Vielä autismin kirjon ja narsismin eroista
Molempiin kuuluu itsekeskeistä käytöstä. Mutta ero on siinä, että autistit eivät osaa manipuloida ja hyväksikäyttää muita. Tietysti samalla henkilöllä voi olla sekä autismi että narsismi, eivät ne ole toisiaan poissulkevia.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö manipulointi ole opittu tapa? Jos lapsuudenperheessä viestitään manipulatiivisesti, eli ajetaan omia tavoitteita epäsuorasti, niin mikä estää autistia oppimasta tätä tapaa?
Eivät oivalla manipuloinnin tekniikkaa koska ovat sosiaalisesti kömpelöitä, manipuloija ei sitä ole.
Näin se on. Tuntemani aspergerit eivät koskaan kykenisi manipuloimaan ketään. Tunnen myös manipuloimaan ihmisiä ja he ovat todella sosiaalisesti taitavia.
manipuloivia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö manipulointi ole opittu tapa? Jos lapsuudenperheessä viestitään manipulatiivisesti, eli ajetaan omia tavoitteita epäsuorasti, niin mikä estää autistia oppimasta tätä tapaa?
Eivät oivalla manipuloinnin tekniikkaa koska ovat sosiaalisesti kömpelöitä, manipuloija ei sitä ole.
Hesarissa olijuuri manipulaatiosta artikkeli https://www.hs.fi/perhe/art-2000009426281.html
Siinä todetaan, että manipulaatio on epäsuoraa vaikuttamista toiseen. Omaa tahtoa ei sanota suoraan. Ei se minusta vaadi sosiaalista taidokkuutta.
Sitä se vaatii että tosiaan ymmärtää toisen mielenliikkeet.
Miten niin?
Jos minä haluan, ettet kirjoita enää tämäntyyppisiä aloituksia, niin minun ei tarvitse sanoa sitä, vaan voin kirjoittaa tähän ainoastaan, että kukaan älykäs ihminen ei tee tällaisia aloituksia.
En todellakaan ymmärrä sinun mielenliikkeitäsi, mutta se ei estä minua puhumasta manipulatiivisesti.
Eli ehkä sinun pitäisi tarkentaa, miten itse miellät, mitä manipulaatio on?
Olet tainnut käsittää väärin manipuloinnin, koska siihen sisältyy se että toinen reagoi sillä manipuloijan toivomalla tavalla, eihän se ole manipuloimista jos se ei vaikuta kohteeseen mitenkään. Mutta tämä taitaa nyt mennä sille alueelle jota autismin kirjolla olevien on vaikea ymmärtää.
Tuntemani kirjolla olevat eivät ole itsekeskeisiä. Itsepäisiä kyllä, helposti asioihin fiksaantuvia ja sopeutuminen muiden kuvioihin tai omista tavoista poikkeaminen hankalaa tai jopa mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa olijuuri manipulaatiosta artikkeli https://www.hs.fi/perhe/art-2000009426281.html
Siinä todetaan, että manipulaatio on epäsuoraa vaikuttamista toiseen. Omaa tahtoa ei sanota suoraan. Ei se minusta vaadi sosiaalista taidokkuutta.
Sitä se vaatii että tosiaan ymmärtää toisen mielenliikkeet.
Miten niin?
Jos minä haluan, ettet kirjoita enää tämäntyyppisiä aloituksia, niin minun ei tarvitse sanoa sitä, vaan voin kirjoittaa tähän ainoastaan, että kukaan älykäs ihminen ei tee tällaisia aloituksia.
En todellakaan ymmärrä sinun mielenliikkeitäsi, mutta se ei estä minua puhumasta manipulatiivisesti.
Eli ehkä sinun pitäisi tarkentaa, miten itse miellät, mitä manipulaatio on?
Olet tainnut käsittää väärin manipuloinnin, koska siihen sisältyy se että toinen reagoi sillä manipuloijan toivomalla tavalla, eihän se ole manipuloimista jos se ei vaikuta kohteeseen mitenkään. Mutta tämä taitaa nyt mennä sille alueelle jota autismin kirjolla olevien on vaikea ymmärtää.
