Kaikki Porista! -muutto opiskelemaan
Pori!
Mitä kertoisit porista, ihan mitä tahansa.
Tänne kaikki vinkit ja tiedot.
Asuinpaikkavinkeistä paikallisliikenteeseen ja rauhattomuuksiin ja rauhallisuuksiin.
Kaikki vinkit poriin muuttavalle 18v nuorelle yliopisto-opiskelijalle, jolla ei läheisiä kaupungissa.
Kyseessä myös ensiasunto, eli kaikki kerralla rytinällä.
Kiitos 🌼
Kommentit (45)
Porilaiset on aina olevinaan hieman parempia ihmisiä kuin muut lähiseudun ihmiset, muut on juntteja ja he on kaupunkilaisia. Sellainen stadilainen ylemmyys ilman stadia ja syytä olla ylpeä mistään.
Ole varovainen! Porin torilla laitetaan pärekorriin ja vedetään pitkin Porin torrii! Syytä ei kerrota, sillä porilaiset eivät puhu kuin töksäyttämällä.
Onneksi muutin pois Porista vuosia sitten. Enkä todellakaan ole haaveillut palaavani moiseen tunkioon enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Porilaiset on outoja ja ylimielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Porilaiset on ihan hirveitä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusattiin monissa kouluissa siellä. Ihmisistä ei hyvää sanottavaa juurikaan. En muuttaisi ikinä sinne enää.
Vierailija kirjoitti:
Porilaiset on aina olevinaan hieman parempia ihmisiä kuin muut lähiseudun ihmiset, muut on juntteja ja he on kaupunkilaisia. Sellainen stadilainen ylemmyys ilman stadia ja syytä olla ylpeä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi muutin pois Porista vuosia sitten. Enkä todellakaan ole haaveillut palaavani moiseen tunkioon enää koskaan.
Olkaas ny raumalaiset hiljaa.
Muutin Poriin 35 vuotta sitten ja se on mukavin ja kaunein paikka missä olen asunut. Vaikka itse olen Savolainen Porista löytyi henkilökohtaisesti en kotini.
Porilaisen välittämisen korkein muoto on vittuilu.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Poriin 35 vuotta sitten ja se on mukavin ja kaunein paikka missä olen asunut. Vaikka itse olen Savolainen Porista löytyi henkilökohtaisesti en kotini.
Tiäksääkato, vittuilu pitää miäle virkeen.
Porissa on helppoa ja mukavaa pyöräillä koska maasto on tasaista ja skuutteja on vähemmän mitä monissa muissa kaupungeissa.
Ja jos on auto käytettävissä niin minnepäin kaupunkia tahansa ajaa noin 15 minuutissa.
Paikallisbussitkin kulkevat ihan hyvin arkisin päiväsaikaan, mutta iltaisin ja viikonloppuisin huonosti.
Mä muutin Poriin Turusta töiden perässä 7v sitten, ja hyvin on samanlainen kaupunki mitä Turku paitsi että kaikki on pienemmässä mittakaavassa koska pienempi kaupunki.
Porilaisia pidetään tylyinä, mutta mun mielestä eivät ole sen tylympiä mitä turkulaiset, ja kun menin hankkimaan kirjastokorttia niin kirjastotäti sanoi "tervetuloa Poriin". Ja sain postissa kaupunginjohtajalta tervetulokirjeen jossa oli alennuskuponkeja mukana. Ei Turussa mitään tuollaista sanonut kukaan silloin kun sinne muutin enkä saanut mitään kuponkeja.
Kyllä se niin on, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Sama porilaisten suhteen.
Varsinkin kesällä mukava kaupunki. Yyteri, Kirjuri ja tapahtumat.
Opiskelijan kannattaa alusta asti osallistua ainejärjästönsä toimintaan. Siinä paikat ja ihmiset tulee tutuiksi.
En ole koskaan asunut Porissa, mutta porilaisten kanssa olen päässyt/joutunut paljon tekemisiin.
Mistä tietää, että joku on lähtöisin Porista?
Porilaisuus on ilmeisesti kuin vegaanius. Jos on itse, niin siitä on pakko kertoa kaikille. Muille se on punainen vaate. Erikoista väkeä, mutta tuntuvat tykkäävän kaupungistaan.
Joku edellä kommentoi, että Pori on kuin Turku, mutta pienempi. Tästä olisin eri mieltä. Turulla on vanhan porvarillisen sivistyskaupungin aura, kun taas Pori on vahvasti rasvakouraduunarien pelikenttää. Jokaisen omassa päässä on, miten asiaan suhtautuu.
Itsekin kannatan välttämään juuri Meri-Poria jos yleensäkään tahtoo Poriin muuttaa.
Porilaisten puheesta ei välttämättä saa mitään selvää. Sitä solkataan suusta ulos aika vauhtia, ja sanoijen lopuista nielaistaan puolet pois.
Tietynlainen hirtehinen tyyli on ominaista. Se ei iske kaikkien huumorintajuun, mutta siitä ei kannata ottaa nokkiinsa. Kun et hetkeen ole nähnyt tuttavaasi ja sattumalta näette jossain, on asiallista kysyä "ook sääki viä hengis", tai "mitä sää tääl teet".
Vierailija kirjoitti:
Oivallisesti kiteytetty!
En ole itse porilainen enkä ole koskaan asunut siellä, mutta porilaisia kavereita minulla on, ja juuri noin voisin heitä luonnehtia! Mutta se vittuilu on sellaista hyväntahtoista naljailua vain.
