Mitä mieltä olette siitä, että sairaana oleva 10 vuotias lapsi
pitäisi jättää yksin sairastamaan kotiin?
Koska lain mukaanhan vanhemmalla ei ole oikeutta jäädä hoitamaan yli 10 vuotiasta sairasta lasta kotiin palkallisesti.
Omasta mielestäni 10 vuotias lapsi on liian pieni jäämään 8-10 tunnin ajaksi yksin kotiin sairastamaan. Tokihan on mahdollisuus jäädä palkatta hoitamaan lasta kotiin, mutta esim. yksinhuoltajan tilanteessa 3 päivän palkaton hoitovapaa merkitsee aika suurta lovea taloudelliseen tilanteeseen. Mikäli koet asian tärkeäksi, laita nimesi adressiin
http: // www. adressit. com/ allekirjoitukset/ sairaanlapsenikarajannosto/
HUOM! poista välilyönnit osoitteesta
Kommentit (43)
Sillä jos se 40 C kuume laskee buranalla vaikkapa 38 C niin varmasti pärjää kotonakin. Kuumekouristuksiset lapsetkin alentavat kuumetta heti jos sitä tulee, enkä ole kuullut kouluikäisten edes saavan niitä.
Tietenkin taudista ja lapsesta tämä riippuu, mutta perusterve ja normaaliälyinen 10-vuotias selviää kotona ei-niin-vaikessa sairauksissa.
Mutta: itse olin 8-vuotias, kun sairastin 2 angiinaa perän jälkeen, olin 2 viikkoa poissa koulusta. Vanhempani veivät mut siksi aikaa asumaan isovanhempieni luo. Mummi oli 56-vuotias, ukki 59v. Molemmat olivat kotona ja vaan hoitivat minua. Mummilaan minut vietiin myös esim. nielurisaleikkauksen jälkeen toipumaan.
Kannattaa pitää suku rakkaana! Siitä voi olla paljon apua!
että kovan kuumeen kanssa pitää jäädä hoitamaan.
Se että tarvitaanko se kirjata lakiin on eri asia. Ja jos kerran olet hoitoalalla, luulisi, että ainakin työympäristösi tietää miten sairauksia hoidetaan.
Itselläni on ollut hoitaja sekä MLL;stä että Väestöliitosta tuollaisissa tilanteissa. Ja olen ottanut palkattomia vapaapäiviä tai pitänyt lomapäiviä.
(kahdesta kohtaa molemmat luut), kun olin 8-vuotias. Minut kiidätettiin naapurisairaalaan, nukutettiin ja käsi kipsattiin.
Heräsin siellä oudossa kaupungissa, oudossa sairaalassa, käsi kipeänä, pää mömmöistä sekaisin ja aloin itkeä äitiä. Hoitaja oli tosi tylysti sitä mieltä, että " ei tuonikäinen enää äitiä tarvitse" . Olisin halunnut soittaa äidilleni (joka takuulla ei nukkunut), mutta ei annettu. On jäänyt mieliin. Mutta kaipa se 8-vuotias on jo tuollaiseen tilanteeseen kypsä.
että ap haluaa hoitaa kuumeista pientä 10-vuotiasta, mutta samanlainen hoitaja ei katso samaa tarpeelliseksi isolle 8-vuotiaalle. Luulisi sairaalassa tiedettävän siis.
39
työhönsä leipääntyneitä ja käveleviä vuorovaikutuskatastrofeja.
kyllä mullekin sanoivat, ettei mun tartte olla sairaalassa 5kk vauvani luona, kun he kyllä hoitaa. Uskoinko? no en todellakaan. Ei ollut iso vielä. :)
40
Omien uskoisin pärjäävän.
Tavallinen flunssa ei vaadi kyllä aikuisen läsnäoloa. Paha migreenikohtaus on sellainen että toisen läsnäolo luo turvaa. Migreenikohtaus kestää aikansa ja ei ole tappava.
Joku mainitsi, että kannattaa pitää suku rakkaana...