Uskon siis, että manipuloivan puheen mallin voi kuka tahansa oppia kotoaan saadusta mallista, mutta joo, taitava manipulaatio vastii muuta taitoa. Ei kaikki manipulaatio ole taitavaa, mutta sekin uppoo toisiin. Esim. Yksinkertaisella syyllistävällä puhetavalla voidaan tehokkaasti manipuloida ihmistä hyvinkin nopeasti, jotka eivät halua olla huonoja ihmisiä, mutta ei kaikkiin tehoa.
Ite olen ehkä vähän asperger ja kyllä minua vaan pännii valehtelu, manipulointi ja pelaamiset. Mutta selviytyäkseeni perhehelvetistä noitakin jouduin harrastamaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ihmisestä. Jotkut ovat todella ovelia, kun sille päälle sattuvat. Toisena päivänä sitten ihan eri meno.
Opportunismi on heillä tapa selvitä.Tottakai mutta eivät ole autismin kirjolla silloin, jokin muu persoonallisuuspoikkeama ehkä.
Autismi, narsismi ja epäsosiaalisuus muodostavat ns. "Dark triadin", joiden piirteet kohtaavat toisensa. Tästä on olemassa tutkittua tietoa.
Itselläni sellaista on ihan perstuntumalla hankittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua syytetään manipulointiyrityksistä, kun kerron suoraan mitä kaipaan, toivon, tarpeitani. Yleensä samat ihmiset syyttävät minua sitten siitä, kun en osaa lukea heidän ajatuksiaan. Tai jos sanovat, ettei jokin käy, niin suuttuvat kun en ymmärrä että pitäisi kuitenkin väkisin asia runnoa läpi, suuttuvat myös jos sanon ettei jokin käy, kun se ei ihan oikeasti käy, en kuulema tehnyt sitä selväksi heti alkuun ettei se käy.
Jos tuo on sitä normaalia sosiaalista kanssakäymistä, niin todellakin olen ihan pihalla, vaikka koko elämäni ollut elämässäni malleja, joista ottaa oppia. Rehellisesti: en edes halua oppia tuollaista pelaamista, joka tuntuu vaativan ajatustenlukukykypsykoosin.
Hyväksikäyttö on vähemmän yksinkertainen asia. Se kuitenkin on kokemus, mikä tulee toisen tarpeisiin vastaamisesta. Joko kokee hyväksikäytetyksi, tai että on pystynyt auttamaan. Jos en pysty vastavuoroisesti auttamaan takaisin, syystä tai toisesta, voi toiselle tulla kokemus että olen hyväksikäyttänyt häntä, tai en osaa niillä ihme säännöillä arvostaa juuri oikealla tavoin apua mitä olen saanut.
T: eräs autisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua syytetään manipulointiyrityksistä, kun kerron suoraan mitä kaipaan, toivon, tarpeitani. Yleensä samat ihmiset syyttävät minua sitten siitä, kun en osaa lukea heidän ajatuksiaan. Tai jos sanovat, ettei jokin käy, niin suuttuvat kun en ymmärrä että pitäisi kuitenkin väkisin asia runnoa läpi, suuttuvat myös jos sanon ettei jokin käy, kun se ei ihan oikeasti käy, en kuulema tehnyt sitä selväksi heti alkuun ettei se käy.
Jos tuo on sitä normaalia sosiaalista kanssakäymistä, niin todellakin olen ihan pihalla, vaikka koko elämäni ollut elämässäni malleja, joista ottaa oppia. Rehellisesti: en edes halua oppia tuollaista pelaamista, joka tuntuu vaativan ajatustenlukukykypsykoosin.
Hyväksikäyttö on vähemmän yksinkertainen asia. Se kuitenkin on kokemus, mikä tulee toisen tarpeisiin vastaamisesta. Joko kokee hyväksikäytetyksi, tai että on pystynyt auttamaan. Jos en pysty vastavuoroisesti auttamaan takaisin, syystä tai toisesta, voi toiselle tulla kokemus että olen hyväksikäyttänyt häntä, tai en osaa niillä ihme säännöillä arvostaa juuri oikealla tavoin apua mitä olen saanut.
T: eräs autisti
Minä en ole autisti, mutta olen sitä mieltä, että omat halut ja tarpeet ja rajat pitää ilmaista suoraan. Ei mitään pelaamista. Silloin elämä on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Tuntemani aspergerit eivät koskaan kykenisi manipuloimaan ketään. Tunnen myös manipuloimaan ihmisiä ja he ovat todella sosiaalisesti taitavia.
