Paras suomen kielellä tehty sanoitus?
Otsikon mukainen aihe
Kuuntelen Davea: Cabana systerit. Musta mies liikkuu, valkoinen likaa.
Henk.koht. suosikkejani on A.w. Yrjänän: Ja kun kuu ja aurinko ovat yhdessä taivaalla.
Yup:n Väärinkäsityksiä merellä
Suomessa on hienoja sanoittajia/rock/poplyyrikoita. Saataisiinko tästä vanhan ajan vauva-ketju?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Sairas karhunpoika, Georg Malmsten. Koskettava laulu.
Uuni paras lääke on
Göde oli kyllä ihme jäbä. Teki mitä halusi ja lyriikat ovat neroutta.
Muistan, että äidin materialistinen poikaystävä lauloi duurissa kulutuskulttuuria pilkkaavaa laulua ja näin pullean tytön/lapsen laulamassa. Panisitko kunnolla?
Näissä visioissa oli jotain vinksahtanutta.
Silti tai juuri siksi hauskaa.
Nykyään hänet canceloitaisiiin.
Mikä näistä on aloituksessa kysytty paras sanoitus? Kukaan ei tunnu tietävän.
Ja mä mietin kuinka mä ratsastin, kuinka autossa jo liikkuvassa sua halusin.
Ei voi tietenkään sanoa yhtä. Puhutaanko nyt suoraan lauluiksi kirjoitetuista? On runoa ja kansanlaulua, iskelmää ja rokkia, balladia. Kaikkia ei muistakaan.
Rokkia ja iskelmää jos haetaan, niin yksittäisistä tekijöistä Kauko Röyhkällä on monta hyvää sanoitusta. Vexi Salmi. Monet ammattisanoittajat ovat tietysti tehneet lukuisia hyviä lauluja.
Tauskin:
Läpi tulen ja jään minä tulen ja luoksesi jään!
Legendaarinen!
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä monta jo mainittu. Mutta voisiko ap kertoa mikä näistä nyt sitten on se paras? Voihan tähän heittää satoja sanoituksia, mutta ei se paras biisi sillä ratkea.
Niin. En aikonut mitään kilpailua väsätä, vaan kuunnella, millaisista lyriikoista ihmiset pitävät. Se on kuitenkin kliseinen ikkuna sieluun.
Ehkä Kanteletar ja Kalevala ovat kuitenkin aika ylittämättömiä.
Vanhoissa virsissäkin on aika hyvä poljento. Minä vaivainen, vain mato, matkamies maan monet vaellan vaikeat retket. Isänmaatani orpona etsiä saan, pian jo koittavat lähtöni hetket. Surutonta mä ah täällä en sijaa saa. Sinne kiirehdin, missä on toivoni maa. Missä lepo mun iäinen kätkee.
Aleksis Kivellä on pari hienoa runoa.
Leo Jokela - Nainen, Poliisi ja Taksi
Hyvähän näitä piisejä on tänne läiskiä. Mutta mikä niistä on paras? Kuka tietää ja miten se ratkaistaan? Ap voisi vastata vihdoin.
Mahdotontahan on arvioida jonkun sanotuksen paremmuutta, ei sitä varten ole mitään mittaria. Itse olen pitänyt hyvänä sanoituksena Lumi teki enkelin eteiseen. Ei niin, että se olisi minuun millään tavalla kolahtanut tai että se olisi jotenkin erityisen syvällinen. Mutta siinä kerrotaan kahdessa säkeistössä hirveän paljon viisihenkisen perheen elämästä ja se on erinomainen ajankuva; kuulento ja suomalaisten Ruotsiin muutto. Kertojan mielen maisema on synkkä: "Vesi oli mustaa kuin aikakin".
Juice ja Junnu teki niin paljon helmiä että vaikea valita niistä.
Kukaan ei tunnu tietävän mikä on paras sanoitus. ÄPeeltä aivan turha aloitus.
Matti Nykänen ja "V-tyyli", siis aivan legenda
Paljon olis ollu hyviä mistä valita mutta sanotaan vaikka Eppu Normaalin kappale Yöjuttu.
Kimmo Huusko alias Huge L on aika kova sanoittaja, vaikka en räpistä niin perustakaan.
Varsinkin Punakynää ja Ei-toivottu lastenlaulu herättää katkeraa hilpeyttä.
Susanna Haaviston tulkitsema Odotusta Pariisissa. Taitaa olla Hectorin sanoituksia.
Sir Elwoodin hiljaiset värit- Kymmenen tikkua laudalla
M.A Nummisen esittämä kappale Annika Saarikosta..."kumipallona luokses pompin taas..."