Vierailija kirjoitti:
tai "mitä sää tääl teet".
tai "mitsääki tääl teet".
Porilaine|Murrepakina
Toiveikkuus o porilaisuure totaaline vastakohta
Mihe toivo meist länsiranniko kasvateist oikee liukenee? Ei ainaka sualavettee, ko sitäki o nii vähä ja hylkeet jua loput.
26.9.2022 20:41
Viime viikol viätetty Pori päivä nosti luultavasti ittekullaki pintaa oma Porisuhtee. Taik suhteettomuure. Kilpaa aurinko kans hymyilevvii naamoi oli häkellyttävä paljo liikentees. E kuullu yhrestäkä suust valittamist ohrankryynivelli loppumisest (ei loppunu enne aikojas), enkä siittäkä, et kaffekuppilois oli ruuhkaa. Ehkä se neljä päivää vuares, ko Porrii erityisesti juhlitaa, sai mutrusuukki hiljaseks. Taik sit suu täytti nahkiaiset.
Oli millail oli, toiveikkuus ei ol Poris ollu koskaa muatii, eikä varmaa ikän tulekka. Valittaa me osataa ja hyvä, et jottai osataa. Yksoikee suhtautumine näkkyy mones mennees ja nykysessäki.
PALLOILUHALLIHANKKEESAKA ei tunnu oleva muit vaihtoehtoi ko jatkaa tismalles sitä, mitä o suunniteltu taik lopettaa kokonas. Mittää säyseempää ei tiätysti voi kuvitellakka, niinko vaik suunnitelma muuttamist ja varmistumist jokase neliö tarpeellisuurest.
Ei se kumminkaa, kunnei ol ennenkää. Kui mont kertaa tuaki o kuultu. Enkä ol itte yhtää muit parempi. Kuule oikee kirkkaasti oma ääneni sanova tota iha sammaa. Mihe toivo meist länsiranniko kasvateist oikee liukenee? Ei ainaka sualavettee, ko sitäki o nii vähä ja hylkeet jua loput.
Se o kans selvä, ettei tämä mee luanteemme laatu ol mihenkää muuttumas. Tän muuttaa se vert vähä väkkee mualt, et sevottumisee mennee mont vuasikyment. Ei tul nykyihmiset sitä näkemää. Paitti jottai harvoi yksilöit tän silti eksyy. Taik ei nekä ny mittää eksy. Tän tullee vaa pari tiät isommist kaupunkeist, ettei se pualee ol harhapoluil astumise mahrollisuut.
YHREST helsinkiläisest miähest ole kyl kuullu juttuu. Hän uusporilaisen o kiihkeesti rakastunu lyhkäsii välimatkoisii, halpaa asumissee ja mere läheisyytee. Mää kuulusteli silmät pyäreen, ko mul tätä kerrottii. Hullu. Kui näi toiveikas tyyppi o tän osannu tullakkaa. Sit jäi vaa funteeraamaa, et kumpi tarttuu herkemmi toiveikkuus vai porilaisuus?
Jos erellissee kysymyksee vastaus olis toiveikkuus, mitä tapahtus porilaisuurel. Nitistyskö se hyttyse lail vai panisko hanttii? Tai näivettyskö se hiljaa ja valittamati ninko suajelukohre, mikä sit lopult lakastaa muitte roskuje mukan?
Vai olisko sittenki joku lempee sevottumise mahrollisuus. Sillai ko sokeri sevotettaa mannapuuroo ja se hiljulles sullaa ja makeuttaa koko silkkise annokse.
Jaa, no ehkä tua viimise lausee voi unohtaa. Ei porilaisuus ja mikkää samettine herkku sammaa lauseesee mahru.
Silti mää pallaa miälesäni viäl niihi Pori päivä tunnelmii. ”Me tultii vähä kattoo, mitä tääl o” ja ”jaa nii sääki olet tääl”, ”mitä Penal mahtaa kuuluu, ko ei ol näkyny” oli lauseet, mikkä peittos menne tulle arkiset mutinat siit, ettei tääl o semmostaka ja kui ny o tommost.
Jos oikee kaivaa, saattaa sittenki sitä toiveikkuut kertyy varpaakynnealusii se vert, et kertta vuares o jottai, mitä putsat.
Vierailija kirjoitti:
Porilaisten puheesta ei välttämättä saa mitään selvää. Sitä solkataan suusta ulos aika vauhtia, ja sanoijen lopuista nielaistaan puolet pois.
Tietynlainen hirtehinen tyyli on ominaista. Se ei iske kaikkien huumorintajuun, mutta siitä ei kannata ottaa nokkiinsa. Kun et hetkeen ole nähnyt tuttavaasi ja sattumalta näette jossain, on asiallista kysyä "ook sääki viä hengis", tai "mitä sää tääl teet".
Kui sä viel hengis ole?
Pori on rakkaudesta kasvanut.
Merimiehet on siellä kautta aikain käynyt panemassa naiset tiineeksi.
Pitää ostaa hyvinvointivalmennus Ritalta ja Akilta, ne on porilaisia. Pääsee tunnelmaan.
Porin keskustassa on kolme hotellia Scandic, Vaakuna ja Amado.
Toki Pori on taantumaa teollisuusaluetts ja ollut sossujen hallitsema liian pitkään. Se näkyy.