanko kysyä minkä ikäinen olet ja onko fyysistä rajoitetta?
t: ap
Joka ei töitä löydä Helsingistä voisi kyllä katsoa peiliin. Sieltä löytyy syyllinen työttömyyteen.
Merkonimin koulutu on liian matala. Ei pääse edes kuntien toimistovirkoihin, kun niihinkin vaaditaan vähintää AMK-tutkintoa.
Ei pidä olla prinsessa. Telemarkkinointiin vain.
Miten voi olla että ei löydy töitä kun eläkeläisiäkin revitään töihin kun ei tavalista tallaajaa kiinnosta työnteko. Veronmaksajana pistää vihaksi tuollainen töiden välttely. Toki jos on työttömänä ollut kymmenen vuotta niin kuka hullu haluaa sellaisen palkata joka on onnistunut tekemään yhteiskunnan tukien varassa elämisestä itselleen ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse ilman koulutusta olen kysynyt Seurelta ja päiväkodeista. ja tuosta bruttopalkasta jää n 1800 e käteen, vuokra on 900,joudun silti hakemaan tukia ja jos ne poistetaan mitä sitten?
Ai jaa, minä pääsin Helsingin kaupungille ilman alan koulutusta.
saanko kysyä minkä ikäinen olet ja onko fyysistä rajoitetta?
Olen 45v, ei fyysisiä rajoitteita.
Kuinka monta lentokonetta on jo tilattu hakemaan työntekiköitä Suomeen? MOL sivuilla on auki noin 22000 avointa työpaikkaa nyt. Niistä yli 12 kk paikkoja on noin 14000. Työttömiä on virallisesti noin 200000.
Osastonsihteeriksi sairaalaan. Sijaisuuteen voit päästä aluksi. Kielitaito ainakin on eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Tällä syntyvyydellä ei ole pitkään pulaa.
Jos oikeasti olisi työvoimapula, palkkaliukumat olisivat valtavia, kun työnantajat kilpailisivat keskenään harvoista saatavilla olevista työnhakijoista. Palkkaliukumat ja niiden puute ovat paljon parempi työvoimapulan indikaattori kuin yksittäisten työnhakijoiden kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Osastonsihteeriksi sairaalaan. Sijaisuuteen voit päästä aluksi. Kielitaito ainakin on eduksi.
olen hakenut monta kertaa. En ole päässyt edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla että ei löydy töitä kun eläkeläisiäkin revitään töihin kun ei tavalista tallaajaa kiinnosta työnteko. Veronmaksajana pistää vihaksi tuollainen töiden välttely. Toki jos on työttömänä ollut kymmenen vuotta niin kuka hullu haluaa sellaisen palkata joka on onnistunut tekemään yhteiskunnan tukien varassa elämisestä itselleen ammatin.
mille alalle eläkeläisiä revitään töihin?
olen ollut työttömänä 2 v sitä ennen töissä 20 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, koska eläköityminen alalla on nopeaa ja kotihoidontuen asteittainen poistaminen, joka nyt on meneillään, tuo päivähoitoon lapsia 9kk:n ikäisistä lähtien. Aikaisemmin oli mahdollista hoitaa kotona 2-3-vuotiaaksi asti. Ei ole enää.
Löytyisikö sieltä hoitoalalta hommia, jotka eivät ole niin fyysisiä? Röntgenhoitaja?
En usko, että muilla aloilla kuin hoitoalalla on töitä yli 40-vuotiaalle vastavalmistuneelle.
Voisiko ap alkaa yrittäjäksi? Nettikaupan saa pystyyn aika pienillä pääomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula on keisarin uudet vaatteet johon uskotaan laajalti.
EK ja muut oikeiston satusedät ovat kusseet linssiin ja paineella.tämä ei nyt lohduta kun päätökset tehdään sen mukaan että on työvoimapula. paniikki alkaa olemaan kohta. ehkä sitten minut "palkataan" johonkin toimeentulotuella? silloin taidan kelvata?
t: apYksittäinen ihminen on väärien uskomusten edessä usein voimaton, mutta älä ainakaan äänestä oikeistoa. Äläkä pidä asioiden tilaa omana vikanasi.
Tämä on viisautta. Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, koska eläköityminen alalla on nopeaa ja kotihoidontuen asteittainen poistaminen, joka nyt on meneillään, tuo päivähoitoon lapsia 9kk:n ikäisistä lähtien. Aikaisemmin oli mahdollista hoitaa kotona 2-3-vuotiaaksi asti. Ei ole enää.
Mutta se kotihoidontuen poistaminen alentaa sitä syntyvyyttä vielä lisää, tuskin edes ihan vähän.
Töitä löytyy:
Bussikuski
Postinkantaja
Wolt
Päiväkoti
Siivousala
Mäkkäri / Hese
Kauppojen kassat ja varasto
Posti lajittelu
Taksi
Metro /ratikka.
Ihan hyviä töitä jotka ei suomalaisille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö sieltä hoitoalalta hommia, jotka eivät ole niin fyysisiä? Röntgenhoitaja?
En usko, että muilla aloilla kuin hoitoalalla on töitä yli 40-vuotiaalle vastavalmistuneelle.
Siivoamaan pääsee, mutta huonokuntoisena menee ojasta allikkoon.
Sote on myös ränskännyt ne hyvät vakipaikat, jotka vielä oli jäljellä yhtiöittämisten jälkeen. Monet irtisanoutuvat ja pyrkivät takaisin kuntiin.
Työvoimapula on ainakin terveydenhuollossa, sosiaalipuolella ja varhaiskasvatuksessa. Käsittääkseni kuljetusalalla ja ravintoloissa on edelleen pulaa. Erityisosaamisalueilla kuten ohjelmistopuolella tarvitaan osaajia eikä mitään aloittelijoita.
Ongelma on siinä että monella on koulutus jolla ei tee nykypäivänä mitään. Kaupan alalle tuskin tarvitaan mtään erikoisosaamista jos ollaan suorittavassa työssä. Mielellään palkataan opiskelijoita jotka ovat nuoria ja joustavia työajoissaan. Siinä jää lapsiperheen äiti kakkoseksi ihan kevyesti.
Jos ei jollekin töitä löydy niin se ei tarkoita että työvoimapulaa ei olisi. Jokaisen kannattaisi miettiä miten voisi parantaa omaa asemaansa työpaikkaa hakiessaan.