Tottakai. On vaan niin, että oma äitini on työelämässä vielä ja isäni asuu 1000 km päässä. Lapsen isä asuu 400 km päässä, samoin kuin äitinsä. Isän isä on kuollut. Että mietinpä vaan, miten tuossa tilanteessa järjestetään asiat. Mutta ne, jotka saavat kaikki asiat aina järjestymään, voisivat kertoa minullekin miten ne järjestetään.
Ja sitten niistä lomista...Kaikilla ei ole yksityistä työnantajaa, jolle voi ilmoittaa ottavansa lomapäivän siihen kohtaan kun lapsi on sairas. Meillä vuosilomat vahvistetaan x2 vuodessa ja niiden muuttaminen on vaikea prosessi, eikä siinä paljon lapsen sairaudet paina vaan käsketään ottamaan palkatonta virkavapaata. Tokihan, jos lapsen sairaus sitä vaatii, otan palkatonta virkavapaata, mutta pienipalkkaisen yksinhuoltajan kukkarossa esim. 3 päivän palkaton virkavapaa on iso asia.
Ja lopuksi...kyse ei todellakaan siis ollut mistään tavallisesta räkätaudista, vaan esim. influenssasta tai tulirokosta tai vaikkapa noroviruksesta. Niin ja totta hemmetissä mä lapsilleni lääkettä annan!
Ystäväni isä ajaa sen 400 km, jos todellinen hätä on.
Entäs jos kysäisisit lapsen isältä? vai eikö ole suhdetta enää sinnekään?
Jos otat palkatonta pari päivää, niin voisitkos sitten tehdä vuoron sisään?
että influenssa, noro yms ei osu kauhean usein juuri sellaiseen työputkeen, jottei vois olla palkattomalla. Norokin helpottaa kyllä niin, ettei välttämättä tarvi kolmea päivää olla. Mutta periaatteessa
ssa pidän 10v aika pienenä, ja olen samaa mieltä kanssasi.
Nykyään jos sairaalaan tulee 8v ilman vanhempia (toki koulutapaturma asia erikseen), niin enemmin hoitajat miettivät missä vika, kun ei vanhempia noin pienen kanssa.
Ja sinulle, jolla oli se 5kk, uskoisin että kyseessä voi olla sellainen tilanne, jossa olet saattanut olla väsyneen oloinen, ja on vaan hyvällä tarkoitettu, että lasta hoidetaan sairaalassa sillä välin kun keräät voimia.
Kyllä sieltä jo pääsee. Miehelläni on 160 kilsan työmatka, päivittäin. Onko anoppisi töissä?
Tai tuleeko sieltä 1000 kilsan päästä lentoja?
Meillä 10-vuotiaasta ylöspäin ovat sairastaneet edes flunssaa kerran vuodessa, joten kai nyt kerran tai kaksi vuodessa voi joku rientääkin hätiin?
Kyllä perusterve 10 v lapsi pärjää jo. Itse ajan päivittäin 160 kilsaa työmatkoja eikä se tunnu missään.
En allekirjoita tuollaista adressia. Jos välitätte lapsistanne ja haluatte olla niiden luona sairastuessa, niin ottakaa niitä palkattomia vapaita tai käyttäkää lomapäiviä. Itse ainakin otan vapaata jos tilanne niin vaatii, silloin ei raha merkkaa mitään.
Olen yh ja olen vakuuttunut, että lapseni pärjäävät. Toisekseen, meillä tuskin yksin kuitenkaan tarttisi koko aikaa olla, sillä esim. oma isäni asuu parin kilsan päässä meistä ja hän on töissä vain joka toinen päivä.
riippuu 10-vuotiaasta, mutta luulisin, että yleensä kyllä jo pärjää. Voihan siellä pyytää jonkun käymään. Naapurin tms.
ja todellakin oli liian pitkä aika olla yksin kotona.
Mutta minkäs teet kun laki on mikä on ja rahaa ei ole.
Pari vuotta vanhempi siskoni sitten " hoiti" minua koulusta tullessaan.
Rankkaa oli hänellekin.
