Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Aivotärähdyskö???

Vierailija
10.12.2006 |

vauva löi äsken päänsä aika voimalla sängyn päätyyn. Oli kontillaan ja syöksyi alas ja kops, suoraan puuhun. alkoi huutamaan pirusti ja rauhottui vasta kun sai rinnan suuhun. otsaan tuli iso kuhmu ja mustelma. vauva tankkasi ja oksensi aika nopeasti sen jälkeen, kun nostin pystyyn. mistä tiedän, onko aivotärähdys vai ei? vienkö lääkäriin, mitä teen? kova on huoli.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lekuriin, niin ei asia vaivaa !!

Vierailija
2/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse soittanut Lastenklinikalle samasta aiheesta, vauva putosi takaperin sängyltä, siis oikein heittäytyi ja pää kumahti lattiaan niin että kuulosti kuin kananmuna olisi tippunut lattialle.

Eli siis sanoivat että normaalista (pari)sängystä putoamalla harvemmin saa aikaan mitään oikein vakavaa. Jos vauva tippuu pahasti pinnasängyn laidan yli tai hoitopöydältä vaikka kylppärin kivilattialle voi syntyä jo pahempaakin jälkeä.

Yleensä noista pienemmistä putoamisista on pahimmillaan seurauksena aivotäräys jonka oireita okentelu, kova päänsärky, ja sellainen " sumea olo" (jota tietenkin vauvalta on vaikea havainnoida). Oleellista on tarkkailla vauvan unta ja herättää esim. pari kertaa. Jos kyseessä on kovin pieni vauva (konttaa kuitenkin eli ei ihan vastasyntynyt???) kannattaa ainakin soittaa ja kysyä ohjeita - lasten kanssa ei ole koskaan liian varovainen. Ainakin itse saat paremman mielen ja helpotusta.

Ok, tuo oksentaminen on kyllä olelliinen oire aivotäräyksessä mutta itselläni (aivotärähdys lapsena kolmesti) oksentelu on alkanut vasta parin tunnin päästä. Itselläni muistan tuon " sumean olon" olleen ihan oleellinen oire, ikään kuin olisi tarkkaillut itseään ja ympäristöä jostain ulkopuolelta. Päänsärky oli kanssa tosi kova, eli vauva varmasti itkisi todella kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä taas lisäävät riskiä äkkikuolemaan. Miksi haluat viivytellä sairaalaan menoa? Ei siitä käynnitä ainakaan haittaa ole, vai kuinka?

Vierailija
4/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista. vauva on 10 kk ja nukkuu nyt rauhallisesti. löi pään siis sängyn päätyyn sängyssä ollessaan. pitänee soittaa samantien ensiapuun, pelottaa.

Vierailija
5/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole lääkäri mutta jos vauva on ollut kontallaan sängyssä ja siinä kopsauttanut päänsä kovaakin sängyn päätyyn, saisi aika nasakasti kopsahtaa että aivotärähdyksen siitä saisi. Tietenkin pää-juttujen kanssa kannattaa aina ottaa varman päälle ja tuo soitto ehdottomasti paikallaan jo ihan sen vuoksi että saat itse nukuttua.

Soita siis ihmeessä ensin päivystykseen ja kuvaile tapahtuma sekä vauvan vointi sen jälkeen heille tarkasti. Jos olet Helsingissä niin soita suoraan Lastenklinikalle, he neuvovat miten sinun tulee tarkkailla vauvaa ja kehottavat näytille jos kokevat tarpeelliseksi.

Minulla itselläni nuo kolme aivotärähdystä ovat tuleet (korkeasta) yläsängystä putoamisesta, polkupyörällä jäälle kaatumisesta sekä myöhemmin harrastuksessa erittäin korkealta suoraan niskoilleni putoamisesta.

Vierailija
6/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. lääkäri

Vierailija
7/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoruhjeeseen ei kuule paljon tarvita, etenkin vauvoilla on pään alueen luut tosi ohuita.

Vierailija
8/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. terv. hoit.

Vierailija
9/10 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli iso veri hyytymä päähän. Niin siis lasten lääkäri sanoi että lasten kallon luut on aika pehmeät ja joustavat. Kestää paljon enempi kuin aikuisen pää. En mä nyt päivystykseen kiikuttas jos noin napauttas pinnasängyn laitaan. ÄLYHOI!!

Vierailija
10/10 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveli tönäisi. Tipahti suoraan selälleen. Kovaa kolahti pää. Hetken päästä alkoi oksentamaan.

En ollut huolissani itse. Ajattelin seurailla ja herätellä pariin kertaan yöllä.

Varalta soitin ensiapuun. Sanoivat että aina jos lapsi oksentaa sen jälkeen kun on kovaa löynyt pään niin tulla näyttämään. Näin täällä.

Kotiin päästiin kyllä käynnin jälkeen. Tosin oltaisiin saatu sairaalaankin jäädä.

Esikko oli lähinnä innostunut aivotärähdyksestä. Ei tarvinut mennä nukkumaan veljen kanssa samaan aikaan. Mummi tuli kylään vielä myöhään illalla ja samoin ystävä pariskunta. Jotka veivät sitten yöllä ajellulle. Ja sai vielä herkkuja kun tuli kotiin. =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan