Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin ottamassa hormonikierukan pois ja lisäksi olen ajamassa masennuslääkkeen alas myös. Onko varauduttava psyykkisiin tai fyysisiin muutoksiin?

Vierailija
02.07.2023 |

En halua enää mitään ylimääräistä kehooni. Haittavaikutuksia on ollut runsaasti. Katsotaan nyt miten käy, tasoittuuko hormonit ja mieliala.

Seksuaalisia haluja ei ole ollut, melko samantekevää tunnepuolellakin. Tavallaan olo oli hyvä mutta mitäänsanomaton. Turvotusta, painonnousua on myös ollut mutta toki ruokavalio on kaiken keskiössä ja liikun paljon. Siitä huolimatta olen kuin turvonnut pallo.
Olen ihan tuntemattomaksi itselleni käynyt, etäiseksi ehkä ennemminkin. Haluan takaisin ns luonnolliseen tilaani.

Väsymystä on nyt ollut ja olen hieman alakuloinen. Yritän kuitenkin vain painaa villasella ja antaa kehon rauhassa asettua eli ei stressiä. Lepään ja pidän arjen rytmin sopivana nyt tällä hetkellä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hormoniekierukka aiheutti masennuksen, yleistyneen ahdistuneisuushäiriön ja paniikkihäiriön. Tsemppiä. 

Vierailija
2/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hormoniekierukka aiheutti masennuksen, yleistyneen ahdistuneisuushäiriön ja paniikkihäiriön. Tsemppiä. 

Kiitos.

Minä jouduin ottamaan masennuslääkityksen muutama vuosi kierukan oton jälkeen. Oikeastaan taistelin sitä olotilaa vastaan pitkän aikaa ennen lääkitystä mutta lopulta oli otettava.

Oli minulla paljon murheitakin mutta silti en ole ollut aivan oma itseni. Masennuslääkkeet auttoivat pahimpaan mutta sitten lähti halut. On ollut olo, että en oikein elä täysillä vaan puolella liekillä psyykkisesti.

En muista koska olisin edes nauranut kunnolla aidosti.

Jokin elämän voima on ollut kadoksissa vaikka olen voinut ihan ok.

Tässä siis testailen miten käy kun tällaisia asioita jätän pois. Jos ei vaikutusta niin sitten täytyy tarkastella muita asioita.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hormanaalisen ehkäisyn lopettaminen aikoinaan oli ihan paras ratkaisu. Minulta putosi esimerkiksi paino mitään normaalia enempää tekemättä 7-9 kg parissa kuukaudessa. Sitten mieli keveni ja tuli valoisammaksi, eli jollakin tavoin olin ollut masentunut, mutta koska se oli normaali olotila, niin en sitä asiaa ollut tajunnut. Halut iskivät todella voimakkaasti ja miesraukka tunsi sen nahoissaan myös, mutta hän oli siitä kyllä tyytyväinen. Muitakin juttuja tuli ja sen jälkeen olen suitsuttanut hormonaalisten ehkäisyjen lopettamisasiaa joka suuntaan.

Vierailija
4/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos.

Minä jouduin ottamaan masennuslääkityksen muutama vuosi kierukan oton jälkeen. Oikeastaan taistelin sitä olotilaa vastaan pitkän aikaa ennen lääkitystä mutta lopulta oli otettava.

Oli minulla paljon murheitakin mutta silti en ole ollut aivan oma itseni. Masennuslääkkeet auttoivat pahimpaan mutta sitten lähti halut. On ollut olo, että en oikein elä täysillä vaan puolella liekillä psyykkisesti.

En muista koska olisin edes nauranut kunnolla aidosti.

Jokin elämän voima on ollut kadoksissa vaikka olen voinut ihan ok.

Tässä siis testailen miten käy kun tällaisia asioita jätän pois. Jos ei vaikutusta niin sitten täytyy tarkastella muita asioita.

