Pride-kuukausi päättyy
Kuukausi Pridea takana ja nyt se tulee päätökseensä.
Olen itse biseksuaali. Kymmenisen vuotta sitten ajattelin tulla ulos kaapista, mutta tuolloin se oli lgbt-yhteisö, josta sain niin ikävän vastaanoton ("esität vaan"), että vetäydyin takaisin kaappiin ja täällä olen pysynyt. Yhteisön aktiivisin ydin on sisäänpäinkääntynyt ja - yllättävää kyllä - ei kovin suvaitsevainen. Ikävistä kokemuksistani huolimatta olen vahvasti sitä mieltä, että jokaisella on oikeus rakastaa toista aikuista sukupuolesta riippumatta ja tuen tasa-arvoa. Edistän tasa-arvon toteutumista elämässäni.
Aikaisemmin Pride oli minusta hyvä juttu, mutta nyt kaikenlaiset korporaatiot ovat kaupallistaneet sen. En tykkää siitä, että sateenkaaresta on tullut markkinointiväline. On myös outoa, että Pridelle pitää omistaa kokonainen kuukausi. Eikö yksi päivä riittäisi? Ystäville on omistettu yksi päivä, äidille ja isille on omistettu yksi päivä, veteraaneille on omistettu yksi päivä - eikö yksi Pride-päivä olisi riittävä? Tämä vähentäisi myös ärsytystä, jota nykyään tunnen, kun näen sateenkaarilipun.
Toivon, että tätä viestiä ei ymmärretä väärin. En ole mitenkään homo- tai lesbovastainen. Minua ärsyttää vain tämä kaupallistunut Pride-kuukausi ja kaikki siihen liittyvät ylilyönnit.
Kommentit (23)
Eipä Pride muuten arjessani näy kuin jotkut firmat käyttävät sateenkaarta mainoksissaan.
Aloittaja varmaan tietää,että Suomessa on Pride-tapahtumia syksyyn asti? Ei ole mitään,"loppua". Ja täällä on aina aloituksia jossa musta maalataan yhteisöä, jonka jäsen itse on. Jos joku yksilö kyseenalaistaa, niin se ei tarkoita, että kaikki sen tekee. Miksi yhteisön sisällä saisi olla erilaisia näkemyksiä?
Jos ei ole valmis tulemaan kaapista, niin ei tarvitse tulla. Mutta se kaappi tarkoittaa sitä, ettei näytä "tavalliselle" kansalle mikä itse on. Eli sekin on aloituksessa vähän outo.
En siis usko aloitukseen ollenkaan. Olen hetero, enkä osallistu Pride-juttuihin, mutta en silti ymmärrä mikä siinä ahdistaa? Se oma salainen halu kuulua mukaan?
Minä en ymmärrä miksi siihen sateenkaarilippuun on pitänyt lisätä kaikki mahdollinen. Eikö ne mene sateenkaaren alle? Ja miten esim. mustat liittyvät seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kun heidän kunniakseen laitettiin parikin raitaa?
Prideen on ympätty kaikki mistä vassarit vaahtoaa kuten Palestiinan liput ym.
Pride onkin nykyään vassareiden yleismiekkari eikä mikään sukupuolivähemmistöjen kulkue.