Osa heistä onkin ylirehellisiä. Minä tunsin erään, (sukulainen) joka oli molempia. Hyvin rehellinen, mutta etenkin viime vuosinaan aivan toisenlainen. Toki huonoilla elämäntavoilla oli vaikutuksensa. Hänessä vaikutti ikäänkuin monta ihmistä.
Voihan as olla älykäs, ja älykäs myös sosiaalisesti ja osata manipuloida. Sosiaalisesti älykäs siis tietää miten tulee käyttäytyä, mutta häntä ei kiinnosta käyttäytyä niin. Esim puhua turhanpäiväistä small talkia.
Kirjoilla olevat ovat muita suuremmassa vaarassa joutua huijatuksi tai hyväksikäytetyksi, koska heidän on vaikeaa ymmärtää ja tunnistaa ihmisten valehtelua. Kirjoilla olevat esimerkiksi päätyvät helpommin väkivaltaisiin suhteisiin.
Minulle vanhemmat joutuvat vieläkin muistuttelemaan, ettei kaikille kaduilla oleville tarvitse antaa rahaa eikä kaikille hyväntekeväisyysjärjestöille tarvitse antaa tilitietoja. Oikeastaan olisi helpompaa, jos minulle ei annettaisi lupaa puhua kenenkään tuntemattoman kanssa kadulla.
Aspergerina voi olla helppo tulla manipuloiduksi, jos itse pitää sosiaalisen kohtalaisen pärjäämisen merkkinä sitä, että osaa reagoida asianmukaisesti toisten tunneilmaisuun ja sanomiin asioihin. Manipuloivien ihmisten kohdalla se voi kääntyä niin, ettei neuroepätyypillisenä tule kysyneeksi itseltään, että miksi tuo toinen ihminen kertoo mitä kertoo ja näyttää tällaisia tunteita vaan reagoi vain niihin sillä tavalla kuin ajattelee että normaalin ihmisen kuuluu reagoida. Käsitys aspergereista emotionaalisesti kylminä rajoitetun tunneilmaisun takia saattaa aiheuttaa varmaan ainakin osalle naisoletetuista aspergereista syyllisyydentunnetta siitä, ettei tule nähdyksi niin herkkänä ja myötätuntoisena ihmisenä kuin kokee olevansa. Yhdistettynä neuroepätyypillisiin vaikeuksiin arvioida toisten motiiveja, manipuloivan ihmisen on helppo lähteä kalastelemaan konkreettisia empatian osoituksia tällaiselta ihmiseltä, jolloin huomaat tekeväsi toisen kauppareissuja, käyttäväsi kaikki osaamasi self help -fraasit lohduttaessasi ihmistä joka itseasiassa kohtelee sinua kaltoin, antavasi rahaa taas kerran ihmiselle joka vain tulee pyytäneeksi sitä tarpeeksi tunteellisesti ja niin edelleen. Naisoletettujen aspergerien korostuneesta riskistä joutua henkisen, fyysisen ja seksuaalisen väkivallan uhriksi on alettu viime aikoina ymmärtääkseni tehdä tutkimustakin. Siihen liittyy keskeisesti juuri tämä kyvyttömyys arvioida toisten motiiveja ja toimintalogiikkaa. Se taas on manipuloivien narsistien erityinen osaamisalue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manipuloija on huomattavasti vajaaälyisempi kuin autisti
Joillakin on myös tapa leimata kaikki itsekeskeiset, ylimieliset ja omahyväiset ihmiset joko narsisteiksi tai autisteiksi. Voi kuule, ihan "normaaleissakin" ihmisissä on vaikka kuinka paljon töykeitä ja epäystävällisiä yksilöitä, ilman minkäänlaista sairautta tai poikkeavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aspergerkin voi olla kova manipuloimaan.
Millä tavalla? Miksi?
pikkupomottaminen, ekkoilla päteminen, haluaa että toinen toimii jänen tavdlla, koska jänen on vaikea muuttua. jopa yliherkkyys voi olla lyöntisana että muut kunnioittaa (erityistä) häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatii se ainakin onnistuakseen hyvää ymmärystä siitä, miten ihmiset ja sosiaaliset normit toimivat. Autisteille tämä on vaikeaa eikä heillä välttämättä tule edes mieleen että toista voisi jotenkin ohjailla, kun peruskanssakäyminenkin on haasteellista hahmottaa.
En ymmärrä miksi autismista ja narsismista edes puhutaan samassa lauseessa.