Ap

Hormonikierukasta on muutama tuttunikin raportoinut voimakkaita mielialaoireita, syvää ahdistusta ja agressiivisuutta. Gynet ei näitä kuuleviin korviin ota ja toistelee vain lääkelobbareiden mantroja. Kannattaa antaa aikaa itselleen. Minipillerit sopi yllättäen sitten kun muutama vuosi myöhemmin aloitin uudestaan ehkäisyn pitääkseni kuukautiset poissa.

Vierailija
5/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, tulet raskaaksi ja aloitat masennuslääkkeet  siksi uudelleen

Vierailija
6/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hormanaalisen ehkäisyn lopettaminen aikoinaan oli ihan paras ratkaisu. Minulta putosi esimerkiksi paino mitään normaalia enempää tekemättä 7-9 kg parissa kuukaudessa. Sitten mieli keveni ja tuli valoisammaksi, eli jollakin tavoin olin ollut masentunut, mutta koska se oli normaali olotila, niin en sitä asiaa ollut tajunnut. Halut iskivät todella voimakkaasti ja miesraukka tunsi sen nahoissaan myös, mutta hän oli siitä kyllä tyytyväinen. Muitakin juttuja tuli ja sen jälkeen olen suitsuttanut hormonaalisten ehkäisyjen lopettamisasiaa joka suuntaan.

Kiitos tästä toivoa herättävästä viestistäsi. :)

Sehän tässä on ollut ehkä vaikeaa arvioida, että mikä on ollut se ratkaisevin tekijä kun elämänlaatu huononi aivan merkittävästi muutaman vuoden aikana. Masennuin, turposin järkyttävää vauhtia ja minussa se elämänilo, joka oli ennen valtava niin hiipui pois.

Muistan ajan ennen tätä kaikkea, olin todella onnellinen ja nauroin paljon. Sitten tapahtui kaikkea, otin sen kierukan ja lopulta masennuslääkkeet. Elämä ei ole ollut missään vaiheessa entisellään vaikka olen kovin yrittänyt tehdä töitä asioiden edistämiseksi.

Tämä kierukan poisto oli yksi viimeisten vaihtoehtojen joukossa mitä voin tehdä enää.

Jää nähtäväksi miten tämä tästä alkaa menemään.

En nyt mitään kovin suurta viitsi odottaa mutta rauhassa katson josko jotain vaikutusta olisi.

Ap

Vierailija
7/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota miehelle putkien kstkaisua, jos ette halua lasta. On turvallinen ennen kaikkea kenikaaliton vaihtoehto. Ja sen jälkeen voit otta huoletta esanssit sisään

Vierailija
8/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jätä molempia pois yhtä aikaa, jätä väliin muutama kuukausi, että ehdit nähdä, miten mikäkin vaikuttaa. Muutenkin vaikutuksia todennäköisesti tulee, niin kannattaa tehdä hallitusti ja askel kerrallaan. Mutta toivottavasti saisit apua oireisiisi noilla keinoilla.

Vierailija
9/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hormonikierukka ollut vasta pari kuukautta ja lisännyt haluja. Muutama näppylä tuntuu tulevan naaman aina ajoittain kuten kierron aikana yleensäkin. Turvotuksesta en vielä osaa sanoa aiheuttaako sitä vai ei. Pitkitin hormoniehkäisyä pitkään, mutta toistaiseksi tyytyväinen, koska runsaat kuukautiset poistui.

Vierailija
10/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis nykyään sinkku eikä minulla ole minkäänlaista seksielämää eikä varmaan ole tulossakaan ihan lähiaikoina.

Masennuslääkkeen puolitin mutta jos alkaa tuntua ylivoimaiselta, niin katson jos täytyy nostaa vielä takaisin ylläpitoannokseen.

Ap

Vierailija
11/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että vieroitusoireet saattavat kestää vuodenkin. Kun lopetin masennuslääkkeet (en ollut masentunut koskaan ollutkaan) niin ekat 3kk oli hyvin ikäviä fyysisine tuntemuksineen. 11 kk kohdalla tuli "masennus" joka kesti 3 kk. Tuon jälkeen aloin olla oma itseni vasta.