Vielä 13-vuotiaanakin, kun jouduin palaamaan joskus migreenikohtauksen takia kotiin enkä edes meinannut näköhäiriöiden takia nähdä bussin numeroa, koin yksinolon ahdistavana. Varsinkin kun oli kova päänsärky. Onneksi isovanhemmat asuivat naapurikaupungissa ja pääsivät tulemaan meille parissa tunnissa. Mutta edelleen, 20 vuotta myöhemmin, muistan olleeni peloissani ja ahdistunut. Menen ehdottomasti kirjoittamaan nimeni tuonne adressiin. Kaikilla ei ole sukulaisia lähellä!!! Se pitäisi muistaa sinunkin, jonka isä pääsee lasta hoitamaan.
En kyllä muista itse enää yli 10-vuotiaana sairastamiseen vanhempia tarvinneeni.
Jos on kovin kipeä, niin sittenhän aikuinen tarvii hoitajaa, siis keuhkokuume tms.
Mutta voihan sitä sopia naapurien kanssa. Aina on joku eläkeläismummeli tai kotiäiti kuitenkin.
jos ei 10-vuotiaana yksin pärjää päivää. Lapsi voi lukea, katsoa telkkua, nukkua yms. Ja voihan aina välillä soitella.
Muistan itse, että heti ekaluokkalaisesta olin kotona yksin sairastamassa ja ne oli aivan huippuja päiviä, kun kerrankin (jos ei ollut liian kipeä) sai ja kerkesi lukea niin paljon kuin huvitti =)
Porukat kävi töissä, muttemme koskaan olleet yksin kotona.
... onko pakko pitää palkatonta lapsen hoitamiseksi ?
Meillä töissä pidetään vuosilomapäiviä kun yli 10v sairastaa eli poissaolo ei ole palkatonta. Kyllähän siinä lomapäivät hupenee mutta tämäkin on arvostuskysymys ?
Kaikille luuseriksi nimittäneille voin sanoa, että en todellakaan tarkoittanut tavallista räkätautia, että pitäisi jäädä kotiin lasta hoitamaan. Vaan esim. raju oksennustauti tai jos lapsella on esim. altistus kuumekouristuksiin, vaikka ne ovatkin harvinaisia yli 10 vuotiaalla lapsella.
Itselläni on vielä se tilanne, että teen 3-vuorotyötä ja yöksi on vaikea mistään saada hoitajaa lapselle silloinkaan kun hän on terve, joten kuka vieras tulisi hoitamaan oksennustautista/kovasti kipeää lastani kotiin silloin kun hän on sairas. Tai ottaisi oksentelevan lapsen omaan kotiinsa tartuttamaan omat lapsensa.
Tiedoksi vielä kaikille, että ammatiltani olen sairaanhoitaja ja täytyy sanoa, että kyllä hirvittäisi jättää kipeää lasta yksin kotiin, kun näkee missä kunnossa lapsia tuodaan sairaalaan, kun vähät välitetään lapsen sairaudesta. Sen vuoksi haluaisin olla valvomassa lapseni tilannetta ja olla hänen turvanaan.
Lisäksi korostan, etten tarkoittanut, että ikärajaa pitäisi nostaa jonkun vähä-älyisen mainitsemaan 40 ikävuoteen saakka. Mutta 10 vuotiaat ovat mielestäni vielä lapsia, 12 vuotiaatkin pärjäävät jo paljon paremmin kuin pienet 10 vuotiaat.
Tiedän, että seuraavaksi saan ryöpyn niskaani, että olen kasvattanu lapsestani avuttoman, mutta mielestäni lapsellani on oikeus olla lapsi. Osaan asettautua lapsen asemaan ja miettiä, miltä tuntuisi, kun jätettäisi yksin kotiin 40 asteen kuumeessa vesilasi sängyn vieressä ja huikattaisiin ovelta " äiti soittaa voinnista" .
Täytyy sanoa, että kyllä sosiaalihuollolla olisi töitä, jos tosiaan asioista noin ajattelette.