Masennuslääkkeiden poisjättämisen  jälkeen voi olla kohonnut im-riski, joten omaa olotilaa on tarkkailtava.

Eräs tuttuni purkaa nyt myös itse omatoimisesti lääkityksiään. Hänen ongelmansa alkoivat myös siitä kun otti itselleen hormoniehkäisyn. Sen jälkeen onkin sitten syöty vaikka ja mitä, mutta ei puhettakaan että kukaan olisi ehdottanut ehkäisyn vaihtoa toiseen(eli ei-hormoniseen)

Vierailija
12/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu olevan vaikea vertailla, kun nämä loppujen lopuksi vaikuttaa niin eri tavalla jokaisella. Itse lopetin masennuslääkkeet eikä mitään huomattavia oireita tai muutoksia muutenkaan. Reilu puoli vuotta myöhemmin otin hormonikierukan, ei vaikutusta mielialaan.

Vierailija
13/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut hormonikierukasta mitään haittaa, mutta kun lopetin käytön, kuukautisten mukaiset mielialan vaihtelut alkoivat selvästi näkyä.

Vierailija
14/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, minkä ikäinen olet?

Jos olet yli 30v. ja erityisesti yli 40v, perimenopaussi voi aiheuttaa valtavasti oireita. 

Vierailija
15/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, minkä ikäinen olet?

Jos olet yli 30v. ja erityisesti yli 40v, perimenopaussi voi aiheuttaa valtavasti oireita. 

Alle 30-vuotias.

Ap

Vierailija
16/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu olevan vaikea vertailla, kun nämä loppujen lopuksi vaikuttaa niin eri tavalla jokaisella. Itse lopetin masennuslääkkeet eikä mitään huomattavia oireita tai muutoksia muutenkaan. Reilu puoli vuotta myöhemmin otin hormonikierukan, ei vaikutusta mielialaan.

Ei kai tässä ole tarkoituskaan vertailla vaan kysyä kokemuksia.

Lääkärit eivät juuri koskaan aja lääkkeitä alas, ennemminkin vain määräävät lisää. Jokainen varmasti ymmärtää että lääkecocktaileista voi tulla mitä moninaisempia ongelmia. Ja jos ei, niin nyt olisi aika opetella vaikka googlen avulla.

Vierailija
17/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillereiden lopettamisen myötä ratkesi moni terveysongelma! Ferritiini nousi itsekseen normitasolle, sain tunteet takaisin (ihanaa itkeä ilosta ja surusta pitkästä aikaa), takakireys loppui, halut palasi, paino tippui itsestään, tukka alkoi kasvaa, migreenit loppui kuin seinään. En varmaan muistakaan kaikkea! Mutta aikaa siinä meni reilu vuosi, että tasoittui lopettamisen jälkeen. Enää en koske kuin kortsupakettiin, eikä mieskään valita kun hänkin huomaa mitä ne pillerit teki mulle!

Vierailija
18/25 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minipillereiden lopettamisen myötä ratkesi moni terveysongelma! Ferritiini nousi itsekseen normitasolle, sain tunteet takaisin (ihanaa itkeä ilosta ja surusta pitkästä aikaa), takakireys loppui, halut palasi, paino tippui itsestään, tukka alkoi kasvaa, migreenit loppui kuin seinään. En varmaan muistakaan kaikkea! Mutta aikaa siinä meni reilu vuosi, että tasoittui lopettamisen jälkeen. Enää en koske kuin kortsupakettiin, eikä mieskään valita kun hänkin huomaa mitä ne pillerit teki mulle!

Ja jos tulee miehellä valittamista, niin joka hän itse keksii itselleen jonkin ehkäisymenetelmän, tai mies vaihtoon.

Vierailija
19/25 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/25 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääke ollut nyt masennukseen? Itselle ei sovi hormoniehkäisy eikä ssri.